da_re schreef:Hallo allemaal!
Even een dringende vraag als dat mag.
Onze border collie (8.5 week oud, zondag opgehaald ) heeft vlooien en nu hebben we nog een puber van 6 maand (BC x aussie) en een golden retriever van 7.5 jaar oud.
Waarmee kan ik ze alle 3 behandelen?
Ik kreeg van onze dierenarts bravecto mee maar nu las ik dat er veel honden slecht op reageren, nadat ik dit gemeld had wilden ze dit middel niet mee mee geven ivm mogelijke risico's en de aansprakelijkheid.
Strongholt kunnen we bij een andere dierenarts ophalen maar de werkzame stof is selamectine en dat wordt dus ook afgeraden bij de border collie en australian shepherd, wat ik begreep staat dit zelfs op de verboden lijst voor deze rassen.
Normaal kreeg onze golden nooit ontvlooimiddel en onze katten (inmiddels geen katten meer) kregen ook nooit ontvlooimiddel.
Wel altijd op tijd ontwormd.
Maar nu, wat kan ik gebruiken op de honden wat de vlooien, neten en eitjes dood?
Omgevingsspray heb ik gelijk gespoten vandaag en alle mandjes, speeltjes, voor-achterdeur matten zitten al in plastic en blijven daar ook minimaal een week met een beetje Omgevingsspray. Ook dweilen wil ik morgen doen met azijn (mag morgen pas ivm spray)
(Beetje warrig verhaal, getypt op mobiel)
Ik hoop op reacties en dank je wel alvast
Of je stoffen van de "verboden lijst" aan je Border Collie(Aus, andere collie achtige/collie kruising/op een collie gelijkende hond) mag geven ligt eraan of je hond drager is van 1 of 2 defecte MDR1 genen. Al bij 1 defect gen de middelen op de "verboden lijst" niet toepassen.
Als je een pup hebt uit geteste ouders die beide 2 goede genen heeft dan heeft jouw pup dat automatisch ook. MDR1 test is facultatief dus niet alle, stamboom-raadvanbeheer, honden zijn er al op getest.
Kosten bij Van Haeringen zijn ca. 100 euro. Ik heb het wel laten testen zodat we nu weten dat als mijn hond onverhoopt ziet wordt we alle middelen kunnen inzetten en niet meer met de "verboden lijst" rekening hoeven te houden.
Voor het beste vlooienmiddel, zeker bij zo'n jonge pup raadpleeg je het best je dierenarts nog een keer.