Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 00:00

mvdende schreef:
Is weet dat veel van jullie tegen e collar zijn.....

Ik ben helemaal niet tegen de teletac, voor sommige honden is het een uitkomst en het enige hulpmiddel dat het probleem nog kan oplossen.

mvdende schreef:
Ik zou ook het allerliefst dat ding op het zijspoor gooien en tegelijkertijd met één stem commando Skip weer naast me hebben staan op het moment dat hij achter wild aan zit.

Dat kan, vergt fatsoenlijk en vooral consequente training, aan de lange riem, maanden, misschien wel jaren training. Ik train mijn zeven jarige border collie ook nog dagelijks. Toch denken mensen dat ze zo geboren en afgeleverd worden. Newsflash: "Training!"

mvdende schreef:
Dat zal nooit meer gaan lukken....jagen is inderdaad zelf belonend gedrag en hij heeft al veel te vaak succes daarin gehad...

Dan blijven er wat betreft wandelen een aantal opties over.

1 aan de lange lijn...

2 e collar

3 10km netjes naast de fiets per dag, zodat we in een omheind losloopgebied kunnen hobbelen. Gebied is 150 meter x 150 meter dus echt wandelen gaat daar niet.

Lees je nou zelf niet hoe ontzettend je in hokjes denkt?! Het ene antwoord is nog negatiever beladen dan het andere... Het enige wat negatief beladen zou moeten zijn, en wat je zou moeten aanpakken is je huidige gedrag tegenover je hond, en je huidige manier van trainen..

mvdende schreef:
De laatste week ging het eigenlijk heel erg goed op de route die we liepen. Geen e collar meer nodig gehad. Maar eergisteren dacht ik tot 2 keer toe dat hij vogels ging jagen maar dat bleek dus ander wild te zijn. Vogels jagen mag van mij, hij rent er op af en zodra de vogels weg vliegen is de lol eraf en komt hij terug rennen.

Een week is niks, je mag over verbetering spreken als je een maand het juiste gedrag hebt gezien. Met maximaal 10% 'foutmarge'.

Je moet leren lopen voordat je kunt rennen. ;)

mvdende schreef:
Ik zal de komende dagen extra scherp zijn op het feit dat er op NIETS gejaagd mag worden en ipv in het half schemer zal ik eerder op de middag gaan wandelen.

Ik hoop dat we dit rondje dan nog een tijdje zonder problemen kunnen gaan lopen.

Zodra het weer zomer wordt, kan Skip weer gaan zwemmen en gaan we het jacht waterwerk weer oppakken.

Je kunt dit rondje zonder problemen lopen, zonder teletac, met lange riem.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 00:03

Simoonzel, ja dopamine volgens mij.

Leuk, succes met je cursus!
Hier nog een paar lessen te gaan tot het examen, Mila heeft bedacht dat de plaats oefening (die ze prima kent) tegenwoordig alleen nog luid blaffend gedaan kan worden :+ hopelijk krijg ik daar geen aftrek voor :=

kiwiwitje

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 00:04

Succes met de cursus simone! Veel plezier *\%/*

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 00:25

KimD schreef:
mvdende schreef:
Is weet dat veel van jullie tegen e collar zijn.....

Ik ben helemaal niet tegen de teletac, voor sommige honden is het een uitkomst en het enige hulpmiddel dat het probleem nog kan oplossen.

mvdende schreef:
Ik zou ook het allerliefst dat ding op het zijspoor gooien en tegelijkertijd met één stem commando Skip weer naast me hebben staan op het moment dat hij achter wild aan zit.

Dat kan, vergt fatsoenlijk en vooral consequente training, aan de lange riem, maanden, misschien wel jaren training. Ik train mijn zeven jarige border collie ook nog dagelijks. Toch denken mensen dat ze zo geboren en afgeleverd worden. Newsflash: "Training!"

mvdende schreef:
Dat zal nooit meer gaan lukken....jagen is inderdaad zelf belonend gedrag en hij heeft al veel te vaak succes daarin gehad...

Dan blijven er wat betreft wandelen een aantal opties over.

1 aan de lange lijn...

2 e collar

3 10km netjes naast de fiets per dag, zodat we in een omheind losloopgebied kunnen hobbelen. Gebied is 150 meter x 150 meter dus echt wandelen gaat daar niet.

Lees je nou zelf niet hoe ontzettend je in hokjes denkt?! Het ene antwoord is nog negatiever beladen dan het andere... Het enige wat negatief beladen zou moeten zijn, en wat je zou moeten aanpakken is je huidige gedrag tegenover je hond, en je huidige manier van trainen..

mvdende schreef:
De laatste week ging het eigenlijk heel erg goed op de route die we liepen. Geen e collar meer nodig gehad. Maar eergisteren dacht ik tot 2 keer toe dat hij vogels ging jagen maar dat bleek dus ander wild te zijn. Vogels jagen mag van mij, hij rent er op af en zodra de vogels weg vliegen is de lol eraf en komt hij terug rennen.

Een week is niks, je mag over verbetering spreken als je een maand het juiste gedrag hebt gezien. Met maximaal 10% 'foutmarge'.

Je moet leren lopen voordat je kunt rennen. ;)

mvdende schreef:
Ik zal de komende dagen extra scherp zijn op het feit dat er op NIETS gejaagd mag worden en ipv in het half schemer zal ik eerder op de middag gaan wandelen.

Ik hoop dat we dit rondje dan nog een tijdje zonder problemen kunnen gaan lopen.

Zodra het weer zomer wordt, kan Skip weer gaan zwemmen en gaan we het jacht waterwerk weer oppakken.

Je kunt dit rondje zonder problemen lopen, zonder teletac, met lange riem.

En dan loop ik het rondje aan een lange riem.....

Sorry hoor als je mijn posts negatief ziet...

Ik heb er inderdaad behoorlijk genoeg van dat wat ik ook uit de kast trek om mijn hond LOS te kunnen laten lopen, dat dat niet werkt..

Ik heb hem van de zomer bijna 2 maanden niet los gehad en dus aan een 10 meter lijn gewandeld. Iedere dag zn beetje een uur waterwerken en daarna nog ongeveer een half uur aan de lange lijn wandelen.

Dat ging redelijk, vaak vloog hij vervolgens door de tuin heen om de overtollige energie nog kwijt te raken.

En met het waterwerk, moest hij ook gewoon onder appèl aporteren.

Mentaal moe is inderdaad beter, maar vrij lastig voor elkaar te krijgen. 1 speurles gehad en daar geprobeerd zelf op voor te borduren, dat gaat maar matig. Het zelfde wat betreft detectie, ik had dingen dus totaal verkeerd aangeleerd.

Ik vind het inderdaad lastig om met hem te werken en ik heb inderdaad ook geen mega budget en geen auto.

Budget voor training is €30 per maand. Daar redden ik het in Den Haag prima mee, maar hier in de omgeving vragen ze gerust €40 voor een uurtje les.

Ik wil zodra ik weer wat gespaard heb volgende maand weer een speurlesje doen, maar deze maand gaat dat financieel echt even niet lukken nadat ik in december oa €200 kwijt was aan het in laten slapen van mn ratjes.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 00:45

mvdende schreef:

Ik heb er inderdaad behoorlijk genoeg van dat wat ik ook uit de kast trek om mijn hond LOS te kunnen laten lopen, dat dat niet werkt..

Ik heb hem van de zomer bijna 2 maanden niet los gehad en dus aan een 10 meter lijn gewandeld. Iedere dag zn beetje een uur waterwerken en daarna nog ongeveer een half uur aan de lange lijn wandelen.

Dat ging redelijk, vaak vloog hij vervolgens door de tuin heen om de overtollige energie nog kwijt te raken.

Mentaal moe is inderdaad beter, maar vrij lastig voor elkaar te krijgen. 1 speurles gehad en daar geprobeerd zelf op voor te borduren, dat gaat maar matig. Het zelfde wat betreft detectie, ik had dingen dus totaal verkeerd aangeleerd.

Ik vind het inderdaad lastig om met hem te werken en ik heb inderdaad ook geen mega budget en geen auto.

Budget voor training is €30 per maand. Daar redden ik het in Den Haag prima mee, maar hier in de omgeving vragen ze gerust €40 voor een uurtje les.

Ik wil zodra ik weer wat gespaard heb volgende maand weer een speurlesje doen, maar deze maand gaat dat financieel echt even niet lukken nadat ik in december oa €200 kwijt was aan het in laten slapen van mn ratjes.

Misschien is je hond niet geschikt om los te lopen. Het staat nota bene in de rasstandaard... Niet alle honden kunnen loslopen, als dat een harde eis is had je imo beter moeten inlezen / informeren. Dit was ook voorkomen als je gekozen haden voor een (goede) fokker ipv van MP te plukken voor een appel en een ei.

Nu sta je met je handen in het haar en een gefrustreerde hond.

Hersenwerk kun je ook thuis doen, dmv puzzelen bijvoorbeeld. Als je iedere maand een puzzel zou kopen à €30,- heb je een mooie collectie. ;)

Ik zou zeggen, zoek de FB erbij! Tips té en over!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 05:53

KimD schreef:
mvdende schreef:

Misschien is je hond niet geschikt om los te lopen. Het staat nota bene in de rasstandaard... Niet alle honden kunnen loslopen, als dat een harde eis is had je imo beter moeten inlezen / informeren. Dit was ook voorkomen als je gekozen haden voor een (goede) fokker ipv van MP te plukken voor een appel en een ei.

Nu sta je met je handen in het haar en een gefrustreerde hond.

Hersenwerk kun je ook thuis doen, dmv puzzelen bijvoorbeeld. Als je iedere maand een puzzel zou kopen à €30,- heb je een mooie collectie. ;)

Ik zou zeggen, zoek de FB erbij! Tips té en over!

Ik ben echt helemaal pro jachthond, juist omdat ik enorm fan ben van het eigen karakter van de hond maar hier sluit ik toch ook bij aan. Nee je hoeft van jou hond niet de slaafsheid (sorry voor de bewoording) te verwachten die andere rassen wel hebben maar je woont in Nederland en niet op een berg in Frankrijk waar weinig andere mensen wonen. Je hebt een hond met zoveel jachtdrive dat je blij moet zijn op de momenten dat hij los kan. Het moet geen doel zijn hem overal maar los te laten en een reactie van hem te verwachten als van een herder.. (even kort door de bocht) dat is oneerlijk voor je hond maar ook voor jezelf. Wil je een hond die overal los kan lopen dan zou ik een hond erbij aanschaffen. Kan die overal los, heb je direct een grotere roedel (voor de meeste jagers belangrijk, al ken ik jou hond zijn rasstandaard niet zo) ook dat zorgt voor uitdaging voor je hond.
Geluk af laten van overal loslopen is ook niet realistisch. Je kan mij niet vertellen dat Frodo ongelukkig of gefrustreerd is omdat hij aan de jachtlijn struint ook dat is vrijheid. En de uitdaging halen we inderdaad door zoek spelletjes of het spel wat hij heeft met Pip in huis of in de omheinde tuin.
Afbeelding
Afbeelding

En los is leuk, want hij kan enorm genieten van een zandvlakte om de poten te strekken. Ook meer dan welke hond ik ken maar dat is geen doel op zich.
Afbeelding

En nu ga ik weer in de bijleesstand want ik vind jullie topic erg inspirerend om te lezen. En ik keer van jullie kijk op honden houden en bij iedereen spat het liefde er vanaf. Ook leer ik graag over voeding en snacks.
Ook ben ik blij als ik lees dat ik in zo n rustige omgeving woon. Ik vind het leuk om andere honden tegen te komen maar ben altijd blij dat, dat er misschien 2 zijn per wandeling op een druk moment.

En dan toch een adviesvraag. Wij zijn afgelopen week overvallen door 2 hardlopers in het losloopgebied. Pip liep gewoon naast ons en we werden ingehaald door de hardlopers, pip loopt gewoon naast mijn vriend en snuffelt aan de mevrouw die echt rakelings langs haar en mijn vriend liep. Ze begint oorverdovend te gillen en raakt daarbij gewoon de hond met haar voet.
Mevrouw heeft zich hier uiteindelijk wel voor geëxcuseerd... pip deed echt niks, ze rende niet op haar af, ze blafte niet...
gevolg is dat wij nu met een angstigere hond zitten met hardlopers tot blaffen aan toe. Hoe kunnen we dat trainen? We laten haar op ons focussen leiden haar zo af en dat gaat prima maar aan de lijn blaft ze nu als ze rakelings wordt ingehaald door een hardloper en ik heb haar niet op mij laten focussen omdat ze gewoon bezig is met haar plas/poep struin stukje op het gras.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:10

Ik dacht dat de e collar per ingang van jan 2020 verboden was in gebruik?
Heb daar toen een artikel over langs zien komen dat het verboden zou worden in gebruik maar nog wel verkocht mocht worden.
Ik snap dus oprecht niet dat mensen het toch gebruiken :?
En als ik veel posts lees is het gewoon domweg onkunde van het baasje.
Weinig ervaring met honden icm met een wat lastigere hond.

Gister eerste theorie avond gehad voor guapa.
Na 2 keer cursus zowel puppycursus met mn border als parel in prive training op gebaren was er voor mij na 11 jaar weinig veranderd.
Wel ben ik heel erg benieuwd hoe guapa het gaat doen.
Ze is geen dom hondje maar dat wil niet altijd zeggen dat dat gelijk goed gaat.
Lees mn border trok als pup alle aangeleerde trucjes uit de kast om maar aan zn beloning te komen :')
Ik ben dus benieuwd hoe wij als combinatie de cursus gaan doorstaan :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 09:32

Voorlopig veel focussen op jullie Lena. Neem iets heel lekkers mee en maak hardlopers leuk. Lekker bij iedere hardloper oid een lekker stukje worst of snack erin.

Leuk toch als een cursus wat anders loopt? Leren jullie beide van :D Ben benieuwd hoe het gaat!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:05

lenaa_tje
O wat naar zeg met die hardlopers. Zo zie je maar hoe snel zo'n klein moment een grote indruk kan achterlaten. Misschien kijken of er mensen in je omgeving zijn die je kunnen helpen door stukjes te hardlopen terwijl jullie kunnen oefenen bv. (of even bewust plekjes opzoeken waar je weet dat je ze idd wel eens tegenkomt) En dan proberen de aandacht van Pip erbij te houden grotendeels op het moment dat ze aan komen rennen en uitbundig belonen, zou mijn eerste gedachte zijn. Kijken mag ook zeker, want zeker met een hond die een angstige reactie heeft gehad is kijken goed om eroverheen te komen en weer in te zien dat het niks engs is, maar door dit dan ook te koppelen gelijk met iets leuks > beloning als het goed gaat. Eventueel nog uitbreiden door misschien vragen of de mensen dan ook even kunnen stoppen en lief kunnen doen tegen Pip zodat ze wederom ziet dat er niks engs meer is aan zo'n hardloper. Maar wat kiwi zegt, ik zou idd ook starten met de focus bij jou te krijgen - desnoods met stukjes frikandel of kaas bij wijze van spreken hihi.

Ik denk dat al veel is gezegd geworden in de discussie van de afgelopen pagina's, dus ik ga me niet meer teveel erin mengen, maar wil wel ook m’n zegje even doen. Vind het alleen jammer dat juist mensen die het nodig hebben, niet openstaan voor adviezen en hun eigen plan blijven trekken met alle gevolgen van dien < met een hond die daar de dupe van is. Ook met een budget van €30 per maand kun je Iets. Misschien niet veel, maar zeker wel Iets en elk beetje Iets is altijd mooi meegenomen ipv zelf blijven aanmodderen (icm hulpmiddelen die zelfs professionals vaak niet goed weten te gebruiken). Het zou zoveel schelen als mensen gewoon kunnen toegeven dat ze iets niet alleen kunnen en hulp nodig hebben, maar hier dan ook iets mee doen als er dan adviezen gegeven worden, zeker als er een dier bij betrokken is die er de dupe van is. Ik hoop dat je alsnog probeert iets te doen met de gegeven adviezen mvdende. Ondanks dat veel onhaalbaar voor je is, qua budget en reizen e.d. zal er Echt wel een mogelijkheid zijn om Iets te kunnen doen als je je vastbijt hierin en er voor wilt gaan. Iedereen moet leren met het houden van dieren. Onze vorige hond, Rex heeft mede door ons (want wij versterkten zijn onzekere gedrag omdat we ook niet beter wisten toen) flinke angstagressie ontwikkeld en door de jaren heen hebben we daar veel over geleerd, professionele hulp bij gehad e.d. waardoor ik nu met Arya dingen heel anders aanpak. Met Rex moesten we aangepast lopen uiteindelijk, wat voor zowel hem als ons niet leuk is want je wilt graag gewoon dat alles goed gaat. Ik had graag gewild dat wij toen al veel eerder hulp hadden gehad, dat mensen ons toen al veel eerder hadden geleerd over gedrag en hoe we met bepaalde dingen moesten omgaan, maar zo is het helaas niet gegaan bij ons omdat we toen ook niet beter wisten. En je moet wel openstaan voor adviezen en zeker erna ook openstaan om er dan iets mee te doen, ongeacht hoe moeilijk dat is als je weinig budget hebt, slecht kunt reizen e.d. Imo is professionele hulp zoeken mbt gedrag minstens zo belangrijk als dat het heel normaal is om medische hulp te zoeken van een DA als je dier iets heeft lichamelijk gezien. Onkunde is niet erg, iedereen moet leren en iedereen blijft ook leren en niemand is heilig (ik kan ook soms te lang vastbijten in een mening van mezelf bv. die dan niet correct kan zijn en als ik er dan weer even goed over nadenk die mening ook bijstellen met het tegelijkertijd openstellen ook naar wat anderen nog erover te zeggen hebben en hier dan iets mee doen. Het is juist fijn als je van elkaar kunt leren, maar het kan zeker ook moeilijk zijn om je daarvoor open te stellen), maar het is wel erg jammer als je de strijd al haast opgeeft voordat hij begonnen is…Hier gaat ook genoeg fout nog met Arya, maar juist dan is het fijn dat op momenten dat je twijfelt over iets dat je kunt terugvallen op mensen die ervaring hebben en weten waar ze over praten en je dan kunnen helpen. Ongewenst gedrag voorkomen is beter als genezen natuurlijk, maar als er dan toch al ongewenst gedrag is ingeslopen, is het imo zeker niet iets waarmee je moet blijven aanmodderen en is het gewoon fijn als je professionele hulp hebt om op terug te vallen, al is het maar 1x per maand bv. Ik zou dat echt een prioriteit maken en blijven zoeken naar iets wat kan helpen wat binnen je budget valt.

xDenies
Ja, dat is ook zo. Dat advies gaf ik jou ook al; aan jezelf denken en niet te druk maken en het komt wel wanneer het komt. Ook zonder cursus kunnen ze genoeg leren van en met ons en uiteindelijk is het idd ook zo dat zulke dingen altijd geoefend kunnen worden, ongeacht de leeftijd van een hond. Maar zelf kan ik me dan weer moeilijk aan zulke adviezen houden vaak en ben ik vaak gewoon veel te streng hihi. En jij ook al zo’n nare ervaring pff… Het is echt bizar he hoe normaal het bijna is geworden dat je zo moet wandelen met je hond; met grote kans op zo’n aanvaring. En dat heeft Mera heel netjes gedaan met terugkomen naar jou! Arya had het gisteren op de heide wel echt even moeilijk toen we een wandelaar tegen kwamen. We kwamen iemand tegen met een kinderwagen en kindje en die had het kindje op de arm om dingen aan te wijzen en was dus heel enthousiast met dat kindje bezig en ik zag aan d’r lichaamshouding dat ze echt ‘strak’ stond (uit interesse) en had willen gaan rennen om te kijken. Ze kwam met me mee, maar ik moest wel even hard werken om d’r focus te krijgen < goed leermoment weer voor mij want het laat me zien dat ik soms al veel te gemakkelijk en relaxt ben met wandelen en toch weer even wat 'scherper' moet zijn hihi. En op zo’n moment, als het kortbij genoeg is en ik dan 'te ver' weg sta, kan het bij haar nog omslaan ook in ‘ik ga toch’ en dat ze er wel nog op af vliegt. Dus dat is voor ons nog wel iets om aan te werken en dat vind ik dan nog lastig qua ‘laat ik d’r los of niet?’ want ik wil niet dat ze overal op af gaat vliegen natuurlijk maar ons doel is wel gewoon lekker loslopen en goed luisteren, dus dat moet geoefend worden toch? Vind dat soms een lastig dilemma haha. Het ging nu heel goed uiteindelijk, dus ook uitbundig beloond, maar ze Had er ook op af kunnen rennen en niet dat ze iets doet, maar dat wil ik natuurlijk niet :) Dus de volgende keer even al wat beter vooraf de focus erbij proberen te krijgen, ik moet zeggen dat ik nu ook erg laat pas aandacht eraan schonk dus was het ook zelf wel schuld hihi. Nu kan ik d’r ook wel gaan aanlijnen, maar ik wil het heel graag gewoon erin hebben zitten dat ze los meekomt, dus dan moeten we toch oefenen. Meestal gaat het negeren van mensen zonder honden gewoon super trouwens, ook als ze binnen een halve meter afstand langs ons af lopen houdt ze de aandacht bij mij als ik die vraag dus daar mag ik op zich niet over klagen. Maar nu was ik wat te laat met haar bij me halen en had ze de aandacht al bij hun liggen en dan is het natuurlijk wel een opgave om tot d’r door te dringen hihi.

HS
Wat is Elinn toch een schatje zeg, omg. Ik smellllllt. Dat oortje halfstok maakt het plaatje echt compleet haha!

kiwi
En dat klinkt als een enerverende wandeling, met een ‘drijvende’ aussie hihi. En fijn dat het met Chick zo vooruit is gegaan! En leuke vooruitzichten al met het houden van een pup uit twee eigen ouders. Benieuwd idd hoe de huidige nestjes van Boellie uitgroeien, dat is voor jou denk ik idd heel fijn om dat nu te kunnen meekrijgen :)

punjab
Geen pijn gedaan gelukkig nee, maar nu ben ik wel nog echt kapot moe van de les gisteravond, lol. Man wat hakte dat weer even erin zeg hihi. Ik oefen thuis ook wel, maar zo’n uur lang is veel gevraagd van zowel hond lief als mij nadat we al een maandje zoiets geen les meer hadden gehad. Maar we hebben op zich een hele fijne eerste les gehad, dus dat is mooi. Ik moet gewoon zorgen dat ik niet teveel verwachtingen heb vooraf en dan komt het meestal helemaal goed. Het was fijn om te zien dat de rest van de groep ongeveer hetzelfde zit qua niveau en doordat we gewoon constant keihard aan’t werken zijn met de hond is er ook weinig tijd om veel op een ander te letten dus andersom ook op mij. Daarnaast gaat bij iedereen net zo vaak iets fout als bij mij, dus dan voel ik me niet zo opgelaten ook haha. Eigenlijk alles wat gister voorbij kwam heb ik ook in de paar lessen tijdens de overgangs cursus een tijdje terug behandeld, dus het was allemaal herkenbaar. Enige dingetje waar ik tegenaan liep en dat doet ze ‘thuis’ ook wel vaker; als ik met volgen beloon heeft ze meteen zoiets van ok ik heb gedaan wat ik moest doen en dan gaat ze met die snufferd naar de grond om alles af te snuffelen en is de focus weer even weg. Krijg die focus wel weer terug, maar het zou fijn zijn als die focus gewoon bleef na die beloning hihi. Deze week dus even wat meer oefenen hier thuis met volgen. Als die focus er is, doet ze het wel echt heel braaf. Het negeren van andere honden doet ze ook heel erg netjes, zelfs met het negeren van d’r vriendinnetje die bij ons in de groep zit.

cinniz123
Ahh leuk joh, dat begin van die cursus. En mijn Arya is ook best slim, maar ik moet nog heel veel leren wat betreft trainen en hierdoor merk je dat Arya soms ook minder snel groeit qua training als dat ze had kunnen doen met een ander. Mijn instructrice doet met haar iets in 1x, waar ik 3x sta te kloten met m’n snoepjes en goed gedrag bv. buwhaha. Imo zijn de cursussen er vooral voor ons om te leren en is het mooi meegenomen dat je je hond kunt laten wennen aan bepaalde aspecten waar je ook in het dagelijkse leven thuis mee te maken krijgt. Veel plezier gewenst op de cursus, benieuwd hoe het jullie gaat bevallen!
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 07-01-20 10:19, in het totaal 7 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 10:10

Ben heel benieuwd hoe ze uitgroeien! Hopelijk is het tweede teefje drachtig. Maar ik heb goede hoop :P
Ben zo nieuwsgierig :')
Voor nu afwachten of Chick loops word en of t andere teefje goed uit de test komt.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:19

Ik lees al een hele tijd mee maar zit nu toch met een vraag.

Zijn er hier ook mensen die denken aan andere oplossingen? Als je een hond niet kan bieden wat die nodig heeft, is het dan niet beter (voor zowel hond als baas) om te zoeken naar een baasje die dat wel kan?
Bij paarden heel normaal maar bij honden schijnbaar een taboe..

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:28

XxDiandraxX schreef:

Zijn er hier ook mensen die denken aan andere oplossingen? Als je een hond niet kan bieden wat die nodig heeft, is het dan niet beter (voor zowel hond als baas) om te zoeken naar een baasje die dat wel kan?

Ik heb hier ook weleens bij stil gestaan.

Ik denk dat er vooral een taboe op hangt omdat honden echt gehecht raken aan hun baasjes (mits goed verzorgd) en het daardoor soms voor honden heel stress vol is om naar een ander baasje te gaan?

Soms lees ik wel eens berichten op FB met herplaatsers die vooral herplaatst worden als ze puber zijn en dan: "wij hebben ons vergist in het ras" ik vind dan niet dat je je vergist hebt in het ras, maar je gewoon niet goed hebt ingelezen/voorbereid op het ras...

Bovendien ben ik zelf zo dat als ik een dier koop, dan blijft die tot die doodgaat, voor mij is dat een stukje verantwoording aan mezelf.

Ik ben wel benieuwd hoe de rest in dit topic hierover denkt :D

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:28

Hier laat ik de discussie even voorbij gaan, ik heb zelf totaal geen verstand van die e-collars en ik zou ze zelf nooit gebruiken dus het heeft weinig zin om me er in te mengen. :)

Spannend hoor kiwiwitje allemaal! Ik heb zelf weinig verstand van fokken, mijn moeder fokt Maine Coon katten en die is aan het wachten tot haar kat krols wordt, dus hopelijk over een tijdje kittens :D Die kleintjes zijn gewoon zo leuk maar het kost ook veel tijd om ze op te voeden en alles goed mee te geven voor hun nieuwe huisje!

Cursebreaker fijn dat Arya toch goed naar je luisterde! Dat loslopen is toch een ding he, vind het met Mulan ook nog lastig hoor. Gelukkig blijft ze over het algemeen goed bij me maar van de week had ze even een keer bananen in haar oren. Zondag begint bij ons de cursus weer dus hopelijk kan ik het daar weer mooi verder oefenen en wat handvaten krijgen om het goed aan te leren. Ik maak ook genoeg foutjes hoor, Mulan is mijn eerste eigen hond en ik vind het soms lastig waar ik goed aan doe. Vandaar ook de cursus en ik vind het fijn dat ik hier mee kan lezen en kijken hoe jullie het doen.

Cinniz123 spannend weer op cursus, ik ben benieuwd hoe het gaat :D Hier is wat cursebreaker zegt ook heel herkenbaar, Mulan doet met m’n cursusleider alles zo alsof ze nooit anders heeft gedaan en ik sta dan een beetje aan te modderen haha xD Gelukkig heb je daarom juist begeleiding en kan je het allemaal goed leren :D

Ik gebruik trouwens inderdaad puzzels om Mulan wat hersenwerk thuis te laten doen, ze kan ‘s avonds enorm druk zijn en zo wordt ze toch mentaal lekker moe.

Ik wilde gister foto’s van Mulan maken maar de prinses wilde alleen maar op de foto met kikker, dus vooruit dan maar :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:32

XxDiandraxX schreef:

Bij paarden de normaalste zaak van de wereld maar bij honden schijnbaar een taboe..

Lastig hoor! Rationeel gezien ben ik het met je eens dat dit een goede optie is, 'when all else has failed', maar emotioneel gezien is het een ander verhaal denk ik als het om een eigen dier zou gaan. Wij hebben bv. 'leren leven' met Rex z'n angst agressie en ons en zijn leven zo aangepast dat er gewoon heel goed te leven was met zijn ongewenste gedrag. Voor ons zou het nooit een optie zijn geweest om Rex te herplaatsen < was binnen de liefste hond en zonder andere honden buiten ook heerlijk om mee te wandelen verder enz. Rex was mijn maatje door dik en dun, mijn steun en toeverlaat. M'n paard weg doen jaren terug was de moeilijkste beslissing van m'n leven, maar heb ik toen wel gedaan.

Genoeg mensen die wel een hond herplaatsen als ze erachter komen dat het niet werkt, wat ik wel snap maar ook dat heeft weer voor en nadelen vind ik. Zo is een van Arya's broertjes ondertussen ook naar een nieuwe plek (maar dat is echt heel naar gegaan omdat ze het uiteindelijk buiten de rug om van de fokster hebben gedaan. Lang verhaal) omdat het helemaal fout ging in het gezin waar hij zat > die wisten echt niet wat ze met een Herder pup moesten en dat ging echt de verkeerde kant uit met hun kat en kinderen in huis. Voor de pup veel beter dat hij nu op een ander plekje is bv. ondanks dat hij de dupe ervan maar het maar de vraag is of bepaald gedrag nog goed bij te sturen is want ik zag dat de nieuwe eigenaren ook al er tegenaan liepen, met hetgeen wat zich ontwikkelde bij het andere gezin. Het enige jammere met herplaatsen is vaak dat tegen de tijd dat mensen inzien dat het niet werkt, er al vaak al best veel ongewenst gedrag is gemanifesteerd en de kansen voor de hond in kwestie toch minder worden, zeker met bepaalde rassen > die eindigen dan in een asiel en blijven daar met een beetje pech jaren en jaren zitten.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:37

XxDiandraxX schreef:

Ik zie geen reden om stil te staan bij het overwegen om mijn honden te herplaatsen. Een ander maakt zich er drukker om dat mijn honden niet iedere dag loslopen dan zij zelf. Ik doe alles voor mijn honden(/dieren) en als ik merk dat ze zich ontzettend slecht bij mij voelen zal ik inderdaad met een steen op mijn hart die keus vast wel maken. Maar voor nu zie ik daar geen reden voor. Ik geloof dat Bodhi ook deze angst bij iemand anders had kunnen opbouwen/oplopen. Voor mijn gevoel ben ik iemand die zich om de dieren heen buigt, in plaats van andersom. Dus ik vind het niet per definitie beter bij een ander.

In het geval van wat hier eerder besproken is in het topic hoeft herplaatsen ook niet eens direct de oplossing te zijn. Meer/betere training etc. kan daar al veel in doen. Het is niet dat ik stil zit met mijn honden of problemen zal negeren. We zijn niet perfect, maar of dat het bij een ander wel perfect zal zijn? ...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:38

Even kijken of ik ook weer op e.a. kan reageren. Eindelijk een moment om te typen :Y)

MvdEnde, ik zou als ik jou was het over een andere boeg gooien. Ik heb een working kelpie en een cattle dog die beide makkelijke 15km naast de fiets lopen maar het ook geen probleem vinden om een dag te bankhangen en geen enkele uitdaging te krijgen. Het feit dat je zoveel moeite hebt met Skip moe krijgen laat voor mij juist zien dat daar het probleem zit. Ik denk dat je veel meer op zoek moet gaan naar rust en gehoorzaamheid opbouwen. 10km per dag lopen is echt geen prioriteit.

Lena, ik zou komende tijd ook even werken aan aandacht op jou vestigen op het moment dat er een hardloper voorbij komt. Ik kan de frikandeltherapie aanraden die wij ook hebben gebruikt met oud en nieuw _O- Ik vermoed dat ze er dan vrij snel weer overheen is.

Diandra, ik vind dat volledig afhangen van wat het is dat je een hond niet kan bieden. Heb je bijvoorbeeld kinderen terwijl je hond als de dood blijkt voor je baby (ik zeg maar wat) is dat een situatie die waarschijnlijk niet gaat veranderen. Of kan je hond niet goed samenleven met je andere honden gaat dat waarschijnlijk ook niet veranderen. In zo'n situatie zou ik herplaatsing zeker overwegen. Gaat het om het niet kunnen bieden van de juiste uitdaging zou ik zoeken naar een andere oplossing zoals iemand anders die met je hond wil trainen en wandelen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:39

NorwayFjord schreef:
Ik wilde gister foto’s van Mulan maken maar de prinses wilde alleen maar op de foto met kikker, dus vooruit dan maar :+

[ [url=m/SEZXNH.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BOHOMB.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4z5X2i.png]Afbeelding[/url] ]

Meelezer meldt zich hier, ik ben écht zwaar verliefd op jouw hondje zeg <3 Wat een onwijs knap ding!

Nicky91 schreef:
XxDiandraxX schreef:

Ik heb hier ook weleens bij stil gestaan.

Ik denk dat er vooral een taboe op hangt omdat honden echt gehecht raken aan hun baasjes (mits goed verzorgd) en het daardoor soms voor honden heel stress vol is om naar een ander baasje te gaan?

Soms lees ik wel eens berichten op FB met herplaatsers die vooral herplaatst worden als ze puber zijn en dan: "wij hebben ons vergist in het ras" ik vind dan niet dat je je vergist hebt in het ras, maar je gewoon niet goed hebt ingelezen/voorbereid op het ras...

Bovendien ben ik zelf zo dat als ik een dier koop, dan blijft die tot die doodgaat, voor mij is dat een stukje verantwoording aan mezelf.

Ik ben wel benieuwd hoe de rest in dit topic hierover denkt :D

Maar paarden hechten zich toch ook heel sterk? Die van mij is net een hondje, loopt overal achter me aan. Doe daar ook veel vrijheidswerk mee overigens, dus we richten ons ook wel sterk op de band. Als je meer 'traditioneel' met je paard om gaat, is dat misschien minder, dat weet ik niet. Mijn vorige paard heb ik overigens wel verkocht omdat wij absoluut geen match waren. Met een hond zou ik daar inderdaad NOG meer moeite mee hebben, hoewel ik met paard daar al moeite mee had, en echt tranen gelaten heb én nog steeds contact met de nieuwe eigenaar heb.
Mijn vorige hond had een ENORME gebruiksaanwijzing omdat hij een hersendefect had en daardoor bij stress van 0 naar 100 ging en uitviel. Uiteindelijk viel hij gericht aan en hebben we hem laten inslapen. Herplaatsen is nooit een optie geweest voor ons, ook niet toen we nog dachten dat het gedragsgerelateerd was.

Denk inderdaad wel dat mensen flink onderschatten wat voor invloed raskenmerken kunnen hebben. Veel mensen zijn toch heel naief en denken dat het er wel uit te trainen valt. En modderen dan gewoon 10-12 jaar aan en dan is de hond er niet meer en dán kiezen ze een ander ras? Dat idee heb ik althans. Hoewel ik ook genoeg mensen ken die om het minste of geringste een hond herplaatsen en waar ik - als ik fokker was - dus never nooit een pup aan zou meegeven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 10:44

XxDiandraxX schreef:

Ach honden worden om minder herplaatst ;)
Ik ben niet ''voor'' herplaatsen.
Ergens is het een beetje een ander opzadelen met jouw probleem.
Heb dat nu met Chick wel ervaren. Maar als je niet aan de behoeftes van jouw hond kan voldoen is herplaatsen wel een eerlijkere oplossing voor de hond.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:46

kiwiwitje schreef:
Voorlopig veel focussen op jullie Lena. Neem iets heel lekkers mee en maak hardlopers leuk. Lekker bij iedere hardloper oid een lekker stukje worst of snack erin.

Leuk toch als een cursus wat anders loopt? Leren jullie beide van :D Ben benieuwd hoe het gaat!

Dit! En niet toevallig vrienden of kennissen die een handje kunnen helpen? Ergens afspreken en samdn trainen? Hun even een paar lekkertjes meegeven en overdreven laten begroeten en lekkers geven. Als je hond dat geen probleem vind natuurlijk! Maar iets positief draaien werkt normaal heel snel heel goed.

cinniz123 schreef:
Ik dacht dat de e collar per ingang van jan 2020 verboden was in gebruik?
Heb daar toen een artikel over langs zien komen dat het verboden zou worden in gebruik maar nog wel verkocht mocht worden.
Ik snap dus oprecht niet dat mensen het toch gebruiken :?
En als ik veel posts lees is het gewoon domweg onkunde van het baasje.
Weinig ervaring met honden icm met een wat lastigere hond.

Gister eerste theorie avond gehad voor guapa.
Na 2 keer cursus zowel puppycursus met mn border als parel in prive training op gebaren was er voor mij na 11 jaar weinig veranderd.
Wel ben ik heel erg benieuwd hoe guapa het gaat doen.
Ze is geen dom hondje maar dat wil niet altijd zeggen dat dat gelijk goed gaat.
Lees mn border trok als pup alle aangeleerde trucjes uit de kast om maar aan zn beloning te komen :')
Ik ben dus benieuwd hoe wij als combinatie de cursus gaan doorstaan :D

Veel mensen gebruiken een teletac ook bij dove of slechthorende honden. Het is een hulpmiddel, maar doordat mensen al snel aan stroom = pijn denken heeft de teletac (ongegrond) een hele negatieve naam. Maar die slechte naam mag volledig geweten worden aan de onkundige bazen die hem gebruiken. Ik ben dus pro verbod, maar jE kunt hem nog steeds krijgen. Bedrijfsmatig zijn ze te bestellen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 10:52

Wat een leuke foto's van Mulan! Wij hadden de kikker ook! alleen issie inmiddels vakkundig gesloopt. Kon hem niet meer maken :(

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:53

XxDiandraxX schreef:

Absoluut voorstander van herplaatsers, niet via MP, niet via een of andere louche bemiddeling, maar via fokker of rasvereniging.

Soms past een hond nou eenmaal niet in een gezin, in een bepaalde thuissituatie of zoals bij ons, in een roedel. Als een hond daar niet goed in zou kunnen fungeren dan zal er geen andere keuze zijn.

Het is vooral voor een mens emotioneel zwaar. Een hond past zich snel aan, zeker als de situatie erop vooruitgaat voor de hond.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:57

KimD schreef:
XxDiandraxX schreef:

Absoluut voorstander van herplaatsers, niet via MP, niet via een of andere louche bemiddeling, maar via fokker of rasvereniging.

Soms past een hond nou eenmaal niet in een gezin, in een bepaalde thuissituatie of zoals bij ons, in een roedel. Als een hond daar niet goed in zou kunnen fungeren dan zal er geen andere keuze zijn.

Het is vooral voor een mens emotioneel zwaar. Een hond past zich snel aan, zeker als de situatie erop vooruitgaat voor de hond.

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik zie het bij de aussies ook vaak, mensen zien een leuk (soms gevlekt) vachtje maar beseffen niet dat je deze niet als kleedje voor de haard kunt leggen.

Als je een hond niet kan bieden wat die nodig heeft vind ik dat je soms voor het welzijn van de hond moet kiezen boven je eigen verdriet. En ja, mijn dieren zijn er in pricipe ook voor het leven!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 11:00

Toen Chick hier kwam heeft ze geen seconde meer aandacht gehad voor ''haar mensen''. En toen een van de baasjes huilend afscheid nam, liep Chick gewoon aan en kwam ze bij mij zitten.
T was voor haar gelijk goed. Maar het heeft wel even geduurd voordat ze op de rit was en van haar ''issues'' af was.. En deels is ze nog niet alles kwijt. Maar ze is wel trainbaarder hier in. En haar karakter is gewoon goud waard.

Maar ondanks dat, een herplaatser; ik begin er nooit meer aan. :o
Ik weiger ooit nog de rommel van een ander op te lossen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:04

NorwayFjord schreef:
Cursebreaker fijn dat Arya toch goed naar je luisterde! Dat loslopen is toch een ding he, vind het met Mulan ook nog lastig hoor. Gelukkig blijft ze over het algemeen goed bij me maar van de week had ze even een keer bananen in haar oren. Zondag begint bij ons de cursus weer dus hopelijk kan ik het daar weer mooi verder oefenen en wat handvaten krijgen om het goed aan te leren. Ik maak ook genoeg foutjes hoor, Mulan is mijn eerste eigen hond en ik vind het soms lastig waar ik goed aan doe. Vandaar ook de cursus en ik vind het fijn dat ik hier mee kan lezen en kijken hoe jullie het doen.

[ [url=m/SEZXNH.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BOHOMB.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4z5X2i.png]Afbeelding[/url] ]

Oh god, die foto's. Ik smelllllt <3
Wat een schatje toch!

Ja, het blijft een ding inderdaad, dat loslopen hihi. Vind het dan ook vaak echt lastig hoor, en voel me er heel tegenstrijdig over haha. Want ondanks dat ik in losloop gebieden ben, wil ik het niet normaal vinden dat ze overal op af stormt. Nu werk ik daar ook echt keihard aan met d'r dus op momenten dat ze Toch eens zou gaan hoop ik dat mensen me kunnen vergeven als ze zien dat ik ermee bezig ben ipv alles maar op z'n beloop laat - ik verontschuldig me ook als ze wel ergens naartoe gaat, maar meestal krijg ik een blik van: doe normaal, je bent in een losloop gebied en vind het gros van de mensen hier het doodnormaal om de honden overal op af te laten rennen, maar ik niet < zeker niet ook als er kleine kids bv rondrennen. Als ik wel twijfel, pak ik d'r aan de lijn of als ik d'r niet uit een spel krijg als ze aan't spelen is bv. Ik laat zoiets niet op z'n beloop gaan, want wil niet dat zij gaat bepalen tot hoelang ze doorgaat e.d. Maar dat gaat met vallen en opstaan hihi. Maar ik heb bij Arya wel het idee dat het gewoon voor d'r leeftijd al heel goed gaat en we ons doel zeker moeten kunnen halen, dus blijf ik ook gewoon doorgaan met los lopen, ondanks dat er nog steeds risico's zijn dat ze een keer niet bij me blijft en gaat en ik daar tegenstrijdige gevoelens over heb. Ik wil niemand tot last zijn, maar ik weet ook niet hoe ik het anders moet oefenen? Met de cursus in een manege bak 1x per week oefenen we ook natuurlijk, maar het is toch anders weer als dat je echt op locatie bent - daar zal toch ook echt geoefend moeten worden.

Ik zie bv. de tegenhanger bij een vriendinnetje van Arya, ook een oudduitse herder teef van dezelfde leeftijd. De eigenaren durfden haar nooit los te laten toen ze nog echt jong was, nu nog steeds niet omdat ze gewoon weg rent en niet komt zeggen ze en ik betwijfel of ze dat dus ooit met goed gevoel dus kunnen gaan doen. Niks mis mee als je dat niet doet/kunt/wilt, maar voor mij is het gewoon echt een doel hier; dat ik gewoon zorgeloos door een losloop gebied kan met d'r en ik gewoon een goed luisterende hond heb. Arya loopt al los met me mee vanaf dag 1 omdat ik het idee had dat dat met haar prima kon. Maar het zijn geen robots uiteindelijk en er komen momenten dat ze idd bananen in de oren hebben en dat zijn de momenten waarop ik me dan rot voel, want ik wil niemand tot last zijn natuurlijk. Gisteren zag ze een paar kraaien redelijk kortbij en daar stormde ze achteraan en op dat moment dring ik ook niet tot d'r door, tot ze wat meters heeft gemaakt. Toen ik floot en riep kwam ze overigens wel meteen terug ondanks dat er niet veel verderop een hond was. Maar goed, hoeveel mag en kan ik verwachten van een 6 maanden oude pup, een kindje nog eigenlijk hihi. Dit zijn wel weer leermomenten voor ons beiden.

Maar zo te lezen gaat het loslopen bij jullie toch ook al heel goed hoor!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:14

Ik begin ook niet aan een herplaatser, hoe sneu ik het ook vind dat er zoveel hondjes zijn die een Gouden mandje willen. Wij zijn gewoon gek van herders en de kans dat je een herder herplaatser in huis haalt met issues is 99,9% denk ik als je het via MP/facebook/en ook asiels doet :') Met een jong kind in huis en ook te weinig ervaring zelf om zoiets te heropvoeden, durf ik dat echt niet aan en daar zijn we ook altijd eerlijk over geweest. De enige optie voor ons zou idd nog eventueel via de rasvereniging/een fokker zijn - maar die komen niet heel snel voorbij bij de ODH's van wat ik tot nu toe zag. Toen Rex net overleden was, kwamen we bv. een 1 jarige herder tegen via een fokker, waar we beiden meteen verliefd op waren, maar zij had echt heeeeel snel een nieuw plekje gevonden al. Daar had ik wel heel graag naar willen gaan kijken. Maar toen ze eenmaal weg was, was ik eigenlijk ook weer blij dat we toch op zoek zouden gaan naar een pup. Na ervaring op te hebben gedaan met Rex en z'n angst agressie wilden we gewoon heel graag met een pup van voor af aan beginnen en we zijn nog steeds heel blij met die beslissing. Hoe intensief een pup ook kan zijn, is het denk ik toch een iets fijnere ervaring om een pup op te voeden als dat je een andere hond moet 'heropvoeden', als de kans groot is dat er issues zijn. En ongeacht dat het fijn is als je een herplaatser een goed plekje kan geven, vind ik het ook belangrijk dat je kijkt naar wat je mogelijkheden zijn qua wat je kunt aanbieden en wat dan het beste aansluit bij je wensen en kunnen - in ons geval was dat gewoon duidelijk, dat een pup het beste zou zijn :)

Als ik dan zie hoe dat broertje van Arya weg is gegaan bij dat gezin, breekt het m'n hart. De fokster heeft geen enkel moment het idee gehad dat het geen goed plekje zou zijn vooraf en dat gezin heeft uiteindelijk de pup achter haar rug om de weggedaan. Dit was ook echt een gevalletje: ze weten niet waar ze aan beginnen met een Herder, jammer genoeg - dus de fokster heeft zich echt enorm klote erover gevoeld omdat het met de intake e.d. altijd allemaal helemaal prima ging en erna ook met pups uitzoeken e.d.. Gelukkig is de nieuwe eigenaar wel zo sociaal geweest om meteen contact op te nemen met de fokster bv en is ook op zoek gegaan naar andere eigenaren zoals ik, om contact mee te leggen, dus dat is dan wel weer heel leuk. Maar zij lopen dus nu wel tegen dingen aan die zich al ontwikkeld hebben bij dat gezin en ondanks dat de hond net 6 maanden pas is geweest, zijn het wel al best serieuze issues dus ik hoop dat ze dat nog rechtgebreid krijgen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 07-01-20 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt