Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:12

Bij Jan, Roy, Jos, Bea en voor de leuk in Nuth.

Edit; Beste paars van stal vergeten.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:14

@ JJ Kan wel even kijken of het lukt om te filmen voor je?? Ligt er wel aan wanneer ik ben en wanneer jij bent natuurlijk.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:15

Aha Tender traint ook bij Roy, gelukkig is hij van mening dat mijn hond niet gestraft wordt en meer dan genoeg potentie heeft.

Maar loop je ook voor de RvB? :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:16

Nou KimD, ik denk dat je nog best wat mag trainen dan voor Crufts... ja het is een lolletje en een spel inderdaad, maar als je daaraan wil meedoen, dan gaat het niet enkel om een lolletje, dan gaat het om presteren!

Edit: ik lees net dat je nét binnen tijd bent telkens? Loop jij officiële wedstrijden of clubmatchkes? En ik kan je nu helemaal niet meer serieus nemen na je opmerkingen over de parcoursen op crufts de afgelopen week, dat jou hond die ook allemaal met gemak kon lopen... en dan nu te lezen dat jullie zo traag vooruit komen door een parcours... het verklaart veel... succes nog!
Op een dag kom je op het limiet en zal je spijt hebben dat je hond die snelheid mist, want die heb je écht nodig, foutloos leren lopen kan je elke hond... snelheid en foutloos lopen kan je maar met de echte toppers!

Nu, dat terzijde, ik de hond straffen door hem zijn parcours te ontzeggen?
Nee, communiceren met mijn hond op een manier dat een hond eigen is!
Namelijk, voor wat hoort wat en ik straf hem niet, hij straft zichzelf door niet geconcentreerd te zijn want immers, blijft hij bij zijn werk met zijn gedachten, dan blijft zijn werk ook lekker van hem!
Wil hij zijn werk skippen door slordig te zijn? Nou dan skippen we het...
Hij kiest dit zelf, niet ik en hij straft dus zichzelf, niet ik...
Omgekeerde psychologie, dat is wat men benut tijdens het trainen met honden en zelf belonend en zelf corrigerend gedrag is hetgeen hen het best en het snelst van al bij blijft...

JesdaJinn

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:21

Ik heb 1 filmpje van afgelopen zondag alleen die krijg ik even niet via youtube...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:22

KimD, ik ben zo vrij geweest even te googelen en voor de crufts moet je hond zeker 2 m/s sneller lopen dan nu. Roy zegt ook vast niet dat je dat wel even gaat halen met je hond. De honden in Nederland die daar voor in aanmerking komen lopen C rondjes nog boven de 5 m/s.

Mijn hond is trouwens ook niet supersnel begonnen, maar wel zelfstandig. Nu wordt ze wel steeds sneller :)

Dit was de 1e wedstrijd van mijn hond:
https://www.youtube.com/watch?v=HfiBzfUfLlI

En dit was afgelopen winter
https://www.youtube.com/watch?v=FrcIXAkC9D4

Ik beloop haar niet, nooit. Hoe harder ik leer lopen hoe harder Csiva gaat :+

Little_Gift, zo doe ik het ook. Als je niet wilt nadenken en beheerst wil werken, dan werken we even niet. Ik mep mn hond niet in elkaar, ik scheld dr niet uit, maar zonder concentratie werken = niet werken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:26

Inderdaad, zo ben ik ook van oordeel!
Geen gegil, gebrul, gemopper, geen gevecht met de hond, geen getrek, geduw, gemep... nee heel beheerst, heel rustig en heel geconcentreerd met een doel voor ogen... werk je met me mee en zijn we een team en ben je serieus in je werk? Nou dan gaan we lekker knallen... zo niet? Ook goed, geen kwaad woord van mijn kant, geen brok of snoep minder maar ook geen parcours vandaag... kies zelf maar wat je hebben wil... en geloof me, ze weten gauw wat ze kiezen hoor!

Het blijft net oh zo vredig trainen met je hond zo!
Ipv het geroep en getier en getrek en gemep je vaak hoort op, rond en om het agilityterrein is dit net een hele rustige beheerste manier van werken of niet werken.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:28

Ik heb een filmpje. Wel via FB dus weet niet of iedereen die kan zien.
Ja, ik weet zelf ook dat er nog zat dingen zijn waar we aan moeten werken, maar ik ben persoonlijk wel blij met dit rondje qua luisteren/reageren en focus of hoe je alles wilt noemen. Sommige stukken ben ik te laat en het stukje waar ik een DK op kreeg was mijn eigen fout, ik dacht dat hij daar nog door moest.

https://www.facebook.com/10000832182158 ... 367612308/

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:28

Little_Gift schreef:
Inderdaad, zo ben ik ook van oordeel!
Geen gegil, gebrul, gemopper, geen gevecht met de hond, geen getrek, geduw, gemep... nee heel beheerst, heel rustig en heel geconcentreerd met een doel voor ogen... werk je met me mee en zijn we een team en ben je serieus in je werk? Nou dan gaan we lekker knallen... zo niet? Ook goed, geen kwaad woord van mijn kant, geen brok of snoep minder maar ook geen parcours vandaag... kies zelf maar wat je hebben wil... en geloof me, ze weten gauw wat ze kiezen hoor!

Het blijft net oh zo vredig trainen met je hond zo!
Ipv het geroep en getier en getrek en gemep je vaak hoort op, rond en om het agilityterrein is dit net een hele rustige beheerste manier van werken of niet werken.

Ach en blijkbaar wordt er bij Kim op de club ook geen probleem van gemaakt ;) Daar Tender nog gewoon iedere week naar training kan gaan.
Deze sport loop je als team en als mijn hond besluit dat we geen team zijn, ook goed, dan lopen we toch niet?

Als ik dan filmpjes zie die Kim heeft geplaatst, dan durf ik te zeggen dat mijn hond nog altijd met meer motivatie haar parcours loopt. Hij heeft geen enkel moment aanmoediging nodig.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:33

Is wel de eerste keer dat ik een lafaard genoemd wordt omdat ik mijn hond NIET sla, schop, trek, brul, tier, roep enz... blijkbaar is het dan tegenwoordig weer beter om dat allemaal wel te doen? Zolang men dus maar niet de hond zijn parcours onderbreekt?

Of mag dat ook niet? En mag men dus volgens Kim enkel de hond zijn ding laten doen en er zelf als een lappenpop naast lopen die niets te zeggen heeft en niets te willen heeft? Is dat dan dé correcte manier?

Awel, ik zal het anders aanpakken:
Kim, hoe ga jij dan een hond duidelijk maken dat iets niet gewenst is of iets wat de hond doet ongewenst gedrag is? Als men niet mag communiceren met de hond op een niveau dat de hond snapt en men mag de hond niet zelf de keuze geven én men is van mening (of ik hoop toch dat ieder van die mening is!) dat men de hond niet mag schoppen, slaan, toebrullen enz, hoe ga je dan überhaupt nog IETS duidelijk maken aan een hond tijdens training van wat ongewenst is of fout gedrag is?
Door te negeren kan je zulke fouten ook niet oplossen... Dus, hoe doe jij dat dan?!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:39

Machie schreef:
KimD, ik ben zo vrij geweest even te googelen en voor de crufts moet je hond zeker 2 m/s sneller lopen dan nu. Roy zegt ook vast niet dat je dat wel even gaat halen met je hond. De honden in Nederland die daar voor in aanmerking komen lopen C rondjes nog boven de 5 m/s.

Mijn hond is trouwens ook niet supersnel begonnen, maar wel zelfstandig. Nu wordt ze wel steeds sneller :)

Dit was de 1e wedstrijd van mijn hond:
https://www.youtube.com/watch?v=HfiBzfUfLlI

En dit was afgelopen winter
https://www.youtube.com/watch?v=FrcIXAkC9D4

Ik beloop haar niet, nooit. Hoe harder ik leer lopen hoe harder Csiva gaat :+

Little_Gift, zo doe ik het ook. Als je niet wilt nadenken en beheerst wil werken, dan werken we even niet. Ik mep mn hond niet in elkaar, ik scheld dr niet uit, maar zonder concentratie werken = niet werken.

Fantastisch dit. :')

Jongens, kalm! Het is een droom, het hoeft niet. Zo streefde ik ook om weer B kampioen te worden, niet gelukt, jammer dan. Proberen we het dit jaar in de C wel weer!

En of iemand mij serieus neemt of niet maakt me ècht niks uit, maakt het spel niet minder leuk. Ik vind het fantastisch om filmpjes van anderen terug te zien of diegene nou 1ste of laatste is geworden.

Gelukkig doe ik het ècht voor de lol en bleek mijn hond goed in 't spelletje te zijn, dus zijn we wedstrijden gaan lopen. Hij is pas drie, zijn topjaren moeten nog komen, en ik heb nog genoeg te leren.

We zijn hier voor BC's, liefde voor onze hondjes. Tips geven kan, en als iemand er iets aan heeft of er iets mee wilt doen dan is dat goed, ziet iemand er geen heil in, dan niet.

De meeste honden leren allemaal op een andere manier, bij de ene werkt het wel bij de andere niet.

Ik vind het niet concentreren en dan weglopen ontzettend laf en zie dat als straf. Guinness zou dan totaal in elkaar klappen en nergens meer komen, voor Jinn werkt dat dus ook niet. Als het voor die van jullie werkt, prima toch!

Als alle mensen het met elkaar eens zouden zijn zou het spelletje ook niet meer leuk zijn. Gelukkig zijn we dat niet en verschillen meningen gigantisch, maar toch gaan we allemaal met onze hond op wedstrijd omdat het een dagje uit is, een dagje gezelligheid en vaak flauwekullen met de 'concurrenten'.

Ik vond, (herhaal Ik), de rondes op de Crufts vrij makkelijk, gelukkig met mij die wat daar hebben gelopen ook. En ook die zijn niet perfect, want er won iemand de Finals die met centimeters afstand het raakvlak niet had. oliebol happens, maar we trainen vaak wel iets moeilijker. Gezien de omstandigheden op de Crufts kan ik de rondes wel begrijpen, maar een iets hogere moeilijksgraad was leuk geweest. Of ik vier dagen minder heb genoten, absoluut niet.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:46

De rondjes op de crufts waren ook niet lastig, maar met een snelle hond wel uitdagend. Het hoeft ook niet lastig te zijn.

Mijn hond kan doordraaien in het werken. Dan staat ze alleen maar rond te springen en te blaffen. Dan kunnen we niet verder werken en gaan we even wat anders doen. Met een hond die over de kook is doorgaan vind ik hondje pesten.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:48

Wanneer Jinn ook helemaal gestrest is door wat dan ook dan stop ik ook maar stoppen als die een latje tikt dat snapt de hond toch niet?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:54

JesdaJinn schreef:
Ik heb een filmpje. Wel via FB dus weet niet of iedereen die kan zien.
Ja, ik weet zelf ook dat er nog zat dingen zijn waar we aan moeten werken, maar ik ben persoonlijk wel blij met dit rondje qua luisteren/reageren en focus of hoe je alles wilt noemen. Sommige stukken ben ik te laat en het stukje waar ik een DK op kreeg was mijn eigen fout, ik dacht dat hij daar nog door moest.

https://www.facebook.com/10000832182158 ... 367612308/

Ik kan een stuk of 5 latten verklaren omdat Jinn eigenlijk niet fijn op de lijn zit. En verder toont ie vooral beetje gehaast overal...

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:55

Ik geloof ik zeker wel waarom er sommige latten afgaan maar de startlat is sws een gebrek aan concentratie. De 2e lat komt ie helemaal niet uit. Sommige honden die passen zn passen aan, Jinn niet. Die springt gewoon of het nou goed gaat of niet.

Edit: Je kan ook zien dat hij z'n achterpoten niet optilt en als het ware laat hangen.
Dat gehaast is ook zeker waar, maar je zegt nu allen wat er niet goed gaat en niet wat ik eventueel zou kunnen doen.

Daarom wil ik ook nooit filmpjes plaatsen want er wordt alleen maar afgekraakt en ik wil ook graag Crufts (:P) lopen maar alleen met afkraken zonder opbouwend commentaar kan je niks
Laatst bijgewerkt door JesdaJinn op 18-03-16 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:57

Ik zou met Jinn werken aan zijn techniek. Veel op rechte lijnen, diverse afstanden en hoogtes werken. Bij de FHN staat het vaak ook best kort ;)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:00

Machie schreef:
Ik zou met Jinn werken aan zijn techniek. Veel op rechte lijnen, diverse afstanden en hoogtes werken. Bij de FHN staat het vaak ook best kort ;)

Waar moet ik dat trainen? Op training? Afgelopen woensdag nog gedaan. Had dan nu alles op 1 afstand staan maar wel verschillende hoogstes gedaan. Geen enkele lat. Het probleem ligt niet aan de trainingen maar op wedstrijd. De spanning van mij wordt Jinn gewoon te veel en gaat daarom slordiger werken en ik zal er ongetwijfeld meer aan kunnen doen maar als ik onbewust mijn spanning doorgeef dan is het een kwestie van de spanning in bedwang houden en gaan maar dat kan alleen als er wedstrijden zijn ;)

Edit:
Een wat oudere foto van begin vorig jaar:
Afbeelding
Afbeelding

Kijk hoe ruim die kan springen. Zonder stress en noem alles maar op..
Laatst bijgewerkt door JesdaJinn op 18-03-16 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:03

Ok duidelijk!
Dan zou je aan jezelf en je spanning moeten werken. Dat is lastig denk ik... Ik ben daar niet zo heel bekend mee...

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:04

Machie schreef:
Ok duidelijk!
Dan zou je aan jezelf en je spanning moeten werken. Dat is lastig denk ik... Ik ben daar niet zo heel bekend mee...

Ik denk dat dat het grootste probleem is en door mijn spanning gaat Jinn slordig werken. Het ligt dus 100% aan mij maar als een ander er mee loopt dan tikt ie ook latten en op training zelfs meer dan met mij ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:06

Little_Gift schreef:
Is wel de eerste keer dat ik een lafaard genoemd wordt omdat ik mijn hond NIET sla, schop, trek, brul, tier, roep enz... blijkbaar is het dan tegenwoordig weer beter om dat allemaal wel te doen? Zolang men dus maar niet de hond zijn parcours onderbreekt?

Of mag dat ook niet? En mag men dus volgens Kim enkel de hond zijn ding laten doen en er zelf als een lappenpop naast lopen die niets te zeggen heeft en niets te willen heeft? Is dat dan dé correcte manier?

Awel, ik zal het anders aanpakken:
Kim, hoe ga jij dan een hond duidelijk maken dat iets niet gewenst is of iets wat de hond doet ongewenst gedrag is? Als men niet mag communiceren met de hond op een niveau dat de hond snapt en men mag de hond niet zelf de keuze geven én men is van mening (of ik hoop toch dat ieder van die mening is!) dat men de hond niet mag schoppen, slaan, toebrullen enz, hoe ga je dan überhaupt nog IETS duidelijk maken aan een hond tijdens training van wat ongewenst is of fout gedrag is?
Door te negeren kan je zulke fouten ook niet oplossen... Dus, hoe doe jij dat dan?!

De toon wat je bericht uitstraalt vind ik niet prettig en reageer ik dan verder ook even niet op.

Wel wil ik even aanhalen dat ik jou persoonlijk niet laf vind, je voelt je daardoor aangesproken, maar ik heb jou niet laf genoemd. Ik vind die manier van trainen laf, maar de mensen die hun honden de hele dag in de auto laten vind ik ook sneu. Toch zijn er een aantal van die mensen goede vrienden en beste trainingsmatties, maar voor hun werkt dat wel. Voor mij niet.

Nogmaals meningen verschillen en daar is niks mis mee, maar laten we het verder sociaal houden. :j

Maar aangezien je verder hebt aangegeven dat je me niet meer serieus kan nemen dan zal ik je ook niet meer storen met mijn reacties aan jou gericht. Bespaard je irritaties, want we willen het wel gezellig houden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:09

KimD: als dat zo is, dat je het doet voor de lol en men hier in dit topic zit uit liefde voor de BC en dergelijke, dan zou ik het appreciëren als je in het vervolg de mensen die anders trainen dan jij snappen kan, niet meer verwijt voor lafaards!
Want daar lees ik niet veel liefde in namelijk en al helemaal geen lol...
Het is namelijk niet omdat JIJ iets niet snappen kan, of iets leest wat je petje te boven gaat qua inzicht, dat het niet wel degelijk nét iets vriendelijker is dan jij vermoeden kan...

En gelieve ook mijn rekening niet te maken over waarom er getraind en op wedstrijden gegaan wordt!
Ik ga NIET op wedstrijd om te ouwehoeren of voor een dagje gezelligheid, ik ga op wedstrijd om mijn hond zijn talent te laten zien en te presteren en net daarom gaan mijn honden op wedstrijd, want ze doen nét dat extra beetje inspanning op wedstrijd en geven nét dat beetje extra van zichzelf... dus neen, ouwehoeren, gekscherend banketstaaf met de rest en een boel gezelligheid, dat zoek ik op de hei, in de wandelingen op de trainingen nadien en overal anders, maar zéker NIET op wedstrijd, daar is het serieus en voor "echt"!
Anders heb je niets op wedstrijd te zoeken imo!
Ik hoef echt mijn hond niet te gebruiken voor een dagje uit, dat kan ik op andere manieren ook...

Trouwens, je antwoordt handigerwijze wel niet op de vragen die je gesteld worden hé? Ook dit bewijst dat het allemaal je petje rijkelijk te boven gaat en je dus "in de kern" niet weet waarover je het hebt... nogmaals, niets mis mee, maar noem de rest, die wel weet waarover ze het hebben, dan geen lafaards en beulen aub, dan kunnen die mensen nog best wel meevallen en jou het één en ander bijbrengen zelfs!

Net het NIET inzien dat de snelheid dé opgelegde moeilijkheidsgraad was in de parcoursen op crufts, toont dat je nog lang niet weet waar de klepel hangt in het ganse agilitygebeuren...

JesdaJinn: waarom zou ie ook zijn achterpoten optillen of zichzelf herrekenen op zijn passen enz? Hij wordt er toch niet minder om beloond en heeft toch niet minder plezier erom... een hond gaat het zichzelf heus niet moeilijk maken als het niet hoeft hoor!
Net dat bedoelde ik al te zeggen met mijn vorige posts!

En geloof me, als ie 1 latje tikt en direct daarna zeg je "stop" en laat je hem effe "time out"... dan zal hij dat heus wel heel gauw snappen!
Niemand zegt dat je na die "time out" niet opnieuw of verder mag gaan met het parcours hé...

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:10

Die spanning is mij gelukkig totaal onbekend *\o/* :') :')

Het is een combi Mariska, de spanning maakt het erger, maar Jinn is ook gewoon een hond die vooruit wilt en knallen en daarom latten tikt.

Dan kan het bij een ander beter gaan, maar die latten zullen evengoed gaan.

@Kim, ik vind je reactie aardig onnozel, eerst kraak je mensen af en nu moeten ze zelf weten hoe ze trainen?!

Ik vind dat je aardig vol van je zelf bent. Terwijl als ik je filmpjes bekijk, ik geen hond en handler zie waar potentie in zal zitten om landelijk in de top mee te lopen.

Daarnaast stellen in mijn ogen de wedstrijden van de ARL niet veel voor, daarom dat ik ze ook niet loop. Maar dat is MIJN mening.

Nu ben ik zelf ook geen tophandler en Tender tikte veel latten ook dankzij mij. Maar mij zul je ook niet horen opscheppen over het feit dat wij zo geweldig lopen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:11

Little_Gift schreef:
KimD: als dat zo is, dat je het doet voor de lol en men hier in dit topic zit uit liefde voor de BC en dergelijke, dan zou ik het appreciëren als je in het vervolg de mensen die anders trainen dan jij snappen kan, niet meer verwijt voor lafaards!
Want daar lees ik niet veel liefde in namelijk en al helemaal geen lol...
Het is namelijk niet omdat JIJ iets niet snappen kan, of iets leest wat je petje te boven gaat qua inzicht, dat het niet wel degelijk nét iets vriendelijker is dan jij vermoeden kan...

En gelieve ook mijn rekening niet te maken over waarom er getraind en op wedstrijden gegaan wordt!
Ik ga NIET op wedstrijd om te ouwehoeren of voor een dagje gezelligheid, ik ga op wedstrijd om mijn hond zijn talent te laten zien en te presteren en net daarom gaan mijn honden op wedstrijd, want ze doen nét dat extra beetje inspanning op wedstrijd en geven nét dat beetje extra van zichzelf... dus neen, ouwehoeren, gekscherend banketstaaf met de rest en een boel gezelligheid, dat zoek ik op de hei, in de wandelingen op de trainingen nadien en overal anders, maar zéker NIET op wedstrijd, daar is het serieus en voor "echt"!
Anders heb je niets op wedstrijd te zoeken imo!
Ik hoef echt mijn hond niet te gebruiken voor een dagje uit, dat kan ik op andere manieren ook...

Trouwens, je antwoordt handigerwijze wel niet op de vragen die je gesteld worden hé? Ook dit bewijst dat het allemaal je petje rijkelijk te boven gaat en je dus "in de kern" niet weet waarover je het hebt... nogmaals, niets mis mee, maar noem de rest, die wel weet waarover ze het hebben, dan geen lafaards en beulen aub, dan kunnen die mensen nog best wel meevallen en jou het één en ander bijbrengen zelfs!

Net het NIET inzien dat de snelheid dé opgelegde moeilijkheidsgraad was in de parcoursen op crufts, toont dat je nog lang niet weet waar de klepel hangt in het ganse agilitygebeuren...

JesdaJinn: waarom zou ie ook zijn achterpoten optillen of zichzelf herrekenen op zijn passen enz? Hij wordt er toch niet minder om beloond en heeft toch niet minder plezier erom... een hond gaat het zichzelf heus niet moeilijk maken als het niet hoeft hoor!
Net dat bedoelde ik al te zeggen met mijn vorige posts!

En geloof me, als ie 1 latje tikt en direct daarna zeg je "stop" en laat je hem effe "time out"... dan zal hij dat heus wel heel gauw snappen!
Niemand zegt dat je na die "time out" niet opnieuw of verder mag gaan met het parcours hé...

Zo zeg, over toon gesproken... tjonge jonge. :n :n

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:13

KimD schreef:
Ik vind die manier van trainen laf, maar de mensen die hun honden de hele dag in de auto laten vind ik ook sneu.

Ik vind mensen die hun hond een hele dag in een manege in een bench opsluiten ook niet je van het. Al die prikkels en herrie...

Mijn hond ligt in de winter in de auto. Veel rustiger en warmer dan in een manege. Verder klets ik rustig met iedereen maar rond de periode dat ik lopen moet concentreer ik me op mij en mn hondje en ben ik niet zo aardig. Verder probeer ik altijd tussendoor een stuk te lopen met haar. Maar soms is de locatie daar niet naar.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:13

Niet fijn hé als iemand jou op dezelfde toon te woord staat als jij eerder deed?

Tjeezes, ik mis hier écht de "vind ik leuk" knop *\o/*