Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 00:05

Loveskary schreef:
wij hebben heel veel kippen en die van ons worden zo nu en dan broeds hebben ze een nestje dan mogen ze die zelf uit broeden kuikens moeten zelf uit het ei komen.
Daar helpen we nooit mee maar dat gaat altijd goed sinds paar dagen een flink nest erbij van wel 15 kuikens nu nog wachten op de andere 3 nesten.
1 kip is spierwit en die andere is een zwarte met stippels en een lichtbruine broed dan nog.
Zijn altijd zo leuk die kippen we hebben een uitloop van 200 meter en 15 breed ren is vos proof.
Zijn er vragen stel; ze gerust ook regelmatig kippen en hanen te koop. :)

Wat hebben jullie allemaal gedaan om het vos proof te krijgen? Las wel iets over nerts?gaas?
En werk je ook met stroom?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 00:14

dblijham schreef:
Mijn haan is vannacht niet binnengekomen en was vanochtend erg aaibaar, in een paar uur tijd werd hij minder beweeglijk. Ik ben bang dat hij marek heeft en heb hem maar opgesloten in de ren met eten en water. Mijn kipje zit nu opgesloten in het binnenhok met haar eitjes. Heeft iemand enig idee hoe groot de kans is dat zij het ook krijgt?

Ah wat naar zeg, hoop dat hij snel opknapt.

dblijham

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 09:55

Nee, gisteravond na mijn werk was hij al overleden. Gelukkig heeft het dan niet te lang geduurd voor hem. Heb geen idee waardoor het gekomen is, geen zichtbare verwoningen oid en voor marek was hij al aan de oude kant als ik het internet moet geloven.
Misschien een tip voor bloedluis, ik heb gelezen dat tabaksgruis in het binnenhok wonderen doet om de bloedluis buiten te houden en ben zelf al enige maanden bij elke verschoning gruis aan het strooien. Nog geen bloedluis gezien (klopt af op bureaublad...).
Ook als niet roker is er makkelijk aan te komen, heb het maar 1 keer hoeven vragen aan mijn rokende collega's en heb voorraad voor een jaar.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:34

dblijham schreef:
Nee, gisteravond na mijn werk was hij al overleden. Gelukkig heeft het dan niet te lang geduurd voor hem. Heb geen idee waardoor het gekomen is, geen zichtbare verwoningen oid en voor marek was hij al aan de oude kant als ik het internet moet geloven.

He, getsie. :(:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:50

Vervelend zeg.
Tabaksgruis, bedoel je dan as?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:56

Tabakstelen in het legnest helpt ook zeggen ze. Heb gisteren een portie gekocht bij de kippenmeneer toen ik voer ging halen. Daarbij spuit ik elke maand het hok in met finecto plus. Heb tot nu toe nog geen last gehad van die krengen en dat wil ik graag zo houden.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:04

Geen as maar de tabaksrestjes die mensen niet meer willen draaien. Gewone tabak kan natuurlijk ook maar is een beetje prijzig. Tabaksstelen hen ik idd in de legnesten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:15

Oh zo, gewoon tabak dus :P
Is wel een goede om te onthouden.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:44

dblijham schreef:
Misschien een tip voor bloedluis, ik heb gelezen dat tabaksgruis in het binnenhok wonderen doet om de bloedluis buiten te houden en ben zelf al enige maanden bij elke verschoning gruis aan het strooien. Nog geen bloedluis gezien (klopt af op bureaublad...).
Ook als niet roker is er makkelijk aan te komen, heb het maar 1 keer hoeven vragen aan mijn rokende collega's en heb voorraad voor een jaar.

Maar kan het dan geen kwaad als de kippen dat binnen krijgen?
Hier noemen we dat kruim en mijn man heeft dat altijd wel over, nooit gedacht het bij de kippen te gooien ;)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:53

Antheman schreef:
Dag 5 <3

[ Afbeelding ]

Ahhh <3

Blijham , balen van de haan. Gelukkig is het dan snel gegaan.

Ik heb vd week ook m'n kipje een handje laten helpen, ze was zo ziek en vond het sneu d'r te laten leven terwijl ik wist dat ze toch dood zou gaan.
Helaas wel weer een van m'n knapste krulletjes.

Tabaksas kan idd gewoon in het hok.
Heb het ook wel eens gedaan, maar eenmalig geprobeerd eigenlijk.

Zit er nu over te denken om toch maar een broedmachine aan te schaffen en daar wat kruleieren in te leggen.
Want leggen ze wel als een tierelier. :)

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:19

Ik heb niet de indruk dat ze binnen komen om te eten, ze gaan pas naar binnen als ze op stok willen. Verder hebben ze geen belangstelling voor de tabak.
Ik hoop maar dat wat de haan ook had niet besmettelijk is want mijn kipje zit net zo mooi op haar 7 eitjes.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:07

Is het nu de as, of de laatste kruimels uit de shagbuil? Of beide?
Ik ken precies één persoon die rookt, dus kan het wel eens vragen :)

Overigens heb ik het vermoeden dat Finecto+ hetzelfde is als diatomeeënaarde met water...
Gezien de beschrijving 'puur natuurlijk, niet giftig, geen resistentie' en het feit dat je de fles goed moet omschudden want er zit een dikke laag bezinksel onderin.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:30

In principe is dat inderdaad hetzelfde heb ik begrepen, maar finecto+ hecht beter en werkt dus kennelijk langer.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:41

Ah, ok. Nou, ik heb er nog een beetje van, dis dan maken we dat maar gewoon op :)

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:50

Geen as, tabak wat nog niet in de brand heeft gestaan.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:50

Voor bloed luis gebruik ik naturalis dat is een soort gifgas.
Erg gemeen spul over 4weken gebruik ik het weer.
Het is zo gemeen dat je als je iemand opsluit en je spuit de ruimte vol met naturalis.
Dat die gene het loodje legt maar het helpt echt super tegen alle ongedierte.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:17

Dat klinkt niet erg 'naturalis' dan O:)

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:18

Dat kán toch nooit goed zijn voor de gezondheid van de kippen, de eieren... jouw gezondheid... ?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:26

Naaahh dan zou ik toch ook voor finecto+ kiezen.

Twee keer gebruikt, een keer om een plaag op te lossen en verder als voorzorg. Werkte prima! En het kan voor niemand kwaad, behalve voor de beestjes.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:28

Ik heb een kwestie... Binkie is goed broeds. Ik heb een soort kast met vier vakken: twee hoog, twee laag, en ze zit linksboven. Hier kan ik geen kuikens laten uitkomen. Te hoog, en niet af te zetten met een hekje.

Gisteren was ze even van het nestje (of nouja, ik zeg eerlijk, ik heb haar van het nestje afgeplukt haha) en toen heb ik de eitjes waar ze op zat (dummie's) rechtsonder gelegd, goed zichtbaar, in de hoop dat ze erop zou gaan zitten. Maar ze is weer terug linksboven gaan zitten... ze zit nu op niets.

Hoe krijg ik haar nou linksonder zodat ik mijn broedmachine eitjes eronder kan leggen...

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:44

Als je de dummie's linksonder legt en haar er dan opzet, zou dat niet werken?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:21

Ik ga het maar gewoon proberen. Het lijkt alsof ze iets tegen dat broedvakje heeft. Wellicht vindt ze hoger veiliger, kan me dat wel voorstellen. Vanmiddag maar eens een poging wagen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:28

En anders is het misschien een idee haar de kuikens uit te laten broeden en op het moment dat ze uit de eitjes komen, die naar beneden te verhuizen. Ze zal dan toch wel bij haar kinders blijven hoop ik?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:43

De zijdehoenders hebben geen probleem met verplaatsen maar de Wyandotte kan ik niet om zetten,ze gaan meteen van het nest af.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:49

Nou, onze manke kip heeft dus een teentje gebroken. Heel sneu! Ze eet en drinkt nog goed en hinkelt mee met de rest. Maar ik belde de DA om te vragen wat te doen, en die zei er niets aan te kunnen doen...

Vind het zo raar...?