nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morpheus81

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:02

Het zijn oud Hollandse pannen met zogenaamde strodokken eronder. Die werden vroeger inderdaad gebruikt om het beter water-, wind- en sneeuwdicht te maken. Wij vonden het leuk om dit stukje historie terug te brengen. Het staat heel gezellig.

Thanks voor de tip! Het rek voor de ramen wordt sws nog anders gemaakt. We hebben nog hele mooie houten armen waar de lat aan bevestigd gaat worden. Dit is even tijdelijk.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:29

Mooi Morpheus!

Ja, licht en lucht om de ramen is wel fijn... Ik heb twee ikea sockerbit dozen waar ik ramen in heb zitten, in afwachting van het omsmelten. Ook wel eens open gehad, niets aan de hand. Afgelopen weekend heb ik de laatste twee 5.4mm ramen uit mijn volken gehaald, die dacht ik daar bij in te stoppen. Wat blijkt, ik ben een wasmottenkwekerij begonnen... :r snel de deksel er weer op, die gaan pas weer open (ergens ver achteraf) als ze daarna direct de smelter in kunnen. Gat-ver-damme.

En werkruimte! Ik heb nu een bok voor 2 kasten, met tussenruimte voor 1 kast. Ik heb duidelijk meer nodig:
Afbeelding
Extra tafeltje, overal losse kastdelen en dekplanken, en achter de bok heb ik ook de zesramer nog staan. Nu was dit ook wel een extreme situatie :) Ik wilde HKs afnemen, de BEEP base plaatsen, en de stack moest anders opgebouwd worden.

Bij een van de andere kasten (vrijdag had ik er nog 3 staan) bleek geen voer en geen broed te zijn. De Q heb ik niet gezien. Bijtjes waren heel sloom, waarschijnlijk vanwege het voedselgebrek? Maar het waren er wel veel, er waren 7 straatjes gewoon goed bezet.
Ik heb ze samengevoegd met een andere kast. Achteraf had ik misschien beter nog iets langer kunnen zoeken naar de Q en ze dan flink voeren, in de veronderstelling dat de Q is gestopt met leggen vanwege te weinig voedsel. Maar goed, toen ik dat bedacht stond hun BK al op de andere kast.
Gisteren was de krant tussen de broedkamers al geheel weggevreten en er was rust in de kast, dus ik noem de samenvoeging geslaagd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:50

Welk suikerdeeg moet je nu hebben voor de winter iets met de keuze is reuze. :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:57

Als je ze nu wil bijvoeren zou ik suikerwater voeren, deeg is mooi als de winter lang duurt of ze toch midden in de winter te weinig hebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:00

Ga nu nog niet voeren is inderdaad voor de winter. Maar wil eigenlijk niet te laat bestellen. Maar bij imkershop is wel heel veel keuze.

Kan natuurlijk geen langstroth voerkamer vinden dus suikerwater is dan niet echt handig. Zou dan broedkamer erop moeten zetten voor een eventuele voerbak.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:30

Idd, normaal gesproken in deze tijd van het jaar voer je met suikerwater. Maar ik zit even te zoeken naar het waarom, en vind op imkerpedia het volgende:

Citaat:
Als je suikerwater voert dan wordt dat (onder de juiste klimatologische omstandigheden) vlot door de bijen in de raat opgeslagen, bij deeg gaat dat veel trager. Inwinteren doe je daarom bij voorkeur vlot met suikerwater. Het inwinteren met deeg kan echter wel handig zijn in situaties waarin er nog voldoende tijd is om in te winteren, en de volken ver weg staan. Het is dan gemakkelijk dat je ineens (in een verder goed afgesloten pak) een heleboel deeg kunt aanbieden.

Dus op zich zou het kunnen om er nu suikerdeeg op te leggen, er is nog wel tijd om het weg te werken.

Maar wacht niet te lang voordat je begint voeren, Marcella, tenzij je zeker weet dat ze voldoende voorraad hebben voor de winter. Anders is het straks weer te koud en te nat, dan krijgen ze suikerwater niet meer ingedikt tot honing. Een broedkamer of honingkamer bovenop een dekplank met voergat, waar je dan een voerbak op zet, werkt prima.
Voerbak speciaal voor een Langstroth kast zie ik zo alleen hier: https://honingmagazijn.nl/voerbak-langs ... eder-adam/ maar ik heb niet uitgebreid gezocht.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:42

Veel hadden ze niet van voorraden. Wel heel veel broed gesloten en larven.

Kijk die kon ik dus niet meer vinden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:43

Bijvoeren midden in de winter doe je liever niet, beter om ze nu te voeren dan :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 21:59

Vanmiddag heb ik onze volken gecontroleerd. Even nakijken of ze voldoende eten hebben. Of er misschien honing te oogsten is voor ons of dat we al aan winter voer moeten gaan denken.

Alles prima in orde. Alleen bij een van de volken heb ik drie mooie koningin doppen gevonden. In alle drie zat een bijna volmaakte bij.
Het volk zit op twee broedkamer, met in beide kamers veel bijen en veel brias ( ook heel veel eitjes dus).
In de honing kamer vier ramen verzegelde honing en verder ramen die ze an het vullen zijn.

Ik snap dit dus niet.
Het lijkt een goed functionerend volk. Hadden ze dan zo laat op het jaar toch nog zwerm ideeën?
Wat mis ik?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:14

Heb je de doppen weggebroken, Nickeltje? Zal wel aangezien je weet wat er in zat :)
Heb je alles uitgebreid gecontroleerd, en waren het slechts die drie doppen? En wel echt aangezien als moercellen, geen redcellen? Waar plek op het raam ongeveer? Is je moer in dat volk al ouder misschien?
Het klinkt alsof het wisselcellen zijn, dat schijnt het hele jaar door te kunnen gebeuren. Volgens de boekjes heb je dan +/- zes moerdoppen, niet onderaan de ramen zoals bij zwermcellen.
Maar goed, dat dacht ik eerder dit jaar bij een van mijn volken ook, en dat bleken toch echt zwermcellen te zijn :Y)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:17

Het is een moer van dit jaar. Ik heb haar zelf niet gevonden, maar ik 16 ramen met broed en heel erg veel eitjes ook.
Deze zaten op twee centrale ramen, aan de buitenrand van de ramen.

Met zo een actieve koningin kan ik niet bedenken waarom ze die zouden willen wisselen en op een zwerm zit ik nu ook niet meer te wachten dus ik heb ze opgeruimd.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:31

Wat een mooie plek Indy_Mouse! En ik snap dat je graag wat meer werkruimte zou willen hebben. Het kan ook ineens heel hard gaan met je volken in een goed seizoen....dan heb je er zo ineens heel veel meer.

En een wasmot kwekerij....oeps! Wasmotten zijn echt irritant. Ik heb een kleiner wat zwakker volk. Die zaten nog in een 10ramer, terwijl ze eigenlijk maar een raam of 6 bezetten. Daar zag ik op het kantraam tot mijn schirk ook al de beginselen van wasmot. Heb ze dus direct kleiner gezet. Ik ga ze eerdaags maar ergens mee samenvoegen denk ik. Ik heb meer dan genoeg volken en dan maar geen risico nemen. Het besmette raam heb ik er uiteraard uit gehaald.

En Nickeltje, ik heb ook 1 volk dat nog doppen maakt. Wel duidelijk zwermcellen en geen redcellen of wisselcellen. Ik snap ook niet waarom. Het is een jonge, goed leggende Q, heeft nog ruimte en er is voldoende voer. Ik blijf ze dus maar breken en hoop dat de zwermdrift nu toch onderhand een keer weg ebt. Gisteren trof ik nog maar 1 dop, dus ik heb goede hoop...

Ik ben gisteren begonnen met inwinteren. Ik heb zoals gezegd nu 12 volken en maar 6 voerbakken, dus ik moet het in 2 batches doen. Wij gaan op 25 september op vakantie, dus dan moet het helemaal klaar zijn.

En het werk aan de Bee&Bee gaat gestaag verder! Het afdak heeft nu dakpannen, nu de afwerking nog (windveren, dakgoot etc) de bok maken en dan kunnen de bijen erin! *\%/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:13

Ik heb toen de wasmot aan de kippen gevoerd vonden ze heerlijk en netjes alles opgeruimd voor mij.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:22

Maar slopen de kippen dan niet je hele ramen?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:25

Op het moment dat ze vol zitten met wasmot is dat niet zo'n ramp meer, lijkt me :')
Of bedoel je de houten frames? Hmm. Als je er een beetje bij blijft en ze op tijd weg haalt zal dat wel meevallen toch?
Slim hoor Marcella. Nu kan ik aan mijn man aandragen dat ik toch echt kippen nodig heb.

Morpheus, het ziet er prachtig uit! Zo te zien heb je ook lekker veel ruimte om het huis? Heerlijk!

Nickeltje, 16 ramen broed :wow: _/-\o_ Dan klinkt het niet alsof het aan je koningin ligt inderdaad.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:03

Jaloers Morpheus! Heel mooi!
Kippen zijn sowieso een goed idee :D. Heerlijke beesten.

Bij mij hadden ze nog wat darrenbroed gemaakt, vond ik ook al gek.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:38

Indy_Mouse, ja dat is ook zo, de was is sws niet meer te redden natuurlijk. Wij hebben ook kippen, dus als ik het nog eens bij de hand heb, zal ik eens kijken wat zij ervan denken.

En ja klopt, we zijn echt enorm verwend en wonen heel vrij, hebben eigenlijk geen buren. De dichtstbijzijnde wonen aan de achterkant van ons erf op zo'n 600 meter afstand. Zit een groot weiland tussen. Aan de voor en zijkanten hebben we helemaal geen buren, daar zit een bos, een beek en een natuurgebied.
We hebben echt enorm veel geluk gehad dat we dit 5 jaar geleden konden kopen. We moesten toen een jaar wachten op de overdracht, maar dat hebben we er zeker voor over gehad!

We waren gisterenavond een stukje aan het lopen en toen maakten we deze foto's (no filter!) Was wel even een groot genietmoment! Als je het bruggetje op de foto's overgaat en dan rechtsaf, kom je bij ons huis. De beek ligt op een meter of 80 naast ons huis.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:41

Indy_Mouse_9 schreef:
Op het moment dat ze vol zitten met wasmot is dat niet zo'n ramp meer, lijkt me :')
Of bedoel je de houten frames? Hmm. Als je er een beetje bij blijft en ze op tijd weg haalt zal dat wel meevallen toch?
Slim hoor Marcella. Nu kan ik aan mijn man aandragen dat ik toch echt kippen nodig heb.

Morpheus, het ziet er prachtig uit! Zo te zien heb je ook lekker veel ruimte om het huis? Heerlijk!

Nickeltje, 16 ramen broed :wow: _/-\o_ Dan klinkt het niet alsof het aan je koningin ligt inderdaad.

Zat nog niet helemaal vol ermee was er redelijk betijd met de ontdekking dus gewoon alles verwijdert en op de grond gegooid en toen was het druk om mijn voeten. Al vinden ze het ufo pak wel spannend met een lekker beestje laten ze niet lopen hoor. :+

En heb kunstraat.

https://imkershop.nl/langstroth-enkelwa ... andig.html
Heb deze voerplank.
https://imkershop.nl/voerbakken-bijen/1 ... idden.html
Betreffende maat zou deze er dus makkelijk op kunnen. En dan dak erop. Of denk ik te makkelijk nu.

Ik had nog 7 ramen broed en al maanden geen darren broed. Eigenlijk vanaf het moment dat de koningin is gaan leggen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:54

Marcella schreef:
https://imkershop.nl/langstroth-enkelwa ... andig.html
Heb deze voerplank.
https://imkershop.nl/voerbakken-bijen/1 ... idden.html
Betreffende maat zou deze er dus makkelijk op kunnen. En dan dak erop. Of denk ik te makkelijk nu.

Nee, niet te makkelijk, dit is in principe inderdaad wat je doet.
Ik heb er dan nog een HK of BK omheen staan zodat je de voerbak beschermd, maar ik heb ook 2L bakjes en ik kan niet goed inschatten hoe groot deze 6L is ten opzichte van je kast. Misschien is een rand er omheen niet nodig bij dit formaat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 15:07

Dak valt ruim over de plank heen dus daar zou dan de bak onder komen. Denk 10/15 cm ongeveer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 11:10

Gisteren bijen alvast wat bijgevoerd, maar ook kleine kast controle gedaan. Kwam tot de conclusie dat er heel veel doppen in de kast zitten. Kon niet alles goed doorkijken, want er kwam regen aan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 12:25

Jij hebt ook doppen!? Maar wel ook eitjes? Of is er iets met jouw koningin?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 12:47

Ja open en gesloten broed. Koningin niet voor kunnen kijken vanwege regen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 12:48

Dat is toch bijzonder?
Bij mijn volk waarin dat gebeurt is mijn theorie dat ze vinden dat het toch wel erg vol is in de kast en daarom zouden willen zwermen...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 12:52

Heb nog 2 ramen leeg.