gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:56

Nog steeds erg blij met mn ren.
Alleen nu met de herfst voor de deur, zou ik graag nog een afdakje maken naast het huisje. Hier zitten ze veel.
Iemand hier voor tips?
Wil wel graag dat het een beetje bij het geheel past.

Afbeelding

Lumi

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:11

wat een ontzettend leuk huisje heb je :)
kun je niet gewoon een afdakje maken en die dan in dezelfde kleuren verven? of denk ik dan te makkelijk?

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:52

Eoweyn_x schreef:
Het groenvoer natmaken en het dan geven. Het is namelijk vaak ook zo dat ze te weinig drinken, en dat ook meewerkt aan de verstopping.

Verder een scheutje ananassap (uit pak mag ook) door het water.. En ik geef het hele jaar door een theelepel lijnzaad per 2.

En natuurlijk plukken, kammen, borstelen, evt aaien met een vochtig washandje.

Dankje. :) Ik zat te denken om vlozaad te gebruiken i.P.v. lijnzaad. Lijkt mij veiliger i.v.m. de gifstoffen in lijnzaad?
Ananassap krijgen ze zo nu en dan. Uit een pak mag echter niet! Daar zijn alle werkzame enzymen al uit, dus geef je eigenlijk een suikerbom. Ananassap alleen vers uit een niet overrijpe ananas, als je het te lang laat staan zijn de enzymen al verdwenen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:16

Marije, misschien een soort carport maken naast het huisje? Wel heel leuk gemaakt zo!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:15

Deoiridh schreef:
Eoweyn_x schreef:
Het groenvoer natmaken en het dan geven. Het is namelijk vaak ook zo dat ze te weinig drinken, en dat ook meewerkt aan de verstopping.

Verder een scheutje ananassap (uit pak mag ook) door het water.. En ik geef het hele jaar door een theelepel lijnzaad per 2.

En natuurlijk plukken, kammen, borstelen, evt aaien met een vochtig washandje.

Dankje. :) Ik zat te denken om vlozaad te gebruiken i.P.v. lijnzaad. Lijkt mij veiliger i.v.m. de gifstoffen in lijnzaad?
Ananassap krijgen ze zo nu en dan. Uit een pak mag echter niet! Daar zijn alle werkzame enzymen al uit, dus geef je eigenlijk een suikerbom. Ananassap alleen vers uit een niet overrijpe ananas, als je het te lang laat staan zijn de enzymen al verdwenen.

Nee hoor, lijnzaad mogen ze gewoon hebben. Met mate, zoals met alles. Of vlozaad werkt weet ik niet.
En ananassap uit pak kan geen kwaad. Hier werkt het dus ik geef het gewoon. Bovendien een scheutje (bodem van een plastic beker) op een liter water. Stukje appel is een grotere suikerbom ;) een van mijn konijnen verdraagt geen suikers en dus geen fruit. Tegen dat scheutje sap in het water wel. Dus dat valt wel mee.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:40

Zoiets dacht ik ook ja..
Iets van een veranda ofzo.

Wat voor hout kan ik daar het best voor gebruiken?
Dacht aan kleine latjes als dak..
Net als het huisje.
En dan idd wit verven.
Maar zit even met hout keus..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:44

Zo, vandaag eindelijk de nijntjes weer eens los in de tuin. Die kunnen hun geluk niet op!(onkruid eten, op de stoelen springen, ontsnappingspogingen, binkie en racen hier en daar :P ). Heerlijke beesten zijn het toch!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:44

<3

Afbeelding

Ilona (de lichte) heeft alleen weer een beetje last van d'r snot en is chagrijnig...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:31

Goh ja Flip natuurlijk! Wat dacht je, je oog is bijna beter dus ik begin met het volgende? Baasje heeft nu toch al een strippenkaart... :')

Afbeelding

Zucht...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:35

Wat heeft ie precies? Zie eerlijk gezegd niet heel erg veel afwijkends aan de keutels, behalve een paar hele kleintjes en wat dunnere/nattere.

Hier is het morgen 'erop of eronder'. Morgen ga ik mijn konijnen weer koppelen en het hok dat straks hun permanente verblijf wordt goed reinigen en helemaal veranderen qua inrichting.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:47

Die pikzwarte keutels vertrouw ik niet... Dat is niet echt een goede kleur.

Ik zal voor je duimen!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:34

Kan het niet zijn dat hij wat vochtrijke groente/fruit o.i.d. heeft gegeten?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:43

Nee, niets anders dan normaal. Gisteren alleen witlof, biks, z'n lijnzaad en veel hooi.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:52

Ik hoop dat ik hier geen spottende reacties krijg, maar;

Voor de mensen met chronisch-snot konijnen;

Ilona, een van mijn voedsters, heeft geen chronisch snot, maar zo af en toe heeft ze een aantal weken dat ze meer niest. Geen vies neusje of vieze pootjes. Vorig jaar heeft ze hiervoor een draxxin injectie gehad en dat heeft ook wel geholpen. Na de kattenbeet van een aantal maanden terug kwam het weer even terug. Nu heeft ze ook weer een terugvalletje en op aanraden heb ik eens propolis geprobeerd. Ze kreeg het gisteren voor het eerst en ze is vandaag al een stuk rustiger én ze niest minder. Beter dan AB, en baat het niet, dan schaadt het niet.

Degene van wie ik de tip heb, heeft dit bij haar chronisch snot patientje gebruikt.

Ilona weegt 1,5 kg en ik geef 1 á 2 drupjes op een stukje brood/cracker. Het is wel héél vies en ruikt heel smerig. Maar het gaat erin!
Voor de geïnteresseerden:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/nat ... alsem.html

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:06

Interessant Eoweyn! Je zou verwachten dat het lekker zoet ruikt, maar blijkbaar doet dat het niet hihi. Ik ga het zeker opschrijven voor het geval dat!
Maar eet ze dat wel uit zichzelf op dan?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:08

Het is echt heel goor. Bah. Qua smaak en qua geur.
Maar als het op een stukje cracker zit eet ze het wel op. Degene van wie ik de tip heb gaf het op een stukje brood.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:02

Goedenavond!

Ik ben sinds vandaag in het bezit van 2 super lieve Teddy dwergjes. :)
Lijkt me leuk om hier mee te kletsen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Nancy_ op 07-09-15 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:04

Welkom :D
Foto's van hun en hun verblijf? :D

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:04

Ja die was ik aan het proberen te uploaden, maar dat lukt niet helemaal haha op de nieuwe manier!
Even uitvissen nog..

Edit, gelukt! Dit is voorlopig hun verblijf, voor vannacht heb ik hun hokje even dichtgedaan, dit waren ze de afgelopen weken ook zo gewend. Vanmiddag ook de klimop rondom het hok weggehaald, best nog een klus! Ik dacht dat ze dit niet zouden eten omdat het giftig is, maar toen er opeens een blaadje in het hok lag vanaf de muur (eraf geknaagd, niet opgegeten), alles gelijk verwijderd.

Ik wil morgen of in de komende dagen een net spannen want ik vind het toch een beetje eng met eventuele buurtkatten. Dat ze er overheen springen ben ik opzich niet zo bang voor want het zijn super lieve, rustige dieren, maar dan hoef ik me daar ook niet druk over te maken.

En in de komende weken willen we een extra stuk van de tuin bestraten en erbij trekken zodat ze nog meer lekker de ruimte hebben.

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:42

Haha eske, altijd leuk om konijnen zich te zien uitleven he! :D

Eoweyn, wat een schatjes!

Delphi, succes met koppelen!

Nancy, leuke teddy's! Ga je ze zelf knippen?

Hier ook begonnen met koppelen, het gaat op zich wel goed alleen willen m'n mannen steeds rijden .. Mannen :7
Jullie misschien tips?

En binnenkort gaan de konijntjes naar een andere hoek in de tuin verhuizen! Dan kan ik fijn een stuk bestraten en kan ik waarschijnlijk wat makkelijker bij het hok, hoop dat we het snel kunnen doen :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:16

Bah ... ben het zo beu -O-

Weer knokken en dan ontlopen ze elkaar en gaan liggen rusten. Zodra er één omhoog komt is het knokken. Beide hun staart recht de lucht in.
Ze zitten nu een paar uur samen, maar weinig verbetering. Ik ga ze dus maar weer scheiden.

Maar wat nu? Ik heb de plek niet om ze los van elkaar permanent te huisvesten. En dan nog, dan moeten er bij ieder nog een maatje bij (dus 2 aparte koppels) en dat gaat mijn man echt niet goed vinden. Die baalt al van de honderden euro's die we al kwijt zijn. Helemaal omdat we er amper plezier van hebben zo.

Mijn voedster wil ik sowieso houden. Ik neig ernaar een goed plekje te zoeken voor mijn ram.
En dan in de gaten houden tot ik een grotere ram zie ergens bij een opvang en dan daar te koppelen.
Anderzijds wil ik ze niet alleen de winter in laten gaan.....

Zou een koppelvakantie nog enige kans van slagen hebben? Ik vrees eigenlijk dat de zaak al bekeken is en ze elkaar absoluut niet mogen.

Of een andere vorm van aan elkaar wennen?

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:38

Goh, nooit geweten dat er eigenlijk best wel wat komt kijken bij het houden van konijnen. Je denkt, leuk die schattige beestjes, maar er zit wel echt karakter in, haha. :=

In redelijk wat gevallen gaat het niet goed samen, terwijl ze toch erg veel behoefte hebben aan een maatje. Best tegenstrijdig is dat (maar natuurlijk ook wel weer logisch als je je er in gaat verdiepen...). %) Door de verhalen die ik heb gelezen op internet heb ik er daarom voor gekozen om een al "bestaand" koppeltje te nemen. In plaats van 2 jonge voedstertjes, wat ik eerst van plan was. Scheelt toch een hoop stress op die manier.
Maar ik kan me voorstellen dat het een erge lastige situatie is zo en dat je man het ook een beetje beu is, Delphi! Is er niet een opvang in de buurt die je om raad / hulp kunt vragen?

Oja, dat graven is ook wel een dingetje! Roxy zat de hele tijd onder het hok, ik dacht vanwege stress / onwennigheid, maar die was dus mooi al bij het enige 10 cm onbestraatte stukje bezig! Geeft wel weer aan dat het toch wel handiger is om bij evt uitbreiding alles ook te bestraten.

Ik zit trouwens ook een beetje in dubio of ik ze zal laten inenten. Hoe denken jullie daar hier over? Lees op sommige plekken dat de stof maar een paar maanden werkt waardoor ik me afvraag of het geen weggegooid geld is? En op andere plekken weer dat je het absoluut wél moet doen. Opzich maakt die paar 10tjes niet zoveel uit als je je konijn op die manier kunt beschermen, maar is dat ook wel het geval als je het 1 keer per jaar laat doen?

Het knippen heb ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht _Tarzan. :o Kammen gaat gelukkig prima dus dat scheelt alweer.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:04

Ik zou een koppelvakantie wel overwegen.

En enten ook. Hier alle 7 geent

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:29

Toen ik ze uit elkaar wilde halen, zag ik dat het rammetje iets wat geschrokken en onderdanig was.
Het was verder rustig dus toch laten zitten. Ze zitten nog steeds samen. Het rammetje zit erg stil en doet zijn kopje omlaag als de voedster er aan komt.

Sinds 1,5 uur is er nog maar 1 aanvaring geweest. Mijn voedster rende met omhoog gestoken staart achter de ram aan. Hij rende bang weg en toen werd het weer rustig. Ik heb wat eten weggezet en beide eten goed. Ze eten dan ook gewoon rustig samen van hetzelfde hoopje.

Toen de ram bang(?) stil bleef zitten en zijn kop omlaag deed rende de voedster er naar toe en hing helemaal tegen hem aan/over hem heen en snuffelde bij zijn kop.
Ik zag toen geen agressief gedrag. Ook zie ik niet veel pluimen vacht meer rondvliegen.
Toen ik de kinderen uit school was halen heeft mijn man even 'opgepast'. Volgens hem lagen ze ook even rustig tegen elkaar.

Ik blijf ze goed observeren, maar haal ze voor nu nog niet uit elkaar. Als het zo blijft, durf ik het wel aan ze de nacht samen te laten. Ze hebben voldoende plek om elkaar uit de weg te gaan en voldoende om even te verstoppen.

Echt bloed en verwondingen heb ik tot nu toe nog niet gezien.
Rijen trouwens ook niet. Dat verbaasd me wel. Beide heb ik nog niet zien rijen en ook geen poging tot zien doen :?

Als dit niet lukt dan bel ik even wat konijnenopvangen om te vragen voor een koppelvakantie. Mij geeft dit ook stress merk ik :o.

Nancy, het rammetje van mijn voedster is overleden en dit is het nieuwe rammetje. Toen ze na zijn castratie samen kwamen te zitten ging het een week helemaal super. Tegen elkaar liggen, elkaar wassen en uit dezelfde voerbak eten. Maar toch is het ineens fout gelopen en hebben ze gevochten met bloedende wonden op de oren en ruggen tot gevolg.
Ik heb ze toen gescheiden, want wellicht was de ram aan het puberen.
Nu 7 weken later probeer ik het weer opnieuw.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:50

Eoweyn_x schreef:
Ik hoop dat ik hier geen spottende reacties krijg, maar;

Voor de mensen met chronisch-snot konijnen;

Ilona, een van mijn voedsters, heeft geen chronisch snot, maar zo af en toe heeft ze een aantal weken dat ze meer niest. Geen vies neusje of vieze pootjes. Vorig jaar heeft ze hiervoor een draxxin injectie gehad en dat heeft ook wel geholpen. Na de kattenbeet van een aantal maanden terug kwam het weer even terug. Nu heeft ze ook weer een terugvalletje en op aanraden heb ik eens propolis geprobeerd. Ze kreeg het gisteren voor het eerst en ze is vandaag al een stuk rustiger én ze niest minder. Beter dan AB, en baat het niet, dan schaadt het niet.

Degene van wie ik de tip heb, heeft dit bij haar chronisch snot patientje gebruikt.

Ilona weegt 1,5 kg en ik geef 1 á 2 drupjes op een stukje brood/cracker. Het is wel héél vies en ruikt heel smerig. Maar het gaat erin!
Voor de geïnteresseerden:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/nat ... alsem.html

Propolis is een natuurlijk antibioticum wat gemaakt wordt door bijen. Het is idd heel erg smerig maar werkt als een tierelier!
Gebruiken hier ook veel propolis producten (pa is imker).

Voor de paarden heb ik een potje propolis creme staan wat geweldig werkt bij wondjes. Is zo weg. Gebruik ik uiteraard ook bij de nijntjes.
Zelf heb ik propolis tabletten, als ik een griepje of verkoudheid oid voel opkomen dan neem ik een kuurtje en is het zo weer weg!

Honing is net zo gezond!