Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

haha1995

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 13:51

wij hebben hier ons gaas vandaan en hebben volière- gaas. https://www.giga-gaas.nl/gaas/volierega ... t/12x12mm/ hier vandaan .Onze ren is 5x10 en we hebben een keterhuis als nacht hok met een chickerguard er op.....Vroeger hadden we enkel het nachthok met chickenguard...Maar sinds de vos toen toch mijn hok heeft uit gemoord zitten ze vast..We hadden eerst ook 2 meter hoog met enkel een net...Maar de buizerds loeren op onze kippen dus is het net vervangen door een ingewikkelde gaasconstructie ivm de bomen....en een stuk met plastick golfplaat daar staat hun eten onder en drinken..
Wij lachen altijd om onze gouden eieren ..want van 4 krielen is de opbrengst minimaal ....

Wij zijn het kleinste voliere gaas gaan gebruiken want we hebben ook nog last van wezels...Ooit ons haantje helemaal leeg gegeten terug gevonden,en kel zijn velletje...
Noem mij een muts...Maar liever levende kippen in een mooie ren ,dan dode kippen in de wei ,al vond ik dat leuker...

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 09:57

Hier zal de ren toch wel ongeveer een 20 x 10 worden denk ik. Of nog iets groter.

Die website is wel handig! Ik hoop dat ze eventueel naar Frankrijk ook verzenden. Fijne gaas hoeft van mij niet. Zo lang ze er zelf maar niet doorheen kunnen vind ik het goed. Ze gaan de nachten veilig naar innen opgesloten en overdags zal ook zeker regelmatig de deur van de ren open staan. Ze lopen nu ook "los" dus extra bang voor roofdieren ben ik nu niet.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:20

Mijn 'ren' is 450m2 :=

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:06

Vraagje: 1 van mijn hennen (australorp) is al een poosje niet fit. Ik zie vaak dunne mest. Ze krijgen kippenkorrel en graan en kunnen de hele dag rondscharrelen. Uiteraard vers water.
Ik heb al vitaminespul bij gegeven.

Ik denk aan mestonderzoek (wormen? coccidiose?) is dat zinvol?
Zo ja, moet je dan poep van alle kippen verzamelen of alleen de flatsen van de zieke kip? De andere vier dames hebben nergens last van.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 19:35

Ik zou mestonderzoek bij de zieke doen, als daar wat uitkomt dan gewoon alles behandelen

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 18:10

Er zijn hier ook mensen die hun hanen op wintersport doen toch?
Ik ben me aan het inlezen en zou graag goed weten hoe dat gaat.
Uiteindelijk zal ik een “cursus” gaan doen om het zeker weten goed te kunnen.
Maar ik wil eerst bepalen of ik het überhaupt zou kunnen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 18:18

Ja op het moment niet actief wegens rugproblemen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 18:20

Ik maak mijn dieren niet zelf af.

Tot nu toe heb ik voor alle hanen een goed thuis kunnen vinden, moet ook wel zeggen dat ze op een gegeven moment echt vervelend worden dus dan is het niet zo lastig om ze weg te doen.
Voorlopig geen kuikentjes ambities hier.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 09:55

Hier helpen wij ook overschot op wintersport. Je kunt ze nu eenmaal niet altijd kwijt en sommige hanen zijn inderdaad op latere leeftijd niet zo leuk meer. Karakter vind ik belangrijk, dus als ze zich standaard gaan misdragen gaan ze bij mij op wintersport.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 16:54

Ik heb een vaste poelier die mij helpt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 20:25

lletam schreef:
Vraagje: 1 van mijn hennen (australorp) is al een poosje niet fit. Ik zie vaak dunne mest. Ze krijgen kippenkorrel en graan en kunnen de hele dag rondscharrelen. Uiteraard vers water.
Ik heb al vitaminespul bij gegeven.

Ik denk aan mestonderzoek (wormen? coccidiose?) is dat zinvol?
Zo ja, moet je dan poep van alle kippen verzamelen of alleen de flatsen van de zieke kip? De andere vier dames hebben nergens last van.

Op de website van de kippenclub hebben ze een prachtig mooi "poep overzicht" die je wat richting kan geven allicht.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 09:44

Gezien inderdaad. Veearts adviseert eventueel alle kippen nogmaals te ontwormen maar dat mestonderzoek niet zoveel toevoegt.
Verder laat ik haar lekker rondscharrelen zolang ze daar nog lol in heeft. Als ze zich terug gaat trekken dan is het klaar:(

Karma_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 17:37

Wat doen jullie met de kippen en de -12 die er aan komt? Ik heb 2 hokken met een dikke laag vlas in een overdekte ren. Maar ik vraag me af of dat voldoende is %)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 18:05

Ze houden zichzelf prima warm hoor! Zorg ervoor dat water en voer goed toegankelijk blijft overdag en dat de hokken niet tochten, dan redden ze zich wel. Ze gaan lekker knus tegen elkaar aan zitten dus dat komt zeker goed!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 18:45

Heb ook vlas in het hok en daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt.

Mocht het echt nodig zijn kan ik er hooi bij gooien, maar liefst doe ik dat buiten ook in verband met ongedierte. En hooi wordt snel vies in het hok.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 20:14

Ik maak me er ook niet zo zorgen om. Ze hebben hier altijd meer last van de warmte in de zomer

Karma_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:56

Grote dank voor jullie geruststellingen. Ze hebben onbeperkt eten in zo'n trapbak en krijgen nu een paar keer per dag los wat lekkers. Voor water zet ik een tupperware bakje neer, maar die gaat steeds om. Als iemand nog een beter idee heeft dan hoor ik het graag

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 14:38

Water gaf ik altijd via een reservoir met drinknippel, altijd schoon water zonder zorgen over is het niet op binnen 5 min. na vullen.
Ik heb destijds het setje van deze gekocht voordat mijn kipjes kwamen al : https://kiporiginal.be/ , drinkemmer ervan altijd heel tevreden over geweest, voeremmer wat minder, maar dat kan ook aan soort voer gelegen hebben. Ik weet niet of dit bedrijf nog bestaat, maar er zijn zat varianten van dit systeem incl. diy te vinden.
Wel gaf ik in de winter bij vorst een soort natte, warme pap (beetje kattennatvoer + warm water) en bij hitte bood ik ook 1-2x dag even een schaal of kom water (voerschep werkt ook) aan om voluit van te drinken, maar die laatste had ik vast, want daar wilden ze anders zowat inkruipen om alleen te drinken ipv andere kipjes kans te geven.
Combi wat ook als mens is leuk momentje is werkte hier eigenlijk het beste. Er is genoeg zonder mijn aanwezigheid, maar keertje makkelijk flink kunnen zuipen per dag vervult ook een stuk behoefte.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 14:53

Ik heb ook niks gedaan, 6 slapen er nog stug in de boom en de overige 32 gaan braaf naar binnen waar het behaaglijk is zo samen, daar staat ook het water en voer wat dus ook niet bevriest.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 15:26

Hier wilde ze eerst alleen naar binnen om te leggen, maar met de kou en sneeuw hebben ze ook veel binnen gezeten.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 15:43

Ja de boomslapers komen nog wel binnen leggen dat dan weer wel.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 20:25

Hier moeten ze niks van de sneeuw weten.
Ongeveer de helft van de ren is beschut en overdekt, de andere helft is open en ligt dus een laagje sneeuw.
Ze hebben alle vrijheid, maar willen absoluut niet bij de sneeuw in de buurt komen :+