Fiffill schreef:Tof hoor die bak! Is dit nou veel duurder dan iets kopen of juist goedkoper?
Wij denken dat we zo'n 350 euro kwijt zijn geweest voor de bak exclusief lampen en thermocontrol e.d.. Zo'n 100 voor de buitenkant (inclusief kit etc en aanschaf cement voor op de bodem en plateaus). We hebben wel gewoon hout, maar daar wel een dubbele bodem van gemaakt. Dit om zo ook warmte vast te houden en dus ook in kosten te besparen op den duur. Je ziet dat mensen daar ook betonplek voor gebruiken. Wij hebben dus een dubbele bodem van triplex (geloof ik hoor) gemaakt. Dat spul is iets minder duur dan betonplex. Het glas voor de ruitjes hadden we nog staan en is ook dubbelglas. Gelukkig konden we verf voor de buitenkant en de basis van de binnenkant krijgen.
De 3d-wand heeft niet zo heel erg veel gekost. We zijn begonnen met piepschuim van winkels (gewoon rondgaan en vragen of ze nog wat over hebben) en hebben uiteindelijk zelf piepschuim gekocht voor 8 euro. Waren tig platen. Dat werkte wel het fijnst trouwens. Nou, dan daaraan nog allerhande kit en pur uitgegeven, maar dat is niet zo heel erg veel. Tegellijm viel ook wel mee. En dan matte lak en gewoon verf. Zou trouwens nog steeds foto maken van de potjes en de kleuren. Dit weekend eens doen (dan is er gewoon daglicht als we thuis zijn haha) Voordeel was dat bij een bepaald merk ze probeerpotjes hadden. Kleine potjes waren dat. En daar zaten net onze kleuren bij die we wilden. Scheelde ook al in de kosten.
Kapjes voor de lampen hebben we ook gekregen. Helaas kon het glas wat we hadden niet gesneden worden, anders hadden we daar ook minimale kosten aan gehad, want dat is echt de grootste kostenpost.
Maar goed, we wilden dit echt op maat zodat het op een bepaald meubel kon staan en daar precies op zou passen. Er bestaat ook zo'n terrarium designer op internet en dan kom je voor het terrarium wat wij hebben al snel richting de 4 cijfers. Daar vragen ze voor een 3d-achterwand gewoon 300 euro!
Nu vind ik dat echt over the top, maar zo'n achterwand schijnt wel duur te zijn. Gewoon zelf maken dus, zou ik zeggen 
De warmtekabel van eBay gekocht, dus dat scheelde ook al tov de winkel. Lampen, zand en thermocontrol in Duitsland gekocht. Scheelde ook een hoop. De plantjes zijn vetplantjes. Gewoon bij een thuincentrum gekocht. En een nepplantending voor terraria wat in de oude bak hangt (daar hangen er twee, waarvan er dus één over gaat naar de nieuwe bak).
Al met al denk ik dat we niet heel slecht uitkomen qua kosten. Misschien bij een bepaalde aanbieder dat het minder kan, maar ook daar heb je bv weer geen gelaagd glas, wat wij wel weer hebben. Dat is gewoon aanzienlijk duurder, maar wel beter. En er zullen er ook genoeg zijn waar het een stuk duurder is. En het is wel leuk dat je je eigen achterwand er nu in hebt en het helemaal zelf hebt gemaakt en perfect aansluit bij ons meubelstuk. Veel eer van je werk. Dat is wel heel leuk.
Ons vorige terrarium was trouwens een omgebouwd aquarium wat we voor 50 euro op de kop hebben getikt en toen ook nog glas voor hebben moeten bestellen. Daar gaan onze gekko's straks in wonen.
@Nathalie:
Grappig die wateragamen. Mijn vriend vindt die ook gaaf. Worden die nu ook zo tam als baardagamen?