mvdende schreef:Is weet dat veel van jullie tegen e collar zijn.....
Ik ben helemaal niet tegen de teletac, voor sommige honden is het een uitkomst en het enige hulpmiddel dat het probleem nog kan oplossen.
mvdende schreef:Ik zou ook het allerliefst dat ding op het zijspoor gooien en tegelijkertijd met één stem commando Skip weer naast me hebben staan op het moment dat hij achter wild aan zit.
Dat kan, vergt fatsoenlijk en vooral consequente training, aan de lange riem, maanden, misschien wel jaren training. Ik train mijn zeven jarige border collie ook nog dagelijks. Toch denken mensen dat ze zo geboren en afgeleverd worden. Newsflash: "Training!"
mvdende schreef:Dat zal nooit meer gaan lukken....jagen is inderdaad zelf belonend gedrag en hij heeft al veel te vaak succes daarin gehad...
Dan blijven er wat betreft wandelen een aantal opties over.
1 aan de lange lijn...
2 e collar
3 10km netjes naast de fiets per dag, zodat we in een omheind losloopgebied kunnen hobbelen. Gebied is 150 meter x 150 meter dus echt wandelen gaat daar niet.
Lees je nou zelf niet hoe ontzettend je in hokjes denkt?! Het ene antwoord is nog negatiever beladen dan het andere... Het enige wat negatief beladen zou moeten zijn, en wat je zou moeten aanpakken is je huidige gedrag tegenover je hond, en je huidige manier van trainen..
mvdende schreef:De laatste week ging het eigenlijk heel erg goed op de route die we liepen. Geen e collar meer nodig gehad. Maar eergisteren dacht ik tot 2 keer toe dat hij vogels ging jagen maar dat bleek dus ander wild te zijn. Vogels jagen mag van mij, hij rent er op af en zodra de vogels weg vliegen is de lol eraf en komt hij terug rennen.
Een week is niks, je mag over verbetering spreken als je een maand het juiste gedrag hebt gezien. Met maximaal 10% 'foutmarge'.
Je moet leren lopen voordat je kunt rennen.

mvdende schreef:Ik zal de komende dagen extra scherp zijn op het feit dat er op NIETS gejaagd mag worden en ipv in het half schemer zal ik eerder op de middag gaan wandelen.
Ik hoop dat we dit rondje dan nog een tijdje zonder problemen kunnen gaan lopen.
Zodra het weer zomer wordt, kan Skip weer gaan zwemmen en gaan we het jacht waterwerk weer oppakken.
Je kunt dit rondje zonder problemen lopen, zonder teletac, met lange riem.