gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:22

Geen pijnstilling? Toen m'n voedster werd gecasteerd heb ik zeker nog 5 dagen (afbouwend) pijnstilling gegeven. Ik kreeg ook spul mee om de darmen op gang te houden. En verder blijven dwangvoeren, volle maag zorgt dat ze willen eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:23

Ik kreeg idd ook pijnstilling mee. Ram heb ik nog 3 dagen pijnstilling gegeven en at vanaf moment 1.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:54

Goed dat je pijnstilling bent gaan halen! Hier kreeg ik het ook mee met beide konijnen! Ik kreeg naast de pijnstilling zelfs antibiotica mee na de castratie van mijn ram.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:59

Het is een konijnkundige dierenarts ja, raar dan dat hun geen medicatie meegeven na de castratie!

Ik zal vragen of ze mij iets extras mee willen geven voor het geval dat! Hopelijk gaat hij snel eten want ik moet vrijdag en zaterdag weer gewoon werken!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:34

Wij kregen helemaal geen pijnstilling mee (ram). We hebben hem gewoon weer in een hok + ren buiten gezet, wel apart uiteraard. We werden helemaal niet geïnformeerd...

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:55

Hoi!

Mag ik hier ook mee kletsen? Ik heb zelf op dit moment geen konijnen maar ik geniet altijd zo van dit topic <3

Wij wonen momenteel op een te klein appartement dus geen ruimte voor konijnen. We zijn wel van plan binnenkort het huis te koop te zetten en te kijken voor een eengezinswoning met tuin :D
Heb hier al een hoop opgestoken en willen dan een mooie ren maken voor konijnen en een koppel uit een opvang halen :)

Tot die tijd lijkt het me leuk hier mee te kletsen en te lezen en nog meer informatie te verzamelen :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:02

Nienke, en het konijn ging gewoon eten?
Ik ben wel geïnformeerd en heb een nazorg brief meegekregen.
Ik had net een prakje gemaakt van z'n brokjes maar dat at ie niet, dus maar weer wortelprak gegeven, er zal toch iets in moeten!

Mallow, wat een leuk vooruitzicht! :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:02

Ja hoor, welkom :D

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:59

Welkom!

@_Tarzan: ging gewoon eten, nooit gemerkt dat ie net gecastreerd was... (Stoer konijn :)) )

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:04

Dan heb je geluk gehad nienke! Wel beter haha!

Nou de DA heeft hem pijnstilling en iets voor de darmen op te wekken gegeven en ik heb pijnstilling, darm opwek spul en dwangvoeding meegekregen, hij laat het zich gelukkig heel makkelijk toedienen, is wat anders dan die andere haha! Dus hopen dat hij snel zelfstandig gaat eten!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:42

Hier ook, nooit pijnstilling meegekregen.. En aten altijd vanzelf. Bij mijn voedsters kreeg ik het ook niet. Ze hadden een injectie gekregen die 24 uur werkt, maar dat was bij alle 3 voldoende. Ik had wel pijnstilling in huis, sowieso standaard.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:45

bij ons kregen we wel pijnstilling, en aten ook gewoon vanzelf

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:52

Ik vraag het hier ook even:

Bij Flip zijn maandag zijn haakjes weggehaald. Hij heeft naderhand een pijnstillende injectie gehad.

Nu viel mij vandaag op dat hij het stukje bloemkoolblad wat ik gaf, niet of moeilijk kan kauwen. Hij pakt het heel voorzichtig, bijt dan zacht en laat ineens los. Hierna gebeurde dit nog een paar keer.
Biks en hooi, etc, gaat wel goed.

Ik heb geen ervaring met haakjes, en vroeg me af of iemand dit herkent? Gewoon nog gevoelig? Zijn kiezen of voortanden van het bekje openhouden, maandag?

En Flip wordt oud.. Hij ziet alles niet meer zo goed merkte ik vandaag, artrose, en hij is pas 4... :(

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:57

Dat had Stampertje ook, zij was met haar kopje tussen de ren gekomen. Ze wilde eten maar kreeg het niet weg. Biks en hooi ging ook niet.
Dus langs de DA, geen haakjes, keurig recht gebit en haar tanden op een mooie lengte. Nog een zakje extra dwangvoer mee genomen. Na een tijdje at ze steeds meer zelf, maar grote dingen lukte haar niet (knaagsticks).
Ze was bijna 5

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:38

Ik volg op fb een kleinschalige kinderboerderij.
Zojuist hebben ze Flip (ram) bij de dames gezet en ze zijn weer benieuwd wat eruit gaat komen.
Nekharen gaan er overeind van staan.
Net een nestje konijnen gehad daar.
Daar wordt ook maar aangefokt terwijl er al zoveel konijnen zijn. Opvangen die vol zitten....

Nu is Stickting Konijnenbelangen druk bezig met het stoppen van verkoop van konijnen in winkels.
Super super en werkt zeker. Welkoop in Wijk bij Duurstede heeft geen konijnen meer.

Zou dit niet een mooie volgende stap zijn?
Actie voeren tegen het vermeerderen van konijnen zodat de opvangen niet overvol raken.

Wat vinden jullie daar nu van?

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:42

Konijnen uit die winkels? Ik ben voor! Arme beesten zitten alleen in een klein glazen bakkie :n

En konijnen vermeerderen mag ook stoppen! Hoeveel mensen zijn er wel niet die even een pretnestje fokken om ze daarna te dumpen

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:54

Ja uit de winkels. Ranzijn is ook gestopt. Pas geleden de 100ste dierenwinkel die gestopt is. Kijk maar eens oo de site van SKB. Staat het allemaal op.
Ook veel aandacht in de media!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:58

Eoweyn, geen idee wat het kan zijn, misschien inderdaad nog wat gevoelig? Eet hij wel brokjes?

M'n DA zei ook dat het normaal goed gaat omdat ze ook voor een lange tijd pijnstilling geven maar Ollie is helaas weer een uitzondering!

Dwangvoeding nummer 2 ging minder gesmeerd, hij wilde na 1/4 niet meer maar toch erin gekregen, arme schat stribbelt gelukkig niet zo erg tegen als de ander!

En m'n oudje begint zich geloof ik weer iets beter te voelen, die wilde (met 2 man) z'n antibiotica niet hebben en spartelt als een bezetene maar ook dat er uiteindelijk in gekregen!

Shettepret, vreselijk dat die kinderboerderij lukraak fokt, zou inderdaad eens moeten stoppen, wordt tijd dat je voor een konijn naar een erkende fokker moet of de opvang!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:06

SKB kan niet alles tegelijk doen :) ik ben er vrijwilliger en ze hebben het al behoorlijk druk helaas. Bovendien is het niet verboden wat die KB doet.

Biks etc wel gelukkig.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:14

Ik zeg ook niet dat SKB het nu tegelijk moet doen. Maar zou een mooie zijn voor erna bijvoorbeeld.

Weet uiteraard ook wel dat het niet verboden is maar dat is de verkoop van konijnen in winkels ook niet.
Toch zou ik graag zien dat ook daar een eind aan zou komen.
Wie weet in de toekomst...
Mooi streven lijkt me

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:30

Niet hele topic doorgelezen. Heb wel een vraag. We hebben 1,5 week geleden een voedster van waarschijnlijk 3 opgehaald bij een particuliere konijnenopvang als gezelschap voor ons 7-jarige rammetje (dwerghangoor).
Natuurlijk eerst laten snuffelen met gaas ertussen.

We weten verder eigenlijk niks van dit konijn, maar denken dat ze zwanger is, dus koppelen wordt even niks.

Maar ze eet tot onze verbazing helemaal geen hooi of stro! Nog nooit eerder gezien.
Iemand daar nog tips voor?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:38

Eoweyn, dan zou ik het even aankijken, lijkt me dan dat hij een beetje gevoelig is.

Marie, welkom, wel raar dat je een zwanger konijn van de opvang mee hebt gekregen! .. Je zou ander hooi kunnen proberen, werkt hier ook! Succes ermee! :)

Hier weer een update: oudje lijkt echt te verbeteren en we krijgen er met 2 man de antibiotica bijna niet meer er in zo enorm spartelt ie! Wel een goed teken dus! Z'n korsten op z'n hoofdje lijken ook rustig en dicht te gaan dus we blijven duimen dat hij erbovenop komt!

De ander heeft vannacht zelfstandig een klein beetje gegeten!! :D even in de gaten houden nog maar die ziet er ook alweer een stuk fitter uit! :D

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:13

Toen nijn hier werd geholpen ook geen pijnstillers meegekregen heb hem wel voermmeegegeven naar de da en zijn lievelings snoepjes die hebben ze direct gegeven toen hij wakker was en hij ging direct er van eten :') verder heeft hij geen weinig last er van gehad en rende meteen alweer rond en boos dat hij was dat hij niet in de woonkamer met de kattebnmocht

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:13

Ander hooi al geprobeerd, helpt niet.
Ze eet wel de biks (volledig konijnenvoer) en worteltjes enzo.
Maar ze eet ook geen knaagsticks. Heel apart.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:41

Zijn haar tanden dan wel in orde?
Misschien dat echt iets kangen of langer kauwen niet lukt?