Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:56

Ik heb ze heel lui gekocht :')

Ik raad je wel aan om les te nemen en niet zomaar zelf aan te rommelen, tijdens les leer je ook waar je op moet letten.
Uiteraard kan over boomstammen niet zo'n kwaad!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:00

Zondag na het laatste rondje dacht ik wel ff.. **** hond, til je poten op maar hoe barslecht het rondje ook ging ik zal nooit het parcours verlaten (tenzij ie kreupelt natuurlijk) of boos worden.
Op mijn filmpjes zie je mij ook helemaal los gaan en belonen etc.

Maar om terug te komen op de latten.
Het stoppen met springen/trainen heb ik idd geprobeerd maar dat werkte echt niet. Hij flipte de kast uit en werd gewoonweg gek. Gewoon zielig.
Wanneer de startlat er af gaat leg ik hem standaard terug (op wedstrijd niet, wel als hij voor mn commando gaat)

Ehmm.. even denken...

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:02

Zal eens kijken of we een goede school hier in de buurt hebben! Hij heeft er zo'n plezier van dit en zoek spelletjes dat zijn echt zijn ding :j

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:07

Kirri, ik vind jouw bruine border echt prachtig!

Marloes was een week zindelijk in huis, en opeens heeft ze weer in huis geplast.. en ze plast ook opeens weer in haar bench terwijl ze eigenlijk de hele tijd 's nachts droog bleef.. ik ben in de war haha

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:09

Dank je :D hij is ook wel een plaatje hoor!

Mijn husky heeft toen ook een terug val gehad, wij zijn toen consequent weer elk uur eruit geweest (ook s'nachts) en na 2 dagen ging het weer goed :j

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:39

KimD schreef:
Dat ik er zelf niet mee te maken heb gehad wilt niet zeggen dat ik niet bekend ben met het probleem, ik vind het laf en niet eerlijk tegenover de hond. Op wedstrijden doen veel mensen dat ook, die honden hartstikke blij en enthousiast en worden compleet genegeerd. Ik speel dit spelletje voor mijn lol, maar daar zie ik de lol niet van in... Je kunt best serieus trainen, doen wij ook, maar om de hond op die manier te straffen. Nee sorry, dat gaat me echt te ver.

Daarom alle lof voor Mariska dat ze het op manieren probeert waardoor Jinn wel kan blijven trainen, ondanks dat het voor haarzelf frustrerend is. Ik heb niet het idee dat zij dit op de hond uit, of de hond ervoor straft. +:)+

Als er iemand is die het spelletje voor zijn lol speelt ben ik het wel ;) Maar blijkbaar ben ik laf als ik mijn hond niet alles toezeg en blijkbaar stikt Tender van de stress.
Ach het zal vast de rede zijn dat hij iedere week nog met evenveel plezier traint, maar dat zonder zijn eigen rondes te loopt en zonder latten te tikken.
Wat een onzin zeg om te zeggen dat ik mijn hond straf, sorry maar ik kan je na dit niet meer serieus nemen Kim.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:45

Ik kan me best voorstellen dat het bij de ene hond wel helpt en bij de andere niet. Bij Jinn werkte het alleen maar averechts en ben er direct mee gestopt want voor ons hielp het dus niet.

Ik ga 3 april gewoon kijken. Dan hebben we weer wedstrijd in Dalen en dan ga ik gewoon kijken hoe het dan gaat. We gaan nu weer het betere weer tegemoed dus ik hoop ook weer filmpjes te kunnen maken zodat jullie ook mee kunnen kijken.
Ik heb wel filmpjes van afgelopen zondag maar die zet ik er denk ik niet op ;)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:58

KimD schreef:
Heb je al eens geprobeerd om bij Jinn te blijven, dus niet voor of achter te lopen maar naast hem? Dit hielp bij een van de honden van ARL ontzettend, die trok ook het hele parcours om. Die had die houvast nodig van zijn handler naast hem.

En dan alle snelheid uit je hond halen? Eeuwig zonde. Jinn is snel en als Mariska dat eruit haalt ben je alles kwijt waar het spelletje om gaat :')

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:02

Ach Jinn zal dan nog wel een tandje bijzetten en nog meer gaan tikken ;) Been there, done that.
Daarbij zal Mariska dat gewoon qua snelheid niet bij benen ( ik zeg nu niet dat je traag bent ;) ) Jinn is snel genoeg.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:33

Bij Jinn blijven werkt ook niet want dan gaat hij steeds omkijken terwijl hij springt en dan verliest hij helemaal controle. Wanneer ik hem vooruit stuur werkt dat het best.

Ik ben heus wel sneller dan Jinn xD Nee gekheid. Dat qua snelheid red je toch niet, hoe je het ook wend of keert. Dat ga ik never niet bij lopen en hoe harder ik ga lopen hoe gejaagder hij 'voorop' wil blijven lopen en helemaal niet meer springt

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:35

JesdaJinn schreef:
Bij Jinn blijven werkt ook niet want dan gaat hij steeds omkijken terwijl hij springt en dan verliest hij helemaal controle. Wanneer ik hem vooruit stuur werkt dat het best.

Ik ben heus wel sneller dan Jinn xD Nee gekheid. Dat qua snelheid red je toch niet, hoe je het ook wend of keert. Dat ga ik never niet bij lopen en hoe harder ik ga lopen hoe gejaagder hij 'voorop' wil blijven lopen en helemaal niet meer springt

Jezus het vrouwtje komt te dichtbij >;) Dan moet ik nog harder :):) En wij ons maar de pleuris rennen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:36

Precies. Dat doet Jinn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:10

Machie schreef:
KimD schreef:
Heb je al eens geprobeerd om bij Jinn te blijven, dus niet voor of achter te lopen maar naast hem? Dit hielp bij een van de honden van ARL ontzettend, die trok ook het hele parcours om. Die had die houvast nodig van zijn handler naast hem.

En dan alle snelheid uit je hond halen? Eeuwig zonde. Jinn is snel en als Mariska dat eruit haalt ben je alles kwijt waar het spelletje om gaat :')

Valt ook wel mee, veel honden trekken latten omdat ze bij de baas willen rennen, dus teveel snelheid maken en daardoor de ene naar de andere lat trekt. Voor veel honden werkt dit door (tijdelijk) samen met de hond te rennen.

Het spelletje zou niet meer interessant zijn als iedereen dezelfde visie had en manier van trainen. Dan had iedereen een gedeelde eerste plaats.

Een snelle hond is trouwens ook niet alles.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:18

Mwah veel honden tikken latten vanwege foutief aanleren.
We hebben het wel over Agility toch? Het spelletje waarop je zo snel mogelijk foutloos rond moet komen?

Ik heb zelf een hond die redelijk doorloopt. Met haar 42 cm trekt ze op 55 cm ook geen latten. Terwijl ze wel boven de 4 m/s loopt.
Maar mijn hond is een hond die houdt van springen. Dat vind biet elke bc direct leuk. Die willen liever zo snel mogelijk gaan...

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:20

Een snelle hond ga je niet bijhouden en dat heeft ook totaal geen zin.

Geef mij daarbij maar 10 keer liever een razendsnelle hond die eens wat fouten maakt, dan een doodtrage hond die altijd foutloos loopt....

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:20

Met een langzamere hond wordt Agility trouwens wel makkelijker :)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:22

Machie schreef:

Als je een hond hebt die altijd buiten de tijd loopt, heb je er bar weinig aan. En probeer daar maar eens meer snelheid in te krijgen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:24

mirriejj schreef:
Machie schreef:

Als je een hond hebt die altijd buiten de tijd loopt, heb je er bar weinig aan. En probeer daar maar eens meer snelheid in te krijgen.

Ook waar.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:25

Als ik bij bodhi een lange lijn ren en hard vooruit ren naar de finish en niet goed contact blijf houden gaat Bodhi ook latten tikken om zo snel mogelijk bij mij te komen.

Mijn knelpunt is ook bodhi's snelheid maat dat is omdat ik niet snel genoeg ben en niet genoeg ervaring heb.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:26

@ JJ ik ben ook in Dalen. Loop ook A65. Ik zie je trouwens bij A55 staan?
Heb je een camera man/vrouw mee? Misschien kan je dan verschil zien tussen je trainingen en wedstrijd.

Boco ga ik voor het eerst in 65 starten. Ben heel benieuwd hoe dat gaat. Bij de debutanten was hij altijd beter gefocust op wedstrijd als op training. Op training springen we zo veel mogelijk op 65. Als het veld het toelaat. Hij tikt nog wel eens latten als de hindernissen wat dicht op elkaar staan. Of als ik stuntelig wissel := Maar als ik hem goed begeleid gaat het goed. Boco is ook een snelle BC. Hij reageert heel goed op lichaamshouding. Zodra ik ook verkeerd gedraaid sta gaat hij die kant op.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:35

Ik stond ingedeeld bij de A55. Denk foutje want had gewoon 51 cm door gegeven als schofthoogte toen ik dat door moest geven. Moest in Hoge Hexel ook laten meten en toen kwam daar 52cm uit en dus naar Large geplaatst. Denk dat dat nog aangepast moet worden in Dalen.

We zijn met een hele groep maar we filmen eigenlijk niet zo vaak want je bent niet steeds bij elkaar aan het kijken want je bent met een grote groep en je mist wel eens mensen en aangezien Jinn en ik vaak fout gaan wordt er niet echt veel gekeken en dat vind ik ook niet zo erg :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:54

Seni schreef:
Als ik bij bodhi een lange lijn ren en hard vooruit ren naar de finish en niet goed contact blijf houden gaat Bodhi ook latten tikken om zo snel mogelijk bij mij te komen.

Mijn knelpunt is ook bodhi's snelheid maat dat is omdat ik niet snel genoeg ben en niet genoeg ervaring heb.

Die ervaring komt wel! Ik had drie jaar geleden ook geen ervaring, iedereen begint bij 0.

Ik ben ook niet snel, wel altijd foutloos en nèt binnen tijd, maar het is binnen de tijd. Dus ik sta ook meestal op 't podium.

Wij hebben de tijd genomen om te trainen en ben langzaam begonnen, ik vond techniek belangrijker dan snelheid. Nu trainen we op snelheid en behoud hij zijn techniek. Doordat ik niet snel ben heb ik hem moeten leren dat hij heel erg op mijn lichaamstaal let, en dat gaat altijd beter.

Dat komt met Bodhi ook vast goed, en dan komen die lange snelle lijnen vanzelf! En hé hoe verder je komt hoe minder lange lijnen. :):)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:55

Waar loop je eigenlijk wedstrijden voor Kim? :) Gezien je onderschrift?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:56

JesdaJinn schreef:
Ik stond ingedeeld bij de A55. Denk foutje want had gewoon 51 cm door gegeven als schofthoogte toen ik dat door moest geven. Moest in Hoge Hexel ook laten meten en toen kwam daar 52cm uit en dus naar Large geplaatst. Denk dat dat nog aangepast moet worden in Dalen.

We zijn met een hele groep maar we filmen eigenlijk niet zo vaak want je bent niet steeds bij elkaar aan het kijken want je bent met een grote groep en je mist wel eens mensen en aangezien Jinn en ik vaak fout gaan wordt er niet echt veel gekeken en dat vind ik ook niet zo erg :=

Onze groep heeft een echte filmcamera waarmee we elkaar filmen, super handig! Daarop zijn (onbewuste) fouten meestal goed te zien, ik leer er altijd ontzettend veel van om mezelf terug te zien.

Ons barrage rondje was bagger en baalde ontzettend, zo had hij bijvoorbeeld een raakvlak gemist en op de film zag ik pas dat het volledig aan mij te wijten was. :j

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:06

KimD schreef:
Seni schreef:

Die ervaring komt wel! Ik had drie jaar geleden ook geen ervaring, iedereen begint bij 0.

Ik ben ook niet snel, wel altijd foutloos en nèt binnen tijd, maar het is binnen de tijd. Dus ik sta ook meestal op 't podium.

Wij hebben de tijd genomen om te trainen en ben langzaam begonnen, ik vond techniek belangrijker dan snelheid. Nu trainen we op snelheid en behoud hij zijn techniek. Doordat ik niet snel ben heb ik hem moeten leren dat hij heel erg op mijn lichaamstaal let, en dat gaat altijd beter.

Dat komt met Bodhi ook vast goed, en dan komen die lange snelle lijnen vanzelf! En hé hoe verder je komt hoe minder lange lijnen. :):)

Bodhi is een geweldige hond :)

Ik heb ook heel rustig opgebouwd maar wel anders. Ik ben altijd gaan trainen met het idee dat ik niet de snelheid uit mn hond wil halen. Eruit halen lukt wel, maar je krijgt nooit de snelheid weer terug.
Wij trainen enorm op het leren op tijd in positie te komen.
Bij wie train jij Kim?
Ik rij nl regelmatig naar het zuiden omdat daar de, voor ons, ongeveer beste trainer van Nederland zit :)