Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxDiandraxX

Re: Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:14

Het is al eerder besproken maar ik weet het niet meer.

Is het niet een optie haar in de auto te laten? Elin raakt ook helemaal gestresst en over haar toeren in de hal in een bench, laat ik haar in de auto is er niks aan de hand.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:38

Ik had gehoopt dat het met oefenen beter ging maar helaas.
In de auto vindt ze helaas nog erger. Ze is geen fan van autorijden en ze heeft een tijd gehad toen ze jong was dat ze er echt niet in wou. Gok dat ze als dat doe dat ik haar dan weer niet meer mee krijg in de auto.
Nu betekent de auto dat ze meestal leuke dingen gaat doen dus heeft ze geaccepteerd dat ze erin moet als ze mee wil naar leuke dingen.
Opsluiten in de autobench zorgt voor weer een extra negatieve associatie met de auto en lost de stress van dat ze even alleen moet blijven niet op.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:42

Roetsj vindt het in een bench wachten ook helemaal niks en blijft daarom bij de binnen wedstrijden ook in de auto. Twc wedstrijden zijn vaak ook heel druk en gehorig met al dat geblaf ( want idd er zitten veel honden op het voorstukje in de bench. Dus het is ook veel hoor, vergis je daar niet in. Ik zie net dat de auto geen optie is, laat haar dan iig zo min mogelijk alleen,neem haar mee waar dat kan. En maak de bench zo leuk mogelijk door haar daar steeds te belonen/ wat lekkers te geven. Mijn honden vinden mede daarom de auto zo geweldig ;)

Edit:nog een vraagje, dek je de bench af, zodat ze iig zo min mogelijk prikkels krijgt?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:01

In plaats van een bench een perk met hekken?
Zodat ze zich niet opgesloten voelt en nog wat kan bewegen?

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 00:03

Ik dek de bench ook altijd af, ik zou dat proberen de volgende keer.

Vandaag ook TWC gelopen en hij heeft het heel goed gedaan. VP en Jumping foutloos en hij was de beste XL van de dag. Was heel lang geleden dat we 2 keer foutloos waren.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 00:39

Als ik het afdek lijkt dat geen verschil te maken. Als ik haar eruit haal en ik zit op mijn stoel is ze wel rustiger. Misschien is dit laatste voorlopig het beste optie in combinatie met een kussen dat waterdicht is voor op het koude zand.

Little-Gift zou ze die niet om kunnen krijgen als ze er echt uit wil? In de zomer zou ik dat zeker kunnen proberen samen met in pin in het gras om ontsnappen te voorkomen.

Levita gefeliciteerd met jouw 2 foutloze rondjes en nog beste van de XL!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 01:21

Je hebt er dat je met pinnen/stokjes in de grond moet verankeren.
En je hebt hekjes tot 120cm hoog dacht ik (misschien zelfs nog hoger maar dat ben ik niet zeker).

Als je dat dan inricht als een leuk hoekje voor jezelf (stoel in het perk dus bijvoorbeeld) en haar (kussen, drinkbakje, speeltje, etc), dan heeft ze misschien meer het idee dat het jullie plekje is...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 07:37

Little_Gift schreef:
Je hebt er dat je met pinnen/stokjes in de grond moet verankeren.
En je hebt hekjes tot 120cm hoog dacht ik (misschien zelfs nog hoger maar dat ben ik niet zeker).

Als je dat dan inricht als een leuk hoekje voor jezelf (stoel in het perk dus bijvoorbeeld) en haar (kussen, drinkbakje, speeltje, etc), dan heeft ze misschien meer het idee dat het jullie plekje is...

Bij een binnenwedstrijd is dat niet wenselijk, het kan wel maar dan moet je er praktisch zelf continu in zitten.

Bij buitenwedstrijden is dat veel minder een probleem en maken mensen ook vaak een tuintje om de dagtent. Wel handig als de hond er dan in blijft.

Persoonlijk zou ik thuis eerst de bench terug opzetten en daar mee gaan trainen en een positieve associatie maken. Zodat die in de auto kan en dat stap voor stap uitbreiden.

Als jouw hond zo gestresst is dan is die ook doodmoe waarschijnlijk. Deze dagen zijn al slopend voor een hond, als ze ook nog op zijn van de stress zou ik inderdaad overwegen of dit het waard is.

Sowieso die binnenwedstrijden zijn vaak afschuwelijk als mensen die honden binnen in benches zetten, dat is zelf al om gillend gek van te worden, laat staan als je daar als hond zit. Dan moet je de hond goed opgevoed hebben wil die daar tot rust komen.

Ik zou in ieder geval niet standaard beginnen met Zylkene oid omdat ze daardoor beter leek, dat zou voor mij persoonlijk een stap te ver zijn om op wedstrijd te gaan.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 07:52

@Levita Wat goed! Gefeliciteerd!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:28

Gefeliciteerd Levita, knap gedaan. Waren leuke, vriendelijke rondjes zag ik.

Idd, tuintje in een binnen manege, zou ik niet snel doen, pinnen in de grond zeker niet, daar worden ze niet blij van, gok ik.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:20

Ik moet dadelijk ook gaan kijken hoe ik het in de zomer ga doen met Nero. Nu in de auto laten gaat prima maar in de zomer is dat simpelweg te warm.
Ik ga altijd alleen met Nero. Vind de kids nog te jong om hele dag mee te gaan. En denk ook niet dat ik mijn partner er blij mee maak om telkens mee te moeten gaan.

Ben dus ook zoekende naar hoe ik het in de zomer zo fijn mogelijk kan maken voor hem. Niet bij de ring in iedergeval. Dan gaat hij over de zeik.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:52

Ik heb ze in de zomer mee in de tent, daar liggen ze aan de pin, hebben beide een bench, maar hoeven ze niet in. Ik heb er een hekje ( gaas) omheen, zodat ze zich veilig voelen, dat er niet zomaar een hond bij hun kan komen. Als het flut weer is en de auto staat vlakbij, laat ik ze trouwens gewoon in de auto hoor, geen zin in allemaal natte spullen ;)

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:04

Ja maar ik zie mezelf niet in mijn eentje een tent opzetten. Opzetten lukt misschien nog wel maar inklappen? :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:42

Shaya_ schreef:
Ja maar ik zie mezelf niet in mijn eentje een tent opzetten. Opzetten lukt misschien nog wel maar inklappen? :')

Ja hoor, dat doet driekwart Agility NL. Zeker de Quecha tentjes en aanverwanten zijn heel makkelijk alleen in de vouwen.

En anders in de auto met aluminet erover en een pin ertussen. Dan is het vaak prima te doen. Die van ons blijven ook on de auto, of de camper.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:42

Shaya_ schreef:

Is makkelijker dan je denkt hoor. Ik doe het altijd alleen (als ik hem opzet want met regen of auto dichtbij laat ik alles in de auto).

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:53

Bedankt allemaal!

Als het mij zelfs lukt om een tentje weer in te klappen, lukt het iedereen. Anders even hulp vragen, er zijn altijd mensen die je willen helpen.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:20

Ik had vorige keer dat iemand kwam vragen of ze mocht kijken hoe ik de tent inklapte en of ze dat ook mocht filmen hihihu

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:22

Wij trainen nu 6 weken bij een andere club waar we wat extra kunnen oefenen met de paaltjes en de wip.. aan het eind van de les nog een keer de paaltjes geoefend en ze deed het super knap..
Nu nog de spanningen op wedstrijden de baas worden, zodat het daar ook een normaal toestel wordt

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 07:52

KimD volgende winterperiode ga ik inderdaad serieus overwegen om niet meer mee te doen vanwege haar stress. Moet voor iedereen leuk zijn.

Shaya anders eerst even thuiis oefenen om de tent weer op te vouwen. (Er is ook meestal wel iemand die wil helpen als het niet lukt.)

Karin super fijn dat je zo lekker kan oefenen, hoop echt voor jullie dat ze geen spanning meer heeft tijdens wedstrijden.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:58

Hier blijven de honden jaar rond in de auto, heb zelfs m’n tent verkocht :+
In de zomer met een aluminet eroverheen en dan is het echt prima te doen. Mochten ze wat verder weg staan, draai ik gewoon de bench op slot.

Die tentjes zijn overigens heel makkelijk op te zetten en op te ruimen. Het moeilijkste is nog wel om zo’n tentje op de kop te tikken. Ze worden al jaren niet meer geproduceerd :+

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:01

beauty1love schreef:
Hier blijven de honden jaar rond in de auto, heb zelfs m’n tent verkocht :+
In de zomer met een aluminet eroverheen en dan is het echt prima te doen. Mochten ze wat verder weg staan, draai ik gewoon de bench op slot.

Die tentjes zijn overigens heel makkelijk op te zetten en op te ruimen. Het moeilijkste is nog wel om zo’n tentje op de kop te tikken. Ze worden al jaren niet meer geproduceerd :+

Ik heb ze ook altijd in de auto, maar door die laatste zin verkoop ik mijn tent niet :D

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:19

Mochten jullie een link hebben voor een gemakkelijke tent, graag!
Nero zit los in de auto dus die open laten staan is geen optie voor de zomer.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:45

Hier zitten ze verschillend.
Als er genoeg ruimte is kunnen ze prima in een bench en bij weinig ruimte zitten ze in de auto.
Ze gaan heerlijk slapen in de bench dus handig dat ze beide kunnen.
Bij buiten wedstrijden maak ik ook een tuintje en Jinn ligt dan graag in de bench, die gewoon open is en regelmatig ligt Jaxx gewoon lang uit in het gras te slapen. Wel moet ik mijn tent zo neer zetten dat ie geen volle zicht heeft op het parcour want dan wil die nog wel es mee doen achter het hekje. Dan issie minder rustig maar dat weet ik dus draai ik de tent een kwart slag en dan is het opgelost.

@Karin. Zo jammer dat het op wedstrijd dan minder gaat want zoals op dit filmpje gaat het echt wel goed!

Hier gister ook weer getraind. We hebben de check check geoefend en hij ging super goed. Nu kan ik beginnen met een lopende beweging maken en dan hoop ik dat ie uit eindelijk valt zodat ik kan blijven lopen en Jaxx hem pakt. Hij vindt hem best moeilijk maar er zit schot in.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 18:12

Mijn 1e RvB is ingeschreven hoor en ik zit er bij.
Wel pas 2 maart bij Hoogeveen dus ben echt benieuwd

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 18:41

Wat leuk!