Show je aquarium III!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:26

Visje zwemt inmiddels ook een beetje rond! Wat een opluchting...

Melyoramel schreef:
Ik heb er zelf altijd de voorkeur voor om mijn gewenste vissen eerst goed uit te zoeken op internet (https://www.seriouslyfish.com is een fijne, informatieve site) om te kijken of passen bij wat ik wil en of ik ze kan bieden wat ze nodig hebben.
En dan pas in de winkel te kijken :j

Grappig trouwens! Ik gebruik deze site tegenwoordig ook alleen maar. Niet zo extreme site wbt overdreven maten enzo, maar wel heel erg to the point. :)

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 07:36

christa heb je een foto van jouw vijver?
ik wil er ook eentje en ben nog wat inspiratie nodig.

ik doe dat overwennen van de vissen echt nooit zo lang.
heb je een reden dat het 2 uur duurde?
denk dat ik ze tien minuten in dat zakje laat zitten,dan is de temperatuur wel gelijk.
waterwaardes zijn hier gelijk als die van de winkel
vindhet zo sneu in dat zakje, zie ook altijd dat ze zo gestressed zijn.
ik laat altijd het licht uit als ze er in gaan!

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:05

Licht was uit. Reden was omdat ik weg moest tussendoor.. 10 minuten vind ik wel heel kort.. Meestal doe ik t 30-60 minuten.
Ze leven alle 3 nog, dus ik denk dat ik erdoor ben.. :D

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:13

ligt ook wat aan de soort vis denk ik.bij de een komt het preciezer als de ander.
gelukkig is het goed gekomen!

ChristaMoor

Berichten: 2650
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:48

Afbeelding
De koivijver van ca 12m3. Deze wordt "Zola-Proof" gemaakt. De rand van de vijver is ongeveer 50cm hoog, hierop komen plantenbakken, zodat onze kleindochter er niet bij kan komen.
Op deze vijver staan twee driekamerfilters met vortex in de schuur, ongeveer 1000 ltr in het totaal. Moet ook wel. De aluminium stroken zijn beveiliging voor de winter (iets met veel reigers in de buurt). Niet mooi, wel effectief.

Afbeelding

Afbeelding

De kleine vijver, helemaal schoon en filter netjes aan het inbouwen, hierin wil ik dan een schooltje kleine visjes hebben.

't Is een kleine tuin van zo'n 6 meter breed en 8 meter lang. Erg veel (meteriaanse) planten in potten, een pruimenboom en appelboompjes, staan bij het kleine vijvertje.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:11

oeh mooi!
een vriend van me gaat helpen en ik wil graag een vijver met rubberfolie hebben?
dan kun je zelf de vorm bepalen.
en wel diep genoeg dat mocht het flink gaan vriezen dat de vissen wel naar beneden kunnen.
ik wil eigenlijk wel een vijver zonder filter hebben, maar heb er eigenlijk niet veel verstand van nog dus dat word nog veel inlezen :j

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:20

Flink beplanten en een klein visbestand, dan zou het moeten lukken. :)
En uiteraard kijken naar de vervuilingsgraad die de vissen meebrengen, dus als je er (ik noem maar wat) goudvissen in steekt zou ik er persoonlijk 10-15% vd aanbevolen hoeveelheid insteken terwijl je met 'schonere' vissen van hetzelfde formaat gerust meer in kunt steken.

Een vijver van 10.000l zou normaal 100 goudvissen kunnen huisvesten maar daar zou ik persoonlijk bij een filterloze vijver maximaal 15 in steken en ook jaarlijks consequent alle nakweek uitvissen.

En kijk ook naar opruimertjes zoals slakken, algeneters etc, die tellen wel mee aan bestand maar zorgen ook voor minder algen.
Oesters/mosselen in manden zou je ook kunnen toevoegen, die filteren het water.
Wel goed controleren want als ze doodgaan en je laat ze zitten heb je kans dat je hele vijver naar de knoppen gaat (nitrietpiek etc).

mariettek

Berichten: 1705
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:25

Vroegah hadden we een vijver in de tuin waar we niks mee deden. Ook niet voerden. Goudvissen woekerderden, net als de kikkers en de salamanders.
Denk dat een diepe vijver (echt wel heel belangrijk), met best wat planten en niet te groot wordende vissen prima kan zonder pomp. Misschien is handmatig watervlooien toevoegen in het begin wel een handige.

Helaas zijn de meeste verkochte vijvers maar 60 cm diep en dat is gewoon onmogelijk goed te houden in de winter. Laag slib op de bodem van 10-20 cm en de vissen bevriezen snel bij lichte vorst.

ChristaMoor

Berichten: 2650
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:31

het kleine vijvertje is inderdaad zo'n 60 cm diep.
De grote is zeker 160 diep

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:39

beste is een meter diep toch?
ik heb jaren geleden een keer een 1000liter vat als vijver gehad.
gewoon bovenkant er af ijzer er af en de grond in,muurtje er om en klaar.
die was diep genoeg :j
maar nu dus kijken om met folie te werken.

ChristaMoor

Berichten: 2650
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:12

Met folie kan prima. Alleen goed kijken dat je, wanneer je de hoeken weg werkt, je geen overhevelings situatie creeert. Youtube heeft genoeg filmpjes over hoe je de hoeken netjes weg kunt werken. Onze grote is van rubber "folie". lijkt een beetje op binnenband van een fiets. Dit is ook goed UV bestendig en heel licht flexibel.

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:21

Een vijver is heel leuk in de tuin. Er komen allerlei diertjes op af. Wij hebben er in de zomer kikkers en salamanders in zitten naast de kevers, torren en slakken. En niet te vergeten de vogels die badderen in de ondiepe waterrand. :-)

Helaas vorige zomer er ook een reiger bij gehad die 3 goudvissen heeft opgegeten. Nu zit er een hekwerk met gaas omheen en een net erboven.

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:13

Is een vijver veel werk? Als je het bv vergelijkt met een aquarium? Mijn vriend wilt er graag 1, maar ik heb tot nu toe nee gezegd. Ben te bang dat t teveel werk gaat zijn...

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:41

Als je er een goed filter op zet en zorgt dat er geen overbezetting is dan is het veel minder werk.
In het begin als de vijver nog in balans moet komen heb je er ff werk aan en in principe 2x/jaar een schoonmaakbeurt (maart en oktober ongeveer). :)
Tussendoor hooguit draadalg weghalen (voorjaar/zomer) en voeren wanneer de temperatuur boven een bepaald punt zit (10 graden dacht ik, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen).

Op facebook heb je de groep bijzondere vijvervissen, daar worden allerlei vissen besproken die niet gangbaar zijn zoals rainbow shiners (notropsis chromosis), red shiners, Chinese rijstvisjes, stekelbaarsjes etcetc.
Er wordt ook bij uitgelegd of ze winterhard zijn of niet en kwekers/houders bieden soms wat nakweek aan. :)

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:55

Een vijver heeft inderdaad minder 'onderhoud' werk dan een aquarium. Soms wat uitgebloeide, dode planten weghalen en water bijvullen, maar verder weinig werk van de vijver. Het 1e jaar hadden we nog geen filterpomp en na een tijdje was de vijver uit zichzelf in balans en kraakhelder. Nu er vissen in zitten hebben we wel een pomp en filterbox, maar dat is meer voor de (zuurstof) watercirculatie.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:11

Mooie vijvers hierboven! :)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:17

zo leuk die vijvers, had er vroeger ene met folie. Het enige nadeel is dat die kan scheuren of doorpriemt worden maar heb daar nooit last van gehad. Ik had er goudwindes inzitten en idd de kikkers en prachtige Libellen kwamen erop af, heel leuk <3

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:44

Vijvers zijn leuk! Nooit gehad, maar altijd wel bij familie waar ze een vijver hadden, kon er ook lang bij zitten kijken.

Hier nieuwe visjes in de shallow erbij!
6x Dario dario (Bengaals vuurtje), nog vrij jong, hopelijk kleuren ze mooi rood!
Afbeelding

5x Hara jerdoni (Dwergvleugelmeerval)
Afbeelding

En de Boraras brigittae doen het super, buikjes worden al ronder en sommigen zijn ook al fel rood :D

Alle vissen zijn kleiner dan mijn vuurgarnalen :')

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:53

haha, die hara ook?

simpie94

Berichten: 838
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:16

Super leuke visjes de Dario’s!

Ps: ik lees braaf mee met jullie maar zelf niet zo veel te melden. Het zwemt allemaal :')

Ufurio4e

Berichten: 1397
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:32

Ik heb in het verleden ook een vijver gehad. Mooi diep en lang. Wij hadden er 8 schildpadden in. Zo mooi om te zien. Zaten diep in de tuin en wij kwamen daar alleen langs als er de hond gingen uit laten. In de zomer zaten ze met zijn allen op de rand van de vijver te zonnen. Met hun pootjes gestrekt te drogen. Zodra ze je zagen sprongen ze snel het water in. Mooie tijd!

En ik zag net in mijn garnalen aquarium heel veel baby slakjes van de posthoornslak. Zo leuk! Zijn er wel een stuk of 50 <<)

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:39

ellepel schreef:
haha, die hara ook?


Nou vooruit, de haras zijn misschien 0.5 cm groter :D

Vanacht om 12 uur even met een zaklampje wezen kijken, maar jeetje, de hara jerdoni hadden lekker zitten woelen, overal kuiltjes en heuveltjes in mijn zand. Ze waren ook lekker actief bezig!
Nu is het ochtend en zie ik er geen een, maar wel wat verdachte heuveltjes die eruit zien alsof er iets onder zit :P

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:42

ellepel schreef:
ik heb ze even op internet opgezocht ,ze zijn wel leuk.
grappig ook van het geluid wat ze maken.

ben vanmorgen langs de aquarium zaak geweest en nog eens gevraagd naar de apistogramma vrouw die ik graag hebben wil.
hoorde nou gisteren van iemand dat die er had besteld en meteen kon ophalen, dus dan vind ik 5 weken wachten wel een beetje lang.
hoop dat het een beetje helpt want ik word ongeduldig.


De Apistograma agassizii fire red had je toch? Ik heb ze zien zitten bij De Maanvis in Nijmegen, behoorlijk aantal en ze verkochten ze per paar, misschien dat er een vrouwtje voor je bij zit?


Dario dario squad. Twee bovensten beginnen al wat op te kleuren, dat zijn ook sowieso mannetjes want ze waren al aan het uitdagen bij elkaar voor een territorium :Y)

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:51

ja klopt de fire red heb ik.
ze zijn nu besteld via ruinemans?
maar er was nog niks.
vind het wel lang duren,maar het is niet anders vrees ik.


wat leuk die dario dario <3

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:39

De Dario's zijn inderdaad leuk! :-)

Hier een betta aquarium wat nu al een maand aan het indraaien is, maar nog geen betta te bekennen. :+
Het type wat ik graag wil hebben is maar niet op voorraad bij de groothandel en in corona tijd wil ik alleen in eigen regio wat ophalen bij een particulier vandaan.