Misschien moeten we allemaal eens fotos plaatsen van onze half kale kippen? Hier zijn ze om de beurt echt heel erg aan de beurt. Het ziet er bijna uit alsof ze slecht behandeld worden
Hier verander ik niet te veel aan hun dieet tijdens de rui. Als je hun voer veranderd moet het lichaam daar ook aan wennen en juist dat kunnen ze wel missen. Vitamines een keertje bij geven kan natuurlijk geen kwaad nee. Verder zorg ik dat als ze erg kaal zijn ik op let met regenachtige dagen dat iedereen genoeg droge plekken buiten heeft en dat ze genoeg eten. Ik heb 1 hen die altijd tijdens de rui wat duf is en mijn haan dit jaar is ook niet helemaal happy maar buiten wat extra vitamines en een keertje wat extra eiwitten kan je gewoon niets voor ze doen. Vooral niet dingen doen als naar binnen halen enz want door die stress kunnen ze juist slechter gaan dan beter.
Ik heb wel nog een paar leuke half kale foto's van dit jaar. Ik had er een paar die dachten dat ze niet meer dan 2 veren op hun vleugels nodig hadden bijvoorbeeld XD
LWDaisy
Geplaatst: 20-10-25 21:48
Hier is het Rova weer die er toegetakeld uitziet Ze had het vorig jaar ook zo erg haha. Brodiechicken heeft eindelijk weer een kont vol pluimen!
Maar: ze genieten wel van warme havermout met vers fruit!
Ik geef trouwens een vloeibaar supplement om te ondersteunen met de rui
Sue_
Geplaatst: 20-11-25 10:06
Bedankt trouwens voor alle reacties! Heb ik zeker wat aan.
Doe jullie met de huidige koudere temperaturen nog iets extras voor de kipjes? Behalve uiteraard zorgen dat het drinkwater dooi blijft.
JudithO
Geplaatst: 20-11-25 10:07
Hier ligt sneeuw, dus ik voer ze nu in het hok. Het water staat nu ook binnen. Ze kunnen wel naar buiten, maar sneeuw is lava
De ventilatieroosters staan minder ver open nu (ventileren moet natuurlijk wel gebeuren maar hoeft niet op standje airco) en ze hebben een dikke laag strooisel. Ik strooi ook graan door het hok, dan zijn ze lekker de hele dag druk met die tussen het strooisel uit scharrelen.
Haha. Hier kwamen ze gisteren 1m uit het hok gerend, toen in de ankers vanwege de sneeuw maar een halve minuut later liepen ze verder naar hun voerbakken en waterbakken en de eenden doken meteen het badje in XD Hier geven ze niks om het weer
Wij zijn net terug van vakantie, en Flora is heel hard in de rui gegaan. Ik zie ze vandaag ook meer schuilen, dus voor de zekerheid ook een voerbak in het hok gezet.
Hoe doen jullie het met de afscherm plicht die nu in veel delen van Nederland is ivm vogelgriep? Wij hebben geen afgeschermde ren en alleen het hok vind ik te klein. We hebben ze nu in de schuur gedaan, waar ze meer ruimte hebben maar ideaal is het niet
Wij hebben door de vogelgriep eigenlijk een paar jaar geen kippen gehad omdat we deels in het bos wonen...We miste het toch en hebben een ruime ren gemaakt en kleinere kippen genomen...dus de ren afgedekt met gaas,we hebben ook wel eens vijvernetten gebruikt....De vogelgriep is een jaarlijks terug kerende ellende ,dus je kan er dan enkel maar mee dealen....Maar ik mis de scharrelende kippen wel.
Ik heb op de buitenren stevig zeil gedaan, normaal alleen met een net tegen het wegvliegen. Vind het wel een verademing met minder blubber, In de winter breiden wij de ren altijd uit naar onze overkapping zodat ze daar ook droog kunnen zitten (in de zomer zet ik die hekken aan de andere kant van het hok op het gras). Verder alleen onder toezicht los in de tuin en geen tuinvogels voeren.
Overigens heb je als hobbyhouder geen ophokplicht maar voor de veiligheid van mijn kipjes neem ik dus wel maatregelen
Wel afscherm plicht toch...dat is met netten er over,..op hokken is echt afdekken....Wij hebben nu de helft dicht met doorzichtige golfplaten en de andere helft met gaas,daar gooien we zeil over als het ophok plicht is.Zie net dat hier in vlaanderen afschermplicht sterk word aan bevolen maar enkel verplicht is voor professionele kippenhouders... En je moet zien dat de wilde vogels bij je kippen weg blijven,
Ik heb 4 kipjes en heel eerlijk lopen ze hier nog gewoon rond, ik weet dat er een risico is, maar ze zijn nooit gewend geweest om opgesloten te zitten en de ren is piepklein, dus dat zou een hoop stress betekenen. Binnen zou wel even kunnen maar wie weet hoe lang de ophok/afschermplicht gaat gelden
Mijn kippen zitten ook niet opgehokt. Daarvoor is het nachthok te klein en de ren te groot en met allerlei metershoge bomen en struiken erin, daar kun je geen netje overheen spannen. Helaas waarschijnlijk een maand of 2 geleden wel met vogelgriep te maken gehad. Binnen 2 weken 3 kippen verloren aan de verschijnselen van vogelgriep. 1 andere hen is wel ziek geworden maar heeft het gered en is weer beter. 3 anderen niet ziek geweest. Moet via wilde vogels hier gebracht zijn en qua tijd klopt dat want een week ervoor was er vogelgriep op een groot bedrijf niet ver van hier.
Wij wonen gedeeltelijk in het bos,dus ook bomen in de ren...Als je dieren wilt houden moet je er ook goed voor zorgen...Ik zag ze ook liever los...wij hebben gewoon ook 2000 euro uit gegeven om een fatsoenlijke ren te bouwen het afspannen met bomen vergt wat creativiteit..als ik dat niet had gewild hadden we ook geen kippen meer genomen,,de afscherm plicht duurt inderdaad lang...We hebben trouwens ook maar 4 cochins lopen...
Toch veel mensen die ze loslaten... Los van het risico dat de kippen zelf lopen, vind ik het ook een risico voor de bedrijven hier in de buurt... Ik vind dat we met zijn allen wel een verantwoordelijkheid hebben om verspreiding proberen te voorkomen.
Wij hebben een stuk van 3,5 x 2,5 afgezet in de schuur voor 5 kipjes. Die mogelijkheid hebben we gelukkig, maar ik vind het wel sneu dat ze niet buiten kunnen. Normaal lopen ze los in de tuin/op de akker, dus afschermen van wilde vogels is onmogelijk anders. Hoop dat het allemaal niet te lang duurt...
Die van mij lopen nu ook nog "los". Ze lopen hier in een deel van de tuin, afgezet met een ehh schapen net maar dan die voor kippen zeg maar.
We zijn bezig met de koop van een huis. Daar wil ik wel een fatsoenlijke ren voor ze gaan maken waar ze ook lang niet altijd meer uit mogen dan.
Ik moet daar dan ook een nieuw kippenhok gaan zetten en ik zit eigenlijk op het moment te kijken naar een metalen schuurtje. Heeft daar iemand hier ervaring mee? Kwa ren zelf. Deze wil ik van hout maken met een gaas wat eigenlijk vooral ook budget vriendelijk is. De ren hoeft echt niet roofdier proof te worden want 1 ze gaan de nachten toch gewoon opgesloten in hun hok en 2 ik zet zeer waarschijnlijk toch langs de ren een stroomdraadje om vossen enz van het gaas af te houden. hebben jullie daar nog tips voor welk gaas jullie het meest fijne vinden? Kwa bovenkant ben ik er nog niet over uit of ik deze dicht wil maken. Ik nijg nu wel daarna zodat als wij een keertje een paar dagen van huis zouden zijn ze zo hands of mogelijk zijn, en als 2e om eksters enz bij mijn eieren weg te houden. Hier waar we nu wonen verlies ik vooral in de zomer enorme hoeveelheden eieren als ik er niet super bovenop zit of niet veel thuis ben.
Ohh en als laatste, Voor de nieuwe ren wil ik een leuker zwembadje hebben voor mijn eenden, heeft hier iemand ook eenden en wat voor "bak" gebruiken jullie? Het zijn muskus eenden dus ze hebben niet veel water nodig, ze hebben nu een schelp maar ik merk dat vooral mijn 2 jonge eenden het liever toch iets groter zouden hebben.
Mijn kippen zaten sowieso al afgeschermd, vind ik veiliger voor ze ivm katten van de buren ed Een deel overdekt zodat ze droog kunnen blijven, een deel "nat" met enkel kippengaas er overheen.
Ik ben geruster op die manier
996981
Geplaatst: 04-12-25 18:35
Hoe onze kipjes nu zitten. Zal morgen even een foto maken van het buitenhok. Ik zie geen mogelijkheid om dat op een mooie manier af te schermen maar misschien jullie wel. Kipjes zijn volgens mij best blij, maar ik mis het beeld van scharrelend pluis wel
Onze kat heeft nul interesse in kippen gelukkig. Hij slaapt er letterlijk naast nu
Hier zitten de kippen altijd afgeschermd. Te veel roofdieren en dan met name roofvogels, dus overdekt zitten ze altijd. Loslopen is gewoon vragen om problemen, als ik de ren niet overdekt heb verlies ik er echt al te veel. Ik heb nu gewoon zo'n vogelnet over de ren, maar in de toekomst zou ik het graag wat degelijker maken. Als het nu sneeuwt plakt alle sneeuw eraan vast, waardoor ik steeds overal gaten krijg. Een vaste constructie zou absoluut het handigst werken, en dan zou ik ook gelijk minstens de helft voorzien van golfplaten, wel lichtdoorlatend, zodat ze ook nog meer droge grond buiten hebben.
Een metalen hok zou ik niet direct aan beginnen, omdat metaal in de winter echt gruwelijk koud wordt. Het maakt wel makkelijk schoon, maar als je niet in een warmer klimaat zit zou ik er echt niet aan beginnen. En ik zou bang zijn voor roest. Met bodembedekking erin heeft zo'n metalen hok natuurlijk wel meer te verduren dan als hij als schuurtje in gebruik zou zijn.
Qua eendenvijver hadden wij voorheen gewoon een echte vijver gegraven, met pomp, waterplanten en vissen om de waterkwaliteit goed te kunnen houden. Bijkomend voordeel is dat de kippen er ook uit dronken, dus ik hoefde behalve als het vroor nooit meer water te geven.
Tsja noem mij maar een wappie ik scherm niets af. er staat een groot hek omheen er komen geen watervogels, want die schijnen het vooral te verspreiden, de musjes en kraaien en eksters die altijd mee eten met de kippen die gaan er toch tussendoor / onderdoor. Ik heb de NVWA al eens langs gehad en die geven ook aan dat ik het niet kan afschermen het is gewoonte groot en door de bomen niet te doen. Mijn toom is ook te groot om op te sluiten in het nachthok 7 maanden lang (want daar hebben we het jaarlijks over).
Ik heb ze ook de vraag gesteld: van stel: mijn kippen krijgen de vogelgriep door een besmette mus /kraai / ekster. Hoe kan dat invloed hebben op de kippen van het kippenbedrijf laten we zeggen 10 km verderop. Daar hebben ze geen antwoord op. Ze zeggen dan dat als er een nieuwe mus in mijn kippenweide landt dat die dan van mijn kippen de griep kunnen krijgen. En dat die mus misschien wel doorvliegt naar het bedrijf. Waarop ik zeg: Hoe groot is die kans dan? Minder dan 0,1 %.
Kijk ik snap dat als je een kinderboederij hebt met kippen en watervogels bij elkaar dat het risico van besmetting groter is, maar mijn kippen gaan 0 invloed hebben op de besmetting 10 km verderop. Gaan ze dood dan gaan ze dood zo niet dan niet, ik heb ze al 8 jaar zo en ik ben nog nooit een kip kwijt geraakt aan de vogelgriep. Bovendien is die minder dodelijk dan ze claimen, ja zwakke dieren, maar dat geldt voor iedere griep. En voor de 'fabriekskip' geldt dat genezen een klap duurder is dan afmaken en weer nieuwe kippen.
ik scherm ook alleen af voor de bescherming van mijn eigen dieren, ik vind het heel vreselijk wat er op die grote bedrijven gebeurd en hier in het dorp is een plek waar die vrachtwagens vol slachtkippen verzamelen en dat vind ik echt afschuwelijk om te zien. Maar mijn kippen zijn echt mn huisdieren en mn vriendinnetjes dus die bescherm ik zoveel mogelijk