Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meliaforever

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:21

Ik zou geen houten kooi nemen, gaan ze aan knagen en moeilijk schoon te maken. Als je nog vragen hebt horen we het wel. :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:25

Hout idd zeker niet doen voor kromsnavels.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:40

Wat leuk dat je parkietjes overweegt! Ik heb pas geleden ook een logeerparkietje gehad en besefte me toen pas wat een gezellige en vrolijke vogeltjes het eigenlijk zijn.

Ik weet niet of het voor alle grasparkietjes geld, maar deze vondt het heerlijk om met veel kleine speeltjes te spelen. Rammelen aan sleutelhangers, voetspeeltjes alle kanten op gooien en vooral belletjes! Grote speeltjes keek hij niet naar om.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:44

xReetch schreef:
Wat leuk dat je parkietjes overweegt! Ik heb pas geleden ook een logeerparkietje gehad en besefte me toen pas wat een gezellige en vrolijke vogeltjes het eigenlijk zijn.

Ik weet niet of het voor alle grasparkietjes geld, maar deze vondt het heerlijk om met veel kleine speeltjes te spelen. Rammelen aan sleutelhangers, voetspeeltjes alle kanten op gooien en vooral belletjes! Grote speeltjes keek hij niet naar om.

Die ervaring heb ik ook. Hangend speelgoed kijkt onze grasparkiet ook niet naar om. Hard plastic kattenballetjes (met rammel er in) zijn echter een grote hit.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:46

Die van mij vinden veel speeltjes eng. :') van die kattenballetjes met een belletje erin vinden ze eng. Schommels vinden ze leuk. Ook alles moet hier op de grond gegooit worden en dat vinden ze prachtig. :')
Deze vind Ollie heel leukAfbeelding

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:49

Mensenhaar, tenen, vingernagels en telefoons zijn trouwens ook mooie speeltjes hier 8-)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:50

Hier vinden ze wc rolletjes nog het allerleukste speelgoed.
En ik maar duur speelgoed kopen :')

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:04

Haha ja, behang is hier ook leuk. Ik heb van die reepjes karton op de bodem (green mile) en soms zitten daar nog grote stukken tussen. Die hang ik dan op, vinden ze ook erg leuk.

Maak je die wc rollen wel open Cayenne of gewoon heel geven?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:35

Hier krijgen ze alleen maar houten speelgoed. Bij avonturia hebben ze van dat schors, makkelijk te slopen dus dat vinden ze echt machtig.
Ook hangen wij vaak zo’n ding op waar je fruit aan kan rijgen, maar dan met karton eraan. Zijn ze ook onwijs druk mee om te slopen :Y)

Plastic speelgoed krijgen ze hier echt niet. Net als touw, dat wordt overal afgehaald. Wij zijn al een vogeltje verloren die verstrikt was geraakt in een draad. En van plastic lees ik iets te vaak dat die vast komen te zitten om de snavel. Net als belletjes die daar vaak inzitten.

Wc rollen maak ik trouwens wel open. Bugs heeft namelijk de gewoonte om erin te lopen en dan vast te zitten :+

Ik ga eigenlijk altijd naar avonturia (wij wonen bij Arnhem :+ ) omdat ze daar echt top spul hebben. Ook op de knaagdierafdeling trouwens.
Want slopen kunnen ze wel :Y)

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:15

Hier hetzelfde, veel hout en natuurlijk materiaal. Dingen van mais/palmblad zijn erg populair en worden tot de laatste snipper vernietigd. Inderdaad ook het trucje met karton rijgen en wc-rollen. Daar krijgen ze hier alleen het karton van, niet het papier.

Plastic komt er niet in, dat is toch niet sloopbaar, en zo wel dan is het onveilig.
Touw heb ik wel, maar die zit dan helemaal vol met kralen of het is natuurlijk touw. Zo is Lugia helemaal verliefd op een bal van zeegras:
Afbeelding

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:03

Met wat rijg je dat aan elkaar vast? Iets van metaaldraad ofzo? Of touw? :+

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:13

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:23

Ik geef de wc rollen gewoon in z'n geheel. En verder krijgen ze vooral houten speelgoed (al dan niet met goedgekeurde verf op waterbasis) of speelgoed van baobab, kabob, javahout en vogeltouw.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:37

Ilaan, ja gewoon hoe je alles aan elkaar vast maakt en in de kooi hangt. Ik zie soms kralen/hout/karton voorbij komen om zelf speelgoed te maken. Maar hoe je het dan aan elkaar maakt zeggen ze er niet bij. :+

Ik denk dat Ollie te dik/groot is voor de wc rol. Hij is ook nogal lomp dus zou me niks verbazen als hij met ze dikke kont vast zou komen te zitten. :') Open of in stukjes gaat wel goed.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:48

Hier gaan ze ook niet door de wcrol heen hoor. Ik knip ze soms in stukjes en schuif ze over elkaar heen als balletje met wat lekkers erin.
Voor speeltjes maken heb ik leren koorden. Wel van Ali, maar gelukkig bijten ze er niet aan, dan zou ik wat anders gebruiken. De bevestiging heb ik van oude speeltjes en Avonturia.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:31

Meliaforever schreef:
Ilaan, ja gewoon hoe je alles aan elkaar vast maakt en in de kooi hangt. Ik zie soms kralen/hout/karton voorbij komen om zelf speelgoed te maken. Maar hoe je het dan aan elkaar maakt zeggen ze er niet bij. :+

Ik denk dat Ollie te dik/groot is voor de wc rol. Hij is ook nogal lomp dus zou me niks verbazen als hij met ze dikke kont vast zou komen te zitten. :') Open of in stukjes gaat wel goed.

Hier neem ik gewoon touw, rijg daar alles aan wat ik eraan wil en knoop dan het touw gewoon dicht. Schuif daar een kraal oid omheen en dan een ring of zo’n klip (die je dichtschroeft). Dan kunnen ze niet bij het touw maar zit het wel vast.
Gebruik vaak gewoon sisaltouw. Wel ongeolied.

Wc rollen scheur ik gewoon over de lengte door. Dan kunnen ze er altijd weer uit als ze erin zitten.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:35

Zo genieten dit! <3
Afbeelding

Zo lang pa erbij is de baby wel stoer. Vliegen gaat veel beter, alleen dat landen soms is wat lastig nog :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:37

Oooh, je babies zijn echt al groot, Ilaan!
Dan was ringen niet meer gelukt denk ik. Bij valkparkieten kun je alleen binnen de eerste 10 dagen ringen en volgens mij is het bij aga's niet veel anders :P

Supermooi! <3

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:47

Cayenne schreef:
Oooh, je babies zijn echt al groot, Ilaan!
Dan was ringen niet meer gelukt denk ik. Bij valkparkieten kun je alleen binnen de eerste 10 dagen ringen en volgens mij is het bij aga's niet veel anders :P

Supermooi! <3

Nee deze baby is eigenlijk geen baby meer haha. Deze is 7,5 week nu en redelijk zelfstandig. Maar er liggen 5 eitjes en nergens niet op tijd aan nepeitjes te komen nu. Dus voor het volgende nest. Dan inderdaad met een dag of 10 ringen.

En dan is het klaar met de baby’s want de pop wordt echt obese. Ze vliegt een stuk minder natuurlijk en dat zien we wel terug in haar gewicht :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:02

Bij vogelwebshop Geldof kun je nepeitjes kopen!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:13

Djoopie schreef:
Mag ik hier even inbreken? Vandaag gaan mijn logeerparkietjes terug naar hun huis. Ik vond ze zo veel gezelliger dat ik gedacht had! Je raad het al ik ben een beetje verkocht.... vroeger altijd kanaries gehad thuis en nu aan het inlezen op vogels houden. Hebben jullie tips voor me als ik hiermee begin? Er zijn in de buurt genoeg fokkers ik vind alleen alle kooien die te koop zijn zo klein en klinisch... ik zou graag een wat natuurlijkere kooi hebben. Welke kooien zijn groot genoeg voor twee grasparkietjes, hoe kan ik een uitdagende leefomgeving maken enz....
mijn logeerparkietjes hadden een lege kooi met alleen maar zaadjes en krijgen nu een hoop trosgierst, speeltjes ed mee terug... hoop dat ik hun leven wat leuker heb kunnen maken....

Parkietjes zijn idd zo gezellig ! Leuk dat je er zelf wil en hier even informeert +:)+ Bespaar aub niet op ruimte van de kooi. De kooien in de dierenwinkel zijn meestal veel te klein! Zelf heb ik een Montana (ook getipt gekregen :) ) en ben daar erg tevreden over. Vergelijk mss wel even de prijzen van Avonturia met Zooplus. Die laatste heeft niet zo'n uitgebreid aanbod maar is vaak wel goedkoper.
De kooi inrichten is echt leuk en er zijn zoveel toffe dingen dat hun huisvesting echt niet enkel uit een paar rechte stokken hoeft te bestaan. Bij mij is het geleidelijk aan wat gegroeid maar vind -al zeg ik het zelf :o - dat mijn vogeltjes wel leuk zitten.
Probeer mss wel af te wisselen in materiaal en dikte van stokken/zitplaatsen, dat is beter voor hun pootjes.
Oja, en zeker altijd maagkiezel en mineralen aanbieden!

Je houdt ons maar op de hoogte *-:)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:15

Zooplus is idd heel fijn! En heeft ook Montana in het assortiment.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:21

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:02

Heeft iemand hier ervaring met kanaries? Ik had al gekeken in Facebookgroepen, maar daar zitten hele aparte mensen. (Van wat ik nu merk tenminste :'))

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:11

Ik heb ze vroeger wel gehad. Wat wil je weten?