Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:57

Die bruin/oranje hokjes gaan vaak maar 1 of 2 jaar mee, dan begint het hout slechter te worden. Dan vooral de daken, de rest van het hout gaat wel langer mee als je het beitst.

Dit zijn wel goede kwaliteitshokken, zitten in België.
http://limburgsekippenhoeveparadijs.be/ ... okken.html

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:00

Het dak is gelukkig nog niet zo'n probleem. Mijn vriend is dakdekker van platte daken :D Dus met dakleer krijgt hij dat wel opgelost! Maar zit er inderdaad niet op te wachten dat ik een hok van 300 euro aanschaf, om vervolgens na 2 a 3 jaar weer op te kunnen ruimen! Ik ga eens kijken op de site!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:04

Hebben jullie een duidelijke truc hoe ik verschil zie tussen hennen en hanen van wyandotte kuikens 5 weken oud?

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:05

ZO! Even een wat langer antwoord!

Echt, wat een leuke frummels heeft Toos! Ik zou de eieren die nu nog niet uitgekomen zijn, vanavond weghalen… Op een gegeven moment gaat Toos de keuze maken: broeden of met de kinders op stap, en waarschijnlijk zal dat het laatste gaan worden dus wordt de laatste eitjes niet meer tot het einde toe uitgebroed.
Maar zolang Toos nog met haar fluffiekont op de eitjes zit… lekker laten zitten!

Nu maar hopen dat dit hennetjes zijn, en heen haantjes…
(als je ze gaat slachten… kom je erachter dat ze ze blauw vlees hebben…)

Amaris: echt heel raar… maar je vertelde dat de witjes zo klein behuisd zaten… hebben ze niet zitten verenpikken misschien? Ik weet het ook niet… hoop dat alles netjes weer aangroeit...

Mijn net staat! 12 Meter is meer dan genoeg, heb hem alleen nog niet hoeven te gebruiken en hij staat dus nog steeds open. Maar deze week komt de stukadoor het huis beneden doen, en dan moet het net gebruikt worden, anders heb ik kipjes die op de rand van een met-gips-gevulde-kruiwagen gaan zitten pitten :D

De dames doen het goed hier met drieën!
Wat groeien ze toch!
Ze lopen van morgens vroeg tot avonds laat heerlijk hier in de tuin te banjeren, en vooral te zonnen.

Even kleine spam:

Op stap in de tuin:
Afbeelding

Nog veel onkuid weg te werken: :o
Afbeelding

Onze Dot (ja, alweer een Dot, maar het is ook een echte Dot)
Afbeelding

De brutaalste van al, maar zo gezellig!
Omdat ik de naam Binkie in dit topic zo vaak voorbij heb zien komen, en omdat ze de stoerste is van allemaal en nergens bang voor en het onderzoekenste… heet ze Binkie! (sorry Amaris!)
Afbeelding

En hier hebben we Pat (van patrijs):
Afbeelding

Vaak ben ik ze kwijt (omdat die witte Kleine er nu niet meer bijloopt hebben ze allemaal een soort van schutkleur :D )
En dan vind ik ze hier:
Afbeelding

Of hier...
Afbeelding

Of hier… achter de zonnende hond drie zonnende kipjes!
Afbeelding

edit: autocorrect gecorrigeerd :+
Laatst bijgewerkt door _Floss_ op 22-04-14 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:08

Hahaha ach wat schattig zeg, ze zijn echt heel leuk!
Wat zijn dat voor kipjes?

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:13

Wyandotte, van 6 februari… Nog jong dus!

Ik weet niet goed of je op 5 weken al verschil tussen hennen en hanen kan zien..
De hanen hebben wel dikkere poten dan de hennen…
De drie dames van mij komen bij een hobbyfokker vandaan die ze heeft laten sexen…

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:31

Wat lief die kuikens! Hoeveel zijn er nu uit het ei?
leuke foto's van de wyandotjes!
zaterdag de kipjes even uit het hok gedaan. Na kwartier gingen ze hun ren weer in. Met beetje graan. Was even een probeersel. Vanmiddag laat ik ze ook even los. Zonder hond. Die vindt het veel te leuk.
die hokken van grootplezier heb ik ook gezien. Maar echt waaibomenhout en zo weg denk ik. Ik had voor vijftig euro meer een hardhouten hok met ren.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:44

Wat een schattige kuikens komen er voorbij hier! Gefeliciteerd Antheman met de nieuwe aanwinstjes en wat een leukerds heb jij, Floss!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:02

anneliesdj schreef:
Hebben jullie een duidelijke truc hoe ik verschil zie tussen hennen en hanen van wyandotte kuikens 5 weken oud?

Kan je geen foto's plaatsen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:09

Flos wat een TE leuke foto's!!! Wat een MOOIE kippies joh <3 <3

En Binkieeee!! YEEAAAHHH nog een Binkie!

Mijn naam Binkie was ook gejat van het leukste stalhondje, dus de traditie wordt gewoon voortgezet. Cool!

anneliesdj, ik zag met drie weken al het verschil maar dan bij de orpingtons, ik zat het aan het kammetje. Eentje kreeg al met drie weken een duidelijk kammetje (nouja, een soort van dan) waar de rest nog helemaal 'kaal' was. Dat was dus het haantje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:41

Laptopmuis schreef:
anneliesdj schreef:

Kan je geen foto's plaatsen?

Nee er is iemand die ze aanbied via mp, 8 stuks geloof ik.
Wil ze allemaal wel overnemen maar als het echt nog niet te zien is, betaal ik minder dan wanneer ik al kan zien dat er bv 5/6 hennen bij zijn. En ik meen dat het op 5 weken wel te zien moet zijn? Zie namelijk ook adv van kuikens van 4 weken die al gesekst zijn.
Dus dan begin ik me af te vragen of die kerel me niet voor het lapje zit te houden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:57

Dank voor de felicitaties! Ik zal ze overbrengen naar Toos! Nummer 4 is er ook, ik denk dat t hierbij blijft.

Wat een enige kippen heb je Floss en ook zo leuk op de foto gezet!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:02

Haha ik heb ook eitjes, maar niet van de kippen.
Ik zal ze straks even delen, heb stiekem even in de nestkastjes gegluurd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:46

anneliesdj schreef:
[Nee er is iemand die ze aanbied via mp, 8 stuks geloof ik.
Wil ze allemaal wel overnemen maar als het echt nog niet te zien is, betaal ik minder dan wanneer ik al kan zien dat er bv 5/6 hennen bij zijn. En ik meen dat het op 5 weken wel te zien moet zijn? Zie namelijk ook adv van kuikens van 4 weken die al gesekst zijn.
Dus dan begin ik me af te vragen of die kerel me niet voor het lapje zit te houden.

Nou... er zijn hennen die met 12 weken of nog meer als hen verkocht worden en later toch haantjes blijken te zijn. Dat kan tot op vrij hoge leeftijd nog mis gaan.

Ik kon daarom ook bijna niet geloven dat ik het met drie weken al kon zien, maar dat bleek toch wel echt te kloppen.

Zal ook rasafhankelijk zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:59

Ja dat snap ik, en kleurafhankelijk misschien ook?
Maar ik zie dus ook wyandotjes die op 4 weken gesekst worden verkocht.
Maar het kammetje is het enige waar je het aan ziet? Of is er meer?

Ben foto's aan het uploaden btw :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:01

Jaaaa eindelijk watermaalse kuikens, jeetje die zijn echt klein!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:02

He wie waar?
Foto's!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:16

Ik probeer morgen foto's te maken. Er zijn nu nog eieren aan het uitkomen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:18

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:39

1 van onze kipjes mankt plots... Ik snap er niks van!
Wat nu gedaan? Voor de rest is ze wel nog heel happy enz.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:09

Oohhh.... Binkie en Bibi lopen te klokken... dus ik zit zo te denken.... als die broedsheid doorzet, dan leg ik er misschien twee van mn broedmachine-eitjes onder. Kloekje met kuikies, hoe schattig is dát!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:29

Lijkt mij ook zo leuk een kip met kuikens. Ik kan er nog max 2 hennen bij. Maar straks worden het hanen, dat zou jammer zijn. Maar hoe weet je nu of ze broeds worden. Tot wanneer kunnen ze broeden ivm de winter en een goed verenkleed.
Gister hebben ze even weer gescharreld. De kat nam even een sprong in de aanval maar droop af toen de haan haar boos en dreigend aankeek. De hond vindt vooral het opjagen leuk. Maar gelukkig geen pogingen om ze te pakken. Kippen blijven ook kalm. Na een poosje gaan ze ook zo hun hok weer in. Wil ze nl wel hun hok in kunnen doen als ik weg ga of mijn moeder op bezoek komt die bang voor kippen is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:34

Wat mij enorm helpt om ze ergens te krijgen waar ik ze wil hebben is mijn geheime wapen:
Het Groene Bakje.

Jaja.

Ik heb een bepaald groen plastic kommetje, en daar heb ik ze een paar keer iets extreems lekkers gegeven. Yoghurt, of gekookt ei of iets dergelijks. En nu associeren ze Het Groene Bakje met iets heel lekkers dus als ik ze ergens wil hebben, pak ik het geheime wapen, loop ergens heen, en ze rennen me zo achterna! haha! Als ik de achterdeur al uit kom met het Groene Bakje worden ze al helemaal gek.

Dus ik zou zeggen: regel een Groen Bakje, en je krijgt ze overal waar je ze wilt hebben!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:59

Hahaha. Dat is een idee. Mijn kipjes zijn nog wat kieskeurige eters. Maar ook dat verandert met de dag. Heb wel een geel bekertje met graantjes. Daar zijn ze wel al gek op. Ze krijgen ook graan als ze hun hokje weer in gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:55

Meelwormen kun je bij de dierenwinkel halen. Gegarandeerd dat ze dan je beste vriendjes zijn.