gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__YSB__

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:53

Ik heb ook een konijn dat liever geen hooi eet.
Hij wordt nu verplicht opgehok, voor een paar uurtjes.
Zonder brokjes, wel veel hooi (3 verschillende soorten) en dan knabbelt hij er lustig op los.
Mijn konijn is dol op de berghooi van de Boerenbond.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:47

Shettepret schreef:
Ik zeg ook niet dat SKB het nu tegelijk moet doen. Maar zou een mooie zijn voor erna bijvoorbeeld.

Weet uiteraard ook wel dat het niet verboden is maar dat is de verkoop van konijnen in winkels ook niet.
Toch zou ik graag zien dat ook daar een eind aan zou komen.
Wie weet in de toekomst...
Mooi streven lijkt me

Tja, ik denk dat het wel even duurt voor ze klaar zijn met alle dierenwinkels.
Mensen moeten ook gewoon stoppen met daar dieren te kopen, ook bij de kinderboerderij. Zolang ze dat niet doen zal het zo blijven gaan. Net als met dierenwinkels

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:51

YSB wel fijn dat hij het dan wel eet!

Hier nog altijd stress, m'n oudje had gisteren een mindere dag, heeft de hele dag geslapen en z'n hok niet uitgekomen en nauwelijks gegeten dus dat baarde mij zorgen, als hij stopt met eten is het voorbij.. Maar vanmorgen heeft hij mij verbaasd door 2 worteltjes, 1 stukje appel en z'n brokjes te hebben gegeten, hij keutelt ook meteen weer beter dus hopen dat hij het weekend goed door gaat komen!

M'n gecastreerde wil alleen weer niet eten, gisterenmorgen had hij zelf iets gegeten maar daarna niks meer, dus gisteravond maar weer begonnen met dwangvoeren, vanmorgen weer niet zelfstandig gegeten dus weer dwangvoeren :( ik hoop dat hij snel zelfstandig gaat eten! Straks nog maar een reserve zakje critical care halen!

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:08

Verdomme Tarzan, dat is ruk!
Aangezien mijn monster ook zo slecht eet krijgt hij plaatselijke verdoving. Ik zou het erg vinden als het mis zou gaan.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:49

YSB, dat kun je wel zeggen ja, wordt er echt moedeloos van :(
Hij eet normaal als de beste, komt meteen aangerend zodra hij mij ziet want dat betekend eten dus had dit absoluut niet verwacht! :(

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:10

Olvarit wortelhapje al geprobeerd?
Mijn zusje kwam er mee net.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:31

Hij eet niks uit zichzelf, dus ook geen Olvarit, hij eet wel als hij echt honger heeft zelf uit het spuitje maar hij moet zelf gaan eten!
Soms zou je willen dat ze je zouden begrijpen als je tegen ze praat!

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:58

Echt he!
In ieder geval door blijven voeren, en hopen dat hij het gaat doen de komende dagen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:18

Ja ik ga heel hard duimen!
Straks even een extra zakje critical care halen voor het geval hij nog niet eet of de ander stopt met eten!
Zal hun ook nog om tips vragen!

En vanavond is geloof ik de laatste antibiotica voor m'n oudje dus ik hoop dat ik hem goed het weekend door ga krijgen!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:15

Ik heb een vraagje voor de mensen met katten en konijnen :)

Over een maand of 2 komt hier een kat. We willen graag een volwassen, rustige asielkat, het liefst eentje die met konijnen kan. Wat is jullie ervaring met katten en konijnen laten wennen en andersom? Gaat dit makkelijk?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:00

Een volwassen asielkat is dan verstandig idd. Neem dan geen oude boerderijkat, dat zijn juist weer jagers! Zoek er eentje die het gewend is en het niet boeiend vind (als je die kan vinden natuurlijk).

Ik heb altijd katten en konijnen samen gehad, nooit echt problemen mee. De konijnen vinden het vaak wel wat spannend, is toch een roofdier en instinct schakel je niet uit. Maar op den duur wennen ze wel aan elkaar is mijn ervaring.
Helemaal zonder stress zal dat jammergenoeg niet gaan. Ik merk altijd wel dat het gewoon verschillende diersoorten zijn met echt totaaaaaal andere communicatie. Hoe het gaat hangt imo wel erg af van de kat. Zo heb ik een dame gehad die haar rust wilde en ze dus nooit lastig viel. Die begonnen ze op den duur zelfs achterna te zitten, was een leuk spelletje (vond de kat niet btw). Maar voor de konijnen was zij dus helemaal niet eng meer. Zo'n kat is ideaal, dan leren de nijnen gewoon dat de kat geen bedreiging is.

Ik heb hier nu 4 katten rondlopen en de konijnen buiten kijken ze niet naar, de binnenkonijnen vinden ze soms wel te boeiend. Ze kunnen gewoon via de tralies contact krijgen. Ik begon hier met een kater en poes, beide op leeftijd en niet zo geinteresseerd. Ging dus prima, af en toe een stamp als een kat langs liep maar thats it. Toen kreeg ik er een poes bij die dus wel lekker geboeid voor hun tralies ging zitten. Dat vonden ze al wat minder leuk.... Maar deze poes heb ik goed getraind, dus haar afgeleerd dat te doen en wederom opgelost.
Toen liet ik mn halfwilde dame ook binnen... En die heeft wel echt problemen gegeven. Ik kan het haar niet goed afleren (instinct te sterk en minder trainbare kat) dus zit te overwegen om een halve meter af te zetten zodat ze elkaar niet meer zien. Want inmiddels zijn ze flink bang voor die kat. Er is nooit iets gebeurd (ze kunnen er niet bij) maar dat zitten loeren en de bijbehorende jachthoudingen kunnen ze toch niet zo best aan. Nou is dit dus ook echt een jager eerste klas, zo eentje zal je niet in het asiel vinden (behalve als wilde die alleen naar buiten mag).

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:03

Ik geen ervaring. Alleen dat Freek het gaas ingejaagd is door een kat, Ilona gepakt en dat zij de als de dood voor katten is, die flipt helemaal.
Ik zou ze dus niet zonder toezicht laten en voor een veilige dichte ren zorgen als je die nog niet hebt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:07

Niet zonder toezicht los samen ben ik het trouwens ook mee eens, dat heb ik ook echt nooit gedaan. Instinct blijft altijd aanwezig en ook al zien de meeste katten een konijn niet echt als prooi, toch kan het mis gaan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:09

Veilige dichte ren heb ik :j
Ik heb nu alleen ervaring met honden en konijnen (a.k.a: konijn = snack := ), ik wil dus zeker een kat die de konijnen niet zo ziet. Heb er zelfs al 1 in het asiel gezien op de site, maar ik weet niet of die er straks ook nog is.

Los gaan de konijnen sowieso niet zonder toezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:01

Ik ben as we speak m'n konijnen aan het koppelen. Het mannetje is wat dominant en rijdt af en toe op het vrouwtje, en het vrouwtje probeert dan inmiddels wat te ontsnappen. Ze zijn ietwat nieuwsgierig naar elkaar maar rennen ook gewoon allebei apart wat rond. Ze staan al 5 weken met de hokken en de rennen naast elkaar en afgelopen week waren ze allebei ontsnapt en hebben ze dus al kennisgemaakt.

Dit is mijn eerste koppeling. Vanaf wanneer kan ik ze alleen laten en samen 1 hok geven?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:14

Wanneer het goed gaat, mag je ze samen laten. Het klinkt goed dus ik zou ze fijn samenlaten. Wel het verblijf waar ze in komen (ik begrijp dat dat een van de bestaande verbijven is?) goed schoonmaken en evt wat anders inrichten. Dan is het weer enigszins neutraal.

Je zegt trouwens hok, ze krijgen er toch wel een ren bij toch? Een hok is namelijk niet groot genoeg, zeker niet voor een nieuw koppel. Ze moeten elkaar de eerste tijd nog wel uit de weg kunnen wanneer nodig.

@Eskegirl, misschien even bellen voor die kat?

@_Tarzan, hoe gaat het nu met de patientjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:19

Ik heb ze de afgelopen tijd gehouden in aparte binnenhokken met elk een eigen ren. Nu heb ik een ren van 3x2 en wil ik ze daarin even samenhouden en een hok ipv twee. Ik zal dit hok uiteraard eerst goed schoonmaken.
Morgen verhuizen ze, als het goed gaat, naar hun eigen kamer van 7 m2. Daarin mogen ze vrij rondlopen en hebben ze uiteraard ook een binnenhok. Volgend jaar gaan ze lekker samen naar buiten ;)

Het mannetje ligt inmiddels helemaal gestrekt en het vrouwtje loopt een beetje rond. Af en toe bij hem en af en toe aan de andere kant van de ren. Ze lijken elkaar aardig met rust te laten.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:24

Ah oke, top! Ik zou ze gewoon samen laten hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:33

Oke, bedankt!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 17:56

Eoweyn, lief dat je het vraagt!
M'n oudje lijkt goed op te knappen, wonden zijn mooi dicht en z'n huid ziet er al veel rustiger uit, z'n ogen zijn weer bijna helemaal open en hij begint ook al meer te eten dus alleen maar goeie tekens!

M'n gecastreerde heb ik vanmiddag weer in zijn eigen hok met ren gezet (ivm de vele regen even en het eten in de gaten houden alleen in het hok gelaten) en die lijkt ook al een stukje fitter, hij heeft al een klein beetje zelf gegeten, het is niet veel maar toch vooruitgang! Ik denk dat ik het dwangvoer vandaag ook even laat en kijk of hij het nu helemaal zelf gaat doen!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:03

Fijn! Weet je al wat het was bij je oudje?

Ik zou je gecastreerde ram vooral veel lekkers voorschotelen zodat je zeker weet dat ie gaat eten.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:37

Geen idee wat het was bij t oudje nee, of een wondje waardoor hij zich compleet open gekrabd heeft of de syfilis wat jij zei zou ook zomaar kunnen .. Maar even goed in de gaten houden dus!

Ja hij heeft de beschikking tot wortel, appel, lekker stokje, groen van de wortel (want daar is hij dol op!) brokjes, hooi en gedroogd brood! Tot nu toe van alles een hapje of een paar hapjes gehad!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 09:43

Yesyesyes! Goed nieuws!
M'n gecastreede mannetje eet weer!! Hij heeft vannacht braaf de brokjes gegeten en vanmorgen ook weer z'n nieuwe brokjes, net een appel gegeven en hij begon meteen te eten en is nu overgegaan op het knabbelstokje! :D

En m'n oudje is ook echt de goede kant op nt gaan! Want die heeft met z'n bakjes gegooid vannacht (dat doet hij vaker haha) alleen maar goed nieuws dus :D

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:07

*\o/* *\o/* _/-\o_
Jeah goed nieuws!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:11

_Tarzan schreef:
Yesyesyes! Goed nieuws!
M'n gecastreede mannetje eet weer!! Hij heeft vannacht braaf de brokjes gegeten en vanmorgen ook weer z'n nieuwe brokjes, net een appel gegeven en hij begon meteen te eten en is nu overgegaan op het knabbelstokje! :D

En m'n oudje is ook echt de goede kant op nt gaan! Want die heeft met z'n bakjes gegooid vannacht (dat doet hij vaker haha) alleen maar goed nieuws dus :D

Jeej! *\o/* *\o/*