[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:00

ik ben zowiezo geen voorstander van grind :) zand haal je je vingers door en ook eronder is t schoon, grind is ook opstapelen van zooi ertussen die je niet 1 2 3 eruit krijgt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:03

Dat lijkt zo toch geen 'fijn' grind hoor.. eerder grof.. maar moet zeggen dat ik de kleur wel héél gaaf vindt.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:06

Grind-grind :P Sowieso groter dan de 1,25mm.
In het vorige topic zijn trouwens ook veel mooie bakken gepost waar je inspiratie uit halen kunt Sabine!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:06

Even helemaal offtopic

Ik lig waarschijnlijk met kerst, mijn verjaardag (30dec) en nieuwjaar in t ziekenhuis..

Wat een leven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:07

Ik heb nooit anders geweten dan grind in een aquarium (ook in onze vorige), maar ik heb dan ook geen ervaring ;) Kan ik nu nog over naar zand? Hoe? En gaat dit gewoon met planten enzo?

Dank je Casarell :) Is soort van licht oranje, past goed bij mijn kamer (donker oranje) :P
Leek mij fijn grind omdat de vorige stenen (uit onze andere aquarium) nog groter waren ;)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:09

[***] schreef:
Ik heb nooit anders geweten dan grind in een aquarium (ook in onze vorige), maar ik heb dan ook geen ervaring ;) Kan ik nu nog over naar zand? Hoe? En gaat dit gewoon met planten enzo?

Dank je Casarell :) Is soort van licht oranje, past goed bij mijn kamer (donker oranje) :P
Leek mij fijn grind omdat de vorige stenen (uit onze andere aquarium) nog groter waren ;)

Ik zou zeggen:
Bestel zand bij hornbach
Zand wassen, bak leeg maken, zand erin, inrichten en klaar

In 2 uur gedaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:11

Dat kan heel goed, als je er een paar uur voor uittrekt. Hierbij alle dieren/planten opvangen in bakken, zorgen dat het filtermedium (vol met goede bacteriën!) niet langer dan 3 uur buiten het water is (in een bakje met aquariumwater doen is een optie bv). Zoveel mogelijk water bewaren en ook wat derrie die tussen het grind weg komt. Grind eruit, zand erin, water, derrie en filter terug en dan beginnen met de planten terug te plaatsen. Als alles naar wens is kun je de dieren terug doen :)

Trouwens een leuk voorbeeld van een Low-tech bakje met makkelijke planten:
Afbeelding
Tussen de stenen zit Anubias nana, erboven Microsporum pteropus (geen idee welke variant) en aan de rechterkant volgens mij Vallisneria nana, maar pin mij er niet op vast :P
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-15 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:13

Ojeej hoe komt t kozbi ? Niet leuk zo die dagen :(

Je kan gewoon ruilen hoor, grint eruit, zand halen en goed! omspoelen dan erin en planten erbij. Ik gebruik eigenlijk geen tot nauwelijks vloeibare mest voor de planten en alles groeit prima ! :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:15

Jemig Kozbi.. das wel zuur zeg.. :(:)

Hier een zand bodem, maar waar de anubiassen staan (vastgeknoopt op een steen) heb ik er een laagje fijn grind overheen gelegd.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:17

Zal eens zien wat ik ermee kan :D
Denk alleen niet dat mijn moeder daar zo blij mee gaat zijn, die was al blij dat ik het ding eindelijk te koop had staan :P :))

Zit trouwens in België dus weet niet of dat met bestelle zo handig gaat, maar ik ga zondag eerst al eens kijken voor nieuwe planten en dan eens rondneuzen in de winkel en wie weet wat ik tegenkom ;)

Kozbi :(:) Niet fijn ..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:22

menig zaakje heb wel zand hoor voor t aquarium :) Filterzand word het meeste gebruikt ivm niet dichtslippen.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:23

Voor mijn nieren. Morgen moet ik naar de Uroloog maar ik ben bijna zeker dat dit het word. Moet van te voren namelijk naar een anesthesist dus vandaar..

Ben nog niet eens halverwege en ben t nu al kots moe..

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:24

Mioux schreef:
menig zaakje heb wel zand hoor voor t aquarium :) Filterzand word het meeste gebruikt ivm niet dichtslippen.

Janou ik bedoel ik aquariumsand van hornbach.. Is t zelfde :') voor mij dan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:26

Er zit niet veel verschil in, enkel dat filterzand uit zand bestaat waarbij de diameters van de grootste en kleinste zandkorrels wat meer van elkaar verschillen. Hornbach heeft ook filterzand maar ook zakjes waarin het zand consistenter van formaat is :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:32

Kozbi schreef:
Voor mijn nieren. Morgen moet ik naar de Uroloog maar ik ben bijna zeker dat dit het word. Moet van te voren namelijk naar een anesthesist dus vandaar..

balen zeg zo met de feestdagen en alles :( Het kon niet tot januari wachten ? dat je in iedergeval de dagen thuis bent ?

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:49

Ik lees hier al een tijdje mee, in het vorige topic al :)
Dacht misschien is het even tijd als ik ook een foto show van een van mijn bakken.
Ik heb een mannenbak en een vrouwenbak, ik ben geen held met Aquariums maar ik doe wel m'n best om er iets van te maken.

Op de foto is m'n vrouwenbak te zien, een 60cm bakje, het is nu een mix van echte en neppe planten (omdat ik eerder echte planten heb gehad maar ik die kapot heb laten gaan). Ik hoop dat het me nu beter lukt met de planten :)
Visbestand bestaat uit twee vrouwen guppen en 7 vrouwen platy's :) ben er erg blij mee. Vooral de wagtail en de metaalblauwe platy's vind ik erg mooi :D
Aquarium draait sinds februari, twee weken geleden heb ik alles opnieuw ingedeeld (en ook dus de poging echte planten te laten werken :) )

Afbeelding

Wat vinden jullie van het visbestand? Ik zat te denken aan garnaaltjes erbij te voegen maar daarvoor wil ik eerst zeker weten dat de planten het doen en eventueel wat mos erbij zodat de garnalen zich beter kunnen verschuilen.

Een kennis heeft drie zebra danios die hij kwijt wil, kunnen die hierbij in de bak of gaat dat niet samen met de platy's? :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:51

Mioux schreef:
Kozbi schreef:

balen zeg zo met de feestdagen en alles :( Het kon niet tot januari wachten ? dat je in iedergeval de dagen thuis bent ?

Waarschijnlijk kan t niet wachten, iets met je nieren is gevaarlijk ( lees: je kunt je zelf vergiftigen..) daarom sta ik op spoed..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:52

Zie je wel.. ik ben niet de enige met een speciale mannenbak en een vrouwenbak.. :+

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:56

Ja nieren ken ik alles over helaas, mijn vader had ook nierproblemen. Is vaak inderdaad we ldat ze dat zo snel mogelijk willen regelen... Hopelijk ben je dan wel snel weer thuis !

@casarell ik heb het met de betta alleen ja betta mannen bak heb ik niet :P Die maken mekaar af. Maar die heb ik wel apart altijd :)

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:03

@Casarell: ja ik kreeg op een gegeven moment zoveel jonkies. Wilde het meer onder controle hebben, dus nu heb ik een 'bachelor pad' en een 'hen house' :') allebei van 60 cm, en een klein 40 cm bakkie als reserve oid :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:08

Mioux.. bij een betta moet je natuurlijk wel verschillende bakken hebben.. :j
Ik ken je probleem Albion.. zat hier in dezelfde situatie..
Dus nu ook een grote vrouwenbak, en een kleinere mannenbak.. moet alleen morgen/zaterdag de jonge mannen nog zien te vangen in die grote bak.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:17

Mooi bakje Albion! Geeft weer hoop :Y)

Mannen en vrouwen apart heb ik hier ook al aan zitten denken.. maar nog een bak erbij zie ik niet meteen zitten, dus dan wordt dat moeilijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:30

Albion, welkom! Mooi groen bakje heb je :D Zebradanios zou ik niet aannemen, deze moeten met meer en in een groter aquarium. Garnalen kunnen heel goed! Als je er maar om denkt dat je dit bijvoorbeeld in de avond pas doet. Vissen weten nu namelijk dat klep open = voer, dus dan zullen ze de garnalen als voer zien wat zonde is. Als je het in de avond doet/ met het licht uit, zien ze ze niet goed en hebben de garnalen de kans om een plekje te zoeken :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:19

Ik wil graag wat met mn aquarium doen, even stofzuigen en water verversen enzo...
Maar dat wil nu natuurlijk niet xC

Inmiddels zit het drukverband zelf meer in de weg dan de pijn in mn arm...

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:33

Vraagje, heb een water test koffer gekocht. De gh is te laag, heb het aquarium schoongemaakt. 1/3 eruit en ververst, maar nog steeds is de gh te laag. Nu staat in het boekje dat ik gh plus inzet aquarium moet doen. Dit hadden ze niet meer in de aquarium winkel in de buurt, dus ik wil hem bestellen, maar kan hem niet vinden. Niet dat merk wat ze aanraden, wel iets anders maar dat heet red sea, ben bang dat dat enkel voor zout water is.