Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
fannetje schreef:Het eerste wat ze bij ons bij de beginners leren is de sprong zelfstandig opzoeken, dat kun je bijvoorbeeld aanleren met heen en weren, dit doe je met 2 mensen, 1 aan elke kant van de sprong. Waarbij je in het begin de hond helpt met het opzoeken (je lokt hem over de sprong en zet hem aan de andere kant weer netjes voor de sprong met een voertje), maar je steeds meer afstand neemt en daarna, zelfs meerdere sprongen ertussen, waardoor de hond zelf leert nadenken en dus voor je uit wil gaan werken.
Er zijn vast nog veel meer methoden, maar zo heeft die van mij dat geleerd.
Anna79 schreef:fannetje schreef:Het eerste wat ze bij ons bij de beginners leren is de sprong zelfstandig opzoeken, dat kun je bijvoorbeeld aanleren met heen en weren, dit doe je met 2 mensen, 1 aan elke kant van de sprong. Waarbij je in het begin de hond helpt met het opzoeken (je lokt hem over de sprong en zet hem aan de andere kant weer netjes voor de sprong met een voertje), maar je steeds meer afstand neemt en daarna, zelfs meerdere sprongen ertussen, waardoor de hond zelf leert nadenken en dus voor je uit wil gaan werken.
Er zijn vast nog veel meer methoden, maar zo heeft die van mij dat geleerd.
Dankjewel Fennetje, hier heb ik wat aan. Wij hebben als huiswerk opdracht vooruit sturen gekregen. Dan een emmer neerzetten met voertje erin en de hond daarna toe sturen met commando 'vooruit'. Ik vind dat van jou eigenlijk logischer klinken, ik had zelf ook al aan zoiets gedacht.
beauty1love schreef:Ik werk net als Kim ook vaak met een dood speel. Mooie manier om ze zelfstandig te laten denken ipv alleen maar terugdraaien naar de baas.
Dat heen en weer springen ben ik ook geen voorstander van, ivm terugspringen.
Een oefening die ik in het begin ook gelijk mee begin is het zelf op laten zoeken van een vleugel. Eigenlijk zelfde als deze oefening van one mind dogs: https://youtu.be/MZYP-PdeoD4
Alleen gebruik ik een vleugel ipv een hekje. Uiteindelijk kun je de afstand uit bouwen
Anna79 schreef:KimD schreef:Een speel die ligt te liggen als beloning achter een sprong. Als je het fijn vind wil ik er morgen wel een filmpje van maken. Dan is het misschien duidelijker.
Heel graag!!!
Anna79 schreef:Ik blijf er tegenaan lopen dat mijn hond aan mij plakt tijdens behendigheid. Het is sowieso een hond die heel erg gefocust is op mij.
Iemand nog tips? KimD had jij nog een filmpje gemaakt? Ik heb geprobeerd dit te oefenen maar ik weet niet zeker of ik het goed doe.
Nynkster schreef:Ik zou opzoek gaan naar een goede trainer en daar trainen. Het over het parcours lokken van een hond wat de meeste hondenscholen doen gaat nooit resulteren in een zelfstandige hond