Puppy Erbij 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 16:26

KimD schreef:
Flux schreef:
Gefeliciteerd met Cody!

Bedankt voor de pup-keuze tips. Ik heb de fokkers verteld wat ik precies zoek in een hondje en ze gaan met mij meekijken. Op basis van de filmpjes die ik dagelijks krijg vallen me er nu 2 op. Maar ze zijn nog maar 2,5 week dus dat kan echt nog alle kanten op!

Ik vind die woollywolf halsbandjes trouwens ook echt heel schattig! Die wil ik wel voor de pup aanschaffen haha. Maar geen idee wat de nekomtrek van zo een jong hondje is. Dus KimD, XS of S? :+ Als iemand XS tegen mij zegt denk ik altijd aan een teacup chihuahua :+

Dan heb je aan mij niks want ik raad halsbandje ten strengste af en adviseer het gebruik van tuigjes tot een leeftijd van minimaal 15 maanden. :+ Hoogstens een halsband om een penning aan te hangen maar dat kan prima aan een tuigje ook.

Eens! :)
Halsband aanwennen is wel handig. Ik gebruik bijv ringtraining (zowel thuis als op de lesdagen) hier voor. Maar verder absoluut een tuig de eerste maanden. Maar t liefst “altijd”

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:26

KimD schreef:
Die is toch ook al een maand of 5/6?

Die kunnen best al wat hebben, als je het maar niet dagelijks in de kilometers jaagt. Vixem loopt het meeste gewoon mee met de roedel, die wilt vrijwel niet meer gedragen of gereden worden. Alleen lange afstanden gaat ze nog stukken in de rugzak maar dan doet ze dat ook zonder miepen en dommelt ze weg. Jonge honden zijn prima in staat aan te geven wat ze kunnen en willen.

Hij is inderdaad volgende week 6 maanden. Probeer me zo goed mogelijk aan 5 minuten per maand te houden.
Geloof dat dat tot een maand of 10/12 belangrijk is?
Soms gaan we weleens langer. Vandaag is hij mee naar het bos geweest en vanmiddag met mij en de kinderen om een ijsje gegaan.

Nu is hij moe.

Afbeelding

KimD

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:44

Als ik me daaraan zou houden stond mijn huis niet meer overeind met zeven honden gok ik. _O-

Kijk en luister naar je hond, die geeft echt wel aan wat wel en niet kan qua beweging maar je kunt één à twee keer per week best een stuk wandelen maar alles valt of staat met je pup.

Het is een verschil of je drie uur loopt en 15 tot 15km weg stampt of drie uur buiten bent en 10km weg stampt.

Vixem loopt inmiddels op normaal tempo makkelijk 7,5km mee zonder problemen. Als ik met die vijf minuten regel moet rekenen zou ze nu 25 minuten mogen lopen, dat is nog niet eens ons dagelijkse rondje. Als ik haar in dat rondje nog in de rugzak of kar zou zetten breekt ze de boel af. _O-

Zo hebben wij het altijd gedaan met onze puppen en zo heb ik het ook iedereen geadviseerd. Heel veel 'puppyproblemen' ontstaan omdat de puppen zo strak aan die regel worden gehouden, die puppen worden hun energie en frustratie vaak niet kwijt.

Het is uiteraard wel belangrijk om goed te begrenzen bij HD gevoelige rassen. Een pup die uitgroeit tot 50kg of zwaarder heeft wat meer begrenzing nodig maar ook die geven goed aan wanneer het te weinig is. Aan de andere kant is het ook zeker belangrijk om goede bespiering op te bouwen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 16:46

PSvanLot schreef:
KimD schreef:

Die kunnen best al wat hebben, als je het maar niet dagelijks in de kilometers jaagt. Vixem loopt het meeste gewoon mee met de roedel, die wilt vrijwel niet meer gedragen of gereden worden. Alleen lange afstanden gaat ze nog stukken in de rugzak maar dan doet ze dat ook zonder miepen en dommelt ze weg. Jonge honden zijn prima in staat aan te geven wat ze kunnen en willen.

Hij is inderdaad volgende week 6 maanden. Probeer me zo goed mogelijk aan 5 minuten per maand te houden.
Geloof dat dat tot een maand of 10/12 belangrijk is?
Soms gaan we weleens langer. Vandaag is hij mee naar het bos geweest en vanmiddag met mij en de kinderen om een ijsje gegaan.

Nu is hij moe.

[ [url=m/zTfDrA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan de vraag. Wat is de 5 minuten regel. Want;
5 minuten rennen springen en vliegen is heel anders dan 5 minuten rustig / rechtlijnig(zo goed als) wandelen.
Tegen mijn puppybaasjes zeg ik altijd;
T verschil zit hem in in 1 uur 10 km lopen of in 1 uur 2,5 km lopen.
Als je een uur lekker rustig wandelt en laat scharrelen is daar niks mis mee. Ga je een uur lopen waar de hond continu moet blijven gaan en non stop door loopt, dan is dat niet verstandig.

Dus gaan met die banaan en de minuten regel los laten.
De manier van bewegen is veel belangrijker dan de duur. Rustig wandelen sloop je je je hond niet mee. Een rennende, stuiterende met de meest idiote sprongen en draaien wel.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:58

KimD schreef:
Dan heb je aan mij niks want ik raad halsbandje ten strengste af en adviseer het gebruik van tuigjes tot een leeftijd van minimaal 15 maanden. :+ Hoogstens een halsband om een penning aan te hangen maar dat kan prima aan een tuigje ook.

Well Damn :+ Nee, ik wil een halsband voor de puppyplasjes buiten. Ik woon in een appartement en heb dus geen tuin oid. Ik ga de pup niet in continue in een tuigje hannessen als we alleen een plasje beneden gaan doen :') Wandeltjes of on the go een tuigje idd. Er gaat niet aan dat nekje getrokken worden oid.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:00

Meestal gaan we twee keer per dag 25 minuten gewoon wandelen. Daarbij geeft hij het tempo aan. Meestal wandelen we de eerste helft wel wat meer door en de tweede helft is hij drukker met ruiken.

In het weekend zijn de wandelingen weleens langer en met het goede weer in het vooruitzicht ook.

De derde keer gaat hij mee langs het kanaal of naar het bos en daar mag hij los.
Als hij los is rent bij natuurlijk wel, maar gek springen doet hij eigenlijk nooit.

Altijd fijn die tips hier! <3

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:03

Flux schreef:
KimD schreef:

Well Damn :+ Nee, ik wil een halsband voor de puppyplasjes buiten. Ik woon in een appartement en heb dus geen tuin oid. Ik ga de pup niet in continue in een tuigje hannessen als we alleen een plasje beneden gaan doen :') Wandeltjes of on the go een tuigje idd. Er gaat niet aan dat nekje getrokken worden oid.

Daar heb jij niet altijd iets over te zeggen. Een pup die spontaan een sprintje trekt slingert zichzelf wel rond aan een halsband(je).

Ik denk dat ik het tuigje even snel aanheb dan een halsbandje ftm.

Zelf zou ik het nog eens goed in overweging nemen, zeker als je toch al van plan bent een tuigje te gebruiken. Op een appartement moet je sowieso voor de middenweg kiezen. Een pup die wakker wordt red je onder de arm nog niet tot buiten het portiek of je moet al met zes stappen buiten zijn zoals bij mijn ouders. Deur open, zes stappen en die staan buiten op het gras.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:12

Ik ben niet zo handig met tuigjes merk ik maar wellicht toch kijken of het gaat lukken. Wij staan in 8 stappen buiten denk ik, maar we hebben ook gras op het balkon. Ik wil daar echter geen full time toilet van maken.

Zal er eens over denken, thanks.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:12

Dan zou ik de pup onder de arm pakken en buiten pas weer droppen.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:13

Dat sowieso.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:23

Dan heb je ook niks nodig behalve een zakje snoepjes en eventueel een clicker kort bij de deur. _O-

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:17

Ik heb wel een halsbandje gebruikt bij idd die snelle plasjes. Vond dat stuk fijner, kun je omklikken terwijl je m vasthebt zegmaar.
Ik had een te groot halsbandje gehaald en toen ie er was een kleinere gekocht. Ik zou er een halen wanneer de pup er is, en die eerste dag wel een tuigje om.
Nu wandel ik heel af en toe met halsband omdat ie daar ook niet mee mag trekken dus dat oefen ik afentoe, maar in de regel gewoon tuig.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:25

KimD schreef:
Dan heb je ook niks nodig behalve een zakje snoepjes en eventueel een clicker kort bij de deur. _O-

Naja ik dacht dus, een bandje erom en een penning voor de zekerheid :+

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:34

Jip die had als een pup een duidelijke afkeur voor halsbanden. Dus die heeft vanaf begin af aan een tuig gehad. Nu heeft hij een afkeur voor het tuig met het omdoen. _O-

Maar aangezien we in een behandeltraject zitten, laten we hem in feite altijd met tuig uit. Die halsband is leuk voor de "even naar voren om te plassen' rondjes. Of voor tijdens het steppen/fietsen/hardlopen als backup.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:28

KimD schreef:

Oeh, wat voor rugzak heb je?

En ik heb wel eens gehoord dat een halsband (of beter, slip leash) beter is om volg te leren? Klopt dat?

Edit: mijn vorige hond had overigens gewoon een tuigje. Wel een halsband, maar die was voor de mooi en voor de penning :))

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:30

Waarom zou het beter zijn om met een halsband volg te leren? Je wilt dat toch niet leren door druk op de band te zetten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:32

PSvanLot schreef:
Waarom zou het beter zijn om met een halsband volg te leren? Je wilt dat toch niet leren door druk op de band te zetten.

Meen dat het iets was met je omdraaien zodra ze zelf druk op de riem zetten, en dat dat beter werkte met een slip leash omdat ze dat sneller voelen. Dus niet meetrekken oid :). Maar heb het een keer voorbij zien komen op tiktok dus het is de vraag of die trainer gelijk had natuurlijk :))

tinker_sallyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:54

Afbeelding

Afbeelding

Ik mag rond 21 mei mijn kleine dame Zoë ophalen.
Ze is een shih tzu x mini keesje.
Mijn moeder wordt haar oppasoma wanneer ik aan het werk ben. Die hebben zelf 5 honden, dus ze zal zich daar niet vervelen.
Ondertussen de laatste dingen aan het bestellen voor haar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:21

oo wat een dotje!!!!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:32

Ik heb nog een vraag aan de versvlees voerders (ja ik weet dat ik veel vragen stel ;) )

De ene zegt: pups moeten tot ongeveer een jaar puppyvlees eten voor een goede verhouding calcium/forsfor verhouding. De ander zegt (oa fokster) gewoon alles door elkaar geven, dat is goed voor hem.

Wat zeggen de experts hier?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:34

tinker_sally schreef:
[ [url=m/spq2gu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/02DCIA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik mag rond 21 mei mijn kleine dame Zoë ophalen.
Ze is een shih tzu x mini keesje.
Mijn moeder wordt haar oppasoma wanneer ik aan het werk ben. Die hebben zelf 5 honden, dus ze zal zich daar niet vervelen.
Ondertussen de laatste dingen aan het bestellen voor haar.

Success er mee. Maar even een side note. Die kruising kan niet kloppen :n In beide rassen komt merle niet voor. Dus deze kruising kan nooit merle geven.

tinker_sallyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:53

Afbeelding

Ze heeft de kleur van paps meegekregen.

En hopelijk krijgt ze ook de twee gekleurde ogen van hem mee.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 21:25

Staar je niet blind op de gekleurde ogen. Laat daar je keuze voor de pup niet op afhangen.

tinker_sallyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 21:31

Oh nee heb ik ook niet gedaan.
Dat kwam pas veel later dat dat verteld werd.
Het zou leuk zijn maar is zeker geen vereiste.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 22:36

PSvanLot schreef:
Ik heb nog een vraag aan de versvlees voerders (ja ik weet dat ik veel vragen stel ;) )

De ene zegt: pups moeten tot ongeveer een jaar puppyvlees eten voor een goede verhouding calcium/forsfor verhouding. De ander zegt (oa fokster) gewoon alles door elkaar geven, dat is goed voor hem.

Wat zeggen de experts hier?

Dat is helemaal afhankelijk van de analyse van je voeding.. vaak, nadruk vaak dus niet altijd, is puppy kvv alleen fijner gemalen.
Dus de analyses eens bij elkaar leggen en anders eens aan een goede voedingsdeskundige voorleggen. Bijv mizora. En ekowolf doet t ook