Molossers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:37

Workshop ken ik niet maar zijn wel vaak demo,s waarbij je aan het einde eens kan kijken of je hond het leuk vind om te ,,bijten,,

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 12:45

Dat is jammer. Zal je zien dat dit de enige optie was.

Ik vraag me af of Ipo nadelige gevolgen kan hebben als je al een mens scherpe hond heb ?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:30

Zal er aan liggen hoe je hem introduceert... Werken is werken en rust is rust.

Met mantrailen bijvoorbeeld krijgen ze een tuig om en vanaf dat moment ' aan het werk '.

Tuig af, is klaar met werken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:32

Mmm ik denk dat dat heel erg aan de train methode ligt .

Ipo hoort natuurlijk wel een aanlooptraject aan vooraf te gaan .
Eerst VZH(verkeerszekere hond )
Waarbij je een stuk gehoorzaamheid en maatschappelijk gewenst gedrag moet kunnen laten zien
Daarna pas ipo (hoewel speuren en het appel deel van ipo ook voor die tijd gewoon kan )
Pakwerk komt pas als je hond onder appel staat , werkende oren zijn gewoon echt onmisbaar bij pakwerk.
Honden vinden het vaak zo ontzettend leuk en gaan er zo op in dat luisteren een uitdaging kan zijn.
Dan moet je de basis gewoon echt op orde hebben .
(Wij beginnen tegenwoordig pas met bijwerk als ze dik een jaar a anderhalf zijn , dan trainen we dus al wel op de club , maar dan speuren en middels handtouch de ukjes klaar maken voor VZH en later het appel deel van ipo )

Op zich is het hele ipo gebeuren een soort van dressuur verhaal... In de Zin van dat je een programma moet kunnen doorlopen van een spoor uitlopen met x bochten en x voorwerpen
Een gehoorzaamheids programma waarin je een aantal commando's op volgorde moet doorlopen
En als laatste pakwerk waarbij de hond op afstand gestuurd 1tot 6 verstekken moet revieren , waar dus heel veel zelfbeheersing bij komt kijken . De pakwerker moet aangeblaft worden zonder in te pitsen tussendoor
De mouw moet op de correcte momenten opgepakt worden en nog veel belangrijker
Die moet ook op commando gewoon gelost worden.

Bij pakwerk komt het echt op gehoorzaamheid en zelfbeheersing aan
Die van ons is ondanks zijn drive en fanatisme ontzettend schoon en zuiver in zijn werk(niet stiekem een hapje tussendoor, netjes lossen, pakwerker kan er gewoon op de knietjes bij en aaien etc)

Denk alleen dat het met een aantal rassen lastig gaat zijn een club te vinden die open staan voor dat ras.
Zaak is denk wel om als je gaat zoeken ook echt de hele situatie up front helemaal op tafel te leggen zodat je ook als je een club vind, die ook echt weten waar ze aan beginnen en jou ook de begeleiding kunnen bieden die je zoekt/je nodig hebt

Zeker met een pittigere hond en weinig ervaring met de sport denk ik dat je sowieso een vereniging moet hebben waar ze vanuit lage drift werken

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:08

Wat mooi en uitgebreid uitgelegd Sonja!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:27

Eens met Sonja. Wij hebben dus een vrij scherpe hond waarbij het pakwerk hem nog scherper maakte. Gestopt en heeft best ff geduurd voordat we hem weer op de rit hadden. Wij zijn daarom verder in speuren en appel gegaan. Inmiddels GG2 en speurhond1 examen klaar. En geen driftig gedoe in het normale leven. En het appel zat er echt wel op hoor, met genak zn VZG gehaald, loste ook prima, ging echt voor de mouw maar merkte gewoon dat ie in het normale leven te heftig werd. Dus daarom andere tak van sport gekozen wat voor hem dus veel beter werkt en nu gewoon weer relaxt met hem over straat kan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:32

:o Danku

Ik vind het zelf gewoon ook erg leuk om te doen en voor onze kleine kerel is het onmisbaar
Die heeft het echt nodig om zijn energie in kwijt te kunnen(fietsen, balletje gooien, spelen en speuren is gewoon niet genoeg)
Sinds het bijwerk is hij een stuk chiller thuis.
Maar ik ken ook voorbeelden die er wat scherper van werden (edit:zie TM haar post, iets met synchroon typen)

Eyck vind het echt fantastisch om te doen en dat maakt het voor mij best een uitdaging , hij is onze eerste rottweiler en de eerste waar we mee sporten
En met zijn temperament is het echt hard werken on hem bij te benen :D
Gelukkig hebben we hele fijne begeleiding

Had alleen gewild dat we al bekend waren met handtouch toen we met hem begonnen
Dat was echt ideaal geweest voor die stuiterbal

Maar goed, inmiddels zijn we begonnen met hem opstellen naar handtouch want ik heb voor hem het toekomstperspectief bijgesteld naar ; zolang hij maar heel blijft sporten we rustig aan verder . Dus examen wensen..sja ipo 1 zou leuk zijn maar we zien wel hoe het loopt

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:56

Daar noem je idd het belangrijkste Sonja, goede begeleiding. Ik weet dus ook niet of ik zo,n workshop wat vind daar ik ook vind dat je eerst echt goed appel op je hond moet hebben voor je gaat pakwerken. Meeste clubs moet je daarom ook vzh hebben voor je gaat pakwerken. Speuren kun je dan wel prima heel jong mee beginnen. Is geen opwindings sport. Ps Sonja...wij zijn bij hond zeven en hebben ook weer dingen die we nu zien en ik dat graag had gezien en geleerd had aan ons dikkopje als pup haha. Je bent echt nooit uitgeleerd in de honden trainelarij

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 15:08

Bedankt voor de duidelijke uitleggen. Ik kom er nog even inhoudelijk op terug.

Het is op het moment niet mijn insteek om het op regelmatige basis te gaan doen. En vraag me af of het überhaupt wel haalbaar is. Ik heb geen vzh met hem gedaan. En meneer is inmiddels 6, dus als ik eerst nog 1,5 jaar de andere onderdelen moet behalen (wat ik heel goed snap hoor, dat even voorrop), is hij denk ik al ten oud, om het 'echte' werk te doen. Vandaar dat ik graag zo een workshop wou doen om te kijken of het überhaupt voor hem interessant is.

Daarnaast is idd goede begeleiding een must. Maarja ik als leek daarin, weet dit niet van te voren.
Ervaring waar dit kan in Rotterdam en omstreken??

Ps: Wat is precies handtoutch ? En de meerwaarde in deze sport?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:00

Tm , als je denkt dat je uitgeleerd bent , dan kun je er maar beter mee stoppen denk ik ;)
Mijn trainer draait al weer even mee(30+ jaar) en ook echt wel op hoog niveau ( meerdere WK's )
Maar die leert ook continu nog bij en brengt dat ook weer over op ons
Echt super

Wat betreft vzh halen
Dat is relatief simpel hoor
Het meeste is heel algemeen(stukje gehoorzaamheid ) en wat sociale handelingen zoals fiets en auto passeren en een situatie met mensen om de hond+geleider heen

Issue met bijwerk is dat de hond naast gehoorzaamheid/appel
Ook echt zo opgebouwd moet worden dat hij snapt dat de mouw de beloning/prijs/het doel is

Omgeving Rotterdam zit sowieso een rottweiler werkgroep
Maar je kunt ook op de nbg website kijken naar clubs in de omgeving

Dan kun je sowieso ook eens kijken bij verschillende clubs of de manier van trainen je aanspreekt etc en of ze met jouw ras willen trainen
Meeste clubs trainen voornamelijk met herders(Duits, Hollands, Mechelaar en kruisingen daartussen)
Rottweilers, bouviers, boxers en dobermannen

Zogezegde vechthonden rassen zijn de meeste clubs erg terughoudend mee.
Maar kun je niet aan meer info komen via degenen die die workshop hebben georganiseerd ?

Tegenwoordig doen ze ook iets met persoonlijke bescherming (pakwerk) bij de rottweiler academie maar dat raad ik sowieso af (weet ook niet of ze het aanbieden bij andere rassen dan rottweilers trouwens )
Puur omdat ik heel erg mijn bedenkingen heb over de kennis en kunde wat betreft pakwerk en het correct opbouwen daarvan (alleen al kijkende naar de foto's die ze plaatsen van hoe ze het aanpakken, slechte tot geen beschermende kleding van de pakwerkers etc ... Doe maar niet
Als de basis al niet correct is, hoe zot het dan met de rest

Handtouch is niet direct iets wat ipo gerelateerd is
Handtouch komt uit de obediënce(Engeland) je richt de hond op je (linker ) hand om op die manier de hond zO goed mogelijk te positioneren naast je en bij je zodat hij op de juiste plek maast je volgt, met je meedraait en heel vlot de oefeningen uitvoert
Maar dat gebeurt allemaal op zo een positieve manier dat ze dus ook heel enthousiast en graag voor je werken
En heel graag bij je blijven

Voor Eyck was dat zo een ontzettende mooie manier geweest puur omdat hij heel makkelijk voor je uit loopt tijdens het volgen(net een pas te ver naar voren)en hij heel erg met alles om hem heen bezig is tijdens het werken

( edit tussendoor: ik heb foto's van hem waarbij hij op de pakwerker aan het afvliegen is waarbij heel duidelijk is dat hij op dat moment heel bewust weet dat er foto's gemaakt worden dat hij met 1 oog strak de camera in de gaten houd tijdens het rennen op volle snelheid en het andere oog op het verstek met de pakwerker gericht is, multitasken, hij is er zeer bedreven in en hij is anti paparazzi , als ie door heeft dat je foto's wil maken gaat ie de camera aanblaffen :roll: )

Ook leer je ze heel goed schakelen tussen opletten en spel
Je beloont een paar keer per oefening met voertjes en dan als grote beloning een spel moment
Waarna je weer aan het werk gaat
Dat is bij Eyck ook een dingetje , hij zit heel snel heel hoog in zijn drive
Maar terugschakelen gaat een stuk minder vlot

Edit : grote goden, ik ben wel van de boekwerken vandaag geloof ik :=
Excuus voor eventuele typo's
Op de telefoon blijft het lastig ;)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:23

Rottweiler werkgroep Rotterdam is er mee gestopt. ps deze ouwe doos draait ook al 30 jaar mee haha

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:54

ik bedoelde de ENRW in Ridderkerk ;)
Vorige week nog geweest met Sygin voor de jongehondendag van de NRC

Wist niet eens dat er ook een Rotterdamse is geweest :+

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 04:46

Ah die. Ja was er nog 1. Vriendin trainde daar en zit nu in Oss omdat andere gestopt is

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:46

Goedemorgen allemaal... zal me even voorstellen...

Nathalie uit Den Helder...

Mijn honden zijn Gerrit van 9 jaar (OEB X EB) en Janus OEB van nu 17 weken...

Kom hier lekker mee gluren naar de foto's van al jullie geweldige honden... en meelezen voor de leuk en om tips en trics op te pikken...

Indrukwekkend om te lezen wat sommigen van jullie allemaal met jullie honden samen doen en kunnen...

Met janus nu op de puppy... haha en dat is soms al moeilijk genoeg... voor mij dan.. haha hij zal dat anders ervaren...

Mijn bedoeling is wel om met hem verder te gaan in de gehoorzaamheid... en wie weet wat we samen nog meer leuk gaan vinden...

Mijn twee kerels samen in de tuin... ze doen het erg goed samen...

Afbeelding

Gerrit in het bos... (walhalla.. natuurlijk al die takken :-)

Afbeelding

Onze jongste telg Janus, nu al zoveel plezier van dit jonge ding....

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes uit Den Helder

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:24

Wat een leukerds davina. Die laatste foto is geweldig. Zondag wedstrijd gehad met DK in de GG1. Ging echt zooooo goed. Eerste geworden met maar liefst 23 punten meer dan nr twee. Trots op ventje. Afbeelding
Afbeelding

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:25

Welkom nathalie!

Wat een leuke hondjes!
Janus is zo te zien echt een clowntje!

Wat goed van jullie TM!! Trots op zijn! Mooie foto's ook!!

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:47

Gefeliciteerd @Tinkermuts... wat een beer zeg... mooie hond!!!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:02

aaaah wat een leuke fotos weer! <3

en welkom Davina! *\o/*

ik doe met beide honden geen cursussen, al lijkt het me wel heel leuk, ik neem ze wel eens mee naar ring training. opzich leren ze daar ook wel wat van. misschien me toch maar eens gaan verdiepen in een andere cursus voor meer uitdaging.

wij hebben vorig weekend show gehad in Wesepe. beide deden het goed en scoorde goed!

bunkie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en Boelie die weer top in zijn vel zit <3 :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik merk wel dat Bunk weer ineens erg had aan het groeien is, lijkt alsof hij er ook wat last van heeft, je zou het niet zeggen, maar boelie weeg 60,5 en bunk 60 kilo. hij is ook wat loom, alsof zijn lijf hem in de weg zit. :(:)

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:04

60 kg... wow.. haha... puur wat hond.. . :D ...

Ze zijn prachtig...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:11

ja Bunk zal er wel over heen gaan, maar toch moet je dat wel in de gaten houden vind ik, alleen maar negatief voor de gewrichten wat ze mee moeten slepen, wij merken nu gewoon als Boelie rond de 60 kilo zit, dan is het prima voor hem, anders tekent hij snel wat (te) slank. maar hij regelt zich zelf met eten, die krijg je echt niet (te) vet, ja nu misschien wel door de prednison, nu is hij echt heel erg belust, maar hij krijgt daardoor niet meer eten. Ik zag laatst een Bullmastiff van 11 maanden van 73 kilo, dat kan gewoon niet gezond zijn lijkt me.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:11

Rock, Bunk is idd ontzettend gegroeid!! Hij is echt jonkie af al! :oo Terwijl een aantal foto's terug echt nog wel een jong snoetje te zien is!

Dus kan me wel voorstellen dat hij er wat last van heeft! Zal niet meevallen.

Wat je hierboven benoemd qua gewicht snap ik ook! Nelson was flink afgevallen door zijn Virus, zit nu op 57 en toont nog iets te mager. Overlegd met de DA en we mogen rustig aan richting de 60 kg gaan voeren en het dan stabiel houden. Zeker ivm zijn artrose heb ik hem liever 1 kg te licht dan te zwaar.

Lief toch <3
Afbeelding

Gaat ontzettend goed tussen die 2!
Al moet ik oppassen als ze buiten spelen. Nel gaat graag door met spelen terwijl zenna dan al 5x vriendelijk aangegeven heeft te willen stoppen. Dus gister hing ze in zijn wangen en hij huppelt vrolijk door. Dus ook continu in de gaten houden en waar nodig afkappen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:19

oh wat een heerlijk plaatje! zo fijn dat het goed gaat tussen die 2 <3

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:07

Haha lief he! :) Moet zo lachen om ze! Zijn echt 2 clowns samen hoor! En af en toe een kleine onenigheid maar verder pikken ze ontzettend veel van elkaar! Zenna rent altijd vlug onder hem door als ze sneller wil zijn :')

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:55

Welkom davina! Wat een prachtige pup!

Loez ik vind het zo ontzettend fijn voor je dat het zo goed gaat met die 2!

Buffel is ernstig in de puber tijd. Oost indisch doof en heeft m er alleen bij mij nog niet tussen uit geknepen.
Buffel gaat dus bij iedereen weer aan de riem. Grappenmaker

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:28

Fijn he die leeftijd! Nellie is ook zon lieve puber :')
Als ik doe alsof ik met hem wil spelen springt ie mij omver. -O-
Ofja, hij wil dus eigenlijk super super super enthousiast met mij spelen, alleen is meneer een stuk groter als ik als hij springt :') Dus als ik niet uitkijk val ik om :=

Hij bedoeld het verder goed hoor :(:) maar hij mag bij mij dus echt absoluut niet springen en probeer hem 'spelenderwijs' op 4 poten te leren spelen.