Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sastaic

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:11

Ik wist niet dat er zoveel ophef over dat vaccin was. Maar ik ben ook niet zo onder de indruk als je dat onderste artikel leest staat er dat er van de 2000 meldingen 53 mogelijk een verband hebben met de inenting. En dat is dan over een heel aantal landen in europa en de vk.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 16:22

Sastaic schreef:
Ik wist niet dat er zoveel ophef over dat vaccin was. Maar ik ben ook niet zo onder de indruk als je dat onderste artikel leest staat er dat er van de 2000 meldingen 53 mogelijk een verband hebben met de inenting. En dat is dan over een heel aantal landen in europa en de vk.

Ik ben het tegen gekomen toen we moesten enten en wat gingen zoeken opgoogle. En kwam indd veel ophef tegen. Onze Vaste DA bleek niet te enten met dat vaccin maar met Vanguard. Dus ook een reden voor ons om niet met die novibac te gaan enten. Hun wilde het zelf ook niet gebruiken. Heb daar trouwens ook geen bravecto gezien geloof ik

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:34

ik heb ook altijd Novibac gebruikt .. nooit problemen gehad. niet met de bc of met de bull

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 16:39

Ik zover ik weet ook niet, ondanks dat chick er wel mee ingeent is voor ze hier kwam.

Maar ik ben dus eigenlijk heel benieuwd naar de ervaringen hier met titeren. ook met pups als t kan :P

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:57

Hier krijgt Dexter gewoon de 9 en 12 weken enting. En dan gaan we over op titreren (niet titeren :D).

Waarom? Omdat het me beter lijkt. Ik heb er niet heel veel onderzoek naar gedaan. Ik vind die entingen sowieso niks. Maar het moet verplicht in het paspoort staan wil je met je hond ergens naar toe (buitenland, wedstrijden, pension). Dus dan maar de titerbepaling.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:03

Sastaic schreef:

Ga er maar vanuit dat lang niet alle gevallen gemeld worden, omdat de da van mening is dat het niet door de enting kan komen. Ik heb hier een hond lopen die dik 40 graden koorts kreeg, echt heel ziek werd en waar we echt heel bang bij waren. Precies na de l4 enting, maar de da in kwestie heeft dat nooit gemeld omdat het volgens hem niet van die enting kon komen. We hebben toen serieus in het weekend naar een andere da moeten zoeken omdat ze een pup met hoge koorts na een enting niet hoefde te zien en ons beschuldigde dat er wel iets anders aan de hand zou zijn of we te panisch waren.

Ik geef mijn honden dus geen l4 enting meer. En dat zorgt nog wel eens voor discussie, maar daarna heeft die hond nooit meer op een enting gereageerd tot een andere da toch weer l4 gaf, ondanks onze mededeling dat we dat absoluut niet wilden. Toen werd ze weer ziek, niet zo heftig als de 1e keer maar wel weer koorts. Dat is ook niet gemeld, want weer een da die niet geloofde dat het door die enting kwam. Zo ken ik meerdere verhalen.

Titeren doe ik bij de oudste hond. Die andere 2 zouden ook kunnen, maar daar wil nog wel eens gezeur van komen ivm trainingen enzo. Die krijgen dus alleen grote cocktail 1 keer in de 3 jaar en rabiës. ( En niet tegelijk) ik ben er wel enorm voorstander van. Wij hebben bij de oudste een titerbepaling laten toen toen ze 3 of 4 was voor het eerst en ze wordt nu 9 en is volgens bloed nog steeds beschermd.

Ik vind het met pups alleen spannend. Stel je test op 6 weken en ze zijn allemaal nog beschermd. Wanneer test je dan weer? En ze zijn met 8 weken nog beschermd, ga je het dan overlaten aan nieuwe eigenaren met het risico dat ze onbeschermd rond lopen? Enige aparte vind ik dat entschemas per land ook wisselen. Niet overal is 6 9 en 12 weken normaal.

Of ga je enten met 6 weken en daarna testen of het aangeslagen is? Ik ben zelf ook aan het kijken, want vind het wel heel interessant.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 13-02-18 17:09, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:04

Kaus schreef:
Hier krijgt Dexter gewoon de 9 en 12 weken enting. En dan gaan we over op titreren (niet titeren :D).

Waarom? Omdat het me beter lijkt. Ik heb er niet heel veel onderzoek naar gedaan. Ik vind die entingen sowieso niks. Maar het moet verplicht in het paspoort staan wil je met je hond ergens naar toe (buitenland, wedstrijden, pension). Dus dan maar de titerbepaling.

Buitenland is alleen rabiës verplicht. ;) en dan is de titerbepaling niet geldig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:07

De oudste hond (9) is hier al zeker 4 jaar niet meer geënt, langer al denk ik zelfs.
De pup wil ik denk ik ook niet jaarlijks gaan enten als de eerste er in zitten, maar dat ga ik dan wel overleggen met de dierenarts van mijn ouders. Dat is een super fijne open minded vrouw die ook graag wat uit zoekt voor je.

Maar moet er eerst een hond loops worden natuurlijk :+
Heb inmiddels al een langer lijstje namen O:)

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:09

voor buitenland is het inderdaad niet geldig.
in verband met de L4: nemen jullie dan het risico als je hond dan toch graag in water enz gaat ?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 17:11

Wat ik dus eigenlijk wel heel grappig vind, als de hond entingen gehad heeft dan vinden ze het overal best, maar als ze getiterd zijn niet. Wat dan weer vreemd is, want enten betekend niet dat het ook gewerkt heeft, terwijl de titerbepaling uitwijst of dat er wel of niet genoeg antistoffen zouden zijn..

Ergens zegt mijn gevoel, gewoon enten en niet moeilijk doen. Maar juist omdat ik veel reacties hoor, ''ja netjes volgens schema ingeent en toch geen of niet genoeg anti stoffen'' en ik dat dus bij mijn moeder ook mee gemaakt heb, heb ik ergens zoiets van ja, hoe weet ik nou of dat enten wel zin gehad heeft.
Zeker met pups vind ik dat straks wel een dingetje..

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:12

MyWishMax schreef:
Sastaic schreef:

Ga er maar vanuit dat lang niet alle gevallen gemeld worden, omdat de da van mening is dat het niet door de enting kan komen. Ik heb hier een hond lopen die dik 40 graden koorts kreeg, echt heel ziek werd en waar we echt heel bang bij waren. Precies na de l4 enting, maar de da in kwestie heeft dat nooit gemeld omdat het volgens hem niet van die enting kon komen. We hebben toen serieus in het weekend naar een andere da moeten zoeken omdat ze een pup met hoge koorts na een enting niet hoefde te zien en ons beschuldigde dat er wel iets anders aan de hand zou zijn of we te panisch waren.

Ik geef mijn honden dus geen l4 enting meer. En dat zorgt nog wel eens voor discussie, maar daarna heeft die hond nooit meer op een enting gereageerd tot een andere da toch weer l4 gaf, ondanks onze mededeling dat we dat absoluut niet wilden. Toen werd ze weer ziek, niet zo heftig als de 1e keer maar wel weer koorts. Dat is ook niet gemeld, want weer een da die niet geloofde dat het door die enting kwam. Zo ken ik meerdere verhalen.

Titeren doe ik bij de oudste hond. Die andere 2 zouden ook kunnen, maar daar wil nog wel eens gezeur van komen ivm trainingen enzo. Die krijgen dus alleen grote cocktail 1 keer in de 3 jaar en rabiës. ( En niet tegelijk) ik ben er wel enorm voorstander van. Wij hebben bij de oudste een titerbepaling laten toen toen ze 3 of 4 was voor het eerst en ze wordt nu 9 en is volgens bloed nog steeds beschermd.

Oke dat klinkt inderdaad alsof het door de enting komt.
Ik houdt zelf ook niet zo van enten, maar heb het altijd wel gedaan met mijn labjes, de laatste jaren niet meer maar zeker wel tot ze een jaar of 5 waren. Als ik nu nog zou enten zou ik toch wel voor een lepto enting gaan daar ze veel zwemmen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:12

xLaraaj schreef:
voor buitenland is het inderdaad niet geldig.
in verband met de L4: nemen jullie dan het risico als je hond dan toch graag in water enz gaat ?

Ja. De enting wil ook niet betekenen dat een hond geen weil meer kan krijgen he? En ik weet dat ze de enting niet krijgen en dat staat ook in het systeem zodat de da daar ook aan denkt. Als ik zie hoe mijn jongste op die enting reageert vind ik het veel te riskant om hem wel te geven. Vooral omdat het 2 keer per jaar zou moeten, de enting werkt geen jaar.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:19

Ja ik weet inderdaad dat voor buitenland alleen rabiës nodig is. Maar voor pension enzo dus ook de andere entingen.

We hebben nu een zakje Profine puppyvoer binnen. Vond ik qua ingrediënten, verhoudingen en prijs het beste. Meneer vindt het alleen niet erg lekker :Y)
Hij is overigens ook al een week stabiel qua gewicht dus we gaan er wel even vaart achter zetten. Maandag mag ie weer naar de dierenarts dus dan ook even overleggen.

Afbeelding

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:24

Hier wel om qua titreren, veel over gelezen afgelopen jaar.
Mijn pup krijgt met 6 weken gewoon de DP enting, vanuit de fokker en vanaf dat ze bij mij komt ga ik titreren. Dus met 9 weken en dan afhankelijk van de uitslag, kijken wat verder nodig is.
Weil ga ik wel weer enten denk ik, deze honden houden teveel van water en duiken elke sloot in. Ik ent dat dan in het voorjaar, omdat het idd ongeveer een half jaar beschermd en dat du de zwemperiode is.
Verder idd kennelhoest en evt rabies enten. En evt de entingen laten ontstoren, zodat de pup zo min mogelijk last hiervan heeft. Ik heb een paard wat slecht op enten reageert, die wordt dit jaar ook getitreerd op tetanus. Influenza op aanraden van holistisch DA wordt dit jaar overgeslagen, had die ook graag getitreerd, maar dat kan helaas niet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:37

Ik ent tm de enting van 1 jaar, daarna laat ik titreren...
Dan weet ik iig dat de basis goed is. Ook mijn pups ent ik gewoon met 6,5-7 weken, wel iets later dus

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 21:42

Billy schreef:
Ik ent tm de enting van 1 jaar, daarna laat ik titreren...
Dan weet ik iig dat de basis goed is. Ook mijn pups ent ik gewoon met 6,5-7 weken, wel iets later dus

Dat is dus precies waar ik over twijfel. Aangezien ik dus o.a. op de pagina Titeren met Vaccicheck gezien heb dat ook die eerste entingen niet altijd aanslaan. En dat vind ik dus een dingetje. Daarom twijfel ik nu dus..
Ergens overweeg ik dus om wel de aller eerste enting te doen en dan de pupkopers te adviseren om eerst te titeren voor dat ze gaan enten. (mochten we pups krijgen uiteraard... ) Chick en Boellie wil ik dus wel laten Titeren denk ik. Eigenlijk ook nieuwsgierigheid, of mn honden wel zo goed beschermd zijn als ik denk.
En dan is het nog de vraag hoe er ingeent word. Als ik namelijk in de boekjes van Boellie en Chick kijk, zijn ze beide anders ingeent... Niet alleen ander merk, maar blijkbaar op andere dingen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:19

Daarom begin ik later... en mijn eigen hond wordt met 7, 10en 13 weken geent.
Dan zijn ze net wat ouder en sterker en dan moet het al gek gaan of de maternale immuniteit zit de entingen dwars

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:21

Idd vooral dat niet aanslaan van die entingen vind ik niet fijn, dan denk je goed geënt te hebben, blijkt dat allemaal voor niets. De fokker is er nog niet over uit en kiest nu dus voor enten en dan kan de pupkoper zelf verder beslissen. Ik heb al aangegeven te gaan titreren en dan op maat te enten en ze vond dat een prima idee.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 22:38

Billy schreef:
Daarom begin ik later... en mijn eigen hond wordt met 7, 10en 13 weken geent.
Dan zijn ze net wat ouder en sterker en dan moet het al gek gaan of de maternale immuniteit zit de entingen dwars

Maar als je later begint geeft dat nog geen garanties?
Mijn moeder is een paar jaar geleden ook voor hepatites ingeent, en die hebben ze meerdere keren de entingen opnieuw moeten zetten omdat t niet aangeslagen was.

fannetje schreef:
Idd vooral dat niet aanslaan van die entingen vind ik niet fijn, dan denk je goed geënt te hebben, blijkt dat allemaal voor niets. De fokker is er nog niet over uit en kiest nu dus voor enten en dan kan de pupkoper zelf verder beslissen. Ik heb al aangegeven te gaan titreren en dan op maat te enten en ze vond dat een prima idee.

Ja daar ben ik dus ook bang voor. Dus wil mijn honden sowieso titeren. In ieder geval Chick eigenlijk, met het oog op de loopsheid/dekking in juni.
Maar ik heb nu dus ook het idee om dus indd die eerste enting te doen, en daarna te adviseren om te titeren..
(gelukkig kan ik er nog even overna denken.. :P )

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:47

Haha dat is dan weer een voordeel Kiwi!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:49

Mmm, artikel natuurlijk niet meer kunnen vinden. Moet echt eens een map aan gaan maken met alle interessante dingen die ik tegenkom.

Morgen mezelf bij elkaar rapen en met mijn 3 honden en een dagopvang hond richting de Ardenne rijden.

Hoe zijn jullie honden trouwens qua privacy? Iedere keer als ik ga douchen/ naar het toilet ga/ in bad ga, opent mijn akita de schuifdeur en komt ze gezellig op het badmatje naast me liggen. Haar papa doet precies hetzelfde. De shiba opent de deur naar de badkamer wn gaat vervolgens op haar back on track matje liggen in de slaapkamer van mijn ouders ( kan ze me zien ) en de Griek wisselt erg qua gedrag. Ene keer ligt hij voor de deur, andere keer op bed en soms besluit meneer dat hij heus wel in bad of onder de douche erbij past.

Oh en mijn akita wilt altijd op schoot liggen of op mij liggen in bed. Uit de kluite gewassen schoothondje.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 22:52

Ja zeker en voordeel Lotte, was daar nooit echt mee bezig geweest, maar kom t de laatste tijd veel tegen dus t zet je toch aan t denken...

Romy, met een staffie is privacy iets wat niet bestaat. Mee douchen doen ze niet, want denken ze dat ze ook moeten en dat vinden ze niet leuk.. :P Maar ze MOETEN mee naar de wc. Vooral Chick wil zelfs op de wc op schoot...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 00:24

Kiwi, dat het niet aanslaat is niet de reden om pups te titreren. Jouw moeder had geen maternale antistoffen die het aanslaan van de hepatitis belemmerden. Non-responder is een heel ander beeld
Titerbepaling bij pups is om het moment vast te stellen dat de antistoffen die de moeder doorgeeft niet meer aanwezig zijn. Op dat moment zou de enting dan optimaal effect hebben.
Je zou dus om de paar weken titer moeten bepalen, om het juiste moment te bepalen. Dus 1 enting geven en dan titreren heeft geen zin.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 01:06

Die snap ik niet helemaal. Want het is alleen om te kijken of er voldoende antistoffen zijn. Vanuit enting of vanuit mama. Er zijn dus ook titerbepalingen waar er wel nog antistoffen waren, maar te weinig waardoor er voor enting gekozen is en de enting maar voor een deel gewerkt heeft.
Afbeelding

Er zijn dus ook gevallen bekend van honden die jaren lang ingeent zijn en dus niet beschermd waren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 01:25

Dat kan, maar het is geen regel
Dat de parvonenting niet is aangeslagen is omdat er nog maternale antistoffen tegen Parvo aanwezig waren. Er is voor deze pup blijkbaar te vroeg geent.