'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:34

Sorry haha. Had niet ver genoeg teruggelexen zie ik idd ;)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:34

secricible schreef:
Zojuist is bekend geworden dat RTL wel de juiste lijst heeft en er naar het ministerie verkeerde gegevens zijn gestuurd. Honden met een FCI stamboom worden hiermee gevrijwaard v directe maatregelen.

Voor mezelf ben ik blij. Maar praktisch stapelen de vraagtekens bij mij steeds verder op...

Als ik dus een hond heb van die lijst zonder stamboom dan is het een HR hond, en dat zelfde ras met stamboom is geen HR hond?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:36

Booooo schreef:
Even voor de duidelijkheid...

Als ik dus een hond heb van die lijst zonder stamboom dan is het een HR hond, en dat zelfde ras met stamboom is geen HR hond?
:')

Dat zou je denken ja. Wij hebben een Cane Corso, waarvan beide ouders een stamboom hebben, is dan een HR hond en zijn moeder, die wel een stamboom heeft, niet.

Maar er is ook een lijst in omloop toch, waarop staat dat bepaalde rassen altijd HR honden zijn? Ook al hebben ze een stamboom?

Edit: dat laatste blijkt niet te kloppen dus.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:46

Ja het idee is dus dat de rassen waarvan de RvB stambomen uitgeeft geen HR honden zijn. En alle honden die hier op lijken(stamboomloos dus)/kruisingen dus HR hond zijn.

Dus eigenlijk komt het een beetje neer op het RAD van een aantal jaar terug. Alleen hoeven ze nu niet afgemaakt te worden wat toen wel het geval was.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:11

Diablo: Hier ook een Cane Corso, zijn vader had een stamboom, zijn moeder niet, hijzelf dus ook niet..

Lijkt me dus vrij duidelijk dat de mensen die dit verzonnen hebben echt veel verstand hebben van honden.. >;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:15

Geldt dat dan ook voor "verdere" kruisingen en in hoeverre is nog na te gaan wat erin zit?
Ik heb een Amstaff X Labrador gehad en een Rottweiler X Husky. Bij de laatste werd me altijd gevraagd wat voor herder zij was... (ok door leken, maar toch). Ik vind kruisingen vaak juist leuk, en bij deze was het aandeel labrador en het aandeel husky een zeer goede toevoeging mbt sociaal gedrag (allebei super relaxed naar andere honden).
Maar dat zou betekenen dat mijn Amstaff X Labrador een HR hond zou zijn geweest en een volle AmStaff met stamboom niet.

Dat slaat dan voor mij weer de plank volledig mis.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:19

Booooo schreef:
Diablo: Hier ook een Cane Corso, zijn vader had een stamboom, zijn moeder niet, hijzelf dus ook niet..

Lijkt me dus vrij duidelijk dat de mensen die dit verzonnen hebben echt veel verstand hebben van honden.. >;)

Dat en ze hebben niet de juiste bronnen gebruikt. Zoals te lezen in het linkje van rijksoverheid(ergens in de laatste pagina's geplaatst) zijn er alles behalve bronnen uit Nederland gebruikt. Terwijl er wel bronnen in Nederland zijn, en voor zover ze er niet zijn, vind ik dat daar eerst een onderzoek naar moet worden gedaan.

Klopt Nikass. Nagaan wat er inzit word ook erg lastig vrees ik. Al valt het bij sommige wel op. Ik denk dat ze eerder met look a likes aan de slag kunnen gaan. Als ze er al iets mee kunnen.

Ze gaan er vanuit, zeker bij de Amstaff dat het gedrag van stamboomhonden positief veranderd is. Iets waar ze ook wel echt mee bezig zijn. (bij een aantal rassen)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:20

Booooo schreef:

Wij hebben zowel met stamboom als zonder, maar ik zou zeggen, met stamboom kan net zo link zijn.
Het maakt voor mij verder niet uit, ik woon niet in Nederland, dus de maatregelen zijn niet op mij van toepassing. Maar ik betwijfel of dit echt gaat helpen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:24

kiwiwitje schreef:
Ze gaan er vanuit, zeker bij de Amstaff dat het gedrag van stamboomhonden positief veranderd is. Iets waar ze ook wel echt mee bezig zijn. (bij een aantal rassen)

Oh dat wil ik ook wel geloven, maar mijn labrador kruising (want zo kun je t ook noemen) was zo sociaal als een lab naar honden kan zijn, zonder opdringerig te zijn (perfect dus) dat zie ik bij een stamboom Amstaff nog niet zo snel gebeuren.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:25

Diablo schreef:
Booooo schreef:

Wij hebben zowel met stamboom als zonder, maar ik zou zeggen, met stamboom kan net zo link zijn.
Het maakt voor mij verder niet uit, ik woon niet in Nederland, dus de maatregelen zijn niet op mij van toepassing. Maar ik betwijfel of dit echt gaat helpen.

Heel eerlijk, ik betwijfel het niet. Ik weet zeker dat het weinig zal doen.

Als ze dit al voor elkaar krijgen hoe het nu staat, ben ik heel benieuwd hoe dat ze het gaan controleren. Hoop ik dat vooral de aso's met dit soort rassen aangepakt worden. Maar vrees dat het daar wel mee gezegd is..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:26

Nikass schreef:
kiwiwitje schreef:

Oh dat wil ik ook wel geloven, maar mijn labrador kruising (want zo kun je t ook noemen) was zo sociaal als een lab naar honden kan zijn, zonder opdringerig te zijn (perfect dus) dat zie ik bij een stamboom Amstaff nog niet zo snel gebeuren.

En dan is er toch niets aan de hand? Want dan wandel je zo door zo'n cursus of wat ze willen doen heen. Het is niet dat ze allemaal gelijk afgemaakt worden.

Of snap ik je nu eventjes niet helemaal? :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:32

Het gaat om meer dan alleen een cursus natuurlijk.

En dat deze regeling nog steeds idioot is is een feit natuurlijk. Uiteindelijk gaat het om de baas, stamboomof miet. Impliciet gaat deze regeling er vanuit dat de baas bij stamboomhonden gecontroleerd wordt door de fokker, maar die borging is natuurlijk om te lachen (beter gezegd, te huilen....)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:35

secricible schreef:
Het gaat om meer dan alleen een cursus natuurlijk.

En dat deze regeling nog steeds idioot is is een feit natuurlijk. Uiteindelijk gaat het om de baas, stamboomof miet. Impliciet gaat deze regeling er vanuit dat de baas bij stamboomhonden gecontroleerd wordt door de fokker, maar die borging is natuurlijk om te lachen (beter gezegd, te huilen....)

Ja dat klopt. Ik vraag me ook af hoe dat je dat als fokker echt moet controleren..

Maar het is de bedoeling dat met zo'n cursus de rotte appels er uitgehaald worden lijkt mij. Zowel op hond als baasje gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:55

Ik denk dat het probleem zich gaat verplaatsen aangezien de meeste incidenten gebeuren met honden waarvan de eigenaar het 'ik wil zo'n hond want dat is stoer' type is. En deze mensen gaan echt geen honden met stamboom kopen want dat is veel te duur dus het aantal staffords/kruisingen zal wel teruglopen maar daar komen wel weer andere honden voor in de plaats die niet op de lijst staan waar lukraak mee gefokt gaat worden en die dan zo doorgefokt/verkloot worden dat ze er bij kunnen op de lijst. En ik ben benieuwd hoe de RVB hier op in gaat springen als er zoveel waarde aan wel of geen stamboom gehangen word.
Feit blijft dat het onzin is dat een hond zonder stamboom wel een risico is en een hond met stamboom niet.. Ik loop het terrein waar een kaukaas rondloopt niet op in ieder geval, ook niet als ik weet dat er binnen in de kast een stamboom ligt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:58

dees_daan schreef:
Ik denk dat het probleem zich gaat verplaatsen aangezien de meeste incidenten gebeuren met honden waarvan de eigenaar het 'ik wil zo'n hond want dat is stoer' type is. En deze mensen gaan echt geen honden met stamboom kopen want dat is veel te duur dus het aantal staffords/kruisingen zal wel teruglopen maar daar komen wel weer andere honden voor in de plaats die niet op de lijst staan waar lukraak mee gefokt gaat worden en die dan zo doorgefokt/verkloot worden dat ze er bij kunnen op de lijst. En ik ben benieuwd hoe de RVB hier op in gaat springen als er zoveel waarde aan wel of geen stamboom gehangen word.
Feit blijft dat het onzin is dat een hond zonder stamboom wel een risico is en een hond met stamboom niet.. Ik loop het terrein waar een kaukaas rondloopt niet op in ieder geval, ook niet als ik weet dat er binnen in de kast een stamboom ligt.

Ik loop eigenlijk nergens met plezier een terrein op waar een hond los loopt. Heb er bij veel mensen al moeite mee als ze in huis los zijn. Word toch iets te vaak besprongen naar mijn mening.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:05

Hopelijk komt er een verbod op broodfok en Marktplaats nestjes inderdaad. Ik zie zoveel broodfokkers op MP voorbij komen, echt bizar :n Persoonlijk denk ik dat een stamboom 'keurmerk' wel heel veel kan betekenen, mits de fokkers ook beter gecontroleerd gaan worden. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat iedereen een fokker kan worden, zou niet mogen en vooral niet met honden die de zogenoemde 'Hoogrisico' sticker dragen. Een goede fokker kan heel veel betekenen voor zowel baas als hond.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:10

Maar ja, wat maakt je een goede fokker?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:12

kiwiwitje schreef:

Dat zijn inderdaad lastige criteria.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:14

kiwiwitje schreef:
dees_daan schreef:

Ik loop eigenlijk nergens met plezier een terrein op waar een hond los loopt. Heb er bij veel mensen al moeite mee als ze in huis los zijn. Word toch iets te vaak besprongen naar mijn mening.

Ik kijk er ook wel mee uit maar een kaukaas is toch wel van het kaliber niet proberen.. is ook een voorbeeld maar wel of geen stamboom, dat is gewoon geen hond waarbij het risico er niet is omdat ie een stamboom heeft.. een rott kan je nog wel leuk in huis hebben en sociaal houden op veldjes e.d maar als er al een ras een HR is dan is het wel een kaukaas in verkeerde handen.

Die marktplaatsnestjes gaan niet stoppen hierdoor, de rassen/kruisingen zullen alleen veranderen en over een paar jaar zullen ze de dober bijv wel weer aan de lijst toe kunnen voegen vrees ik.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:17

xMercury schreef:
kiwiwitje schreef:

Dat zijn inderdaad lastige criteria.. :(

Bedoelde er niks mee naar jou he, maar ik bedoel meer dat ik denk dat zoiets niet uit te voeren is.
Niet dat ik denk dat heel het idee wat ze nu hebben uit te voeren is

De lijst klopt nu ook al niet Dees, dus weet eigenlijk wel zeker dat daar veranderingen in gaan komen als het zo ver komt.
Misschien dat ze geen problemen zien in de Kaukaas omdat daar minder honden van zijn? Ben zelf niet echt bekend met het ras. :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:21

dees_daan schreef:

Precies!

KW het is nu voor mij niet aan de orde. Deze mix was mijn 1e hond en leeft niet meer. Maar als er maatregelen zouden komen als in aanlijngebod of extra plekken waar ze worden verboden enz. Dan zou ik not amused zijn geweest destijds.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:24

Nikass schreef:
dees_daan schreef:

Precies!

KW het is nu voor mij niet aan de orde. Deze mix was mijn 1e hond en leeft niet meer. Maar als er maatregelen zouden komen als in aanlijngebod of extra plekken waar ze worden verboden enz. Dan zou ik not amused zijn geweest destijds.

Ohw sorry! -O- niet goed gelezen dan.

Ik begrijp je, ik zou het ook echt niet grappig vinden met onze honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:32

kiwiwitje schreef:
Bedoelde er niks mee naar jou he, maar ik bedoel meer dat ik denk dat zoiets niet uit te voeren is.
Niet dat ik denk dat heel het idee wat ze nu hebben uit te voeren is

De lijst klopt nu ook al niet Dees, dus weet eigenlijk wel zeker dat daar veranderingen in gaan komen als het zo ver komt.
Misschien dat ze geen problemen zien in de Kaukaas omdat daar minder honden van zijn? Ben zelf niet echt bekend met het ras. :o

Veel kaukazen zijn er idd niet en over het algemeen weten mensen ook wel wat ze in huis halen maar het blijven gewoon honden waarbij je echt heel goed moet weten wat je doet en hoe je ze houd. Dus met stamboom zijn ze net zo'n groot risico als zonder en dat karakter blijf je houden want daar zijn ze op gefokt, niets mis mee maar ze als niet hoog risico typeren omdat er een stamboom bij zit is gewoon niet correct.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:45

ik ben heel benieuwd wat ze hier mee willen gaan bereiken. Ik denk dat ze er vrij snel op terug gaan komen. Maar dat zullen we af moeten wachten. Eerst maar eens kijken of het doorgezet gaat worden. Want ze gaan het pas bespreken als er een nieuw kabinet is begreep ik.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:09

Hoe het met de andere rassen zit weet ik niet, maar voor de akita zal het al een hoop schelen. De meeste problemen bij dat ras komen door mensen die op zondag na het zien van een film bedenken ook zo'n hond te willen, op Mp een hond vinden van 600 euro en niet de 2000 willen betalen die ze bij de fokker kosten. Bij de akita zie ik het dus wel terugdringen, maar bij andere rassen idd niet...

Het gaat er dus niet over of een stamboom hond gevaarlijker is of niet, maar de drempel is al hoger door een hoger bedrag. Daarnaast zal een fokker iets eerder zeggen dat het ras niet bij de mensen past of ze een puppy geven die makkelijker is. Broodfok maakt dat niets uit. Zolang ze ze maar kwijt zijn.