Show je aquarium III!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChristaMoor

Berichten: 2650
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:48

Maar juist de grote maanvissen zijn zo prachtig! En als de tetra's echt xxl zijn (er zitten er nog vijf in mijn bak), dan gaat het prima. Maar de xxl die de Diebo had zitten, waren gewoonweg veel te klein.

Chinese danio's kunnen in een vijver toch? waar woon je?

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:00

ChristaMoor schreef:
Maar juist de grote maanvissen zijn zo prachtig! En als de tetra's echt xxl zijn (er zitten er nog vijf in mijn bak), dan gaat het prima. Maar de xxl die de Diebo had zitten, waren gewoonweg veel te klein.

Chinese danio's kunnen in een vijver toch? waar woon je?

Ja ik geloof t wel, maar weet dus niet of ik dat op een buitenlandse site had gelezen. Ik woon in Ede

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:27

De kans zal wel heel erg klein zijn, maar heeft 1 van jullie toevallig een zoetwater Brachionus/rotifer kweek lopen waar je een entportie van kan missen? Zelf infusoria kweken als alternatief gaat vast wel lukken, maar dat schijnt flink te stinken, dus een niet-stinkende rotifer kweek staat me wat meer aan :+ . Maar kan online nog niet echt wat vinden.

Waterwaarden in het grote aquarium waren vandaag overigens waar ik ze wilde hebben in de mix met osmose :D Heel blij mee. De μS mag nog wat lager, maar dat komt wel met de aankomende waterwissels en hij is nu al prima acceptabel. Ga vandaag of morgen de temperatuur vast wat verhogen. Had hem op 22 gezet met oog op stroomkosten, maar wil hem voor de kogelvissen op 25.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:31

J0anieke schreef:
Ik kwam er gister ineens achter dat mijn 55 liter leeg gaat zijn. De Chinese danios zijn toch niet mijn ding, die staan inmiddels op marktplaats. De rest dat daar nog in zit gaat straks over naar de shallow...
Dus...
Ik heb straks een aquarium over voor dwergkogelvisjes! :):)



waarom zijn de danios niet je ding dan?

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:37

Vind ze te druk. Eten al het eten op waardoor de haras en otocinclus niks krijgen. Heb liever een visje met wat meer diepgang.. :')

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:46

oh ik heb heel veel cryptocoryne soorten en dat bladeren knippen hoeft niet persé hoor.
heb ik in elk geval nooit gedaan en alles groeit als een tierelier.
wat ze wel fijn vinden is als je ze krijgt dat je ze even scheurt in meerdere plantjes.
dus uit het potje,wol er af en van elke plant kun je er vaak wel 4 of vijf maken.
in het zand doen, en voedingsstickje bij de worteltjes doen.
zet ze niet in te fel licht,behalve de cryptocoryne parva houd er wel van.
verder zorgen dat er genoeg ijzer in je voeding zit, anders krijgen ze gele blaadjes

goh..dit had ik een jaar geleden niet kunnen vertellen...haha mooi is dat *\o/*
ik vind cryptocoryne echt een van de mooiste soorten.
heb zelf nu de parva, de wendtii, de becketti,de balansae( echt super mooi met lange bladeren)
de undulata, de walkeri.
en ik wil er nog meer!
Laatst bijgewerkt door ellepel op 09-03-21 20:05, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:47

J0anieke schreef:
Vind ze te druk. Eten al het eten op waardoor de haras en otocinclus niks krijgen. Heb liever een visje met wat meer diepgang.. :')



ik vond ze ook niet leuk hoor.
heb ze ook gehad,de sluierstaart variant en in de winkel zeiden ja ze zijn heel rustig.
nou stelletje terroristen waren het. niet leuk

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:44

Ja precies dat!

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:13

Afbeelding
Mijn nieuwe algen eter ( zijn met zijn 2en) deze schijnen wel baardalg te eten :)F

Afbeelding en.mijn 2 grote terroristen

Bij mij zijn de otto's wel vrij brutaal ( groepje van 11 ongeveer) en alg in overvloed -O-

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:30

Ik zie allemaal zoveel moois voorbij komen.. ik wil nog een aqua. Of 3. of 4.

Jack heeft de dag van z'n leven.
Ik dacht; hij leeft al best lang samen met 4 eenzame garnaaltjes.. gaat hartstikke goed.. ik bestel er een paar bij..
Prachtige Blue Fairy garnalen... 15 stuks..

Helemaal blij.. vandaag kwamen ze aan.. laten wennen, aqua mooi nieuw ingericht, nieuwe planten... prachtig. helemaal tevreden..
Fairys erin..

Jack: :):)
15 - 6 =9...
as we speak... 9-1= 8...

Dat hij mag verrekken van de buikpijn, zich ongenadig verslikt en weet dat hij de komende week geen eten meer krijgt. Eikel. :x




Ja, ik weet het. Het was een gok. Nee.. ik neem hem (morgen) niks kwalijk... nu nog even wel.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:40

ach jee :(:)

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:00

Oeps, dat was een dure maaltijd :+

Heb je nu niks meer aan, maar het kan helpen om garnalen of andere 'gokje' na slaaptijd/s' nachts toe te voegen.

Hier zojuist de laatste nieuwe planten geplaatst, had een javavaren Moederplant besteld voor gelijk wat meer volume, nog twee Echinodorus bleheri en nog een anubias. Van die laatste wil nog wel wat nana bonsai, maar die was uitverkocht. Alles moet nog veel meer gaan groeien natuurlijk, maar het ziet er gelijk al zoveel toffer weer uit! Hoop morgen de zwarte achtergrond poster te kunnen plaatsen (heb er nog steeds de pest in dat ik die zelf op maat moet knippen terwijl ik hem van juwel zelf heb besteld :+) en dan zal ik even een nieuwe foto maken.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:06

MarliesR schreef:
Oeps, dat was een dure maaltijd :+

Heb je nu niks meer aan, maar het kan helpen om garnalen of andere 'gokje' na slaaptijd/s' nachts toe te voegen.

Hier zojuist de laatste nieuwe planten geplaatst, had een javavaren Moederplant besteld voor gelijk wat meer volume, nog twee Echinodorus bleheri en nog een anubias. Van die laatste wil nog wel wat nana bonsai, maar die was uitverkocht. Alles moet nog veel meer gaan groeien natuurlijk, maar het ziet er gelijk al zoveel toffer weer uit! Hoop morgen de zwarte achtergrond poster te kunnen plaatsen (heb er nog steeds de pest in dat ik die zelf op maat moet knippen terwijl ik hem van juwel zelf heb besteld :+) en dan zal ik even een nieuwe foto maken.


Mocht ik nog een keer zo'n idee krijgen, ga ik dat doen... hij heeft vandaag in elk geval luxe "thuibezorgd" gehad. :')

Ik ben ook nog opzoek naar een mooie achtergrond poster.. zit nu tegen mn snoeren aan te kijken. ( ok. en nu een jagende jack. -O- )

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:21

Jaah garnalen en betta's kan een dingetje zijn :+ Jack moet hierna maar een paar dagen vasten, denk ik zo :')

Het is maar goed dat de Dario dario nog ukkies zijn, want dat zijn ook echt jagertjes.
Deze dame is nog dubbel zo groot als de darios dus voorlopig nog veilig :P

Afbeelding

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 00:05

Hahah, dat weet ik wel zeker. Laat m die irritante mosseldiertjes maar opvreten!

Wat een prachtige kleur heeft ze!

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:48

je kunt de achterkant van de bak ook verven?
ik heb ze zwart gemaakt met schoolbord verf van de action :j

mariettek

Berichten: 1705
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:16

Goeie tip, zat ik mij laatst ook al te bedenken, maar ivm krasgevoeligheid niet gedurfd. Nu dus een zwarte achtergrond met een enkele bubbel erin... Volgende keer dus schilderen!

maralyn

Berichten: 10500
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:18

_Rianne_ schreef:
Ik zie allemaal zoveel moois voorbij komen.. ik wil nog een aqua. Of 3. of 4.

Jack heeft de dag van z'n leven.
Ik dacht; hij leeft al best lang samen met 4 eenzame garnaaltjes.. gaat hartstikke goed.. ik bestel er een paar bij..
Prachtige Blue Fairy garnalen... 15 stuks..

Helemaal blij.. vandaag kwamen ze aan.. laten wennen, aqua mooi nieuw ingericht, nieuwe planten... prachtig. helemaal tevreden..
Fairys erin..

Jack: :):)
15 - 6 =9...
as we speak... 9-1= 8...

Dat hij mag verrekken van de buikpijn, zich ongenadig verslikt en weet dat hij de komende week geen eten meer krijgt. Eikel. :x




Ja, ik weet het. Het was een gok. Nee.. ik neem hem (morgen) niks kwalijk... nu nog even wel.



Sterkte, maar ik heb tranen over m'n wangen van je schrijfstyle! Heerlijk! Ik voel zo met je mee!

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:20

ellepel schreef:
je kunt de achterkant van de bak ook verven?
ik heb ze zwart gemaakt met schoolbord verf van de action :j


Ja is wel heel mooi met schoolbord verf. Punt is dat ik die discusvissen toen zo kort mogelijk in de ton wilde en dus asap aquarium heb schoongemaakt en gevuld. En die gaat nu echt niet meer van z'n plek komen

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:50

Memuska schreef:
Hoe vaak verversen jullie water?
Ik doe nu 10% 1 keer per week, maar is dat ok? De waardes zijn goed (ik meet 1 keer per week) en 't water is helder maar zijn dat voldoende indicaties?

Sorry voor mijn domme vragen :+


10% per week is meer iets voor garnalenbakjes volgens mij (daarbij heb je lage belasting en garnalen zijn erg gevoelig voor wisselende waarden). Voor een echte discusbak wordt doorgaans wel echt meer stevige wissels aangeraden, uit mijn hoofd ook 50%, staat vast wel wat over ook op de website van discuszolder. Heb daar zelf toen ook wel veel info weg gehaald om die paar dagen goed voor de tijdelijke discussen te kunnen zorgen. Los van zaken als nitriet etc. scheiden vissen ook hormonen uit. Als je te weinig water ververst kunnen die zorgen voor "stunted growth" (kan even niet op een goede Nederlandse vertaling komen). Daar merk je als "toeschouwer" verder relatief weinig van, maar heeft zeker impact op je vissen.

"De waarden zijn goed" is ook wat vaag. Want welke waarden meet je? En doe je dat met druppeltesten of met teststrips? Die laatste zijn een prima indicatie, maar kunnen ook enorme afwijkingen hebben.

Qua meer vissen toevoegen, ik ben bepaald geen expert, maar denk dat het lastige met een kubus is dat je wel veel liters hebt, maar relatief natuurlijk weinig "uitzwemruimte". Normaal wordt aangeraden om discussen met minimaal 7 te houden, dan zit je al wel flink aan de max van je capaciteit.

Bladeren knippen heb ik hier overigens ook niet gedaan. Heb wel het idee dat de in vitro planten makkelijker aanslaan dan de "gewone".

ChristaMoor, fijn dat je toch nog bent geslaagd met de zwarte tetra's! Gaat het nog steeds goed?

J0anieke, nog meer kogeltjes hier, leuk! Had je deze caresheet al gevonden? En er is ook een actieve Facebookgroep vanuit daar specifiek voor de Pea Puffers
https://www.pufferfishenthusiastsworldw ... vancoricus

snorkel1986, die zijn schattig! Doen me een beetje aan het denken aan de Microsynodontis waar ik van de week even naar aan het kijken was als mogelijk alternatief voor de Synodontis schoutedeni.


_Rianne_ Hahah, ja soort van "ontbijt op bed" :') :')
Die tip van s' nachts dieren toevoegen kwam ik tegen met de kogelvissen. Als je daar overdag dingen bij doet willen ze dat ook wel graag als voer beschouwen/testen. Kweker gaf aan dat als hij het er tijdens de nacht in deed het doorgaans wel goed ging. Maar heb met de Beta's al meerdere verhalen gelezen inmiddels dat het dan maanden goed ging en er dan toch opeens een soort knop om ging ofzo haha.

Melyoramel, Mooi rood!


--

Het is gelukt met de poster *\o/* . Ben ook echt heel erg blij met de nieuwste planten er ook bij, toont al een stuk meer als een "planted tank" :D . Hopelijk gaat alles goed groeien! Wil er op termijn nog wat Anubias nana bonsai bij op de "bomen".

Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:53

Oh dank Marlies! Die ga ik straks is even rustig doorlezen :D

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:11

maralyn schreef:
_Rianne_ schreef:
Ik zie allemaal zoveel moois voorbij komen.. ik wil nog een aqua. Of 3. of 4.

Jack heeft de dag van z'n leven.
Ik dacht; hij leeft al best lang samen met 4 eenzame garnaaltjes.. gaat hartstikke goed.. ik bestel er een paar bij..
Prachtige Blue Fairy garnalen... 15 stuks..

Helemaal blij.. vandaag kwamen ze aan.. laten wennen, aqua mooi nieuw ingericht, nieuwe planten... prachtig. helemaal tevreden..
Fairys erin..

Jack: :):)
15 - 6 =9...
as we speak... 9-1= 8...

Dat hij mag verrekken van de buikpijn, zich ongenadig verslikt en weet dat hij de komende week geen eten meer krijgt. Eikel. :x




Ja, ik weet het. Het was een gok. Nee.. ik neem hem (morgen) niks kwalijk... nu nog even wel.



Sterkte, maar ik heb tranen over m'n wangen van je schrijfstyle! Heerlijk! Ik voel zo met je mee!



Afbeelding

Afbeelding

Check dat gezicht. Hij is nog trots op zichzelf ook. Terrorist.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:23

Jee, marlies, wat prachtig zeg!

Ja, nou, die knop is om hoor.
Ik kreeg nog wat plantjes binnen, die ik ging planten. Hij valt me m'n handen toch aan.. had m bijna zelf in de bodem gepropt.
Dekplaatje was eraf.. vliegt een mugje over.. HAP. weg mugje.
Zwom een beestje in het aqua (kreeg de kans niet te zien wat het was, zal wel in de planten gezeten hebben ) HAP. weg.
Worden ze gek van Tanine? (tannine? Taninnen? Tanines??) die vis is niet normaal.
Maar stiekem zit ik dan wel weer te genieten nu hij blij is met zn nieuwe drijfplantjes. <3

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:41

Marlies waaauw! Wordt echt super mooi!

Rianna, die arme garnaal. Jack kijkt zo trots. Die voelt zich koning/tiran/dictator van zijn koninkrijk :')
En jij bent ook een onderdaan, dat je het weet.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:11

Melyoramel schreef:
Marlies waaauw! Wordt echt super mooi!

Rianna, die arme garnaal. Jack kijkt zo trots. Die voelt zich koning/tiran/dictator van zijn koninkrijk :')
En jij bent ook een onderdaan, dat je het weet.


Nou, dat dus. ik zal voortaan vragen of ik even een plantje mag verzetten.. en of de lamp aan of uit mag..

Overigens zit hij vreedzaam naast de garnaal waar hij al heel lang mee samen leeft. Ik geef t op. :')