Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pina22

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:36

Wij hebben dus ook 2 kippen van ong. 3 jaar, en we zouden het ook leuk vinden om er nog 2 kleintjes van +- 2 weken te nemen (zo oud waren deze ook) dat gaat dus meestal goed?

Dit is trouwens de mail die ik terug kreeg:

Hoi,

Ik heb je vraag door gestuurd naar de vaste Mods van BB.

Nog even wachten dus :) (al snap ik het niet helemaal, volgens mij IS dit een vaste mod van BB :P)

Geen van die wormen uit de link lijkt trouwens op de wormpjes die ik zag, die zijn veel kleiner en wat breder... Misschien toch een keer naar de DA als ze er last van krijgt? Zijn jullie wel eens met een kip naar een DA geweest?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:38

Ik ga gewoon met de kip naar de dierenarts :j

(De reactie van de mensen in de wachtkamer is goud waard :') vooral als ze gaat 'tokken' :D Kip zit dan in een kattenmand dus ja... Dan verwacht je ook een kat :j )

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:45

Hahahah, ik zie het helemaal voor me :')

Maarre, weten dierenartsen wel wat van kippen? :P Ik dacht dat ze vooral dingen over honden, katten, cavia's etc. weten...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:50

Die van mij wel :)
Ben er al vaker geweest voor verschilende dingen (over de jaren heen natuurlijk) en zelfs een kip laten inslapen daar. Al komt het niet vaak voor daar dat iemand er met een kip heen gaat haha, dus je valt wel op :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-06-13 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:53

Als het niet over gaat, en ik mijn ouders zo gek kan krijgen :+ zal ik dat misschien wel een keertje doen. Ze zijn al gewend aan de auto, dus dat is dan weer fijn! We krijgen binnenkort ook een kat waar we dus mee naar de DA moeten voor entingen enzo, misschien kan ik dan tegelijk gaan.

Hebben jullie kippen wel eens kleine wormpjes, ong. een halve cm lang en 1 mm breed gehad? En zo ja, hebben jullie er wat aan gedaan en wat? (Ik zal maar geen foto maken & plaatsen... Het is echt :r)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:54

Gewoon een wormmiddel geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:55

Onze kippen hebben nog nooit worden gehad :n

Bij de dierenzaak of dierenarts kun je wormmiddel halen. Kun je gewoon door het voer mengen :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:07

vuurneon schreef:
Onze kippen hebben nog nooit worden gehad :n

Bij de dierenzaak of dierenarts kun je wormmiddel halen. Kun je gewoon door het voer mengen :)

Let dan wel op dat je een middel kiest/krijgt waarbij je de eieren gewoon kunt blijven eten, bij sommige middelen is dat nl gevaarlijk en mag je een periode eitjes gaan weggooien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:09

:j altijd goed de gebruiksaanwijzing lezen :)

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:27

Maar kan je dat dan gewoon voor alle wormen gebruiken? Want ik weet dus niet wat voor wormen het zijn...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:04

Kijk even op kippenforum voor wormenadvies. Het spul dat je bv op internet kunt bestellen van baefar werkt niet goed. Beste is 5% flubenol. Kun je misschien in kleine hoeveelheid bij DA halen. Anders even zoeken op aquarium/aquaforum. Wordt nl ook gebruikt in aquarium voor aquawormpjes (spinaria geloof ik) via aquawinkel kun je vaak per gram bestellen.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:20

Oke, ik zal eens kijken :) Heel erg bedankt voor alle informatie!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:30

Via kippenforum.nl kun je ook een lijst vinden met da's per provincie, die verstand hebben van kippen :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:27

Over de kuikens van 2 weken bij de oudere dieren.
Kuikens van 2 weken moeten nog onder de lamp en de oudere kippen gaan ze zeker aanvallen.
Bij volwassen hennen kan je enkel dieren vanaf 4-5 maanden zetten.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:47

Ja, ik kwam er ook achter dat ik de verkeerde leeftijd had gegeven :o ik weet niet meer hoe oud ze waren toen... 1 was nog heel erg in de rui, het waren echt zulke 'lelijke' plukkerige kipjes doen :') (maar die leeftijd bedoel ik dus... )

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:55

*\o/* Mag ik ook aansluiten.
Onze hen is broeds (Marans), nog 12 dagen te gaan. Er liggen eieren onder van de Wyandotte Kriel.
Ik ben zo benieuwd of het allemaal goed gaat komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:02

Een oudere kip niest hier af en toe, voor de zekerheid maar antibiotica geven?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:40

echt een superhandig topic, dit! :j Doe erg veel inspiratie op!

Is volgens jullie een goed plan om nachthok zelf te maken van (bijvoorbeeld) mdf? Of iets anders glads zonder naden? Of moet ik niet zo hysterisch doen over een paar bloedluizen?

Gezien onze dames los mogen scharrelen als we thuis zijn (en in de ren scharrelen als we er niet zijn) en we 3 katten hebben denk ik dat wij het beste voor wat grotere, stoerdere kippen kunnen gaan. Begrijp ik goed dat Noordhollands hoen bijvoorbeeld geschikt zou zijn? puur om eieren, vlees mogen ze zelf houden :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 18:43

Hoi vanLotje,
welkom in het kippentopic :)
kippen zijn zoooo leuk.
MDF is toch geperst? Dat lijkt me niet handig met vocht, trekt krom enzo.
Je kunt beter geimpregneerd hout gebruiken, althans ik geloof dat mijn hok daarvan is gemaakt.
Verder kun je de katten wel leren uit de buurt te blijven dmv water, ik laat mijn krieltjes ook scharrelen met de kat erbij, in het begin joeg de kat wel op de kippen maar na een paar emmers water doet ze dat niet meer.

Maar goed echt op safe, dan is een grotere kip wel een idee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:46

Wij hebben wel een gladde vloer (sowieso nachthok zonder kieren, tocht is niet zo goed want kippen kunnen erg gevoelig zijn voor dat soort dingen en temperatuurswisseling) ivm schoonmaken. Zijkanten gewoon normaal hout met een shingles op het dak.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:31

Betonplex is goed om een hok van te maken want glad en waterdicht (wel lelijk, vind ik: donkerbruin en je kunt het geloof ik niet schilderen). Naden kun je dan afkitten.
Zegt degene met haar kipjes in een van planken gemaakt oud konijnenhok :+

vuurneon, ik ben er niet zo voor om meteen ab te geven. Misschien eerst door een da laten beoordelen, of het serieus is? (sowieso want, hoe kon je anders aan de ab? Of is die los verkrijgbaar)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:55

Heb toch maar antibiotica gegeven, neusje was ook niet schoon nu. Gelukkig eet en drinkt ze wel, dus hopelijk is ze na het weekend weer hersteld.
T zat mij niet lekker en heb het al een paar dagen aangekeken en vind haar steeds iets minder worden.

(AB gekregen van de dierenarts kort geleden toen wij er ook zaten met een kip. Die helaas wel aan de infectie is overleden. Ik herken de symptomen. Mocht het niet beter gaan, dan ga ik wel weer met kip onder de arm naar de dierenarts :) )

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 21:38

vuurneon schreef:
(Mocht het niet beter gaan, dan ga ik wel weer met kip onder de arm naar de dierenarts :) )

:')

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 09:35

Mijn kipje legt niet meer met warm weer, meer mensen last van?

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:40

Welk ras heb je ook alweer? Onze kippen zijn wyandotte kriel, en die stoppen heel vroeg met leggen (in de winter, dus echt aan het begin van de herfst al) en beginnen heel laat (dus half lente/begin zomer) Maar volgens mij stoppen ze ook als het heel warm is inderdaad. Kippen hebben volgens mij heel snel last van de warmte. Waar leggen jouw kippen normaal? Misschien is dat gewoon een heel warm plekje en hebben ze het ergens in het zand gelegd (daar zijn wij ook wel eens een ei tegen gekomen terwijl ze dat normaal netjes in het legkastje doen)