Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brimi_Disa

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:53

Iemand ervaring met het sexen van vijf weken oude wyandotte kuikens?
Waar moet je op letten? Op internet lees je verschillende dingen, zoals dat haantjes eerder rode kammetjes krijgen en hennetjes eerder staartveren. Maar als ik daarnaar kijk weet ik het helemaal niet meer, want dan is een kuiken onder de ene "regel" een haan en onder de andere een hen :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:30

sietske83 schreef:
Daarom verkoop ik ook geen eieren meer.
Vorig jaar was het een slecht jaar er waren maar heel weinig eieren bevrucht en dan heb je snel dat mensen klagen (kan ik me goed voorstellen). Zelf heb ik ook 40 eieren gekocht en er kwamen maar 5 kuikens uit.
Dus was ook wel sneu want was 40 euro armer.

Ik verkoop nu alleen kuikens en dan zijn ze wel 3 a 4 weken oud.

Eigenlijk vind ik dat ook wel een deel van de charme. Na een paar dagen vol verwachting kijken welke eieren het doen of niet. Kijk, wil je het helemaal 'safe' doen kun je natuurlijk altijd 1-dags kuikens kopen, maar het hele broedproces incl eieren die het niet en wel doen... ik vind het alleen maar leuk :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:31

Eitjes uit de broedmachine....

Gewetensvraag: vinden jullie t dan niet wat zielig dat ze geen mama hebben? Ik zie hier dat de miniToosjes hun mama direct nadoen. Dat deden ze de 2e dag al. Wat zij doet, copiëren ze.
Een broedmachine en warmtelamp kan dat niet vervangen hoor.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:35

Antheman schreef:
Eitjes uit de broedmachine....

Gewetensvraag: vinden jullie t dan niet wat zielig dat ze geen mama hebben? Ik zie hier dat de miniToosjes hun mama direct nadoen. Dat deden ze de 2e dag al. Wat zij doet, copiëren ze.
Een broedmachine en warmtelamp kan dat niet vervangen hoor.

Zielig? Nee, eigenlijk niet want wat de miniToosjes nu nadoen van hun mama dat doen ze ook zonder mama.

Binnen een paar uur eten/drinken en scharrelen ze al, compleet met de 'scharrelmove'. Ze rekken en strekken (en vallen daarbij om, hilarisch om te zien) en het zijn in elk opzicht grote kippen, alleen dan in het klein. En schattig. En fluffie.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:53

Ik merk het aan die frummels van mij, dat ze (nog steeds, 10 weken oud) 's avonds onder de vleugels van degene willen kruipen die naast hun zit, 'moeders' geborgenheid/veiligheid (?) opzoekend dus...

Ze zijn samen erg ondernemend en kunnen inderdaad vanaf de eerste dag alles al (bijna dan toch :+ ) maar het is idd niet 'natuurlijk'... zelfde als de kalveren die bij de moederkoeien vandaan worden gehouden als ze geboren worden...

Ik weet niet zo goed wat ik ervan vind...

Hoe is het met Toos eigenlijk!
Heeft Minidot nog geen kuiken ingepikt??

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:10

Brimi_Disa schreef:
Iemand ervaring met het sexen van vijf weken oude wyandotte kuikens?
Waar moet je op letten? Op internet lees je verschillende dingen, zoals dat haantjes eerder rode kammetjes krijgen en hennetjes eerder staartveren. Maar als ik daarnaar kijk weet ik het helemaal niet meer, want dan is een kuiken onder de ene "regel" een haan en onder de andere een hen :')

Had je geen foto's?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:12

anneliesdj schreef:
Laptopmuis schreef:
Met broedeieren is altijd eigen risico, want er kan al veel misgaan met het vervoeren van de eieren van fokker naar huis, broedmachine fout afstellen, ...

Hier waren ook mensen die eieren gehaald hebben en deze zeiden ook dat er maar 2 van de 12 bevrucht waren. Heb dus zelf 10 eieren in de broedmachine gelegd, alles bevrucht en uitgekomen.

Ik zou toch lichtelijk boos zijn als je mij 12 eieren verkoopt en er zijn er maar 2 bevrucht.

Zoals ik al zei, we hebben zelf ook eieren in de broedmachine gehad en die waren dus allemaal bevrucht.
Nu liggen er weer eieren onder een zijdehoen en die zijn wederom allemaal bevrucht, dus mensen kunnen ook gewoon fouten maken met de instellingen. Of gewoon fout broeden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:23

maar als je fout broedt, zouden dan niet alle eitjes fout moeten gaan?

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:28

Mijn eieren die ik gekocht had en op de post waren gegaan.
Die hebben de reis gewoon niet overleefd.
En dat ging ook zo met de eieren die iemand voor meenam uit het zuiden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:32

auwtsch... dat is sneu... Het kán ook goed gaan. Binkie en Bibi waren ook posteieren.

De verzender had er wel luid en duidelijk op gezet "BROEDEIEREN".

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:40

Ja dat stond er bij mijn eieren niet bij.
Ze waren wel allemaal per stuk verpakt in de 2 eierendoosjes.
En er was genoteerd breekbaar.
Maar ze hebben de val overleeft bij tnt behalve de vruchtjes dan.

Laatst 4 kippen verkocht naar Noord Holland. Kreeg daar al bericht van dat ze tam waren.
Ze dronken hun koffiekopjes leeg als ze op het terras zaten. :D
Ze genieten met veel plezier van hun *\o/*

En vorige week zijn er 10 kuikens van 4 a 5 weken naar Limburg verhuisd.

En een collega van mijn moeder heeft ook kippen van mij en die geniet ook zo van ze.
Staan hun op te wachten van wanneer krijgen we wat.

Is wel leuk om positieve berichten te krijgen.

Soms staan ze hier voor de deur of ik nog iets te koop heb.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:29

Wat heb jij voor kippen dan?

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:30

Ik heb voornamelijk zilverpatrijs groot gebaarde zijdehoenders. Soms ook wat rood gebaarde zijdehoenders.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:55

Mijn haan is vannacht niet binnengekomen en was vanochtend erg aaibaar, in een paar uur tijd werd hij minder beweeglijk. Ik ben bang dat hij marek heeft en heb hem maar opgesloten in de ren met eten en water. Mijn kipje zit nu opgesloten in het binnenhok met haar eitjes. Heeft iemand enig idee hoe groot de kans is dat zij het ook krijgt?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 15:50

*komt weer eens binnenvallen* :o
Boel bij te lezen, spannende tijden met al dan niet bevruchte eitjes en ik zag ook een aantal schattige pluizekuikjes voorbij komen?

Oei dblijham, over Marek weet ik eigenlijk niks... Wel ooit van de naam gehoord/gelezen... Ik kan je niet verder helpen helaas.

Hier weer bloedluis -O- Voor het eerst dit jaar. Bij het schoonmaken vond ik een hele kluit. Meteen verzopen in m'n diatomeeënbrouwseltje - vonden ze niet leuk - <<) en ook poeder gestrooid in het legnest en het zandbad.

Ik ben zelf flink aan het hoesten en griepen, al sinds eind februari. Moet binnenkort naar de longarts en ook bloed laten prikken op allergie. Hopelijk ben ik niet allergisch voor de kips... We hebben ze nu een jaar, dus het lijkt me ook niet waarschijnlijk... Of kan zoiets na langere tijd toch nog ontstaan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:01

Dag 5 <3

Afbeelding

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:06

Aaahhh wat lief die kleine pluisjes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:19

Ahhhh wat een dotjes!

Het is heel lang geleden dat ik kuikens heb gehad en nu is onze kuiken echt al een heuse kip en zit voor het allereerst in de rui; is het normaal dat het wat langer duurt?
Kan ik haar nog niets geven? Veren zien er nu ook gek uit, maar kan niets vinden; geen beestjes (hok bewust voor de zekerheid behandeld), ze is uiterst actief en legt braaf om de dag een ei.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:53

Hoi iedereen,
Mag ik mij hier ook melden?

Wij hebben een koppeltje Wyandotte Columbia buff van 5 hennen en een haan, en sinds kort 2 hennen Wyandotte Patrijs. 1 hennetje van de Wyandotte columbia buff zit momenteel op eieren en hopelijk begin volgende week komen deze uit..

Ik zal morgen eens een fotootje plaatsen van onze beestenboel :)

Wij hebben trouwens bij de kippen een konijn en een eend lopen :D , het konijn is de baas over iedereen in de ren en hok haha

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:57

Trouwens een vraagje gezien er hier ook meer met kuikens zijn, ik ben van plan om de kuikens de eerste tijd bij de kloek te laten, zou het ook nodig zijn om alsnog een warmte lamp op te hangen of is het momenteel voldoende dat ze alleen van de kloek warmte krijgen? Ze zullen de eerste week (afhankelijk van het weer) gewoon binnen blijven..

(ik heb een warmte lamp dus ben wel voorbereid, weet alleen niet of het echt noodzakelijk is)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:16

dushi88 schreef:
Trouwens een vraagje gezien er hier ook meer met kuikens zijn, ik ben van plan om de kuikens de eerste tijd bij de kloek te laten, zou het ook nodig zijn om alsnog een warmte lamp op te hangen of is het momenteel voldoende dat ze alleen van de kloek warmte krijgen? Ze zullen de eerste week (afhankelijk van het weer) gewoon binnen blijven..

(ik heb een warmte lamp dus ben wel voorbereid, weet alleen niet of het echt noodzakelijk is)

Nee, een lamp gebruik je als er geen mama is.

Mama regelt alles voor de kleintjes, dus koud zullen ze het nu niet krijgen.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:54

Antheman schreef:
dushi88 schreef:

Nee, een lamp gebruik je als er geen mama is.

Mama regelt alles voor de kleintjes, dus koud zullen ze het nu niet krijgen.

Ik lees op internet wisselende dingen, vandaar dat ik ook aan het twijfelen werd gebracht..
Ik kende het ook alleen kloek met kuikens geen lamp, kuikens van.de broedmachine met lamp.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:06

Alleen moeke met kuikens is voldoende :) lamp is in principe niet nodig.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:12

wij hebben heel veel kippen en die van ons worden zo nu en dan broeds hebben ze een nestje dan mogen ze die zelf uit broeden kuikens moeten zelf uit het ei komen.
Daar helpen we nooit mee maar dat gaat altijd goed sinds paar dagen een flink nest erbij van wel 15 kuikens nu nog wachten op de andere 3 nesten.
1 kip is spierwit en die andere is een zwarte met stippels en een lichtbruine broed dan nog.
Zijn altijd zo leuk die kippen we hebben een uitloop van 200 meter en 15 breed ren is vos proof.
Zijn er vragen stel; ze gerust ook regelmatig kippen en hanen te koop. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:14

Onze oude kip is trouwens opeens weer begonnen met het leggen van een ei! :D
Piepklein eitje en nu zelfs eens in de 3 dagen! Vorig jaar heeft ze ik geloof maar 1 gelegd en wij dachten; het zal wel gebeurd zijn nu ivm leeftijd. Maar mevrouw verbaasd ons :D