De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 19:46

caro29 schreef:
Is het geen idee om via een opvang sparrow te koppelen. Wat sneu voor Nacho! Die geeft gelijk een trauma.
Ik heb 2x een konijn alleen gehad tot hun dood. 1 voedster was te dominant en vocht iedereen het hok uit behalve de kat :o
Laatste rammetje was altijd alleen geweest en te onderdanig. Die bleef apart in een hoekje zitten en durfde niet meer te eten

Het rammetje wel geprobeerd te koppelen? Ik heb een soortgelijke voedster geprobeerd te koppelen, 4 jaar en kent geen andere konijnen, maar het dier was zo angstig dat ze stil bleef zitten en helemaal kaal geplukt werd.
Ik wil misschien nog een nieuwe poging doen maar ik vind het ook zo sneu als het weer stress op levert.
Ben nu aan het kijken naar een ren in het verblijf zodat ze wel snuffel contact hebben maar ze niet bij elkaar kunnen komen.

caro29

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 20:02

Ik heb het rammetje geprobeerd te koppelen maar hij was serieus bang en at niet meer. Die vond het ook prima om alleen te zijn. Hij at weer en rende weer rond. Dan kan ik wel zeggen nee volgens het boekje moet je samenleven maar ik heb liever een blij dier

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 15:23

Leuk setje achaiah (hopelijk goed onthouden)
En ben benieuwd of je een leuke dame voor het rammetje vindt :j

En het liefst ziet iedereen hier de konijnen samen, maar er zijn altijd wel uitzonderingen. Liever gelukkig zonder vriendje dan ongelukkig met toch?

En overleg gehad met de fokker. 10 juli gaan we Hikkie en Lassie ophalen. Ik had nog overlegd met de dierenarts over castreren, maar deed hij eigenlijk nooit en zag juist meer nadelen dan voordelen van een castratie als het niet direct nodig was.

Ik hoop nu alleen maar dat ook die koppeling goed gaat verlopen (als ze gekoppeld mogen worden) en we 7 happy nijnen hebben...

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 16:02

Hahahaha naiwhl, bijzondere gedachtengang _O- altijd maar afwachten of het gaat lukken...

Achaiah, oh wat sneu -O- je voedstertje heeft niet veel geluk met vriendjes.
Ik snap wel dat dat lastig is voor Sparrow, zolang alleen gezeten... -O- :(:)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:07

Castreren bij een voedster bedoel ik trouwens. Rammetjes doet hij regelmatig. Maar hier in de regio is het blijkbaar heel ongebruikelijk om op voorhand een voedster te castreren.

Denk dat je dat bedoelde Kimberley als bijzondere gedachtegang?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:46

Hier worden ook vooral de rammen gecastreerd.
Kleintje is weer gegroeid. 37 gram. Vandaag 10 dagen. Die zie ik nog niet snel de ogen open doen

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:19

Mijn veearts castreerd ook geen voedsters. Castratie voor Kiwi is trouwens inmiddels wel gepland op 24 juni. Dat is mijn vrije dag dus kan ik hem mooi in de gaten houden als hij thuis komt. Hij moet er om 9 uur zijn en wat voer mee hebben zodat hij na de operatie meteen wat eten aangeboden krijgt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:26

Savannah is thuis...
Geheel onverwacht (ook voor de dierenarts) waren haar melkklieren vannacht weer goed gevuld. Operatie kon dus niet doorgaan, snijden in gevulde melkklieren is niet fijn zei ze.

Heb antibiotica meegekregen en moet elke dag 1 spuit zetten gedurende 14 dagen. (heb bij de dierenarts zelf ook al 1 spuit mogen zetten zodat ik weet hoe het moet).

Als in tussentijd de wond lelijk wordt of ik vertrouw iets niet mag ik altijd bellen/heen gaan.

Over 14 dagen zouden de melkklieren volledig droog moeten zijn. Haar terug bij de jongen zetten mocht ik niet doen want dan zou ze gestimuleerd blijven en nog langer moeten wachten voor de operatie.

Er is wel een kans dat de gezwellen afnemen door de antibiotica. Ik hoop ergens dat dit gebeurt zodat de ingreep minder groot zal zijn.

Buik nu (moet het elke dag ontsmetten)
Spoiler:
Afbeelding

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:02

NAIWHL schreef:

En het liefst ziet iedereen hier de konijnen samen, maar er zijn altijd wel uitzonderingen. Liever gelukkig zonder vriendje dan ongelukkig met toch?

En overleg gehad met de fokker. 10 juli gaan we Hikkie en Lassie ophalen. Ik had nog overlegd met de dierenarts over castreren, maar deed hij eigenlijk nooit en zag juist meer nadelen dan voordelen van een castratie als het niet direct nodig was.

Ik hoop nu alleen maar dat ook die koppeling goed gaat verlopen (als ze gekoppeld mogen worden) en we 7 happy nijnen hebben...

Meer nadelen?? Welke dan? Je konijn mogelijks verliezen aan baarmoederkanker lijkt me reden genoeg om het wel te doen. Maar dan wel bij een DA die er ervaring in heeft...

@art, hopelijk helpt de AB wat!

@achaiah, leuk koppeltje! Hopelijk vind je voor Sparrow ook nog een maatje.

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:34

Gigixponys schreef:
NAIWHL schreef:

Meer nadelen?? Welke dan? Je konijn mogelijks verliezen aan baarmoederkanker lijkt me reden genoeg om het wel te doen. Maar dan wel bij een DA die er ervaring in heeft...

Precies dit idd! Maar sowieso inderdaad bij een dierenarts die het vaker doet. Er staat op een ander forum een hele fijne lijst met konijnkundige dierenartsen. Daar zit er altijd wel een bij die in de buurt zit volgens mij.

@achaiah elk konijn is te koppelen, echt allemaal, ook als ze altijd alleen hebben gezeten. Maar het is zaak om een geschikt maatje te vinden. Daarom raad ik je aan naar een opvang te gaan voor een koppelvakantie. Dan komt hij sowieso met een vriendinnetje terug! Geen enkel konijn is gelukkiger alleen, maar sommige zijn gewoon niet zo makkelijk te koppelen.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:58

Het duurt sowieso nog even voor we überhaupt zouden moeten castreren, maar ga eerlijk gezegd ook niet 6 voedsters wegbrengen voor een castratie. Het zou dan om de reuzen gaan, maar ik woon in duitsland en de dichtstbijzijnde dierenarts uit de lijst is al bijna een uur rijden...

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 19:57

Afbeelding

Ze hebben nu ook het paadje erbij gekregen. Toch 8m2 extra ruimte om rond te huppen en maken dankbaar gebruik van :)

Ze probeerden direct hun eigen wei in te gaan, maar daar laten we eerst nog even het gras groeien. En eerst nog wat langer samen op neutraal terrein tot ze echt lekker hecht zijn.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:21

Mag ik ook meelezen/meepraten. Wij zijn begonnen met twee konijnen. Door dierenarts gezegd twee mannetjes… maar helaas. Dus nu hebben wij een nestje van 6 konijnen.

Uiteindelijk vriend zover gekregen dat ik “iets” mag gaan bouwen. Maar het is al heel lang geleden dat ik konijnen heb gehad. Konijnen zitten nu in een soort van kippenhok omdat ik een grote ruimte voor ze wil.
Mannetje zit nu even apart, die moet eerst gecastreerd worden. Nu heb ik ook nog een konijn overgenomen van mijn werk, en die is ook net bevallen. Daar tel ik er nu 9.

Dat is natuurlijk veel te veel om te houden. Ik moet dus een logische keuze gaan maken wat ik ga maken, hoeveel ik er ga houden en hopen dat ik de anderen kan verkopen

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:45

Oké oké, ik neem het terug wat ik zei over ik heb geen gravers. Kon Jerry gisteravond niet vinden toen ze het nachthok/ren in moesten _O- Afbeelding
Hij zat hieronder. Niet diep gelukkig

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:48

NAIWHL wat fijn die extra ruimte.

Welkom wescha, oei dat worden wel veel konijnen :+

Hahaha jeetje, konijnen zijn nu eenmaal gravers he :+

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:07

Welkom Wescha. Zo heb je opeens wel heel veel konijnen... :wow:

Zo kan je op zoek Jeetje. Ik vind konijnen toch ook altijd een soort hooligans _O- daarom hebben wij maar fort Knox gemaakt...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:36

Welkom Weesha!Oeh wat een boel nijntjes := wel super gezellig zo'n grote groep, kunnen ze allemaal met elkaar overweg, of heb je er een aantal apart zitten?

Jeetje, ohh wat zul je geschrokken zijn :oo wat een fopkonijn zeg :+

Bloem is net toch begonnen met vacht plukken *\%/* ben heel erg benieuwd! Begon al te twijfelen (ondanks dat je ze steeds duidelijker zag bewegen) omdat ze de laatste 1,5 week niks meer aan t nest deed en daarvoor een dag of 3 enorm fanatiek was. Maar het gaat nu dan toch echt gebeuren denk ik.

Afbeelding

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:11

Geschrokken, een beetje. Het was namelijk eigenlijk al "donker" dus was ik met een zaklamp aan het zoeken naar Rosie (wildkleur) of zij al in het hok was. En toen zag ik die kleine oranje nergens. Maar ja in het licht van een zaklamp lijkt alles ineens oranje :j Tot ik die lading zand zag liggen, toen ging er een lichtje branden. Til die kist op en daar zat dat kleine terrornijntje.

Moest trouwens laatst ook erg lachen om hem. Was ik hun ren aan het vegen, poepjes enzo, om het wat netjes te houden. Daar was hij het niet helemaal mee eens. Brommen, brommen := Moest echt vreselijk om hem lachen. Kleine opdonder. Ze zijn zo anders dan Nappie, dat maakt het gemis wel dragelijker. Al vind ik het wel jammer. Nappie kwam altijd even tegen je kuit aan beuken als je op het terras zat. Zo van hallo wat kom jij doen op mijn terras.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:23

Oh herkenbaar, Kiwi hier die komt ook altijd even laten weten dat het 'zijn' tuin is haha, maar wel heel lief even met z'n neusje duwen tegen je been en hup weer weg.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:41

Welkom Wescha! Je bent lekker direct van 2 naar uhm... veel, konijnen gegaan.

Hooligans :') Ja, dat is wel de juiste beschrijving ja.
Ik mocht maandag naar de dierenarts om bij mijn voedster de kiezen te laten bijwerken. Belt de assistente later op dat alles goed is gegaan, ze zich voorbeeldig heeft gedragen, direct weer eet, goed op temperatuur... en dan hoor je op de achtergrond "ze is het matje aan het opeten!". Ja hallo aandacht :+

Ik ga binnenkort verhuizen en heb een graafbak klaar gezet in de nieuwe ren (een grote soort speciekuip bak). Om te compenseren dat ze pas volgend jaar weer gras zullen hebben want dat moet nog groeien in de nieuwe tuin :(:)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:30

Fotospam van kleuters
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

<3
Afbeelding

Afbeelding

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 12:38

Oooow idylle! Spannend! Die zullen er binnen 24 uur wel zijn!

Art, oh wat een schatjes! <3 hoe oud zijn ze nu?? Sneu dat mama er niet bij mag, hoe vindt ze dat?

Jeetje, das pech, konijn weg :+
Gelukkig was hij nog niet diep!

Wescha oh... het bekende verhaal :+ die dierenartsen :x heb je fotos van je bunnies? Van 2 naar 9 in hoeveel tijd?

Naiwhl, leker dat ze daar ook kunnen rennen! Hoe maao je het gras eigenlijk neutraal/schoon? :+ oow een sterilisatie bedoel je, ik dacht al, waarom zou een da het nut van een castratie niet inzien :+
Naja weet je iig dat je opzoek moet naar een andere da :=

===================================

Hier was ik River gister ook kwijt :+ waarschijnlijk met voeden uit het hok gesleept :x

Heb haar vandaag een kwartiertje laten scharrelen buiten het hok, zo leuk om te zien! Brownie kwam ook een paar x kijken, die is er heel lief tegen <3

Het wordt echt een mooi poppetje!
Alweer 2 weekjes vandaag!

Afbeelding

Afbeelding

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:49

Oooh wat zijn ze lief Kimberley en Art! Heerlijk floefig ook weer.

Van castreren van rammetjes ziet de dierenarts gelukkig zeker het nut in. Anders zou het wel heel ernstig zijn. :+ Voedsters is hier gewoon niet gebruikelijk.
Voor de castratie/sterilisatie van Hikkie en Lassie (namen van de duitse reuzen) ga ik nog wel rondkijken waar dat eventueel kan. Verder ben ik heel tevreden met onze dierenarts :j

Ga zo eens kijken hoe het staat in de schaduw en de konijnen.

De wei maken we zo goed mogelijk neutraal doordat ik alle mest heb opgeveegd. Met dat korte gras is een bezem het meest makkelijk. En zet ik het nu elke dag onder water dat het gras ook kan groeien en bijtrekken. Veel meer lukt niet. Maar ze hebben ook een deurtje om hun wei weer in te kunnen ongeveer ter hoogte van de witte voertonnen. En daar zaten ze alle 5 al aan te duwen, trekken en knagen. Het gras is daar het groenst... :Y) Willen het eigenlijk nog minimaal een week laten groeien. De regen die (als het goed is...) komt helpt ook weer mee.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:49

Noeskamoos, een graafbak? Klinkt leuk. Als het staat wil je dan een foto plaatsen?

Kimberley Ahww wat een schatje, twee weken alweer, gaat ook weer veel te snel -O-

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:06

Wat een heerlijke klein grut spam. Zou er zo nog een paar bij willen. Maar helaas, we doen het maar niet. Ik geniet zo gewoon mee.