'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:18

En door dat de drempel hoger is, is de kans op ''slechte'' baasjes, (in iedere vorm) kleiner.
Bij stafford(achtige) stamboomloos liggen de prijzen rond de 300,- tenzij deze blauw is dan iets duurder. Met stamboom rond de 1500,-
Maar ook herplaatsers via MP liggen rond de 500,-

En ondanks dat komt ons Reutje van MP en Teefje van Facebook (herplaatser, scheiding.)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:23

Tuurlijk is de kans nog altijd dat er geen match is met het ras... Maar bij onze rasvereniging is het zo dat je een hond met stamboom via de vereniging kan laten herplaatsen en meeste fokkers nemen ze ook weer terug. Dan heb je nog de shiba rescue voor alle Japanse rassen. Tha, vrij waterdicht systeem eigenlijk. Alleen de broodfok kan een rasvereniging maar weinig echt tegen doen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:28

Laat ik is in dit huis gaan inbreken!

Ohhh oliebol er loopt een bloeddorstige HR hond op het terrein, ohhh nee wacht hij heeft een stamboom dan kan het wel :j :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:32

Onze beide honden komen van een fokker. Duh... Ik bedoel dus een serieuze fokker.. De fokker van mijn reu fokt internationale show honden en de fokker van het teefje heeft meerdere stamboomnesten gehad (amstaff en Engelse, maar verder weet ik weinig van haar)
Alleen met het verkopen van het teefje zijn de eigenaren niet naar de fokker gegaan. Die heb ik daarna weer benaderd. Ondanks dat daar over iets in het contract stond.
Fokker was Not amused (zacht uitgedrukt) toen ze hoorde dat wij de hond hadden en zij niet benaderd was. Tot wij vertelden dat ze niet onze eerste en enige is. Ze was al bang dat ze verkeerd terecht gekomen was. Maar dat heb je niet in de hand denk ik. Het is de bedoeling dat de rasvereniging en fokkers helpen met herplaatsen wanneer nodig. Maar dan moeten ze wel benaderd worden natuurlijk.

Er zou ook iets van een meldplicht van dierenartsen moeten komen voor het chippen ofzo. Dat hun alles registreren bijvoorbeeld. En een manier om al die stamboomloze marktplaats hondjes aan banden te leggen. Niet omdat ik zeg dat ze allemaal gevaarlijk zijn. Maar het is allemaal net wat te makkelijk. Hoe ik het zou willen doen, geen idee.

Edit; toevoeging

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:51

Booooo schreef:

Ohhh oliebol er loopt een bloeddorstige HR hond op het terrein, ohhh nee wacht hij heeft een stamboom dan kan het wel :j :')

Sorry, maar dit soort posts slaan natuurlijk nergens op. Volgens mij snap je dan uberhaupt niet eens de aanleiding van deze maatregelen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:54

secricible schreef:
Booooo schreef:

Sorry, maar dit soort posts slaan natuurlijk nergens op. Volgens mij snap je dan uberhaupt niet eens de aanleiding van deze maatregelen.

Ik wilde er al niet op reageren, maar je zegt precies wat ik dacht..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:57

De fokker van de Beauceron waar ik het over had heeft de pup verkocht aan een volledig onervaren iemand (nooit een hond gehad en geen enkele kennis van hondengedrag) en de eigenaar woont drie hoog (alleen trappen).
Nou doet de eigenaar erg zijn best en loopt ontzettend veel met de hond. Maar opvoeding lukt totaal niet.
De eigenaar is ook naar de vereniging gegaan alwaar de honden met voorwerpen geslagen werden om ze te laten gehoorzamen. Dat is dan het voorbeeld voor een onervaren eigenaar.
Ik had al niet zoveel vertrouwen in het kynologen wereldje en dat is hiermee bepaald niet toegenomen.
Dus of een hond een stamboom heeft zegt mij helemaal niets.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:04

Nikass schreef:
De fokker van de Beauceron waar ik het over had heeft de pup verkocht aan een volledig onervaren iemand (nooit een hond gehad en geen enkele kennis van hondengedrag) en de eigenaar woont drie hoog (alleen trappen).
Nou doet de eigenaar erg zijn best en loopt ontzettend veel met de hond. Maar opvoeding lukt totaal niet.
De eigenaar is ook naar de vereniging gegaan alwaar de honden met voorwerpen geslagen werden om ze te laten gehoorzamen. Dat is dan het voorbeeld voor een onervaren eigenaar.
Ik had al niet zoveel vertrouwen in het kynologen wereldje en dat is hiermee bepaald niet toegenomen.
Dus of een hond een stamboom heeft zegt mij helemaal niets.

Oh gatver..

Ja wat je wel of niet van een stamboom vind zal altijd iets blijven waar gewoon niet iedereen het over eens word denk ik toch? Maar dat wat je verteld,, daar heb je toch gewoon geen woorden voor. jeetje..
Onze fokkers hebben ook echt hun best gedaan om mij uit te horen zeg maar. Nu was dit niet de eerste Engelse Stafford in mijn leven(toen ik klein was ik bijna ieder weekend en bijna alle vakanties bij een Engelse stafford) en we hadden 3 honden gehad(mechelaar, jackrussel en Golden(jack had geen stamboom, golden en mechelaar weet ik niet die hebben we niet gekocht). Dus in dat opzicht weinig ervaring met opvoeden. Maar hoe wij er in stonden sprak hun echt aan. Vooral omdat het bij ons heel duidelijk was/is dat we geen stoerdoenerij willen enzo.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:47

Ik vraag mezelf af of er zo'n groot verschil zit in het aantal bijtincidenten van honden met stamboom en het aantal bijtincidenten van honden zonder stamboom. Ik zou daar weleens cijfers van willen zien. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het aantal bijtincidenten af zal nemen als hier onderscheid in gemaakt wordt, tenminste bij de meeste rassen op de lijst niet. Een slechte of onervaren baas krijgt elke hond vals, ongeacht of de hond een stamboom heeft of niet. En niet alle rasvereniging fokkers zijn zo eerlijk als ze zich voordoen. Ik denk niet dat die regel heel veel zal veranderen aan het aantal bijtincidenten.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:53

Maar het scheelt al heel wat als ze zo'n 1000 euro meer moeten betalen. Dat is een stoere hond ze gewoon niet waard meestal. De drempel van aankoop is dus al een stuk verhoogd.

Daarnaast zullen bijtincidenten alleen maar gaan toenemen denk ik. Mensen accepteren geen nee meer, kinderen mogen in de opvoeding geen nee meer horen. ouders zitten alleen nog maar op hun gsm en letten niet op hun eigen kinderen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:54

akishino schreef:
Ik vraag mezelf af of er zo'n groot verschil zit in het aantal bijtincidenten van honden met stamboom en het aantal bijtincidenten van honden zonder stamboom. Ik zou daar weleens cijfers van willen zien. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het aantal bijtincidenten af zal nemen als hier onderscheid in gemaakt wordt, tenminste bij de meeste rassen op de lijst niet. Een slechte of onervaren baas krijgt elke hond vals, ongeacht of de hond een stamboom heeft of niet. En niet alle rasvereniging fokkers zijn zo eerlijk als ze zich voordoen. Ik denk niet dat die regel heel veel zal veranderen aan het aantal bijtincidenten.

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat je in een ideale wereld, waarin het je inderdaad lukt om alleen nog honden te fokken via rasverenigingen, de rasverenigingen verantwoordelijk kan stellen.
Prima, het aantal bijtincidenten van ras X verbeterd niet sinds deze regeling. Het kunnen alleen nog maar rashonden zijn, wat ga je er aan doen als rasvereniging?

Dat het in de praktijk niet zo werkt, is natuurlijk wel overduidelijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:57

Voor mij zou dat geen ideale wereld zijn... ik hou van kruisingen en vind ze een verrijking van het honden bestand ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:59

kiwiwitje schreef:
En door dat de drempel hoger is, is de kans op ''slechte'' baasjes, (in iedere vorm) kleiner.
Bij stafford(achtige) stamboomloos liggen de prijzen rond de 300,- tenzij deze blauw is dan iets duurder. Met stamboom rond de 1500,-
Maar ook herplaatsers via MP liggen rond de 500,-

En ondanks dat komt ons Reutje van MP en Teefje van Facebook (herplaatser, scheiding.)

Grappig dat je "veel geld te besteden" opvat als "gevoel voor ethiek en verantwoording hebben".
Psychologisch onderzoek heeft vastgesteld dat het omgekeerde eerder waar is.
Volgens mij is er geen enkel verband tussen de hoeveelheid poen die besteed wordt aan een hond en de competentie van de hondeneigenaar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:04

Dat kan maar mijn ervaring is anders met deze rassen. Ik ken verschillende mensen die stamboomloze honden(niet alleen staffordachtige) gekocht hebben omdat ze er geen 1500(of meer ) voor uit willen geven.
En als ik kijk hoe de meeste honden van hun opgevoed zijn blijf ik er graag weg.
Dus het is niet wat ik zomaar verzonnen heb. Puur ervaring.

Over stamboomhonden en gedrag/karakter heb ik al veel gezegd. Er word door rasverenigingen en de RvB bij verschillende rassen echt gewerkt aan een beter karakter. Dus ik ben wel van mening dat het de kans kleiner maakt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:08

Nikass schreef:
Voor mij zou dat geen ideale wereld zijn... ik hou van kruisingen en vind ze een verrijking van het honden bestand ;)

Bedoelde het meer in de vorm dat als de wetgeving echt perfect zou lopen zoals men bedacht heeft. Niet dat ik dat ideaal zou vinden ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:11

secricible schreef:
Nikass schreef:

Bedoelde het meer in de vorm dat als de wetgeving echt perfect zou lopen zoals men bedacht heeft. Niet dat ik dat ideaal zou vinden ;)

Ik vraag me vooral af hoe ze het willen doen/controleren..

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:12

StonedRomy schreef:
Maar het scheelt al heel wat als ze zo'n 1000 euro meer moeten betalen. Dat is een stoere hond ze gewoon niet waard meestal. De drempel van aankoop is dus al een stuk verhoogd.

Daarnaast zullen bijtincidenten alleen maar gaan toenemen denk ik. Mensen accepteren geen nee meer, kinderen mogen in de opvoeding geen nee meer horen. ouders zitten alleen nog maar op hun gsm en letten niet op hun eigen kinderen.

De "stoere" man met "stoere" hond gaat zich niks aantrekken van deze regel(s) en ook niet van een paar honderd euro meer of minder betalen.
De irritatie over onopgevoede kinderen (in combi met honden neem ik aan?) die herken ik eigenlijk niet. Ik ga dagelijks met mijn hond mijn kinderen van school halen. Op hun school zitten bijna 500 kinderen en ik heb nog nooit vervelende dingen meegemaakt. Alle kinderen vragen netjes of ze mogen aaien en doen hun best om zich goed te gedragen naar de hond toe.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:16

Probleem is als je ze een nee moet verkopen. Kan ook echt zijn dat ik de verkeerde ouders ben tegengekomen hoor... Maar die begon me toch uit te schelden en conclusie was dat ik met zo'n gevaarlijke hond dan maar niet over straat moest lopen. Spuitje moest hij krijgen. Hij kwam mij nog achterna rennen met zijn kids. Veel andere mensen blijven ook doorzeuren, maar met die hond loop ik niet verder dan de straat uit meestal. Dus dan klik ik hem los en hond weet niet hoe snel hij thuis moet zijn. Nu was ik net aan het trainen op zijn angst voor mensen ( en kinderen... ) en dus wat verder weg van huis.

Met mijn akita heb ik er geen last van nee, die laat alles wel toe en hoef dus ook nooit een nee te verkopen.

En stoere man met stoere hond kijkt heus wel naar een paar extra honderd euro ( of 1500 bij mijn ras ) en anders op cursus. Niks mis mee, maar ik vind het terecht dat er voor nu onderscheid in wordt gemaakt. Blijkt straks dat er alleen maar incidenten zijn met stamboom honden dan zien we dan wel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:21

StonedRomy schreef:
Probleem is als je ze een nee moet verkopen. Kan ook echt zijn dat ik de verkeerde ouders ben tegengekomen hoor... Maar die begon me toch uit te schelden en conclusie was dat ik met zo'n gevaarlijke hond dan maar niet over straat moest lopen. Spuitje moest hij krijgen. Hij kwam mij nog achterna rennen met zijn kids. Veel andere mensen blijven ook doorzeuren, maar met die hond loop ik niet verder dan de straat uit meestal. Dus dan klik ik hem los en hond weet niet hoe snel hij thuis moet zijn. Nu was ik net aan het trainen op zijn angst voor mensen ( en kinderen... ) en dus wat verder weg van huis.

Met mijn akita heb ik er geen last van nee, die laat alles wel toe en hoef dus ook nooit een nee te verkopen.

En stoere man met stoere hond kijkt heus wel naar een paar extra honderd euro ( of 1500 bij mijn ras ) en anders op cursus. Niks mis mee, maar ik vind het terecht dat er voor nu onderscheid in wordt gemaakt. Blijkt straks dat er alleen maar incidenten zijn met stamboom honden dan zien we dan wel.

Precies en als fokker hoor je ook een beetje uit tr zoeken waar de pups naar toe gaan.
En de lijst word toch vanzelf aangepast. Want wat ze hiermee als indruk wekken is dat alleen bijtincidenten met "grotere" schade opgelost moeten worden. En dat is natuurlijk onzin.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:23

Ik pas er ook voor om 1500 euro te betalen voor een hond. Absurde bedragen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:26

Maar mag ik dan ook vragen welk ras of kruising jij het liefste hebt? Als het voor een vuilnisbak is dan snap ik het, maar voor een gevoelige hond die een goede start nodig heeft is het absoluut niet veel. En het gaat in de huidige lijst net over die gevoelige honden die de juiste start nodig hebben.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:33

Ik ken genoeg stamboomhonden die staatsgevaarlijk zijn en ik ken ook genoeg stamboomloze honden die een super fijn karakter hebben. Mijn akita's hebben en hadden allemaal een stamboom, super honden. Maar er zijn ook zoveel honden zonder stamboom die super zijn. Een hond die door de baas bewust of onbewust slecht wordt opgevoed, denkt niet na of hij een leuk (duur!) papiertje heeft als hij zijn tanden in iemand zet.
Er zijn ook onder de rasverenigingfokkers rotte eieren, die het eigenlijk helemaal niet zo nauw nemen hoor. Ik heb als pupkoper destijds fokkers gescreent ipv zij mij. En in het showwereldje heb ik best wat gehoord en gezien onder de fokkers. Dus dat papiertje zegt mij niet alles meer.
Ik denk dat die stamboommaatregel (in een iets andere vorm) goed is tegen de broodfokkerij en illegale hondenhandel, wat zeker aangepakt moet worden. Maar naar mijn idee zal het aantal bijtincidenten er niet van dalen. Misschien heb ik het helemaal mis en is het aantal bijtincidenten bij stamboomloze honden vele malen hoger, maar daar zijn dus geen cijfers? Zo ben ik ook erg benieuwd naar de nederlandse cijfers van bijtincidenten (aantal, ras enz)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:41

Nederland heeft momenteel nog helemaal geen cijfers, dat is ook echt het probleem.

Broodfok moet gestopt worden en daar is deze regel al een mooi begin van... Maar bijtincidenten gaan niet afnemen. Een cursus gaat dat niet verhelpen, afmaken van honden niet... Honden helemaal uit Nederland verbieden natuurlijk wel.

In mijn ogen moeten er meer honden gebieden komen ( en er dan geen wandelaars toelaten zonder hond... En al helemaal geen fietsers. ) en verder zou niet iedereen zich een hondentrainer moeten kunnen noemen.

Daarnaast strengere eisen rondom fokken ( zie Belgische wetgeving bijvoorbeeld ) en van het stigma van de muilkorf af. Niet verplichten, maar wel meer accepteren als volk. En misschien toch een leuke les draaien op de basisschool over hoe je je moet gedragen rondom honden, paarden, katten, baby's etc.

Bijtincidenten vinden voor het grootste deel thuis met eigen hond plaats. Dit zijn voornamelijk maatregelen bij bijtincidenten op straat.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:44

secricible schreef:
Booooo schreef:

Nee degene die deze maatregelen verzint snapt het.. :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:47

kiwiwitje schreef:
secricible schreef:

Ik vraag me vooral af hoe ze het willen doen/controleren..

Vandaar ook dat ik zeh "de ideale wereld" dus in de vorm van "een perfecte wereld waarin deze wetgeving perfect nageleefd wordt"