Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 01:33

dat er te vroeg ingeent was is zeker duidelijk. Maar dat is dus mijn “probleem” nu juist met gewoon enten. Dan loop je dus het risico dat de hond/pup helemaal niet beschermd is zoals je denkt. Dat de enting niet aangeslagen is, om war voor reden dan ook.
Op die pagina staan dus ook voorbeelden dat honden gewoon volgens schema hun prikje kregen en dus niet beschermd bleken.
En dan vraag ik mij af, waar doe je goed aan? Netjes regulier enten terwijl je dus niet weet hoe t echt zit, of titeren.
En dan snap ik jouw schema helemaal niet meer. Waarom zou je dan later enten? En gewoon door enten en niet titeren? Geen aanval maar dat snap ik dan niet. Dan weet je dus niet hoe de entingen uitpakken.
De enige reden waarom dat ik zou kiezen om de 1e enting te doen en daarna titer te adviseren is omdat niet iedereen achter titer staat/ er bekend mee is, en ik dus aan mijn ent “verplichting” voldoe, en zo niet pupkopers op kosten ga jagen.
Ook lang niet iedere DA is voor titeren. Of heeft daar zn eigen gedachten over.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 07:55

Ik ent later omdat de pups dan groter en sterker zijn. Bijkomend voordeel is dat de kans groter is dat de maternale immuniteit weg is.
Als je pups zou willen titreren heeft he mi geen zin om de eerste enting te geven, dan moet je vanaf 6 weken titer bepalen tot de mi weg is en dan pas enten. Ik heb mijn honden in 2016 laten titreren, daar was een pup van 4 maanden bij die ik volgen mijn iets verlate schema heb laten enten en die zat keurig hoog in de antistoffen..

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:20

Billy, je kunt de eerst enting wel zetten, maar je kunt dan met de titerbepalingen kijken of die dan wel of niet is aangeslagen of dat er nog maternale immuniteit was en die dus niets heeft gedaan.
Mijn fokker is er nog niet uit en wil niemand iets verplichten en het is wel handig om met alle pups binnen het nest hetzelfde te doen.
Kiwiwitje, je zou ook kunnen inventariseren wat jouw pupkopers willen tegen die tijd en dan 1 lijn trekken. Het is ook nog gewoon lastige materie, aangezien het nog niet zo normaal is, maar het komt er wel steeds meer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:25

Wow jullie gaan hard, ga straks een inhaalmanoeuvre doen :+

Voor nu: Cita is eindelijk loops na 11maanden. (De fun van een huilende en jammerende reu kan beginnen). Dus dat worden geen pups meer in 2018 en dat betekent ook dat het al 2021 gaat zijn alvorens ik zelf een pupje ga kunnen houden |(
Dus kom maar op met puppyspam!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:29

Balen petitparis! Dat is echt niet leuk.

Titreren is iets waar ik mij nog niet in verdiept heb dus ik kan niks nuttigs toevoegen aan de discussie. Neela heeft gisterenmiddag en avond normaal gegeten en vanmorgen had ze weer niet zo'n zin. Ze moet nog de eerste keer loops worden dus wellicht dat dat samenhangt?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:46

Fannetje, natuurlijk kun je de eerste enting wel zetten en daarna titer bepalen maar mi is dat nutteloos. Als ik
Pups zou willen titreren deed ik dat vanaf het begin.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:24

Even een egopost :+
De teef waar ik graag een pup van wil is eindelijk loops *\%/* *\%/*

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 11:32

Maar, je titert wel op 1 jaar Billy, waarom titer je de pups dan niet? Want dat vind ik nu juist het ding. Waarom wel op 1 jaar titeren, maar niet als pup? Juist dan zijn ze kwetsbaar en zou je zekerheid willen dat ze goed beschermd zijn. Dat is hier ook het hele ding waarom ik nu dat titeren zo interessant vind.

Waarom zou de eerste enting geven en daarna titeren zinloos zijn? Zowel fannetje als ik hebben daar best een logische verklaring voor gegeven denk ik? Je kan niet zomaar je pupkopers dat verplichten te doen. Daarnaast zijn nog steeds niet alle dierenartsen van mening dat het titeren nuttig/verstandig is, en zoals ik van de week op de fb pagina's voorbij zag komen zeggen veel dierenartsen(die niet ''aangesloten'' zijn bij vaccicheck) dat je altijd eerst de puppyentingen MOET doen, dat titeten dan juist geen zin heeft.

Dus dan loop je het risico dat pupkopers alsnog alle entingen er in gaan stampen terwijl je dat juist probeert te voorkomen met titer.

Zou prima kunnen hoor Amanda.

Sastaic; wat een leuk nieuws! :D

Petit; Oh wat balen zeg. dat is nog wel een paar jaar...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:48

Het gevaar van de 1e enting niet doen (of juist wel doen, eigenlijk) lijkt mij dat de puppen weggaan zonder bescherming. Juist puppen zijn kwetsbaar en het lijkt me best een eng idee. Want als ze dus nog beschermd zijn bij het titeren en ze gaan met de nieuwe eigenaren mee, wanneer titer je dan weer. Moet je dat elke maand gaan doen? Sommige DA's die titeren willen al enten als nog niet alle bescherming weg is van alle ziektes waarvoor geent wordt. Dan heb je alsnog de kans dat ze voor het ene wel beschermd zijn, maar voor het andere niet, omdat het niet aanslaat.

Of ga je als nieuwe eigenaar titeren op 9 weken, 12 weken en na een enting eventueel weer een maand later om te kijken of het aanslaat? Ik heb alleen ervaring met een volwassen hond die elk jaar grote cocktail kreeg en die heeft bij ons nooit meer een enting hoeven krijgen. Ik wil haar dit jaar weer laten titeren. Zou het nut hebben om het ook bij de moederhond te doen bijvoorbeeld? Of zouden jullie daar gewoon enten?

Blijft lastig hoor... Wel heel boeiend. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:50

Kan best Amanda. :j Even opletten.
Sastaic, leuk!
Petitparis, wat balen zeg...

Hier komt de loopsheid er ook weer aan. Ze wordt weer mager en krijgt weer rare trekjes (ze vindt mij weer enorm leuk bijvoorbeeld :') ) en de reu voelt zich weer de koning hier thuis. :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 11:58

MWM; dan zou je dus de eerst volgende enting moeten titeren. En dan na de enting 1 maand later weer(of dus de volgende enting)
Ja dat is juist mijn ding, dan ent je dus, denk je dat de pup beschermd is, en dat issie dan misschien wel helemaal niet.

dus als nieuwe eigenaar houd je dus gewoon het puppy-ent schema aan om ipv te enten te titeren. Tenzij je op 9 weken moet enten, want dan moet je een maand later titeren(dus op 13 weken ipv 12.)

Ja mama hond wil ik juist titeren. Want anders loop ik dus het risico dat ik haar ent, te vroeg, en de enting niet aanslaat en ze dan dus ''onbeschermd'' is als ze drachtig word/pups heeft. En dat is dan weer het risico met de pups..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:32

@ Kaus: eet je pup verder wel goed? Cita was de eerste weken een verschrikkelijk slechte eter en kwam ook amper aan. Nadat we alles uti de kast gehaald hadden om haar te doen eten op aanraden van de fokker 3 dagen geen eten gegeven en daarna met hele kleine beetjes opgebouwd en daarna "vrat" ze. Wij moesten voor een pup van 15-16weken (en op dat moment +/- 11kg ipv 14-15kg) naar 200g vlees, 2 gekookte eieren (betere biotine opname), 100g kwark en 200g gekookte aardappelen of rijst verdeeld over 2 maaltijden. Omdat bij moeilijke eters je moet wachten tot ze echt honger hebben ipv vaak kleine beetjes aan te bieden.
Oh ja en eigenlijk hanteren wij voor pups dat ze "onbeperkt" mogen eten tot de leeftijd van 3-4 maanden. Niet dat ze continu aan voer kunnen, maar dat ze zoveel mogen eten als ze per maaltijd opkrijgen.

Ik weet een hond die 2x na de L4 vaccinatie een autoimmuun hersenvliesontsteking deed. Dit jaar een andere variant van de L4 genomen en geen reactie meer. DA's hier zijn wel enorm voorstander om voor Weil of rattenziekte te vaccineren, omdat ze toch regelmatig een hond zien die er aan overlijdt en we ook langs een waterloop wonen.
Qua enten zijn ze stilaan meer en meer pro titreren, maar houden zich liever aan een basisenting. Ook mede omdat ze geen voorstander zijn om zo vaak bloed te prikken bij de pups. Wel raden ze niet de 6-9-12 aan, maar eerder 7-11-15 omdat je dan meer kans hebt op immuunrespons van de pup zelf. Ach ja, ik ga dit jaar ook minstens 1 vd honden laten titreren, gewoonweg omdat ik daar nergens mee kom waar er meer verplicht is dan rabiës.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:05

Ik titreer de pups niet, omdat ik vind dat de pups een basisenting moeten hebben. En de booster na een jaar geef ik ook.
De kans dat pups na 3 entingen niet beschermd zijn is heel erg klein.
Daarbij, als ik een nest pups wil titreren en dan op tijd enten betekent dat dat ik ze misschien wel tot 12 weken in huis moet houden. Dat is geen doen met 8 terrierpups. Wettelijk is het ook verplicht dat de pups geënt de deur uit gaan, dus daar houd ik me gewoon aan. Iedereen doet wat hem of haar goed lijkt. Ik vind dit een goede manier, daar mag je anders over denken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:52

Afbeelding
De blijverd, Nora, nu al een eigenwijze draak :')

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:55

Wat een mooi koppie Billy. Heeft ze al een naam? <3

Petitparis, hij eet gelukkig met heeeeel veel liefde. Hij mag alleen wel even ophouden met non stop blaffen wanneer we het eten voorbereiden :Y)

Hmm ik ben een beetje bang dat hij gaat overeten als ik hem geef zo veel hij wil. Ik had dus eens een restje rijst gegeven direct na zijn maaltijd. Maar dat kwam er keer op keer uit (had het eerst niet door) maar dat at ie dan ook gewoon weer op. Hij is in ieder geval errug voedsel gedreven.

Ik ga wel even een granenintolerantie in de gaten houden. Ondanks dat de vlooien nu weg zijn ( **\O/** ) krabt hij nog steeds en bijt ook in zijn bootjes. Hij krijgt verder geen brood oid. Zijn er verder nog tekenen waarop ik kan letten daarbij?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 21:58

Billy schreef:
Ik titreer de pups niet, omdat ik vind dat de pups een basisenting moeten hebben. En de booster na een jaar geef ik ook.
De kans dat pups na 3 entingen niet beschermd zijn is heel erg klein.
Daarbij, als ik een nest pups wil titreren en dan op tijd enten betekent dat dat ik ze misschien wel tot 12 weken in huis moet houden. Dat is geen doen met 8 terrierpups. Wettelijk is het ook verplicht dat de pups geënt de deur uit gaan, dus daar houd ik me gewoon aan. Iedereen doet wat hem of haar goed lijkt. Ik vind dit een goede manier, daar mag je anders over denken.

Verplichte enting? Zover ik weet is niks verplicht. Zou ook wel raar zijn, aangezien Rijksoverheid aangeeft dat import honden alleen een Rabies enting gehad moeten hebben. Als andere entingen in NL verplicht zouden zijn voor eigen honden zouden import honden deze ook moeten hebben.. Anders heeft het inenten helemaal weinig zin..
Waarom zouden ze dan misschien tot 12 weken moeten blijven? Voor als die enting inderdaad verplicht zou zijn en die pas op 12 weken gegeven kan worden?

Ik heb niet zozeer een andere mening, ik vraag mij af waarom je er voor zou kiezen om te titeren of te enten. En wat ik dan gewoon gek vind, is dat je op een jaar(of later) wel wil titeren, maar voor pups niet. Terwijl je juist van pups wil weten of ze goed beschermd zijn. Ook dat bedoel ik niet als aanval of iets dergelijks, maar zeker gezien het onderwerp(het wel of niet gebruiken van de titer en waarom) helemaal geen raar ''discussie''punt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:10

Volgens het vfr van onze rasvereniging moeten ze de eerste enting gehad hebben 7 dagen voor vertrek
Kaus ze heet Nora
Laatst bijgewerkt door Billy op 14-02-18 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:16

Ik geloof dat er ook in de wet staat dat pups pas een week na de enting het nest mogen verlaten. Zal ik even opzoeken.

Edit: kan het niet meer vinden. Morgen even verder zoeken of het is niet meer geldig.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 23:09

Ik kan via rijksoverheid alleen vinden dat een rabies enting voor import honden verplicht is. Dat is het enige wat ik over verplichte enting kan vinden.

Maar het VFR zegt het, dat is dus iets anders dan wettelijk verplicht... Ik ben (bewust) geen lid van de rasvereniging. En ook de Raad van Beheer heeft niks (wettelijks) over entingen staan op de site.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:37

Oh jemig het staat er ook gewoon bij dat ze Nora heet _O-

Jongens ik word gek... zojuist één vlo in Dexter gevonden en twee in Dundy. Wat moet ik %) |o

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 07:16

Kaus schreef:
Oh jemig het staat er ook gewoon bij dat ze Nora heet _O-

Jongens ik word gek... zojuist één vlo in Dexter gevonden en twee in Dundy. Wat moet ik %) |o

Levend of dood? Hoe lang werkt je huidige ontvlooi middel? Heb je de overige huisdieren ook behandeld?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 08:49

Oh kaus. Ik snap je zo goed! Ben zo blij dat we er hier vanaf zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:31

Weet je, ik ben weg. De manier waarop ik hier word aangevallen omdat ik mijn pups gewoon laat enten vind ik niet fijn. Iedereen doet het zoals hij het goed vindt, als daar geen respect voor is ben ik er wel klaar mee
Allemaal het beste met de hondjes

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:35

Jammer Billy. Ik ben ook pro enten. Titreren is in mijn ogen nog niet genoeg bewezen. Prima dat iemand daar anders over denkt maar hier gaat ook de spuitjes er gewoon in.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 10:39

Aangevallen? zoals al een paar keer gezegd vind ik het een interessante discussie en ben ik benieuwd waarom anderen er zo over denken. Maar daar kom je alleen achter door te sparren lijkt mij. Jammer dat je dat als aanval ziet.. Zeker aangezien ik meerdere keren heb gezegd dat ik dat zo niet bedoel. Vind het daarom ook erg jammer dat je dat zo zegt.

Ik weet niet of ik pro enten of Pro titeren ben, daar zal ik ook info voor nodig hebben, en daarom ben ik opzoek naar meningen, gedachten en ervaringen...