'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:28

Nikass schreef:
Mee eens Kuggur :j

Laten we asjeblieft niet doen alsof de fokkers zielig zijn zeg :(:)
Van mij mogen ze er aan verdienen wat ze willen, alleen vind ik het absurde bedragen dus aan mij verdienen ze het niet.
En waarom is bijvoorbeeld de Australische labradoodle pup zo duur? Omdat ie al met zes weken wordt gecastreerd. Hetgeen ik ook absurd vind en voor mij sowieso een reden zou zijn om zo'n hond niet te nemen.

Dat was voorheen zo, met ,8 weken overigens. Maar dat is alweer achterhaalde informatie omdat de meeste fokkers daar gelukkig bezwaren tegen hadden. Maar de prijzen zijn hierdoor niet gedaald en hoorde laatst zelfs 2250€ en dat gaat wel echt ver inderdaad.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:29

DatBenIkNou schreef:
Nikass schreef:
Mee eens Kuggur :j

Laten we asjeblieft niet doen alsof de fokkers zielig zijn zeg :(:)
Van mij mogen ze er aan verdienen wat ze willen, alleen vind ik het absurde bedragen dus aan mij verdienen ze het niet.
En waarom is bijvoorbeeld de Australische labradoodle pup zo duur? Omdat ie al met zes weken wordt gecastreerd. Hetgeen ik ook absurd vind en voor mij sowieso een reden zou zijn om zo'n hond niet te nemen.

Dat was voorheen zo, met ,8 weken overigens. Maar dat is alweer achterhaalde informatie omdat de meeste fokkers daar gelukkig bezwaren tegen hadden. Maar de prijzen zijn hierdoor niet gedaald en hoorde laatst zelfs 2250€ en dat gaat wel echt ver inderdaad.

2250? Serieus? Ok dat vind ik ook wel echt erg veel geld :o

kiwiwitje

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:30

2250 zal vast niet eens de goedkoopste zijn -O- Dat gaat ook wel ver vind ik.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:32

kiwiwitje schreef:
Als je het onderzoek goed leest staat er het volgende :
''Bij dit onderzoek is rekening gehouden met rashonden én look-alikes en met het feit dat sommige rassen meer gehouden worden dan andere.''

Of je daarna meer Pitbull's en Staff's zag kan ik weinig over zeggen. Simpel, echte Pitbulls(dus de importhonden met stamboom) kom je in Nederland relatief weinig tegen. Dan de staff's. Wat versta je onder staff's
Na het RAD zijn er inderdaad meer stamboomloze dieren gekomen. Maar niet meer AST of SBT. Wel de look a likes(stamboomloze) en kruisingen. Waarom? Omdat het RAD aangaf dat ondanks het afmaken van deze dieren, bijtincidenten niet verminderden. En dat is ook wat het onderzoek aangaf.

Daarom vind ik heel deze nieuwe regelgeving zo'n onzin in zekere zin. Ze hebben het RAD gehad, dat gaf geen uitkomst. Want de bijtincidenten werden niet minder. Ze hebben dat onderzoek gehad, en daar hebben ze niets mee gedaan. Sterker nog. Ze komen er nu ineens mee, dat ze toch op het zelfde idee als het RAD verder willen gaan(niet met maatregels maar naar de rassen kijkend) en dat ze toch wel een telling willen.

Hoe serieus neem je heel het probleem dan? Die telling had vanaf dat onderzoek van TNS Nipo en het RAD moeten gaan. Want toen kwamen ze er al achter dat het hele idee geen oplossing was. Maar verder zoeken naar een oplossing ho maar. En dan nu met zoiets aan komen.

neem het topic hier op bokt eens waarin er gevraagd word naar wie er eens gebeten is door een hond. (zie hier onder) Hoeveel beten van herders en dergelijke zie je? En hoeveel van ''stafford (achtige)'' (dus alle stafford/pit vormen)
[BB] Ben jij wel eens door een hond gebeten?

En nee dit topic is niet heilig. Maar wel opvallend.

Ik vond dat inderdaad ook opvallend! Hond/hond incidenten is natuurlijk ook een heel andere categorie dan mens/hond en ik was eerlijk gezegd best verbaasd dat er geen herders op de lijst stonden behalve de Turkse als ik het goed heb.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:33

kiwiwitje schreef:
2250 zal vast niet eens de goedkoopste zijn -O- Dat gaat ook wel ver vind ik.

Nee duurste, volgens mij vanaf iets van 1650€ gaan ze momenteel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:33

Diablo dat een klein hondje het soms met de dood moet bekopen is het gevolg van het feit dat men extreme formaten fokt. Waardoor een snauw van een Duitse dog teveel kan zijn voor een mini pincher bijvoorbeeld.
Liefst zie je mensen ook nog zelf een heel groot ras met een heel klein ras houden. Wat helemaal niet leuk is als zo'n reus op de rug van je teckel gaat staan. Maar ach het staat zo schattig hè 8)7
Zo zie je ook honden zich wel eens vergissen en de cihuahua al in de bek hebben voor ze zich realiseren dat het een konijn is :(:)

Mercury je begrijpt mijn punt niet
Maakt mij geen flikker uit of die fokker er aan verdient. Ik vind het een absurd bedrag om uit te geven aan een hond. Het is een hoop papier blabla en het garandeert niks.

Een Australische labradoodle pup is trouwens 2000 euro en dat kont oa door de castratie.
Een Engelse buldog is ook heel duur, dat komt door de keizersnede.
Moet je allemaal maar net aan mee willen werken :n
Laatst bijgewerkt door Nikass op 19-05-17 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:40

DatBenIkNou schreef:
kiwiwitje schreef:
''Bij dit onderzoek is rekening gehouden met rashonden én look-alikes en met het feit dat sommige rassen meer gehouden worden dan andere.''

Of je daarna meer Pitbull's en Staff's zag kan ik weinig over zeggen. Simpel, echte Pitbulls(dus de importhonden met stamboom) kom je in Nederland relatief weinig tegen. Dan de staff's. Wat versta je onder staff's
Na het RAD zijn er inderdaad meer stamboomloze dieren gekomen. Maar niet meer AST of SBT. Wel de look a likes(stamboomloze) en kruisingen. Waarom? Omdat het RAD aangaf dat ondanks het afmaken van deze dieren, bijtincidenten niet verminderden. En dat is ook wat het onderzoek aangaf.

Daarom vind ik heel deze nieuwe regelgeving zo'n onzin in zekere zin. Ze hebben het RAD gehad, dat gaf geen uitkomst. Want de bijtincidenten werden niet minder. Ze hebben dat onderzoek gehad, en daar hebben ze niets mee gedaan. Sterker nog. Ze komen er nu ineens mee, dat ze toch op het zelfde idee als het RAD verder willen gaan(niet met maatregels maar naar de rassen kijkend) en dat ze toch wel een telling willen.

Hoe serieus neem je heel het probleem dan? Die telling had vanaf dat onderzoek van TNS Nipo en het RAD moeten gaan. Want toen kwamen ze er al achter dat het hele idee geen oplossing was. Maar verder zoeken naar een oplossing ho maar. En dan nu met zoiets aan komen.

neem het topic hier op bokt eens waarin er gevraagd word naar wie er eens gebeten is door een hond. (zie hier onder) Hoeveel beten van herders en dergelijke zie je? En hoeveel van ''stafford (achtige)'' (dus alle stafford/pit vormen)

Ik vond dat inderdaad ook opvallend! Hond/hond incidenten is natuurlijk ook een heel andere categorie dan mens/hond en ik was eerlijk gezegd best verbaasd dat er geen herders op de lijst stonden behalve de Turkse als ik het goed heb.

Dat ben ik met je eens. Maar o.a. daarom vind ik de lijst zo ''raar''.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:42

Nikass schreef:
Maakt mij geen flikker uit of die fokker er aan verdient. Ik vind het een absurd bedrag om uit te gevaar een hond. Het is een hoop papier blabla en het garandeert niks.

Een Australische labradoodle pup is trouwens 2000 euro en dat kont oa door de castratie.

Ok, excuses, dan heb je ik je inderdaad verkeerd begrepen!

Dat mensen inderdaad nog honden kopen zoals de Franse- of Engelse bulldog kan ik ook met mijn kop niet bij.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:43

Nikass schreef:
Diablo dat een klein hondje het soms met de dood moet bekopen is het gevolg van het feit dat men extreme formaten fokt. Waardoor een snauw van een Duitse dog teveel kan zijn voor een mini pincher bijvoorbeeld.
Liefst zie je mensen ook nog zelf een heel groot ras met een heel klein ras houden. Wat helemaal niet leuk is als zo'n reus op de rug van je teckel gaat staan. Maar ach het staat zo schattig hè 8)7
Zo zie je ook honden zich wel eens vergissen en de cihuahua al in de bek hebben voor ze zich realiseren dat het een konijn is :(:)

Maakt mij geen flikker uit of die fokker er aan verdient. Ik vind het een absurd bedrag om uit te gevaar een hond. Het is een hoop papier blabla en het garandeert niks.

Ik heb het niet over de Dog die een klein hondje bijt, ik heb het over de klapkaken die moedwillig soortgenoten doden. En dat zijn echt geen extreem grote honden.
Overigens, ik ben zo iemand met grote en heel kleine rassen. Cane Corso's en chihuahua's. Bij ons is er nog nooit een kleintje vertrapt door een grote en vergissen doen de groten zich al helemaal niet, ze weten precies het verschil tussen een konijn of een Chihuahua, ze zijn niet achterlijk.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:44

StonedRomy schreef:
Stel mijn hr hond dat de kleine hond die aan zijn nek hing van zich af gekregen door tegen de muur aan te duwen, dus de hond te pletten... Tja, dan was het niet de schuld van mijn hond dat hij is paniek het enige deed om zichzelf te redden.

Alle baasjes moeten leren hoe ze moeten reageren voor, tijdens en na een serieus gevecht. Niets doen en op de trap blijven zitten is gewoon geen optie. voor niemand.

Maar dat is het nu net: tussen sociale honden komen echte gevechten nauwelijks voor. Wel een boel drukte en doen-alsof, maar echt vechten is behoorlijk zeldzaam. Sociale honden begrijpen elkaar heel goed en kunnen conflicten meestal op een correcte manier oplossen. Pas als er een hond tussen komt die geen hondentaal begrijpt loopt het mis.

En een klein keffertje dat een grote hond 'aanvalt', dat is helemaal onwaarschijnlijk. Een beetje drukte maken, opspringen, dat doen die kleintjes graag. Maar een grotere sociale hond gaat daar in de eerste plaats niet op reageren, neus in de lucht en negeren! Als het te erg wordt volgt er een snauw in de lucht, en dan zal die kleine meestal wel afdruipen. Met een snauw is er trouwens niets mis, met toehappen en doorbijten. Maar een grote hond die in paniek raakt door wat drukte van een klein hondje, die is toch wel heel snel bang.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:50

De kleine hond hing aan de keel met alle 4 de poten zo dat de grote hond niets meer kon doen. Hondje sprong van de trap af op mijn hond. Ik weet heus wel hoe spel en ' uitdagen ' eruit ziet en dit was het niet. Dit was een hond die meteen in de aanval ging.

En wat noem je een sociale hond? Mijn hond hoeft niet sociaal te zijn naar andere honden. Ze moet ze gewoon negeren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:21

Sclimpre schreef:
StonedRomy schreef:
Stel mijn hr hond dat de kleine hond die aan zijn nek hing van zich af gekregen door tegen de muur aan te duwen, dus de hond te pletten... Tja, dan was het niet de schuld van mijn hond dat hij is paniek het enige deed om zichzelf te redden.

Alle baasjes moeten leren hoe ze moeten reageren voor, tijdens en na een serieus gevecht. Niets doen en op de trap blijven zitten is gewoon geen optie. voor niemand.

Maar dat is het nu net: tussen sociale honden komen echte gevechten nauwelijks voor. Wel een boel drukte en doen-alsof, maar echt vechten is behoorlijk zeldzaam. Sociale honden begrijpen elkaar heel goed en kunnen conflicten meestal op een correcte manier oplossen. Pas als er een hond tussen komt die geen hondentaal begrijpt loopt het mis.

En een klein keffertje dat een grote hond 'aanvalt', dat is helemaal onwaarschijnlijk. Een beetje drukte maken, opspringen, dat doen die kleintjes graag. Maar een grotere sociale hond gaat daar in de eerste plaats niet op reageren, neus in de lucht en negeren! Als het te erg wordt volgt er een snauw in de lucht, en dan zal die kleine meestal wel afdruipen. Met een snauw is er trouwens niets mis, met toehappen en doorbijten. Maar een grote hond die in paniek raakt door wat drukte van een klein hondje, die is toch wel heel snel bang.

Mijn Amstaff X Labrador werd door een York in haar neus gebeten (kon zo een ringetje doorheen) en ontweek kleine hondjes sindsdien. Het is onzin om te stellen dat het gedrag van die kleintjes onschuldig is en geen echt aanvallen is. Als mijn hond had terug gehapt was ze waarschijnlijk tot HR hond gebombardeerd :(:)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:43

Ook mijn grote zwarte Lobbes werd in het dopje van haar neus gebeten, hing heel flapje af. Sindsdien blaft ze naar kleine zwarte bulletjes en mopshondjes. Blaffen en daar blijft het bij en zo hoort het. Ook al heeft je hond er een slechte ervaring mee. Dat geeft geen recht om kleine honden te verwonden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:46

StonedRomy schreef:
De kleine hond hing aan de keel met alle 4 de poten zo dat de grote hond niets meer kon doen. Hondje sprong van de trap af op mijn hond. Ik weet heus wel hoe spel en ' uitdagen ' eruit ziet en dit was het niet. Dit was een hond die meteen in de aanval ging.

En wat noem je een sociale hond? Mijn hond hoeft niet sociaal te zijn naar andere honden. Ze moet ze gewoon negeren.

Zo'n minikiller heb ik nog nooit gezien :) Die kan je dan toch even van je hond afplukken? Eén hand in zijn nekvel, met je ander hand zijn snoet vastpakken?

Wat is versta onder een sociale hond is een hond waarmee je overal kan komen zonder bang te moeten zijn dat hij vervelend gaat doen. Een hond die kan communiceren met andere honden (en mensen en eventueel katten), die zeker niet agressief is, en niet opdringerig is.

Op dit moment hebben we een hondje in opvang. Kort voordat hij naar hier kwam is hij gebeten door een pitbull. Gelukkig valt de schade nogal mee (we bijtwonden, geen scheurwonden), maar de eerste dagen na dat incident was hij wel in de war, had pijn. Toen hij hier aankwam was onze eigen reu jaloers en snauwde naar hem. Hondje zette een pas achteruit, keek weg en maakte duidelijk 'ik wil geen ruzie met jou'. De eerste dagen speelde hij niet met onze eigen honden, bij het rusten ging hij wel in hun buurt liggen, maar niet te dichtbij. Dag na dag zie je dat hij er meer en meer bijhoort. Op zijn rustige manier vindt hij zelf zijn plaatsje in de roedel. Dat vind ik een sociale hond : een hond die in een moeilijke positie is (hij komt als nieuweling ergens waar al 3 honden zijn ) en hij lost dat zelf helemaal op. Dat vind ik een sociale hond.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:52

DatBenIkNou schreef:
Ook mijn grote zwarte Lobbes werd in het dopje van haar neus gebeten, hing heel flapje af. Sindsdien blaft ze naar kleine zwarte bulletjes en mopshondjes. Blaffen en daar blijft het bij en zo hoort het. Ook al heeft je hond er een slechte ervaring mee. Dat geeft geen recht om kleine honden te verwonden.

Uiteraard niet. Maar daar ging het niet om. Het ging om dat "ach dat kleine hondje bedoeld het niet zo ernstig flauwekul"

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:57

Maar dan nog, net als scrimpre schrijft, hoe erg kan zo'n aanval dan alsnog zijn?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:58

kiwiwitje schreef:
Kuggur, als ik opzoek wat een ISDS is kom ik op het volgende uit, :
http://www.bordercolliekennel.nl/aanschaf_pup-_hond.htm
ISDS is dus iets heel anders dan een stamboomhond.. ?

Ik ga niet eens in discussie over dat jullie de prijzen van 1500,- duur vinden.
Er zijn rassen waar alleen de dekking van de reu(prijzenwinnende reu) op 1000,- ligt. Daar komt dan nog een x bedrag bij per levende pup na 2 weken.
Maar goed niemand vind dat jullie dat uit moeten geven. Dan doe je dat toch lekker niet.

Niemand zegt dat fokkers zielig zijn. Nikass. Een fokker kiest er zelf voor om te fokken. Niks zieligs aan.

Van die grapjas zou ik nooit een hond kopen.
Gevalletje mijn registratie is een échte stamboom, die van jouw niet.
Een twist in de bordercollie wereld sinds de RvB besloot dat ze ook een graantje mee moesten pikken van deze populaire werkhond, en de bordercollie de twijfelachtige eer kreeg tot ras verheven te worden. Tot dan toe waren bordercollies een type. Zoals in dit topic goed naar voren komt draait het om de poen.
Nu zijn de door keurmeesters die nog geen schaap van een geit kunnen onderscheiden beoordeelde showhonden "echte" bordercollies, en ISDS geregistreerde werkhonden niet echte rasbordercollies _O- .
En jullie laten je door dezelfde nonsens belazeren.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:00

Tuurlijk hoeft een hond niet meteen in de aanval te gaan en een hond te bijten. Die van mij doet dat ook niet, maar je kunt nooit zeggen dat een grote hond in een serieus gevecht het altijd schuld is. Zou hetzelfde zijn als zeggen dat mensen onder de 1.50 nooit iemand kunnen doden.

En hoe ik gereageerd heb staat in een van mijn eerdere berichten in dit topic. Ik heb water over de honden gegooid en die van mij direct achteruit gestuurd en laten zitten. Mijn hond als eerste gecontroleerd en even aan iemand anders gegeven. Daarna dus naar de kleine hond gelopen om die te onderzoeken op verwondingen en de getraumatiseerde eigenaar even gerust te stellen etc.

Maar feit blijft dat een hond zich ook kan gaan verdedigen als deze hond nog wat langer was doorgegaan. Mijn hond zal echt niet snel bijten, maar ik ga niet nooit zeggen. Niet omdat ze een hr hond is volgens de lijst, maar omdat ze een hond is en niet kan denken als ze pijn heeft of echt in paniek slaat ( door pijn )

En kom op, killer hondjes bestaan. Agressie zit niet alleen in de grote honden en kleine honden zonder goede opvoeding zijn net zo gevaarlijk.

Kleine honden kunnen echt serieus verwonden hoor. Ooit een gevecht hier thuis gehad tussen een akita en een hele kleine shiba. Raad welke hond ik naar de dierenarts heb moeten rijden?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:09

Kuggur schreef:
kiwiwitje schreef:
Kuggur, als ik opzoek wat een ISDS is kom ik op het volgende uit, :
http://www.bordercolliekennel.nl/aanschaf_pup-_hond.htm
ISDS is dus iets heel anders dan een stamboomhond.. ?

Ik ga niet eens in discussie over dat jullie de prijzen van 1500,- duur vinden.
Er zijn rassen waar alleen de dekking van de reu(prijzenwinnende reu) op 1000,- ligt. Daar komt dan nog een x bedrag bij per levende pup na 2 weken.
Maar goed niemand vind dat jullie dat uit moeten geven. Dan doe je dat toch lekker niet.

Niemand zegt dat fokkers zielig zijn. Nikass. Een fokker kiest er zelf voor om te fokken. Niks zieligs aan.

Van die grapjas zou ik nooit een hond kopen.
Gevalletje mijn registratie is een échte stamboom, die van jouw niet.
Een twist in de bordercollie wereld sinds de RvB besloot dat ze ook een graantje mee moesten pikken van deze populaire werkhond, en de bordercollie de twijfelachtige eer kreeg tot ras verheven te worden. Tot dan toe waren bordercollies een type. Zoals in dit topic goed naar voren komt draait het om de poen.
Nu zijn de door keurmeesters die nog geen schaap van een geit kunnen onderscheiden beoordeelde showhonden "echte" bordercollies, en ISDS geregistreerde werkhonden niet echte rasbordercollies _O- .
En jullie laten je door dezelfde nonsens belazeren.

Jeetje zeg, het was gewoon een vraag.. Dit is wat ik vind en lees. Kom op zeg.
En hou je woorden eens bij je over het belazeren. Je hebt geen flauw idee wat ik betaald heb voor mijn honden, dat gaat je ook geen ruk aan, en verder mag je conclusies trekken tot je een ons weegt, maar helaas heb je nou eenmaal niet altijd gelijk.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:11

DatBenIkNou schreef:
Maar dan nog, net als scrimpre schrijft, hoe erg kan zo'n aanval dan alsnog zijn?

Qua fysieke schade zal het misschien mee vallen, maar de mentale schade zal niet heel veel onderdoen aan een aanval andersom denk ik zo.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:13

Stomme quote ellende:

DatBenIkNou schreef:

Nou hij hoeft natuurlijk maar verkeerd te pakken. Onze Jack Russel heeft ooit een Border collie gebeten(jack aangelijnd, collie los en die kwam vanuit zijn huis in een rechte sprint op de jack af.) Jack russel had wel met 1 hap zijn slagader te pakken helaas. Was ook de eerste keer dat ie echt beet. Collie heeft het overleefd. Toen die kleine een tijd later ingeslapen werd heeft de DA op eigen idee de hond open gemaakt, Zn kop was letterlijk aan de binnenkant een grote tumor en ellende. En buiten zijn gedrag naar honden en een bloedneus voor het inslapen merkte we helemaal NIETS aan hem. Maar ik noem een slagader bijten toch wel serieuze schade...

Daarmee zeg ik niet dat ze dat altijd voor elkaar krijgen natuurlijk.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:15

kiwiwitje schreef:

Dat stuk had ik inderdaad niet gelezen. :o Ik heb 4 keer stage gelopen in asiels en kwam toen bijna geen Stafford's of Pitbull's en lookalikes tegen in die tijd, lees dat er nu veel Pitbull's Stafford's en wellicht vooral lookalikes in asiels zitten . Ben echt benieuwd wat de uitslag zou zijn als er nu een goed onderzoek werd gedaan. Zou je nog verbaast over kunnen zijn, of ik natuurlijk.
Amerikaans of Nederlands onderzoek maakt naar mijn idee niet zo veel uit.

Ken het topic, in de jaren 80 gebeten door een Bouvier. :)

Lees net over dekgeld van 1000 euro, + nog dokken voor de pups. :oo omdat de reu veel prijzen wint op show? Lekker belangrijk als je gewoon een leuke, lieve en gezonde huishond/werkhond wil. Want de meeste worden voor dat doel verkocht. :)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:20

StonedRomy schreef:
Tuurlijk hoeft een hond niet meteen in de aanval te gaan en een hond te bijten. Die van mij doet dat ook niet, maar je kunt nooit zeggen dat een grote hond in een serieus gevecht het altijd schuld is. Zou hetzelfde zijn als zeggen dat mensen onder de 1.50 nooit iemand kunnen doden.

En hoe ik gereageerd heb staat in een van mijn eerdere berichten in dit topic. Ik heb water over de honden gegooid en die van mij direct achteruit gestuurd en laten zitten. Mijn hond als eerste gecontroleerd en even aan iemand anders gegeven. Daarna dus naar de kleine hond gelopen om die te onderzoeken op verwondingen en de getraumatiseerde eigenaar even gerust te stellen etc.

Maar feit blijft dat een hond zich ook kan gaan verdedigen als deze hond nog wat langer was doorgegaan. Mijn hond zal echt niet snel bijten, maar ik ga niet nooit zeggen. Niet omdat ze een hr hond is volgens de lijst, maar omdat ze een hond is en niet kan denken als ze pijn heeft of echt in paniek slaat ( door pijn )

En kom op, killer hondjes bestaan. Agressie zit niet alleen in de grote honden en kleine honden zonder goede opvoeding zijn net zo gevaarlijk.

Kleine honden kunnen echt serieus verwonden hoor. Ooit een gevecht hier thuis gehad tussen een akita en een hele kleine shiba. Raad welke hond ik naar de dierenarts heb moeten rijden?

Ik snap precies wat je wilt zeggen, ik heb een rottweiler en maak ook vaak genoeg situaties mee waarbij ik denk: Jup, laten wij maar weer de verstandigste zijn..

Zo heb ik ook meegemaakt dat we lekker op het strand hadden gewandeld, en ik met mijn hond ( aangelijnd ) op de overloop van de trap liep richting de auto.
Uit het niets kwam er een kleine keffer ( leek mij een kruising, kon er geen ras uit halen ) die blaffend rondjes om mijn hond ging rennen, tegen hem op sprong en met opgetrokken lippen naar hem stond te grommen.
Mijn hond bleef alleen staan kijken, van mij naar de hond met een uitdrukking van, oh god, wat doet hij nou? :+
Ik stond daar alleen, ik kon geen eigenaar vinden, het was best druk en er stonden al wat mensen naar het tafereel te kijken.
Op een gegeven moment kwam er dus een kind zijn hond weghalen.
Blijkbaar was de moeder al doorgelopen, want ineens draaide zij zich om en begon intens hard te schreeuwen: NEE NEE, GA WEG BIJ DIE HOND !! MAMA HOUDT NIET VAN DAT SOORT HONDEN ! WEG !!

Ik heb haar dus ook even duidelijk gemaakt dat ik er niet van gediend ben dat zij haar ongeleide projectiel los laat lopen, niet in de gaten houdt, mijn hond lastig laat vallen, en dan negatief gaat lopen roepen over mijn hond die op dat moment niet beter had kunnen reageren dan hoe hij deed..

Sommige mensen snap ik echt niet, maar goed dit is dan een uitzondering die je onthoudt, ik kom dagelijks mensen tegen met andere honden ( groot/klein ) en vooral natuurlijk gewoon goede ervaringen. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:26

Ik zeker dat de onderzoeken van belang zijn. Juist wel. Daarnaast zou er geen onderzoek nodig zijn in zekere zin als er een telling zou zijn. Ik denk ook dat er wel heel wat verschil in mentaliteit/cultuur en dergelijke in Amerika en Nederland zit.
Als er nou eens een goede en eerlijke telling zou zijn hebben we daar veel meer aan.

Ja ik had dat gepost! Kennissen van mij ''fokken'' met Labrador's. Niet met weet ik veel hoeveel honden en bla bla. Maar hun hebben speciaal voor de fok en sport een teefje gekocht. De reu in kwestie zit ik dacht in Nederland(of hij was daar toen.. dat ben ik kwijt) maar heeft internationale titels en prijzen. (ik ben verder niet bekend met de labrador fokkers hoor.) Hond paste ook echt bij hun teef, en dekte ook niet veel honden(wilde de eigenaar niet omdat hij de hond niet voor de fok had.) Die vroeg 1000 euro voor de dekking, waar je een deel van terug kreeg als de teef niet dragend werd en na twee weken werd er gekeken hoeveel pups er waren, en daar moest dan nog een bepaald bedrag per pup bij komen. Uiteindelijk is er niet gedekt omdat de teef een ongelukje gehad had en geopereerd moest worden.

Ergens absurd die prijzen ja. Maar je gaat er vanuit dat je wel hele goede prijswinnende pups fokt. (of dat probeer je,) En voor mensen die in dat wereldje rondgaan kan dat juist iets zijn wat je heel graag wil.
(denk aan de Totilas hype.)

Iemand dit gelezen? https://www.rtlnieuws.nl/nederland/moed ... -schuld-is

word wel nieuwsgierig door wat voor hond ze nou gebeten is...

Oh in een belgisch artikel:
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... over.dhtml

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:30

Ik ben ook zo iemand met een kleine hond en een grote.. mijn kleinste reutje is 2,5kg (ouders beide net boven de 3, hij is klein gebleven) en die heb ik ook gewoon bij mijn witte herder reu. Mijn witte herder reu is dan weer de uitzondering want hij is de grote met 3 kleinere hondjes. Gaat prima en ik heb het niet 'omdat ik het zo schattig vind'. Het is zo uitgekomen en het gaat prima samen, de herder staat niet op de chi, de chi wel regelmatig op de herder als ze aan het spelen zijn. Mijn reu is een herplaatser, de eerste waarvan ik heb gezegd als je een zoon van die reu terug krijgt dan hoor ik het wel. Dat was dus het geval, hij had wat dingetjes gemist en er zat wat werk in maar ik hoef toch geen pup en aangezien ik hem als 'pleeghond' kreeg koste hij me niks. Ze had gewoon goed ingeschat dat hij er hier wel tussen zou passen en dat is ook zo dus ja, er zou ooit iets kunnen gebeuren als hij valt en hij toevallig op mijn chi beland ofzo, dat zal hij niet overleven maar die kans is niet zo groot. mijn vorige herder heeft er echter wel een paar keer voor gezorgd dat die kleintjes juist geen schade opliepen als we een hond tegenkwamen die niet zo vriendelijk was. Dat is dan weer het voordeel van een grote hond er bij die scherp genoeg is om dat te kunnen zien.