Katten!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:16

Dat is helaas het risico wat je loopt als je bijzondere katten hebt of überhaupt buiten lopende katten.
In mijn jeugd zijn we zo 2 katten kwijtgeraakt en bij Mowgli zaten mensen vaak net iets te verlekkerd te kijken dus die hield ik binnen.
Maar ook bij Aife hoor ik het regelmatig dat ze zo mooi is en dat ze haar wel willen hebben als ik haar ooit zat ben en dat mormel glipt telkens over de afzetting heen.
Die heeft dus oa hierom verplicht huisarrest.

Ik snap overigens wel dat mensen op een boerderij hun kat naar buiten laten, vaak hebben de katten daar toch de functie muizenvanger en dat gaat niet als je hem opsluit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:35

Ik las het topic al... Bbbbrrr!! Daar krijg je toch de bibbers van. Je zou je katten gewoon niet meer los durven laten door één zo'n eng mens. Ik hoop dat haar bevlieging weer over waait. Je zou bijna een andere kat voor d'r regelen zodat ze zich daar op kan focussen!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:16

Ik dacht erover mijn htk kat na het chippen en castreren buiten te laten maar ik voel er steeds meer voor om hem gewoon lekker binnen te houden...
Hopen dat het lukt.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:28

Temeraire schreef:
Ik dacht erover mijn htk kat na het chippen en castreren buiten te laten maar ik voel er steeds meer voor om hem gewoon lekker binnen te houden...
Hopen dat het lukt.

Die van mij is heel gelukkig binnen, lekker spelen altijd warm en droog. Hij was bij mijn vorige huis wel eens buiten. Maar dat was plassen, poepen en snel weer naar binnen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:34

Die van mij zijn ook gelukkig binnen. :)
Buiten vinden ze ook fijn maar het is niet dat ze doodongelukkig worden oid als dat niet kan.
Wel hebben ze 2 krabtonnen, een grote krabpaal en diverse lig- en verstopplekken.
Aife zit vaak op de droger bijvoorbeeld, Chloë onderin de krabpaal.
Wat ik heb staan is imo ook het minimum wat je binnenkatten moet geven, nog beter is bijv wandplanken, bovenkant van kasten, meer krab- en klimgelegenheden en speelgoed, maar ook zelf veel met ze spelen om ze bezig te houden.
Als extra kun je ook nog voerpuzzels aanbieden zodat ze mentaal aan het werk gezet worden. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:59

Nou voor die van mij is buiten nu al heel aantrekkelijk. Ze zitten veel voor het raam te kijken en als ze de kans krijgen glippen ze door de keukendeur mee naar buiten. Goed opletten dus.. Nog even een paar maandjes en dan mogen ze het buitenleven proeven.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 23:13

Onze katten doen het ook prima binnen hoor! :j ze vinden het heerlijk naar buiten te kijken maar alles wat vreemd is is gewoon eng :=

Oh en onze katten zijn bijna kittenbandje-af! We kunnen ze nog 2cm verstellen en dan zijn ze aan een volwassenkat bandje toe haha.
Ze worden zoooooo snel groot!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 07:44

Ik heb mijn hele leven al katten binnen en er is er nog nooit 1 ongelukkig geweest.
Ik heb er nu 3 die het ook prima vinden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 09:33

Je moet doen waar je je goed bij voelt. :) En natuurlijk rekening houden met de mogelijkheden die je hebt.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:30

Wij willen van de zomer de tuin cat-proof maken voor Shiro en de nieuwe aanwinst. Buiten de tuin vind ik absoluut geen optie door de bekende redenen (overlast, doodgereden etc).

En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik ook niet denk dat het verder uitmaakt voor ze, buiten = buiten. Katten denken daar verder echt niet op door. Zo hebben ze toch alle voordelen zonder de gevaren. Ideaal denk ik.

Onze tuin heeft een mooie afmeting van ongeveer 100m2 en de prijs voor het afzetten met stroom rondom valt me echt niet tegen. Misschien is dit voor meer bokkers wel een idee?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:40

Die van mij is tot nu toe ook tevreden met alleen binnen :) Het is echt een knuffelkat dus ik heb hem de hele dag om me heen. Hij loopt ook altijd mee als ik naar een andere kamer ga <3
Hij is nog jong natuurlijk, maar ik heb wel goede hoop dat het zo blijft.
Hij zit wel veel voor het raam maar dat is volgens mij vooral omdat het gewoon leuk is om te kijken, en niet omdat hij per se naar buiten wil. Bij de deur is het soms ook opletten maar ook dat is meer nieuwsgierigheid dan een drang naar buiten, denk ik.

Hij mag ook op de slaapkamer en ik heb het gevoel dat dat ook wel uitmaakt qua aandacht en tevredenheid. Ook 's nachts is hij niet alleen en kan hij lekker bij je liggen. Voor mn gevoel is hij daardoor overdag ook eerder tevreden en is het dan minder erg als ik weg ben om te werken.

Je tuin afzetten is ideaal inderdaad! Bij mij is dat momenteel niet mogelijk maar mocht ik gaan verhuizen dan wil ik een afsluitbare tuin zeker meenemen in de overwegingen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:54

Tevreden zijn de kittens bij mij ook wel, maar ik weet zeker dat als ik ze de keus geef ze wel naar buiten gaan.
Tot nu toe heb ik nooit een kat gehad die liever de hele dag binnen blijft. Met nat en koud weer zijn ze wel meer binnen, maar in de schuren, stal of hooizolder vinden ze ook geen verkeerde optie. 's Avonds komen ze allemaal binnen en blijven ze binnen tot de volgende ochtend.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:04

lor1_1984 schreef:
Die van mij zijn ook gelukkig binnen. :)
Buiten vinden ze ook fijn maar het is niet dat ze doodongelukkig worden oid als dat niet kan.
Wel hebben ze 2 krabtonnen, een grote krabpaal en diverse lig- en verstopplekken.
Aife zit vaak op de droger bijvoorbeeld, Chloë onderin de krabpaal.
Wat ik heb staan is imo ook het minimum wat je binnenkatten moet geven, nog beter is bijv wandplanken, bovenkant van kasten, meer krab- en klimgelegenheden en speelgoed, maar ook zelf veel met ze spelen om ze bezig te houden.
Als extra kun je ook nog voerpuzzels aanbieden zodat ze mentaal aan het werk gezet worden. :)

Inderdaad voor genoeg vermaak zorgen, heb nu ook weer een dozenpaleis in elkaar gezet. :D Grote tunnel in de tuin en tunneltje met meerder uitgangen in huis, geven elkaar en ons regelmatig een hartverzakking als er 1 uit springt. 3 klimbomen in huis en 1 in de tuin en in de tuin wil ik nog allemaal klimplankjes gaan maken, zou dat ook wel in huis willen maar dat ga ik er niet door krijgen denk ik.

Toen ik alleen Horus had als kitten stond ik s'ochtend nog wakker te worden met een hengel in mijn hand, overdag veel spelen en voor het slapengaan weer spelen, was na zoveel maanden wel speelmoe. :') Ook al had ze ook hond Otis om mee te spelen maar die is niet heel actief, blij dat ze nu kan spelen met Ronin ook.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:01

Ik was het tuig kwijt. Dacht dat alleen Mads in het huisje lag... dus ik til de deksel op......Nou echt niet _O-
Bakje tevreden luie katjes

Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:20

Jessix schreef:
Tevreden zijn de kittens bij mij ook wel, maar ik weet zeker dat als ik ze de keus geef ze wel naar buiten gaan.
Tot nu toe heb ik nooit een kat gehad die liever de hele dag binnen blijft. Met nat en koud weer zijn ze wel meer binnen, maar in de schuren, stal of hooizolder vinden ze ook geen verkeerde optie. 's Avonds komen ze allemaal binnen en blijven ze binnen tot de volgende ochtend.

Maar dát is met de hond natuurlijk ook (en elk ander huisdier)! Als ik de voordeur open liet weet ik zeker dat hij op onderzoek uit zou gaan :j

Mijn katten lijken het gelukkig ook prima te vinden in de tuin/huis!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:00

Bij ons zijn de kittens al erg nieuwsgierig naar buiten. Moet ze echt goed in de gaten houden als ik naar het werk ga. :=

Volgend voorjaar mogen ze pas. Ga ze in de winter niet naar buiten “gooien” als eerst.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:53

Mijn honden echt niet hoor. Die willen zijn waar ik ben. Ook als de deur open staat. Daar heeft de kat geen last van. Die wil gewoon naar buiten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 19:12

Nee? Mijn hond was wel nieuwsgierig hoor. Kwam gerust terug maar ging graag op kattenjacht dus dat mocht hij echt niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 19:52

Mijn hond gaat gewoon ook alleen naar buiten hoor als ze daar zin in heeft. Maar blijft dan wel op eigen terrein en de katten (voor het grootste gedeelte van de dag) ook. Ze gaan inderdaad graag waar ik ga. Maar dus ook mee een rondje lopen en naar de paarden. En dan lekker voor me uit sprinten en in de bomen klimmen. Super leuk om te zien en gezellig.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:24

Ik ben me vanochtend een ongeluk geschrokken.. :oo

'S nachts doen wij de schuifdeur naar de woonkamer dicht, dus die deed ik vanochtend open en ging daarna mijn ontbijt klaarmaken. Wij hebben een balkon waar de katten soms op mogen. Er zit zo'n rolluik voor die we dan dicht doen. Blijkbaar gisteravond de balkondeur niet goed dicht gedaan, rolluik open. Kwam dus terug in de woonkamer zit sammie op het balkon! Rende als een malle tegen de deur aan die weer dicht was gevallen, hij kon niet naar binnen en vond het duidelijk eng.. snel de kat naar binnen gelaten en het rolluik dicht gedaan.. het eerste half uur durfde hij niet het balkon op.. nu wonen wij op de eerste etage dus hij had makkelijk het balkon af kunnen springen.. Zo blij dat hij dat dus niet gedaan heeft en geschrokken was dat hij naar binnen wilde...

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:05

Oei, ja, dat is eng :( Gelukkig wilde hij weer naar binnen in plaats van de straat op.

Mando, leuke foto met dat hoopje katten bij elkaar :D

Wie wil er de bolle toet van mijn kater zien? :D

Afbeelding

Afbeelding

Helaas maar twee foto's toegestaan, maar ik heb gelukkig/helaas toch niet zulke goeie foto's :+

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:15

Wat een schatje <3
Mr purr geniet van zijn luie leventje:

Afbeelding

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:53

Chloë werd helemaal leip van een binnengekomen pakje waar na openen catnipmuizen in bleken te zitten. *\%/*
Afbeelding
Hier zit de muis nog in plastic maar ze was er gelijk mee bezig. 8-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:06

die achterpootjes :D :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:45

Vandaag Sonja voor t eerst naar buiten. Het kattenluikje staat al een paar dagen open. Ik neem haar dan mee naar buiten en help haar mee naar binnen gaan. Naar buiten gaan moet ze zelf doen. Het is niet de meest handige harrie met kattenluikjes. Die naar de schuur gaat nu wel, maar dat heeft ook even geduurd := .

Afijn, ze was al een tijdje aan het zeuren bij ee deur met luik. Ze wilde wel naar buiten, maar vond dat ik de deur open moest doen. Dat ging ik dus niet doen. Ineens gaat Lilo door het luik naar buiten. Dus zij er snel achteraan. Schrok ze zo van, dat ze meteen even checkte of ze nog naar binnen kon. Dat kon, dus ze besloot om toch buiten te blijven. Gebeurde natuurlijk net toen ik weg moest, dus luikje op 'alleen naar binnen' gezet en vertrokken. Maakte me wel wat zorgen, maar goed.

Komen we thuis, staat Sonja voor de poort. Beetje in de stress. Wou haar dus naar binnen helpen dior het luik, maar daar was iets veranderd. Het luikje stond ineens op 'alleen naar buiten, niet naar binnen'. Ze kon er dus niet in! Pv dat ze gewoon haar neus of poot door het luikje duwt, wil
Ze het luikje naar haar toe trekken. Ik denk dat ze zo het luikje dicht heeft gedaan.

Ze is gauw naar binnen gegaan, wilde meteen eten en is in de mand onder de kachel gaan liggen. Ze is daar niet meer vandaan gekomen. Iets teveel avontuur voor vandaag :=