Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_Nancy_ schreef:Het mannetje heeft wat zachte ontlasting (niet echt keutels maar meer "trosvormig") en ook strootjes aan zijn achterwerk hangen. Kan dit te maken hebben met stress van de verhuizing en moet ik mij nu zorgen maken? Ze eten wel goed, hooi en biks, een distel en wat stukjes wortel. Drinken heb ik ze niet zien doen maargoed ben er niet de hele dag bij.
Zwerte schreef:Wat een rotsituatie met koppelen! Het staartje omhoog wijst er op dat ze elkaar toch niet mogen, maar bij elkaar liggen en samen eten is juist weer vriendschappelijk....rare konijnen heb je!
_Nancy_ schreef:Als er wordt aangeraden het 1 keer per jaar te doen maar het zou maar een aantal maanden werkzaam zijn, dán is het dus zinloos. Ik weet niet of meerdere keren per jaar mag / kan als je dat nergens terugvindt. . . Maar je uitleg verduidelijkt het.![]()
Het mannetje heeft wat zachte ontlasting (niet echt keutels maar meer "trosvormig") en ook strootjes aan zijn achterwerk hangen. Kan dit te maken hebben met stress van de verhuizing en moet ik mij nu zorgen maken? Ze eten wel goed, hooi en biks, een distel en wat stukjes wortel. Drinken heb ik ze niet zien doen maargoed ben er niet de hele dag bij.
Zwerte schreef:In mijn ervaring willen opvangen echt graag helpen. Ruilen kost ze geen extra ruimte en een franse hangoor is zo herplaatst. Dus is wel de moeite waard om te informeren lijkt me.
Ik snap je dilemma wel hoor. Het is dan een kwestie van prioriteiten bekijken en evt aanpassen of juist niet.
Ik heb zelf echter al de nodige ellende gehad met koppelen, waardoor ik mn eigen voorkeuren heb laten varen. Ik zou uit mezelf bijv wel Milou hebben uitgekozen, leuk nieuwsgierig en prachtig om te zien. Dus erg leuk dat zij een goede match was voor mn onmogelijke Vagebond. Maar Poeh, ook al is het een schat van een beest, had ik zelf nooit uitgekozen.... Ik hou niet van doorgefokte konijnen, hij kan niet eens normaal springen met dat logge lijf (meissner hangoor), heeft snel last van zn oogjes door de platte kop en heeft vachtverzorging nodig.... Het was alleen wel de liefste en meest kalme die ze in de opvang had dus ik dacht nouja zet er maar bij, ben wel benieuwd wat het verschil is in haar reactie ten opzichte van Vagebond. Konden we mooi zien of het type karakter idd het probleem was voor haar, het was niet mn plan hem werkelijk mee te nemen. Maarja, liefde op het eerste gezicht en dat haal je dan ook niet meer uit elkaar!
Opvangen hier hebben nog best wel eens grotere zitten. Misschien wat verder reizen en dus meer opvangen proberen?
Eoweyn_x schreef:Ik hoop dat ik hier geen spottende reacties krijg, maar;
Voor de mensen met chronisch-snot konijnen;
Ilona, een van mijn voedsters, heeft geen chronisch snot, maar zo af en toe heeft ze een aantal weken dat ze meer niest. Geen vies neusje of vieze pootjes. Vorig jaar heeft ze hiervoor een draxxin injectie gehad en dat heeft ook wel geholpen. Na de kattenbeet van een aantal maanden terug kwam het weer even terug. Nu heeft ze ook weer een terugvalletje en op aanraden heb ik eens propolis geprobeerd. Ze kreeg het gisteren voor het eerst en ze is vandaag al een stuk rustiger én ze niest minder. Beter dan AB, en baat het niet, dan schaadt het niet.
Degene van wie ik de tip heb, heeft dit bij haar chronisch snot patientje gebruikt.
Ilona weegt 1,5 kg en ik geef 1 á 2 drupjes op een stukje brood/cracker. Het is wel héél vies en ruikt heel smerig. Maar het gaat erin!
Voor de geïnteresseerden:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/nat ... alsem.html
Delphi schreef:Jeetje, wat vervelend! Ik zou inderdaad dan kijken of een opvang kan helpen met een koppeling die wel geslaagd is. Het moet wel voor alle partijen leuk blijven en het klinkt alsof dat in deze situatie niet meer gaat gebeuren.Nancy, het rammetje van mijn voedster is overleden en dit is het nieuwe rammetje. Toen ze na zijn castratie samen kwamen te zitten ging het een week helemaal super. Tegen elkaar liggen, elkaar wassen en uit dezelfde voerbak eten. Maar toch is het ineens fout gelopen en hebben ze gevochten met bloedende wonden op de oren en ruggen tot gevolg.
Ik heb ze toen gescheiden, want wellicht was de ram aan het puberen.
Nu 7 weken later probeer ik het weer opnieuw.
Zwerte schreef:Maar daarom stel ik ook juist mijn vragen hier, ik plaatste het niet als een opmerking maar vroeg het me af! En door jullie onderbouwde reacties kan ik weer beter een keuze maken.Ik snap je gedachte maar alsnog klopt het niet. De vorige enting werkte wel langer tegen vhd, maar ongeveer 3-4 maand tegen myx. Nou komt myx door mugjes/vliegjes, dus de wintermaanden zijn ze best veilig. Daarom was het altijd het handigste om in het voorjaar de eerste keer te enten en paar maanden later nog een keer. Tijdens de zomermaanden de enting op orde hebben is voor myx het belangrijkste, dus zelfs als ze de rest van het jaar geen immuniteit hebben, is de enting wel degelijk zinvol.
Sorry als mn ondertoon wat minder aardig is, maar ik erger me nogal eens rot aan mensen die niet enten en dat baseren op onzin of gebrek aan kennis. Gebeurt steeds meer en dat heeft mn tolerantie op dit onderwerp geen goed gedaan. Dus als het onaardig overkomt, trek dat niet persoonlijk aan!
Waren ze al wortel gewend? Groenvoer kan namelijk ook snel diarree veroorzaken, dat moet je altijd in hele kleine stukjes aanbieden om ze te laten wennen. Ik ga verder mee met het advies hier, lekker veel hooi, klein beetje biks (klein handje is echt zat!) en even in de gaten houden.
Delphi schreef:Zwerte schreef:In mijn ervaring willen opvangen echt graag helpen. Ruilen kost ze geen extra ruimte en een franse hangoor is zo herplaatst. Dus is wel de moeite waard om te informeren lijkt me.
Ik snap je dilemma wel hoor. Het is dan een kwestie van prioriteiten bekijken en evt aanpassen of juist niet.
Ik heb zelf echter al de nodige ellende gehad met koppelen, waardoor ik mn eigen voorkeuren heb laten varen. Ik zou uit mezelf bijv wel Milou hebben uitgekozen, leuk nieuwsgierig en prachtig om te zien. Dus erg leuk dat zij een goede match was voor mn onmogelijke Vagebond. Maar Poeh, ook al is het een schat van een beest, had ik zelf nooit uitgekozen.... Ik hou niet van doorgefokte konijnen, hij kan niet eens normaal springen met dat logge lijf (meissner hangoor), heeft snel last van zn oogjes door de platte kop en heeft vachtverzorging nodig.... Het was alleen wel de liefste en meest kalme die ze in de opvang had dus ik dacht nouja zet er maar bij, ben wel benieuwd wat het verschil is in haar reactie ten opzichte van Vagebond. Konden we mooi zien of het type karakter idd het probleem was voor haar, het was niet mn plan hem werkelijk mee te nemen. Maarja, liefde op het eerste gezicht en dat haal je dan ook niet meer uit elkaar!
Opvangen hier hebben nog best wel eens grotere zitten. Misschien wat verder reizen en dus meer opvangen proberen?
Heb net 2 opvangen gecontacteerd en mijn probleem voorgelegd. Als er 1 weggaat is het de ram. Aan mijn voedster ben ik teveel gehecht en die was er het eerst. Voordeel is dat de ram nog jong is (febr. 2015) en 2 maanden geleden gecastreerd. Ik denk dat hij zo een nieuw baasje zou hebben.
Welke opvangen die jij kent hebben vaak wat grotere konijnen (mag via PB)? Ik heb via internet al op vele websites gekeken, maar ik kom vooral veel hele kleine konijnen en konijnen met langere haren tegen.
Ik ben eventueel wel bereid om wat verder te rijden tot max. 1,5-2 uur. Daar trek ik dan gewoon een dag voor uit en is te halen voor mij als de kinderen op school zitten.