Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mama_Rianne

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:45

Haha, je hond herken ik. :P

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:48

Misschien via Marloes van Je hond wee waarom?

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:14

Dat zou idd nog wel eens kunnen! Jij wandelt ook wel eens op de zandverstuiving in Doornspijk toch?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:41

Klopt, liefst zondagochtend vroeg of door de week. Als het daar rustig is.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:26

Ik ook vroeg door de weeks, rond een uur of 9 altijd. Misschien kunnen we x samen wandelen! ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:53

Dit wordt wel heer erg HK, ik stuur je een Facebook berichtje!

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:43

Is hier iemand bekent met het merk canadog? Ben op zoek naar een heupgordel en eventueel lijn/tuig voor het hardlopen. En misschien wel proberen canicrossen.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 00:41

Canadog is wel fijn wat ik van andere begrepen heb. Heupgordel van hun weet ik dan niet, maar tuigen wel fijn.
Zelf heb ik een gordel/broekje van Zero DC, het tuig is van Non-stop. :)

Leuk je hier ook te treffen Rianne!

Pff behendigheid ging met ups en downs :( Bodhi deed erg der best maar toch sprong ze soms vreemd, toch nog der rug?

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:15

Ik wil ook graag canicrossen, zeg ik al heel lang.. maar om die stap te zetten om dan ook echt te gaan hardlopen. Ik denk dat Blue dat heel erg leuk vind om te doen!

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:19

Hier vanochtend al lekker gewandeld tussen de buien door met Tineke samen.

Afbeelding
Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:40

Dat was gezellig en we hebben inderdaad precies droog gelopen!
Prachtige foto van Isis, compleet met witte pluizen bij de oren.

Jouw zwartjes zijn ook prachtig!

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:46

Dat is gezellig! Ik moet nog even wachten.. 30 april komt hij twee weken op proef! <3

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:36

Vraagje...heeft iemand van jullie toevallig ervaring met een bc uit Engeland te kopen (werklijn)?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:45

yvje86 schreef:
Vraagje...heeft iemand van jullie toevallig ervaring met een bc uit Engeland te kopen (werklijn)?

Ik heb er eentje uit de UK, maar niet zelf daar opgehaald.
Wel al eens een trainings-vakantie daar gedaan ook met onze honden.

Wat wil je precies weten?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:51

We gaan in september naar Schotland en was eigenlijk stiekem een beetje benieuwd wat een pup daar kost.
We hebben een bc uit NL uit een soort onofficiele werklijn maar ze is mij eigenlijk iets te mens gericht.
Had haar persoonlijk wat meer werkgericht willen zien.
Nu ben ik dus geïnteresseerd in een bc uit echte bewezen werklijn maar heb geen enkel idee wat zo'n pup kost.
En stel ik zie een pup die me dan aanspreekt en mee kan; iemand enig idee wat allemaal geregeld moet worden om hem mee naar NL te kunnen nemen? En dan bedoel ik de papieren, inentingen etc.

Ook ben ik benieuwd naar adressen van bewezen werklijnen in Schotland.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:32

Pups uit werklijn zijn daar als je ze achteraf bij een boer koopt, uit ongeteste ouders goedkoper als hier, heb je het over een 300 euro, maar dan weet je ook niks van zo een pup zijn achtergrond.

Ik weet dat iemand in Belgie werklijnpups met isds papieren verkocht voor 500 euro, uit werkende ouders, maar op niks anders als de ogen getest.
Dat is niet ongebruikelijk in de Uk, alleen ogentest.

Koop je nu bij de bekendere mensen als Kevin Evans, Derek Scrimgeour, Aled Owen, Con Mcgarry etc, dan ga je niet veel goedkoper als hier zijn. Daar ga je geen pup krijgen voor die prijzen.
Enige voordeel is dat je kunt vragen of ze de pup bij de Kennel Club registreren, en een export pedigree aanvragen (naast het isds papier), daarmee kan zo een pup dan in NL een NHSB/fci papier krijgen.

Inenting is de rabies-enting het belangrijkste om de pup op een leeftijd van 15 weken over de grens te krijgen. Verder kun je geloof ik alleen met P&O ferries met de hond over, hond moet dan tijdens de bootreis in de auto blijven.
Belangrijk ook dat het entingsboekje goed ingevuld is, en dat vooral de datum van chippen van de pup juist is ingedragen, met handtekening en stempel DA, daar doen ze op de ferry nogal moeilijk over als daar iets niet klopt.

Bewezen werklijn? Hou er rekening mee dat je net zo goed pech kunt hebben en je hond geen schaap aankijkt.
Er zijn zeker net zo goede werkhonden te vinden in NL/BE/DE
Daar moet je ongeveer rekening houden met prijzen van 700 tot 1000 euro.
Hond uit de UK is dus niet persee goedkoper als hier, plus het manco van de veelal ontbrekende testen.

Wil jij met je hond aan de schapen gaan werken?

Voor meer prijzen zou je eens kunnen kijken naar de skipton veilingen, is via google wel een catalogus te vinden denk ik, moet je ook wel adressen kunnen vinden.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:45

Hartelijk bedankt voor je uitleg!
Het gaat me niet zozeer om een goedkopere hond te vinden dan in NL maar meer om een indicatie van prijs.
Wat betreft stamboom etc. maakt het mij niet uit zolang de mogelijkheid er maar is dat de hond eye vertoond.

Ik werk zo af en toe nu ook met mijn eigen bc maar die is er eigenlijk niet echt geschikt voor.
Ze is zoals ik al zei'te mensgericht'. Zodra we aan het drijven zijn en er lopen mensen voorbij dan ben ik haar aandacht kwijt.
Heel vervelend is dat, zeker als het gebeurt zodra ik over straat loop en mensen aaien haar, dan krijgt ze een soort van positieve bevestiging.

Nogmaals bedankt voor de info en ik ga het op mijn gemak eens uitzoeken! Top!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:01

Een hond met te veel eye wil je ook niet, geloof me. Die plakken dan vast en krijgen de schapen ook niet meer vooruit.

Mijn honden zijn ook heel mensgericht, maar ze laten hun kudde niet in de steek omdat er mensen voorbij komen. Tijdens het werken op het museum proberen mensen mijn honden wel eens af te leiden, door ze te roepen, maar die hebben dan toch echt voor niks anders oog als "hun schapen".

Mijn teefje werkt zelfs alleen maar voor mij, laat staan dat die zich laat afleiden.
En die is gefokt door een schaapsherder in Eemnes, die heeft er nog een halfzusje van wat bij hem aan de kudde werkt. Goeie hondjes, in NL gefokt.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:06

Bedankt voor je reactie, ik zeg ook niet dat er in NL geen goede bc's voor de schapen gefokt worden. De oma van mijn hond was ook heel goed bij de schapen. Die van mij gaat ook wel maar is erg lui en ze vind het wel leuk maar het is niet helemaal haar ding. Ik denk dat ze daarom ook zo snel is afgeleid.

En het is geen must om een hond uit Engeland te halen, ik was alleen nieuwsgierig en wil alle opties open houden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:18

Een luie border collie...haha...ja die schijnen ook te bestaan :+

Veel plezier in ieder geval met je zoektocht :D
Angie Driscoll heeft btw ook een mooie website: http://www.kinlochsheepdogs.com/for%20sale.htm

Ik moet zeggen, de hond hier die rechtstreeks van bij Colin Gordon komt is ook een hele goeie, ik weet niet of die nog fokt, die man is aardig op leeftijd, maar hij fokt heel consistent dezelfde eigenschappen in zijn honden terug, zoals het ver genoeg uitgaan op de flanken en outruns, sheepsense, geen onzin in de kop als ze aan het werken zijn. Daar zou ik zo ook nog een pup van willen :o

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:39

Ja echt lui soms ja!
Zou af en toe denken dat het niet eens een Border collie is.
Vaak ziet men een bc als een nerveuze hyperactieve hond. ...totdat ze die van mij kennen haha.

Maar goed bijv. Bij het drijven gaat ze tussendoor ook gerust even wat water drinken uit een plas in de wei oid. Sta ik me daar te gebaren en commando's te geven maar als mevrouw 3 druppels moet plassen dan wacht de baas maar even.
Geeft niets als de schapen inmiddels al in de volgende wei lopen -O- .

Dus nu zou ik er een wat actievere en baas gerichtere bc reu bij willen.
Maar we hebben de tijd!
Geen overhaaste beslissing.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:40

yvje86, ik denk dat je hond eerder drive mist dan dat ze te mensgericht is ;) Of je hond ervaart teveel druk, dat zou ook nog kunnen.
Mijn hongaar laat de kudde voor niks in de steek. Nooit. Omdat ze enorm veel drive heeft. Helaas doen we vrijwel nooit meer wat met de schapen. Geen tijd ;)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:45

Ja daar heb je wel een punt.
Ze vind het wel leuk maar het is voor haar niet het einde.
En mogelijk dat het voor haar te veel druk is. Maar ik denk het eerste.
Verder qua mensgericht denk ik dat jullie het anders interpreteren.
Ik bedoel dat ze naast haar baas heel erg gek is op andere mensen. Ze verkiest bijv. kinderen boven de schapen. Ook als we in het bos mensen tegen komen dan is ze zo blij als wat.
Ik denk niet dat ik dit nog kan trainen hè die drive? Of hebben jullie tips?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:58

Hierbij nog wat foto's van een fotoshoot enige tijd geleden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 06:37

O, ik heb er nu hier een van 2 jaar die tijdens de training ook dacht dat ie even tussendoor kan plassen, sorry, maar die 10 minuten dat we intensief trainen doet ie dat maar even niet!
Ik gooi er een stoorcommando in, en reageert ie daar niet op dan ren ik ernaar toe.
Nu moet ik wel zeggen, die hond is hier net een paar maanden, deels aangetraind gekocht toen ie 2 was.

Dat soort flauwekul laten ze maar, na het werk mogen ze doen wat ze willen, maar werken is ook aan het werk en geen onzin uithalen.
Dus ja, dit soort dingen kun je ook trainen, door consequent duidelijk te maken dat dit niet mag.

Mooie hond btw, uit welke lijnen komt die?