Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StonedRomy

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:41

Als het karakter niet past, dan niet nemen.
Schoonheid is niet van belang als je geen shows wilt lopen of wilt fokken.

Neem aan dat de pups rond week 5 worden gekozen? Dan zou ik dan nog eens gaan kijken welke 2 hondjes overgebleven zijn en dan eerlijk kijken. Niet maar 1 kiezen omdat je over 3 weken een pup wilt, hij blijft hopelijk nog minimaal 10 jaar bij je en dan moet hij bij je passen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:04

Ik had 3e keuze bij 4 reutjes, maar ik had het geluk uit de 2 te mogen kiezen die ik ook op het oog had. Qua karakter heb ik een andere gekozen dan ik eigenlijk wilde, omdat dat karakter me meer aansprak. Die was qua uiterlijk voor mij wel minder, maar heel bot gezegd, je went aan lelijkheid (en vindt 9 van de 10 keer eigen hond toch mooi hah_, een rotkarakter blijft een rotkarakter ;)

Dus ik ga mee met StonedRomy, als het karakter je niet past, niet doen. Maar daarom zou ik nog wel gaan kijken en het bespreken met de fokker. Vooral als je maar weinig gaat kijken helpt het wel enorm als de fokker zijn/haar bevindingen kan verwoorden.

Hier kiezen we trouwens rond de 6/7 weken.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:19

Tja dat heeft iedereen toch wel. Niet iedereen kan eerste keus hebben. Dat wordt nogal moeilijk. Als het karakter niet past, niet doen, maar op uiterlijk zou ik niet afgaan, je gaat voor een kruising dus shows lopen zul je toch niet :)

Bij mijn huidige 2 honden heb ik bij Daeva geen keus gehad (1hondje in asiel binnen gekomen en haar genomen) bij Kenai kon ik uit 2 hondjes kiezen. Beide perfect getekend maar uit 2 verschillende nesten. Ik heb voor de pup met de interessantste afstamming gegaan omdat ik wil gaan fokken.

Mijn toekomstige pup heb ik gelukkig vrij spel. Fokkers zijn vrienden en ik ben bij de laatste bevallingen van hun teven geweest. Ik zou mijn pup rechtstreeks uit de teef mogen kiezen :p

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:23

In het nest van mijn pupje wordt pas met 7 weken gekozen. De fokker neemt mijn voorkeur, maar ook het gebruiksdoel en de gedragstest mee, zodat alle pups een goed tehuis krijgen.
Kun je niet met jouw fokker overleggen over het hoe en wat? En niet op 1 pup, maar ook een 2e keus hebben. Ik zou zeker nog een keer tussendoor gaan, zodat je alles met de fokker kunt bespreken. Misschien houdt ze daar wel meer rekening mee, dan je denkt.
En als een pup je echt niet aanstaat, dan zou ik hem ook niet nemen. Maar dat vindt ik op 3 weken leeftijd nog lastig te zeggen. Ze zijn nog zo aan het vormen op die leeftijd. En ook qua uiterlijk is dat nu nog erg lastig zeggen hoor.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 19:50

Ja kleur zou bij mij ook wel van belang zijn. Er zijn kleuren die ik hoe dan ook echt niet zou willen. Maar ik denk dat de diversiteit bij dit ras(ofja, de kruising.. ) qua kleur misschien wel mee valt?

Ik snap ook wel wat je bedoelt hoor. Dat je het idee hebt dat je niets te kiezen hebt. Als je indd een fokker hebt zoals Fannetje beschrijft dan is dat ook wel anders dan hoe het nu gaat bij Yvje. Snap opzich best dat je daar wat moeite mee hebt.
Maar ook ik zeg, als je twijfelt straks, niet doen. Als je denkt dat het karakter het niet is wat je zoekt gewoon niet voor die pup gaan.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:13

Ik vind het wel grappig dat je angst hebt of het karakter wel bij je past. Maar dat kun je ook niet weten als je wel eerste keus hax. Zeker omdat je maar 1 of 2 keer gaat kijken. Het gedrag wat jij dan ziet is momentopname. Ik neem aan dat de fokker je ook wel helpt met de keuze?

Wij deden met Berners mensen twee voorkeuren aan laten gevdn maar bepaalde uiteindelijk zelf. Onze pupkopers kwamen wel elke week de hele zaterdagmiddag.

Bij Neela heeft de fokker voor ons gekozen maar wel met onze voorkeur rekening gehouden.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:32

In mijn ogen ben je bij een pup sowieso nooit zeker van karakter. Dr kan ook nog veel veranderen, en al helemaal als er geen gedragstest is gedaan zie je alleen het oppervlakte.

Wij hebben Dexter gekozen omdat die meteen erg naar Dundy toe trok en het geweldig vind om opgepakt te worden. Maar verder kun je natuurlijk geen heel diepgaand gedrag zien in een paar bezoekjes.

Qua kleur had ik bij beide honden liever een ander gewild :Y) Ik wilde graag een blauwe Cattle met ooglappen en heb nu een rooie zonder. En wilde graag een bruine of blauwe Kelpie maar het is een 'standaard ' geworden.

Wij zijn vandaag met Dexter in de bus geweest. Twee keer +- 5 minuten. Ging super! Binnenkort langer.

We zitten alleen een beetje met de benchtraining. Ik weet dat Dexter geen afwijkend gedrag vertoont met zn janken in de bench maar toch heb ik het liever anders. Alleen laten zit er namelijk voorlopig niet zomaar in lijkt het. En ik moet binnenkort toch echt weer aan het werk. Hoe pakken jullie dat aan?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 20:48

Ja dat ben ik wel met je eens Amanda, zeker als je maar 1 of 2x kijkt is het maar de vraag wat je mee krijgt aan karakter. Maar ik denk dat daar ook gewoon mee speelt wat t gevoel is wat je bij de pup die je toegewezen krijgt hebt. Of in geval van Yv, de 2 waar je uit mag kiezen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 07:19

Bedankt voor jullie bemoedigende woorden.
Ik hoop inderdaad dat de fokker kan vertellen wat de karakters zijn van de 2 overgebleven pups.
In eerste instantie wilden we graag een mechelse herder.
Maar toen kwam dit nest op ons pad en zit er 1 pup met mechelse herder kleur tussen. De rest is allemaal vrij donker.
En laat dat nu net de pup zijn die het eerst op ons af kwam en waar ik gewoon een heel goed gevoel bij heb.
En dat laatste niet vanwege zijn vachtje.
Ik heb best wat zitten 'spelen' met deze pup en het voelde gewoon erg goed.
Dus mijn angst is dat deze straks al weg is.
Natuurlijk kan niet iedereen 1e keus hebben, dat weet ik ook wel. Maar dat maakt het voor mij wel moeilijk. En ik ben blij dat mensen zeggen dat als de overgebleven pups niet bij ons passen we ze niet moeten nemen want ik voel me daar eigenlijk wel tot verplicht. Bedankt hoor! :o

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 07:32

Je bent nooit verplicht tot het nemen van, en ik denk dat de fokker het liever eerlijk hoort als je het niet ziet zitten. Maar ik zou als ik jou was even dat idee met die ene pup loslaten. Je bent een keer geweest en nu heb je net met die gespeeld. Dat kan door van allerlei redenen komen. Misschien was hij net het actiefst en de rest moe, misschien dit of misschien dat, dat hoeft nog niks af te doen aan de karakters van de andere pups waarvan er een bij is die misschien wel nog beter bij je past. Het zijn echt moment opname, zeker als je maar een keer gaat kijken. Ik denk dat je het jezelf heel moeilijk maakt als je zo aan dat ene moment blijft hangen. Ik zou echt nog een keer gaan en dan de fokker vragen om je specifiek met die andere te laten spelen zodat je daar ook een beeld van krijgt.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 07:54

Met Amanda eens, misschien trekt de volgende keer een ander wel meer naar jullie toe, dus ik zou gewoon nog een keer tussendoor gaan.

Knappe Dexter al met de bus geweest, leuk.
En dat opbouwen, dat is precies de reden waarom ik ruim 4 weken vrij ben. Dat geeft me gewoon meer ruimte om het alleen zijn wat meer te "leren". Gebruik je de bench nu ook als beloningsplek? (dus wat lekkers, in de bench opeten etc waardoor de bench leuk wordt).

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:26

Oh al meteen mee in de bus! Knappe pup. Mag ik je een tip geven kaus? Leer ze een deken aan. Dus dat ze op die deken altijd gewoon moeten liggen, waar ze ook zijn. De 'reisdeken' heb ik bij Olivia pas later aangeleerd, maar het geeft haar veel steun.

En de eerste pup die naar je toekomt hoeft echt niet de pup te zijn die bij jullie past. Zeker niet op deze leeftijd...
Die van mij heeft tijdens het uitkiezen 1 heel uur onder de bank gelegen, ze moest wakker gemaakt worden voordat ze naar ons toe kwam lopen. We hadden al een andere pup uitgekozen, de pup die als eerste op ons af kwam lopen en ook vrij 'dominant' was, ook in alle verhalen die de fokker heeft opgestuurd. Olivia en die pup waren qua dominantie gelijk, maar ben zo blij dat ik toch voor Olivia ben gegaan. Nu nog neemt ze heerlijk haar rust, wat er ook om haar heen gebeurd.

ik weet dat veel 'hondenkenners' zeggen dat je de pup moet uitkiezen die het eerst naar je toe komt, maar ik zou dat loslaten als ik jullie was. Kijk naar het karakter en vraag veel verhalen van de pups via de fokker. Die van mij was heel eerlijk, ook de brutale acties werden genoemd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:04

Stella Rose Maybelline, Doberteefje, pup van 8 weken, 1 week bij mij nu:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 15:07

Ah wat een poppetje! :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:09

Ik ben er heel wijs mee hoor! En ze is zelf een enorme Wijsneus, nergens bang voor, hel ondernemend (tsja... Dobertje he?)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:46

Wat een leukerd Terpetijn <3 Ik meende trouwens dat dobermannen staande oren hadden? Of is dat alleen als ze gecoupeerd zijn?

Romy, die deken is een goeie! Ga ik doen. Had m nu op schoot omdat ie elkaar best hard viel als de bus remde of door de bocht ging. Het is sowieso nog een sukkeltje momenteel qua op zn poten blijven staan :')

Ik heb eindelijk puppy spam :D

Ik ben niet moe hoor :Z
Afbeelding

Afbeelding

He's right behind me, isn't he...?
Afbeelding

Beste vriendjes :D
Afbeelding

Qua gewicht, wat vinden jullie? Dierenarts vond m iets dun dus we hebben zn eten flink opgevoerd. Hij is ook ontwormd dus dat kan het niet zijn. Is dit nog aan de dunne kant of is dit prima?
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 16:52

Oh dat ene half staande oortje daar op de foto's. Te schattig!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:56

Mooie pups, de dober en de kelpie...
Ik zou dexter graag iets romiger willen zien, niet vet, maar hij moet wel kunnen groeien en is nu aan de schrale kant......

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 16:59

stom die laatste foto deed t hier net niet? Maar nu wel.
Ik zou hem ook wel iets voller willen zien. Maar niet dat ik hem echt veel te mager vind hoor.. Maar een beetje voller mag van mij wel. Misschien wil ie een beetje van chicka hebben? :P

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:00

Lieve pups :D

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:22

Een pup is beter iets aan de dunne kant dan te dik, zeker voor de gewrichten etc.

Wel zou ik hem wat voller willen hebben, maar niet perse door meer puppyvoer te geven. Iets meer tussendoortjes oid?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:23

@Kaus: Dobermanns hebben alleen staande oren als je een deel van de oren coupeert (dus wegsnijdt, en vervolgens met een stokje er tussen verbindt (met verband) en opbindt) Van zichzelf hebben ze dus hangoren.
In Nederland is het couperen van oren en staart sedert een aantal jaren (terecht!) verboden.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 08-02-18 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:30

Terpetijn, ik twijfelde al. Dan is dat beeld van die staande oren zo bekend geworden dat ik ondertussen dus dacht dat het normaal is. Verschrikkelijk... Vind ze met hangoren veel leuker :D

Ietsje voller dus, gaan we doen! Hij krijgt geen speciaal puppyvoer, ben ik geen fan van. Wij voeren Carnis en daar krijgt hij de puppyhoeveelheid van die Carnis aanraadt (maar dan iets meer dus omdat het niet genoeg is). Qua tussendoortjes krijg hij veel snoepjes (gedroogd runderhart) en elke dag een stukje gedroogde pens.

Ik heb wel dingen zoals schapenvet en zalmolie. Zijn dat dikmakertjes?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:38

Schapenvet is supergoed voor de vacht (glans), maar zet niet echt veel aan. Mijn Dobers kregen voor de vacht schapenvet met zeewier.

Een scheutje olie (zalmolie is prima, alleen wel door) of wat vette vis door het eten wil wel eens opvetten.
Eigenlijk zou ik juist wél puppie/juniorbrok/voer geven als een pup qua gewicht wat achterblijft... waarom heb je daar wat tegen?
Overigens is het bij een opgroeiende pup niet heel alarmerend als die wat aan de magere kant is, het meeste gaat in de groei zitten... je moet vooral goed naar de vachtkwaliteit kijken... als dat dof is en schilferig is er iets niet goed en komt het diertje toch stofjes te kort.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 17:41

Hier krijgen ze zalmolie. Maar heb niet het idee dat ze er dikker van worden. :)