Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenvd

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 15:35

Hahaha gelukkig maar :D

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 16:07

Sterkte Sanne. Ik duim.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:03

Dankjewel Eleeke

Helaas lijkt het toch weer wat slechter te gaan met Molly. Qua ademen doet ze het goed, maar ze eet amper en ze is daardoor zo zwak. Ik bied haar zoveel verschillende dingen aan qua eten, maar ze wil niks hebben. We zagen haar op een goed moment laatst wel een kruidenblaadje eten, maar verder laat ze alles staan. Heb zo met haar te doen. In overleg met de dierenarts gaan we de antibiotica kuur in ieder geval nog een weekje doorzetten, maar ik durf zo niet te zeggen of ze nog een week uberhaupt haalt.. Ze poept wel trouwens, dus ze zal wel iets eten natuurlijk maar het is zo minimaal.

Mocht iemand nog tips hebben, hoor ik het graag. Zou haar haast met een spuitje kattenmelk gaan geven om aan te sterken maar ik weet niet of dat een goed idee is. Wat ze nu allemaal aangeboden krijgt is: Voer van de witte molen, gepofte snackjes, graan snackjes, meelwormen, aardbei, banaan, gedroogd fruit, meelwormen, komkommer, oud brood in kattenmelk, zonnebloempitten, en er staat een los bakje kattenmelk. Helaas eet ze dit dus allemaal niet echt.

Ik las ergens dat peterselie eetlustopwekkend kan werken bij hamsters, iemand die hier ervaring mee heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:17

Sterkte met Molly.

Met Fredjuh gaat het nog steeds goed. Is nu 1.5 jaar. Je kunt langzaam wel zien dat ie wat ouder word. Maar nog steeds fanatiek met graven.

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 09:39

Heb je ook het kattenmelk met brinta al eens geprobeerd? Je kan gaan dwangvoederen maar in principe geeft dat alleen maar meer stress. Vocht is dan het belangrijkste, je zou een kleine kwastje in de kattenmelk kunnen dopen en die door het mondje duwen. Dat is zachter dan een spuitje.

Maar hoe rot ook, soms is het gewoon genoeg. We moeten het even aankijken en anders de moeilijke keus maken.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:52

__Sannne schreef:
Dankjewel Eleeke

Helaas lijkt het toch weer wat slechter te gaan met Molly. Qua ademen doet ze het goed, maar ze eet amper en ze is daardoor zo zwak. Ik bied haar zoveel verschillende dingen aan qua eten, maar ze wil niks hebben. We zagen haar op een goed moment laatst wel een kruidenblaadje eten, maar verder laat ze alles staan. Heb zo met haar te doen. In overleg met de dierenarts gaan we de antibiotica kuur in ieder geval nog een weekje doorzetten, maar ik durf zo niet te zeggen of ze nog een week uberhaupt haalt.. Ze poept wel trouwens, dus ze zal wel iets eten natuurlijk maar het is zo minimaal.

Mocht iemand nog tips hebben, hoor ik het graag. Zou haar haast met een spuitje kattenmelk gaan geven om aan te sterken maar ik weet niet of dat een goed idee is. Wat ze nu allemaal aangeboden krijgt is: Voer van de witte molen, gepofte snackjes, graan snackjes, meelwormen, aardbei, banaan, gedroogd fruit, meelwormen, komkommer, oud brood in kattenmelk, zonnebloempitten, en er staat een los bakje kattenmelk. Helaas eet ze dit dus allemaal niet echt.

Ik las ergens dat peterselie eetlustopwekkend kan werken bij hamsters, iemand die hier ervaring mee heeft?

Wat naar dat ze niet eet.
Meer dan de tips die je hier al krijgt met pap ( brinta) aangemaakt met kattenmelk weet ik ook niet meer.
Dwangvoederen van zo'n klein dier zou ik niet zo snel aan beginnen, soms werkt dat juist verkeer dat ze zon stress krijgen dat ze zieker worden en nog minder willen eten. Maar een allerlaatste optie kan het wel zijn.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:26

Bedankt voor de tips, ik ga zo gelijk brinta halen. Genoeg is inderdaad genoeg hoor, we houden er ook rekening mee dat ze het waarschijnlijk niet gaat redden, maar zolang ze nog zulke heldere momenten heeft (de laatste dagen leek ze haast weer helemaal oke namelijk) willen we wel alles nog proberen wat we kunnen. We duimen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 16:01

Heeft de dierenarts ook getest op diabetes? Ik heb wel eens een filmpje van een hamstertje gehad en die bleek achteraf suiker te hebben en dus een soort 'toeval'.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:53

Hoe is het nu Sanne?

Wij gaan maandag toch maar de bak doen, ik twijfel nu alleen om alles eruit te halen of om het droge erin te laten.

Hij heeft nu ook zijn grote huisje onder geplast wat een natte plek geeft, ik vermoed nog meer verscholen natte plekken tegen te komen. Ook in de kurk tunnel. Hoe maken jullie doe schoon?

Deze natte plekken zorgen ook voor schimmel….

Misschien toch maar een keer alles er uit en alles buiten in t zonnetje zetten ofzo?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 14:16

Nee ze is niet getest op diabetes, de toevallen zijn gelukkig al snel gestopt (eigenlijk gelijk na het dierenarts bezoekje al) en echt veel drinken doet/deed ze ook niet.

Het lijkt nu gelukkig weer de goede kant op te gaan. Ik heb gisteren brinta gehaald, helaas heeft ze dat nog niet aangeraakt. Wat ze wel direct opat was wat verse peterselie, heb echt even een vreugdedansje staan doen toen ik zag dat ze dat gelijk naar binnen werkte. Wat later op de avond heb ik haar ook meerdere brokjes van haar voer zien eten, erg blij mee. Ze oogde vanochtend ook een stuk beter met het geven van de antibiotica dan gisteren (mevrouw haat me ondertussen echt denk ik :') steeds die spuit in dr bekkie). We gaan het zien natuurlijk, maar het lijkt nu weer wat positiever gelukkig.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 14:33

Klinkt wel wat positiever Sanne! Ik zou dat spuitje ook niet weer willen zien.
Hoe is het vandaag met haar?

Nou ik heb de brandhaard van de beestjes gevonden. Het grote huisje wat ik had gebruikte dino schijnbaar ook als wc… ik heb hem meteen weggegooid.
Ik heb voor het eerst alles leeggehaald in zijn hok. Was onderin nog niet nodig maar door de beestjes wel een lekkerder gevoel zo.

Ik ga weer op zoek naar een groot huis. K heb nu even tijdelijk een groot huisje van gras. Opzich wel tevreden met mijn nieuwe scape! Dino deed weer 5000 ontsnappingspogingen uit de ren.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 20:15

Ik blijf duimen Sanne, houd je ons op de hoogte?

@ Gwenvd,

Fijn dat je de bron hebt kunnen vinden! Hopen dat dit nu de oplossing was :)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:50

Sorry voor de late reactie, wat drukke dagen gehad en zelf even ziek geweest, maar gelukkig goed nieuws: Met Molly lijkt het weer helemaal goed te gaan. Ze eet goed, heeft weer wat attitude gekregen, oogt fit en met de dag sterker. Vanavond ga ik haar weer even wegen. Ik ben nu ook klaar met de antibiotica kuur en daar ben ik heel blij om. Het was aardig plakkerig spul en er kwam altijd wel wat naast haar bekkie, ze heeft zichzelf dan ook overdreven veel gewassen steeds en hierdoor is ze een wat kaal geworden aan de linkerkant van haar bekkie, hopelijk groeit dit snel weer aan.

Ga vandaag of morgen haar bak weer goed inrichten. Omdat ze zo'n moeite had met lopen en ik haar zo vaak eruit moest halen en graag in de gaten wilde houden had ik bijna alles qua wijnranken/huisjes etc uit de bak gehaald. Tis een saaie platte bedoeling nu met twee grotere huisjes en een loopradje, maar dat was wel echt even nodig. :))

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 11:40

Ooh wat fijn om te horen Sanne! Heel gek maar een pensioentje van mij was het weekend ook niet goed (dichte oogjes, op één plek zitten, hard ademhalen etc), eigenaar in de stress natuurlijk maarja je kan niet heel veel doen behalve dierenarts en aankijken. Maar ik kreeg ook ineens te horen dat ze aan de betere hand was. Dus ik blijf voor ieder duimen!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:42

Ohh fijn dat die ook de betere kant op gaat. Het is ook zo spannend met die kleine fragiele beestjes. Molly heeft wel bewezen dat ze echt een super vechtertje is hoor, al die ellende die ze al meegemaakt heeft en dan ook nog dit, pfoeh. Hopelijk kan ze vanaf nu gewoon echt lekker genieten van haar hamster leventje.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 11:43

Dat hoop ik ook, dat jullie samen nog kunnen genieten! :)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:54

Hoi, mag ik me hier weer melden :D?

Heb een tijdje geen hamster gehad, maar ga vanmiddag een blinde hamster van 1.5 jaar ophalen bij iemand die er niet meer voor kan zorgen.

De komende 6 dagen zit hij even in een 60x40x50, maar vrijdag verhuisd hij naar een 80x40x50 :D.
Kan niet wachten tot hij er is, hier wat kiekjes van het verblijf. Heb de bodembedekking ondertussen nog wat opgehoogd zodat er zo weinig mogelijk hoogteverschil is ivm blindheid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:01

Wat goed van je FireHeart. Ik zou zelf aanraden alles in de nieuwe bak op dezelfde plek te zetten haha. Maar hamsters zijn erg goed in zich aanpassen vind ik altijd. :P

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:37

Het verbaasd me inderdaad hoe goed hij zich aanpast. Hij ging meteen ‘op onderzoek uit’ en vond al snel zijn zandbak en zijn drinkbak en alle slaapplekjes die er nu in staan.

Maar ga inderdaad wel proberen alles zoveel mogelijk op dezelfde plek te zetten :)).

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 14:06

Woehoe, het is vandaag de verjaardag van HamsterScaping :D 7 jaar geleden alweer dat ik de aller eerste Scape heb gemaakt, moet je nou toch eens zien.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 14:42

Gefeliciteerd! Wat goed!

Molly is er weer helemaal bovenop gekomen gelukkig. Ze zit weer goed in haar vacht, de kale plekken van het overmatig wassen zijn weer aangegroeid en ze eet weer goed. Heerlijke hamster om in huis te hebben, we zien haar regelmatig. Totaal niet onder de indruk van ons maar wel nieuwsgierig genoeg om te komen kijken. Even wat fotootjes van Molly en natuurlijk ook van Lily. Die blijft wat schuw maar dat is ook helemaal prima natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog een vergelijking foto van Molly's kale wangetjes, is gelukkig weer aangegroeid.
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 15:13

Wauw wat ontzettend fijn om te lezen zeg! Bizar die kale wangetjes!!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 17:32

Jaa bizar hé! Kwam door de plakkerige antibiotica. Kwam helaas altijd wel wat naast haar bekkie terecht, dit vond ze verschrikkelijk natuurlijk dus ze ging na de kuur direct in het zand om zich te wassen. Door het overdreven veel wassen met al dat zand is het gewoon weg geschuurd volgens mij.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 18:20

Oohja! In zulk soort gevallen altijd het zand weghalen. Is het nu te laat voor maar dan kunnen andere er iets van leren. Medicatie of zalfjes of wat dan ook; zand verwijderen. Zodra een hamster denkt dat ie een beetje nattig is of erg gestresst gaan ze liggen rollen. En zand schuurt dan lekker ja.

Maar goed, blij dat ze zo fijn herstelt!!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:10

Hoi allemaal,

Mag ik hier ook wat vragen stellen over gerbils?
Ik ga namelijk een koppeltje gerbils aanschaffen binnenkort en ben me een beetje aan het inlezen zodat ik het beter kan doen dan 10 jaar geleden(plastic kooitje met wat zaagsel..).

Uiteraard wil ik het ook natuurlijk inrichten met een hamsterscape/gerbilscape basis☺️

Ik vroeg me af wat een fijne bodembedekking is. Uiteraard zijn meerdere soorten combineren ook een prima optie, als ik maar een leidraad heb van verschillende merken of wat wel en niet geschikt is(ivm stof etc).
Natuurlijk komt er ook een lekker zandbad in. Kan ik hiervoor gewoon chinchilla zand gebruiken of toch beter wat anders?

Morgen ga ik mijn nieuwe terrarium van 100x60x60 ophalen☺️