Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:42

Vette vis is een goeie! Had ik nog niet aan gedacht, daar ga ik even naar kijken.

Op zich ben ik nu ik zie dat Dexter wat aan de dunne kant is niet per se tegen puppybrokken. Die voegen in zijn geval misschien juist het nodige extra vet toe. Maar in de meeste gevallen heb ik het idee dat een puppybrok te veel is voor de pup waardoor deze te hard groeit en daardoor juist problemen krijgt. Maar van de kwaliteitsmerken vertrouw ik het wel hoor. Alleen puppybrok van Cavom etc sla ik over.

Ik denk dat ik dan ook even een zakje puppybrok van FarmFood oid ga halen. :j Dan ga ik dat langzaam mengen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:04

De richtlijn heeft hier nooit geklopt trouwens. Ik begin bij nieuw voer of een nieuwe hond met de richtlijn, maar ga daarna aanpassen op het oog. Juist bij pups laat ik ze aankomen door meer voer en niet door extra's. Ik paste ook elke week de hoeveelheid aan, omdat ze toch elke week een kilo aankwamen en dus continu meer nodig hadden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:09

Ik geef ook niet iets van "tussendoortjes"ik voer gewoon de frequentie van de voerbeurten wat op, dus 4 x per dag voren (ik heb een 8 weken jonge pup). Als dat niet volstaat, dan gewoon twee kleine maaltijden tussen de bedrijven door er bij geven.

Richtlijnen op voedingspakken kloppen zelden of nooit, je oog is je beste leermeester.
Je hebt vaak dat je achter een pup aan loopt te voeren, zó snel groeien ze.

Een te zware pup moet niemand willen, dat levert risico's voor de toekomst op, als de pup goed en geregeld ontwormd is, de juiste inentingen heeft, en een glanzende vacht heeft, is een wat magere of slanke verschijning niet alarmerend.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:25

Normaal voer geef ik ook gerust meer of vaker, maar puppyvoer dus weer niet. Puppyvoer zou ik op zijn leeftijd nog even geven, maar niet meer dan de aangegeven hoeveelheid. Beter is dan mengen met normale brokken.

Ik geef hier nog wel eens vette vis of rundervetpoeder aan de volwassen honden erbij.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:41

Ik vind foto's altijd wat lastig te beoordelen, tenzij je op de foto de ribben ziet of de vetkwabben ziet hangen, dan is het wel duidelijk ;)
Bij een pup moet je de ribbetjes dus niet kunnen zien, maar wel heel makkelijk kunnen voelen. Veel fokkers houden va een laagje extra (iig die ik ken), maar dat is voor de hond niet altijd het beste.
Ik hou van een schrale pup, maar wel met voldoende bespiering en kans om die te maken. Dat lukt het best door voldoende eiwitten in de voeding te hebben. Beetje vet/olie is goed voor de vacht, maar meer moet je daar niet mee willen.
Idd verpakkingsrichtlijnen zijn indicaties, maar vooral op het oog voeren. Wordt hij/zij te dik, dan minder, wordt hij/zij te mager dan wat meer.

Tussendoortjes, is prima, maar gebruik ik niet echt om aan te komen.

Terpetijn, leuke foto's. Ze moet nog echt in haar poten gaan groeien, zie ik wel ;) En al op het ijs gelopen, stoere hond.
Wat is haar roepnaam? Neem aan dat je niet elke keer Stella Rose Maybelline zegt.
Kaus, jeej ook van jouw muppet foto's. Lief ding om te zien. En wijze foto met dat kopje scheef.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:51

Terpetijn, wat een schatje trouwens! :+:

Tussendoortjes om aan te komen doe ik wel bij mijn volwassen honden, hoewel dat niet echt tussendoortjes zijn maar gewoon extra/aanvulling. En omdat ze meer voer niet eten/verteren. :')

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:54

Met tussendoortjes bedoel ik dan voor leeftijd en gezondheid geschikt. Dus ook niet iets ongezonde geven. Volwassen honden geef ik botten en ander gedroogd vlees, pups krijgen vaak een kong gevuld met blikvoer of een voerbal gevuld met volwassen voer gecombineerd met wat gedroogd vlees.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:59

Bedankt voor de adviezen! Juist omdat dit geen puppyvoer is ben ik niet bang om te overvoeren met brokken. Hij krijgt nu 160 gram per dag voor een pup van 6 kilo :Y)

Ik ga er dan toch even een zakje FarmFood pup bijhalen voor de extra vetjes.

Qua ander eten durf ik hier niet heel veel omdat Dundy van bijna alles behalve Carnis ziek wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:08

Botten valt hier dan weer onder voer, net als vis. Gedroogde spullen wel een tussendoortje, maar dat krijgen ze niet om aan te komen. Nu is het wel makkelijk om alles te kunnen geven aan tussendoortjes zonder rekening te hoeven houden met gewicht. :+ Snap nu wel de verwarring, dingen die jij noemt als tussendoortje is bij mij gewoon voer (krijgen ze ook regelmatig tot elke dag). Tussendoortjes denk ik eerder aan de gedroogde dingen, die hier niks doen om aan te zetten. Hier krijgen ze bijvoorbeeld wel een rauw ei, yoghurt en wat andere dingen als extra. Ook schapenvet of rundervet, maar dan niet die bonbons, maar gewoon gemalen en ingevroren.

Maar wat jij als tussendoortjes noemt (extra voer) zou ik ook doen. Hoewel ik weer geen blikvoer voer, geem fijn merk kunnen vinden zonder de hoofdprijs te betalen. :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:11

Kaus schreef:
Bedankt voor de adviezen! Juist omdat dit geen puppyvoer is ben ik niet bang om te overvoeren met brokken. Hij krijgt nu 160 gram per dag voor een pup van 6 kilo :Y)

Qua ander eten durf ik hier niet heel veel omdat Dundy van bijna alles behalve Carnis ziek wordt.

Waarom niet gewoon meer brok? Ik weet niet wat ze aanraden bij carnis?

(hier 1 zwaar allergische hond, maar de rest eet wel dingen waar hij niet tegen kan, omdat zij het daar beter op doen. 4 verschillende soorten voer voor 3 honden :+ )

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:20

Wat een schattige doberpup ! Ze moet nog duidelijk in haar poten groeien. Vind het eerlijk gezeg dnog altijd raar om ze te zien met hangoren :o

Wij voeren ook farmfood. Onze bull kon stand daar heel goed op qua ontlasting en vacht. Ook mijn collega met zijn werk DH voert dit en heel tevreden ! Ik heb de puppy-variant gegeven tot +- 6/7 maand :)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:22

Kaus schreef:

Ik zit even op de site te kijken, maar voor pups geldt toch 40 gram per kg lichaamsgewicht?
Dus dan zou je 240 gram per dag moeten geven, dus krijgt hij te weinig en mag dus best wat meer.

Of voer je de brok?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:33

Ik vind het trouwens wel grappig om zo eens naar verschillende voersoorten te kijken.
Ik zie namelijk dat bij Carnis de puppybrok de hoeveelheid op 24gram/kg lg uitkomt, terwijl dat bijv bij Orijen op 30gram/kg lg, voor een hond van 5kg. Terwijl de Orijen meer eiwit en vet bevat dan de Carnis. Zo zie je maar dat het advies ook per voersoort verschilt en je zelf er maar een touw aan vast moet knopen :Y)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:09

Hij krijgt brok inderdaad fannetje. :j

MWM, hij krijgt ook gewoon meer brok hoor. We voeren het nu elke drie dagen op als we geen verschil zien. Zijn nu in één week van 25 gram per maaltijd (vier keer per dag), naar 40 gegaan. Mocht dat niet genoeg zijn wordt het 45, 50, 55 etc. Ik maak me geen zorgen om hem verder. Maar dikmaaksnackjes (gezonde!) gaan er natuurlijk altijd in :D

Als goed blikvoer kan ik trouwens DogLoversGold aanraden! Niet heel goedkoop maar goeie kwaliteit. :j

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:18

Hier gebruik ik qua blikvoer granatapet... Niet goedkoop, maar ze doen het er goed op.

Hier heb ik er 1 veel te ligt, 1 is goed op gewicht maar mag niet veel aankomen en 1 was te zwaar en is nu 10 kilo afgevallen. De eerste krijgt dus onbeperkt voer, vet, olie, aardappelen, botten, vlees etc. De 2e krijgt voer met 1 bot en de 3e krijgt minder voer en 1 bot per dag.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:53

terpentijn schreef:
Stella Rose Maybelline, Doberteefje, pup van 8 weken, 1 week bij mij nu:

[ [url=m/MIts8X.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QRO8s5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/1Nme6c.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/u67Yzf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ddwxek.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oooh wat een knapperd !!! <3 <3

Kaus, zo te zien gaat het heel goed samen! Wat leuk :D

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:23

Om nog heel laat even te reageren op het 'kiezen van een puppy'.. Om die reden zoek ik eigenlijk speciaal naar fokkers die niet volgens de wachtlijst werken. :o Het klinkt misschien stom, maar ik vind het concept dat je als laatste moet kiezen als je als laatste op de lijst staat een beetje 'akelig'. De fokker kent de pups normaal gezien het best, ik denk dat de fokker dan ook kan zien welke pup het beste bij je past (natuurlijk kan je wel je voorkeur opgeven en dit bespreken met de fokker). Zeker bij wat pittigere rassen lijkt me dat belangrijk. Fokkers die via de wachtlijst werken ga ik niet eens bij kijken, hoe goed en fijn hun honden dan ook mogen zijn helaas..

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:35

Tja het is je vrij om te wachten op het volgende nest. Hier ook 2 nestjes overgeslagen omdat het of langharen waren of omdat ze voor mijn moeder en roedel wat teveel ' teef ' waren.

Welk ras heb je uiteindelijk gekozen?

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:48

De pups waren gisteren alweer 1 week oud, nog even geduld en dan gaan de oogjes open <3

(Captain) Marvel

Afbeelding

Cosmo

Afbeelding

Captain (America)

Afbeelding

Cerise

Afbeelding

Countess

Afbeelding

Crystal

Afbeelding

Catseye

Afbeelding

Clea

Afbeelding

Calypso

Afbeelding

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:50

Schattige pups, zeker die laatste <3

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 00:17

StonedRomy schreef:
Tja het is je vrij om te wachten op het volgende nest. Hier ook 2 nestjes overgeslagen omdat het of langharen waren of omdat ze voor mijn moeder en roedel wat teveel ' teef ' waren.

Welk ras heb je uiteindelijk gekozen?

Dat klopt, maar ik heb toch meer vertrouwen in de fokker dan in mezelf op dat gebied. :p

Ik heb nog steeds geen ras gekozen... _O- Maar ik denk dat ik uiteindelijk voor een herplaatser ga gaan om mee te beginnen (en als mijn situatie wat stabieler is), maar sowieso wel iets met wat herder in. :) Als ik ooit een pup wil ga ik waarschijnlijk voor een Tervuerense herder gaan, heb daarvoor een hele leuke fokker op het oog die er wat meer bloed van de Mechelaar in heeft. :) De Groenendealer stond ook op mijn lijstje om eens te bezoeken, maar helaas werkten alle fokkers die ik gecontacteerd had dus via die lijst en van eentje heb ik nog geen antwoord gehad.

Leuke pups hierboven! ^^

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 00:31

Oh er loopt hier in de buurt zo’n tervuerense rond. Vreselijk beest. Ik noem hem ook de nerveuze herder. Loopt aan een lange flexlijn, en als je dan met de auto langs rijd loopt ie rustig ergens tegenaan omdat ie echt weg kruipt.. we durven er vaak niet goed langs te rijden. Omdat ie dus schrikt als ie ergens tegen aan loopt...

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 00:44

Het zijn inderdaad wel honden die erg nerveus kunnen zijn als ze niet van de juiste fokker komen en/of de juiste begeleiding niet krijgen. :) Vandaar ook mijn voorkeur dat er wat meer Mechelaar inzit en het van een fokker komt die goed op het karakter let. (Al zullen genoeg mensen Mechelaars ook gewoon nerveus vinden. _O- )

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 00:54

Ik geloof inderdaad best dat je bij “mindere” fokkers dit gedrag wel sneller vind. T is wel een mooie hond. Al moet ik zeggen, dat de meeste mensen in onze buurt niet fatsoenlijk met honden om kunnen gaan.. :')

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 01:26

Afbeelding

:=