Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:05

Antheman schreef:
Amaris schreef:
Allemaal Betty Boops! En die ga ik natuurlijk niet zelf houden allemaal. Dus als er gegadigden zijn...

Ik zou dit veel liever omdraaien.
Eerst liefhebbers zoeken en dan pas eieren erin.

Nou Antheman... ik had op Betty Boop binnen een halve dag zo'n 8 reakties waarvan iemand uit Stolwijk die haar dezelfde dag nog wilde komen halen (for the record, dat ligt zo'n 140 km van mijn woonplaats) en mensen die er zowat om smeekten toen de adver al op 'gereserveerd' stond.

Dus ik denk dat het met de liefhebbers wel goed zit... ik heb overigens nog nooit gehoord dat er éérst een adver op mp staat, en dat dan op verzoek eitjes erin gaan. Dat is toch altijd teleurstelling? Dadelijk zijn het allemaal haantjes. Daar zit je dan met je goede intenties...

Het gaat overigens om een stuk of 6 eitjes, dus ach... dat loopt wel los.

Met een beetje geluk worden het overigens geen (of niet allemaal) blauwe maar parelgrijze.

Antheman

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:12

Maar dan heb je toch je research gedaan en weet je dat er liefhebbers zijn? Dan zit het wel goed.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:16

Oohh op die manier! Jazekers! Anders was ik er ook inderdaad niet aan begonnen. Het is een soort test (maar dan wel een hele leuke :D )

Ik had al bedacht dat ik dit keer de camera op het 'uitkomen' kan zetten, kunnen mensen meekijken, misschien wel leuk.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:56

Eindelijk is Doortje broeds en nu kon ik zo gauw geen wyandotte broedeitjes krijgen. Heb haar nu op 7 barnevelder kriel eitjes liggen. Ben zo benieuwd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:58

Ik ga zodadelijk de broedeitjes ophalen en als het geod is komt vanmiddag/vanavond mn broedmachien binnen :)

Vanavond aanzetten en op temp laten komen en dan hopelijk morgenvroeg de eitjes erin.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:04

Mijn dames waren gisteren weer ontsnapt! Ik zag er nog net eentje in de (gelukkig droge) gracht springen! En Betty en 1 vd kleintjes zaten me netjes op de oprit op te wachten. Stouterikken! Straks maar eens grondpinnen gaan halen om de draad in de grond vast te zetten zodat ze er niet meer onder kunnen kruipen...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:06

Hoe doen jullie dat? De eieren van mijn Watermaalse piepte wel maar zijn nooit uit gekomen. Helpen jullie de natuur een handje?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:53

kohtje schreef:
Hoe doen jullie dat? De eieren van mijn Watermaalse piepte wel maar zijn nooit uit gekomen. Helpen jullie de natuur een handje?

Ik was t eigenlijk niet van plan. Eieren die niet zelfstandig uitkomen, zijn niet levensvatbaar.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:42

Ik heb de krieltjes wel geholpen, maar die waren al zover dat ze al barsten hadden gemaakt enzo. Voor zover ik me kan herinneren had eentje wel al een gat, maar na uren was het vlies nog steeds niet door. Daar heb ik een beetje mee geholpen, en ik heb er nog eentje geholpen op den duur.

Binkie en Bibi zijn kerngezond! Maar die waren al op eigen kracht heel ver gekomen. Echt nog dichte eieren die piepen..... tja... ik denk dat ik wel zou helpen. Misschien gaan ze dan alsnog dood, maar bij dood na hulp voel ik me denk ik prettiger dan dood in ei zonder dat ik iets geprobeerd heb.

De orpingtoneieren zijn opgehaald! Die man had zijn kippen niet aan huis maar hij wilde ze me graag laten zien dus ik ben even achter hem aangereden. Leuk stuk land had ie! Met een varkentje en een alpaca en nog wat grut. En die hennen.... joh... wat een práchtige kleur is dat in het echt! Soort van ijswit.

Floss! heb je je net al opgezet eigenlijk?

Shanelle, ik heb het net hier ook met harinkjes vast gezet. Dat werkt echt perfect. Nog een beetje zand erop geschept zodat ze helemaal niet meer zien dat er ontsnapmogelijkheden zijn en dat gaat prima.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:46

Probleem is dat iedereen steeds maar kuikens uit eieren haalt, dat zijn genetisch al zwakkere kuikens. Als die weer kuikens krijgen zijn die ook genetisch alweer veel zwakker.

Je moet de natuur zijn gang laten gaan, wat niet sterk genoeg is komt er helaas niet uit.

Ik help geen kuikens.. en zo heb ik dus nu de laatste jaren nooit kuikens gehad die niet uit het ei kwamen, omdat de stam nu sterker is.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:14

Voor mij wordt het de eerste keer kuikentjes dus alle informatie is welkom. Ik heb al gelezen over het natsproeien van de eieren in de laatste dagen.
Nu heb ik de hen op hooi liggen en hoor ik dat graszoden beter zijn. Voordat ik alles verpest door mij er teveel mee te bemoeien, kan het kwaad dat ze in een hooinestje ligt?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:01

natsproeien doe ik nooit, alles broed hier gewoon op stro en zaagsel. Altijd genoeg natuurbroed kuikentjes.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:27

Ik zou me er niet te druk over maken dblijham, jouw hen red zich prima alleen ;)

Iemand nog belang bij een vier weken oude parelgrijze wyandotte haan? Ik heb er vijf en ze zullen toch een ander huisje moeten vinden.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:19

He wat leuk een kippen topic. Mag ik hier meekletsen? Wij hebben sinds drie weken drie kippen een haan en twee hennen. Wyandotte kriel kleur zalm. Ik vind ze zo grappig. Ik heb ze nog niet los scharrelen in de tuin maar wil dat wel gaan doen. Ben alleen bang dat ze gaan wegvliegen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:36

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:58

Wyandottes zijn toch niet zulke vliegers? de mijne in elk geval niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:34

Als volwassen kippen in elk geval niet, jonger willen ze nog wel eens wat atletischer zijn. Kortwieken helpt de gemoedsrust van spetter en is na de volgende rui weer uitgewerkt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:18

Ik zag nu gisteren pas dat de Pluisjes echt vreselijk gewiekt zijn. Een vleugeltje lijkt wel alleen nog een stompje. De een of andere amateur heeft al de vliegpennen weggeknipt... Verschrikkelijk.

En ik had twijfels over de staartjes. Dacht eerst dat ze nog jonger waren dan gezegd, en dat ze daarom zulke armoedige staartjes hadden, maar ik ging eens nadenken... Bibi en Binkie hebben nooit zulke staartjes gehad. Heb er eens wat foto's bij gepakt, en jawel: Binkie en Bibi hebben vanaf een maand of twee al mooie volle bolstaartjes.

Dus nu is de vraag... waarom hebben de Pluisjes zo'n armoedig staartje? :?

Overigens is de broedmachine + donkerstraler binnengekomen vrijdagavond. Vrijdagochtend de eitjes al gehaald. Vanaf zaterdagmorgen liggen ze eronder en ik wil donderdag voor het eerst schouwen.

De broedmachine is een Covatutto (als ik het zo goed schrijf) en die is veel praktischer dan de Brinsea die ik had. Als je de temp. eenmaal goed hebt, want dat duurde wel even. Hij werkt met lichtwarmte (60 watt lichtpeertje er bovenin) en staat op het aanrecht dus af en toe als het licht aan gaat staat er echt zo'n gezellige lichtbol in de keuken.

Eggies: may the force be with you!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:26

Toos heeft t goed gedaan <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:12

Antheman: gefeliciteerd met je omaschap!!!!!
Wat een geweldige foto's zeg! Laat Toos je een beetje toe of is ze erg sjaggie?

En hoeveel eitjes zijn er nu uitgekomen? Je had er zeven?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:22

_Floss_ schreef:
Antheman: gefeliciteerd met je omaschap!!!!!
Wat een geweldige foto's zeg! Laat Toos je een beetje toe of is ze erg sjaggie?

En hoeveel eitjes zijn er nu uitgekomen? Je had er zeven?

Dank je :D
Ik ben heel trots op haar <3

Ik had 5 eieren, maar 1 is daarvan spoorloos verdwenen. Maar een Dotje is de laatste week haar eieren onder Toos gaan leggen. Ik verwacht dus nog hooguit 1 kuikentje erbij.
Toos is best makkelijk. ;) Ik heb haar er vanmorgen even afgehaald, zoals ik iedere morgen deed. Dan nam ze een stofbad. Nu ging ze vrijwel direct terug naar de kuikens.

Tot hoelang moet ik de niet uitgekomen eieren laten liggen? Als t morgen niet is uitgekomen, haal ik dat maar weg, denk ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:26

Amaris; zijn ze geleewiekt? Wat vals.

Antheman; gefeliciteerd, wat een leuke tokjes!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:44

Gefeliciteerd Antheman,Ze zien er heel leuk uit.
Amaris, kun je de vorige eigenaar van de pluisjes niet vragen wat er met hun staartjes is gebeurd?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:05

Nee, niet geleewiekt daar was ik ook nog even bang voor (kon het niet goed zien) maar dat is niet gedaan. Ze hebben alleen de halve vleugel weggeknipt. Alle lange veren zijn weg. Zal blij zijn als ze in de rui geweest zijn, dan is het tenmiste weer zoals het hoort.

Antheman, wat CUTE!! En die kuikens hebben gewoon al een soort van kuifje ook, hoe mega schattig is dat!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:55

Misschien weet iemand van jullie iets! Ik ben opzoek naar een nieuw kippenhok met legnesten enzovoorts eraan. Heb op www.grootplezier.nl mooie hokken gezien met dubbele deurtjes en een kleine ren eronder. Dit is handig aangezien ik nu 3 kippen heb en er in de toekomst 2 a 3 bijkomen vanaf kuiken af aan. Bij het hok van grootplezier kan ik dus deurtjes dichthouden, zodat de kuiken wat op kunnen groeien, zonder dat de oudere kippen op ze af vliegen..

Heb nu 2 gewone kippen en 1 sussex. Wil er sowieso een zijdehoentje bij en waarschijnlijk nog 1 of 2 grotere rustige kippenrassen.

Wie van jullie weet eventueel een mooi adres in de buurt van Limburg voor mooie kippenhokken zonder dat ze de hoofdprijs vragen? En wat voor grote rustige kippenrassen zijn aan te raden?

Liefste kippen die ook gewoon tussen de andere kippen kunnen zonder al te veel rare fratsen!

Alvast bedankt!