gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:26

_Tarzan schreef:
Hmm ja voor een week smeren zou je denken dat het beter uitziet, welke zalf heb je gekregen?

Ophtosan oogzalf. Wat ik al gek vond, er zit geen AB in en dat lijkt me toch wel nodig bij een oogontsteking.. Ga straks even bellen voor cavasan.

Wat ik me afvraag, weet je zeker dat de hormonen uit zijn lichaam zijn? Er is immers niet veel bekend over chemische castratie bij konijnen.. Wie weet heeft het daarmee te maken

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:30

Tarzan, na de castratie was mijn ram ook echt weken lang grumpie }>. Soms gromde hij, maar soms viel hij gewoon aan. Zo erg dat ik tijdelijk alleen met regenlaarzen aan zijn hok in ging.
Nu is hij weer helemaal lief, zolang je hem met rust laat als hij eet. Maar goed, ik houd er ook niet van als iemand aan mijn eten komt als ik aan het eten ben :Y)

Volgende week ga ik een overdekt hutje in de ren maken, een soort tweede hokje. Die ga ik dan nog niet in het hok zelf zetten.
In die week wil ik overdag mijn ram en voedster dagelijks bij elkaar zetten in een neutrale ruimte. 's Avonds ieder weer terug in zijn eigen hok. Als dat een week goed gaat, wil ik het hok van de voedster (waar ze straks beide in moeten) compleet schoon maken en helemaal veranderen.
Ook het nieuwe hutje kan er dan in.
Ik wil mijn konijnen dan de eerste dagen nog dag en nacht in de neutrale ren laten. En dan als ze dagen stabiel zijn overzetten in hun permanente hok.

Klinkt dit een beetje als een goed plan van aanpak?
De reden dat ik ze de eerste week 's nachts uit elkaar haal is, omdat ik bang ben voor eventuele gevechten en dat ik dan niet in kan grijpen.
Het ging hier natuurlijk eerst hartstikke goed, rustig naast elkaar liggen en zelfs elkaar wassen. Toch is het na wat dagen 's nachts fout gegaan en hebben ze gevochten met flinke wondjes tot gevolg.
Ik wil deze keer wat meer toezicht houden.

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:44

Ik zou ze niet steeds uit elkaar halen... Je ziet snel genoeg wanneer het goed gaat of niet. Daarom zou ik vroeg beginnen en als het er goed uitziet, ze gewoon samenlaten. Anders moeten ze steeds weer opnieuw de rangorde bepalen en dat wekt juist frustraties op.
Als je zorgt voor schuilplekken en mogelijkheid dat ze elkaar uit de weg kunnen zal het vast wel loslopen. Als schuilplek is een simpele doos met twee gaten al genoeg. Ik vind het altijd fijn om meerdere openingen te hebben. Mocht de een daarin zitten, en de ander komt erbij, kunnen ze altijd weg.

Het is wel verstandig om ze geruime tijd samen te laten inderdaad.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:12

Ik vind het gewoon zo raar dat hij vanuit het niets en na 8 jaar zo gefrustreerd was en op mij af vloog, en bleef vliegen.. Kan het geen territorium gedrag zijn ofzo? Dat hij denkt dat die kamer nu van hem is ofzo?

Ik ga in ieder geval vanavond een nieuw buitenhok halen zodat hij zo snel mogelijk weer bij de rest kan (als dat nog lukt uiteraard).

Ik moet hem alleen eerst nog even wassen want hij plakt en heeft klitten (met n wond aan je neus en kop werkt wassen averechts := )

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:07

Als je ze koppelt op neutraal terrein kan dat best.
Zolang ie nat is wel binnen houden ivm vliegen, maar dat wist je al denk ik.

Ik ga om 19:40 naar de DA met Flip. Kijken wat ze ervan zeggen

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:19

Hmm hier krijg ik ook inderdaad altijd cavasan van de DA, succes met Flip eoweyn!

Ja houd hem binnen tot ie droog is, maar zo kan hij zich nooit meer schoon houden zoals ie er nu uitziet dus maar even proberen te wassen!
Hmm oke dan ga ik het zodra z'n korsten er beter uitzien proberen terug te koppelen! Echt vervelend als je ze uit de groep moet halen!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:07

Thanks!

Dat is zo, ik ken jouw konijnen natuurlijk niet maar wie weet gaat het wel gewoon goed. Toen van mijn groep de 2 voedsters geholpen waren kon ik ze na 4 dagen zonder problemen terugzetten.. Makkelijke lieve rammen zaten daarbij, Flip en Gibson :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:54

Ik heb alleen maar gestoorde konijnen :+ :')

De gecastreerde zat vanmorgen opeens OP het hok ipv in z'n ren (is een hok met 2 verdiepingen :') )
En hij keek mij echt aan toen ik aan kwam lopen van ... Oeps? :')

M'n oudje heeft gisterenavond door het huis gecrost haha maf beest, dus gisteren maar een buitenhok gehaald, straks even een ren improviseren en dan kan hij weer naar buiten!
Ik wil alleen even wachten met hem terug koppelen tot z'n korsten eraf zijn en alles mooi geheeld is!

Wat zeiden ze van Flip?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:40

Schoongemaakt, door blijven zalven en een AB injectie gekregen. Betert het niet, gaan we een andere zalf proberen.

Heb ook een strippenkaart gekregen, krijg ik korting op consult. Ben er wel erg vaak met hem... 7 konijnen, met 6 hoef ik nooit (alleen geweest met enting, chippen en de voedsters met castratie) en met Flip echt al zó vaak. :P

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:30

:D
Afbeelding

Heb hier al de hokken al gevuld met stro.. Koud 's nachts! Alleen nog iets bedenken voor eronder wat een beetje absorbeert..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:25

Ik heb geen bodem in mijn nachthok. Ik heb een rubber stalmat erin liggen. Die kan ik makkelijk schoonspuiten.

Wat ik ook wel eens gezien heb zijn hennepvezelmatten. Alleen is dat een duur geintje, aangezien je die steeds moet weggooien en een nieuwe er in moet leggen.
http://www.dekonijnenwinkel.nl/626.html

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 03:01

Dit zijn mijn konijnen, Knabbel en Babbel.
Geboren Januarie 2011, broer en zus.

Hier had ik ze net.
Afbeelding

Babbel
Afbeelding

Knabbel
Afbeelding

Hun verblijf, hok is gelukkig geen zwart meer
Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:39

Dat ziet er al een stuk beter uit eoweyn!
Ik heb gewoon zaagsel als bodembedekking met een laagje stro eroverheen.

Sabine, grappige konijnen!

Ik heb het oudje weer buiten gezet, alleen is de ander erbij gekomen en nu is z'n wond weer open .. Grrr gelukkig niet ernstig maar toch jammer omdat het net dicht was.. Maargoed ik laat hem gewoon lekker buiten want daar voelt hij zich beduidend beter! :)

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:50

Ik wil me hier ook graag melden. :)
Ik heb een voedster sinds elke weken, en morgen ga ik een Ram ophalen van vrienden.
De ram moest weg, en mijn voedster wil (denk ik) wel een vriendje.
Ik heb al een afspraak gemaakt bij de veearts om de ram dinsdag te laten castreren.
Ze moeten dus nog zeker 3 weken apart van elkaar blijven.
Na die tijd zou ik ze graag gaan koppelen. Hoe kan ik dit het best aanpakken?

situatieschets: Mijn voedster leeft buiten en heeft een groot hok (3verdiepingen) met een ren. Hok staat altijd open en het konijn kan altijd in de ren. De ren is nu nog ongeveer 2x4, maar deze word dit weekend uitgebreid naar 4x8.
Waar moet ik het hok van de ram zetten zolang ze nog niet samen mogen? De ram zou helaas de komende 3 weken in zijn hok moeten blijven omdat ik nergens anders een afgesloten stuk heb. Zijn hok (krijg ik mee) is wel redelijk groot.

Alle advies is welkom :)

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:29

DinkyOmie schreef:
Ik heb een voedster sinds elke weken, en morgen ga ik een Ram ophalen van vrienden.
Ik heb al een afspraak gemaakt bij de veearts om de ram dinsdag te laten castreren.

situatieschets: Mijn voedster leeft buiten en heeft een groot hok (3verdiepingen) met een ren. Hok staat altijd open en het konijn kan altijd in de ren. De ren is nu nog ongeveer 2x4, maar deze word dit weekend uitgebreid naar 4x8.
Waar moet ik het hok van de ram zetten zolang ze nog niet samen mogen? De ram zou helaas de komende 3 weken in zijn hok moeten blijven omdat ik nergens anders een afgesloten stuk heb. Zijn hok (krijg ik mee) is wel redelijk groot.

Welkom DinkyOmie hopelijk kan je op dit forum nog tips opdoen net als ik haha :D

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:40

DinkyOmie schreef:

Welkom!

Ik zou zijn hok steeds iets dichter bij dat van je voedster zetten, zodat ze alvast aan elkaars geur kunnen wennen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:56

En na 2 weken is hij "veilig", dus kun je ze samen zetten op neutraal terrein. Terrein waar beide konijnen nog nooit geweest zijn

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:22

Eoweyn_x schreef:
En na 2 weken is hij "veilig", dus kun je ze samen zetten op neutraal terrein. Terrein waar beide konijnen nog nooit geweest zijn

:j

En er wel eerst bij blijven, tijdens het koppelen!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:35

Een voordeel aan dit slechte weer.

Heb 3 hooiruiven per verblijf, en heb ze net voor de tweede keer kunnen vullen :')

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:16

Hoi allemaal, even een vraagje aan de konijnen liefhebbers. (Lijkt me dat ik het hier wel even kan vragen i.P.v. meteen een topic. :p)
Mijn konijn heeft een beetje last van kettingpoep dankzij haar. Hoe zorgen jullie ervoor dat de darmen goed blijven werken en het haar snel verwijdert word? Ik maak me namelijk een beetje zorgen en wil niet dat ze er problemen mee krijgt. Ze krijgt nu nauwelijks brokken en heel veel groenvoer om de darmen aan het werk te zetten. (En natuurlijk onbeperkt hooi.)
Iemand tips? :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:39

Het groenvoer natmaken en het dan geven. Het is namelijk vaak ook zo dat ze te weinig drinken, en dat ook meewerkt aan de verstopping.

Verder een scheutje ananassap (uit pak mag ook) door het water.. En ik geef het hele jaar door een theelepel lijnzaad per 2.

En natuurlijk plukken, kammen, borstelen, evt aaien met een vochtig washandje.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:03

Nog even een vraagje hier, vanaf wanneer na de castratie mag m'n ram bij de voedster? Ik dacht gewoon 2 weken (zei ook de DA) en ben nu eens op internet nt kijken en daar staat heel wat anders??

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:12

welkom alle nieuwe mensen :)
hopelijk kunnen jullie net zoveel van dit topic leren als ik

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:20

2 weken inderdaad. Dan is hij veilig, na 6 weken zijn de hormonen weg

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:25

Oke thnx! Las op internet 4 tot 6 weken dus schrok even haha! Maar dan kan ik gewoon dinsdag of woensdag gaan koppelen :)