nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:59

Mooi!! Zoiets wil ik ook maken als mijn bijen deze winter naar hun nieuwe bijen stal gaan.
Ze staan nu op een stapel pellets, maar dat was altijd al de intentie dat dat tijdelijk was.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:06

Ja goed plan ,het is redelijk eenvoudig te maken naar je eigen wensen. Heb jij de bijen thuis op een stal of elders?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 13:23

Oh wat een prachtige banken! Wij hebben ook zoiets, maar lang niet zo robuust!
Welkom hier :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:23

Ze staan aan huis, achterin de tuin. Op een stapel van drie pellets.
Afbeelding

We hebben twee schuren gesloopt en zijn nu aan het herbouwen.
Onze kippen hadden nachthok in een van de schuren die nu gesloopt is. Daarvoor hebben we een grote blokhut neergezet met een overdekt buitendeel als tijdelijk hok.
Als de kippen in de nieuwe schuur nachthok krijgen, dan maken we van de blokhut met overdekt deel, de nieuwe bijenstal dus dan bouwen we daarin een mooie werkbank om onze vier kasten op te zetten en kunnen alle bijen spullen in het dichte deel van deze blokhut.
Een hoop schuiven nog dus, maar dat zien we van de winter wel...

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:41

Laurora schreef:
Oh wat een prachtige banken! Wij hebben ook zoiets, maar lang niet zo robuust!
Welkom hier :D

Dank je wel, ik voel me al heel welkom :o

Nickeltje schreef:
Ze staan aan huis, achterin de tuin. Op een stapel van drie pellets.
[ [url=m/DDE7JA.jpg]Afbeelding[/url] ]

We hebben twee schuren gesloopt en zijn nu aan het herbouwen.
Onze kippen hadden nachthok in een van de schuren die nu gesloopt is. Daarvoor hebben we een grote blokhut neergezet met een overdekt buitendeel als tijdelijk hok.
Als de kippen in de nieuwe schuur nachthok krijgen, dan maken we van de blokhut met overdekt deel, de nieuwe bijenstal dus dan bouwen we daarin een mooie werkbank om onze vier kasten op te zetten en kunnen alle bijen spullen in het dichte deel van deze blokhut.
Een hoop schuiven nog dus, maar dat zien we van de winter wel...

Dat is heel gaaf zeg! Wij zijn met een vergelijkbaar project bezig, ook een voormalig kippenhok! Die konden we bij iemand voor niks ophalen. We hebben die wat verbouwd en hoger gemaakt. Er komt nog een luifel aan. Onder de luifel kunnen dan 5 kasten overdekt staan en meer achterin inderdaad al het materiaal en een werkbank. Wat grappig dat we zo vergelijkbaar bezig zijn!

Zo was het hok
Afbeelding

En nu is het zo. Het is dus nog niet klaar, er komt nog een luifel aan etc.

Afbeelding

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 19:57

Dat ziet er allemaal goed uit, Morpheus81!
Het is inderdaad super leuk om hier mee te lezen en te posten.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 21:00

Welkom Morpheus! Je bijen staan er al mooi bij (haha), en de aanstaande bijenstal ziet er prachtig uit!
Op zich is het natuurlijk een vrij logische opstelling, bijen aan de ene kant en je materiaal aan de andere kant, dus niet zo gek dat meer mensen vergelijkbaar bezig bouwen.

Op vakantie in Slovenië kom ik bijzondere bijenstallen tegen:
Afbeelding
Er staan meerdere kasten op elkaar gestapeld, ik vraag me echt af hoe ze hier controles doen (of doen ze dat niet?) en hoe ze honing oogsten…

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:37

Ik heb die plaatjes inderdaad ook wel eens gezien. Het ziet er prachtig uit, maar vraag me inderdaad ook af hoe dat in de praktijk werkt?

Van het weekend 2 volkjes bekeken die bij een vriendin staan. Eentje staat daar, omdat ik ze thuis op een onhandige plek had staan en ze dus wil verplaatsen. Om terugvliegen naar de oude plek te voorkomen, staan ze tijdelijk even bij haar. Dit is een 6 ramer.

En het andere volkje (10 raams) werd op mijn eigen stand beroofd! Was een volk dat een tijdje moerloos was geweest. Ik had een bevruchte moer ingevoerd en die hadden ze ook geaccepteerd, maar ze waren nog niet voldoende op sterkte om het roven te voorkomen kennelijk.

Met beide gaat het heel goed, de 6 ramer bouwt nog steeds en heeft inmiddels bijna 4 ramen broed.

De 10 ramen had ik wat gevoerd, maar die gooien het nu overal tussen het broed. De Q heeft dus moeite om lege cellen te vinden, terwijl de kantramen gewoon nog leeg zijn. Ben nu gestopt met voeren en hoop dat ze het voer gaan verplaatsen naar de buitenkant, zodat er een mooi broednestje gemaakt kan worden.

Jullie nog bij jullie bijtjes gekeken?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:52

Met dit sippe natte koude en vooral ook winderige weer hebben wij inmiddels al zeker twee weken niet in de bijen gekeken.
Tussen de buien door vliegen ze wel. Maar meer dan af en toe naar de voorkant van de kast kijken is hier niet gebeurd helaas.
Woensdag ben ik vrij, als er daar een droog moment is, hoop ik een korte controle te kunnen doen. De voorspellingen zien er echter ook woensdag bijzonder ongunstig uit voor dergelijke plannen.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:24

Helemaal mee eens, de andere volken laat ik ook met rust, maar omdat deze 2 verplaatst zijn en die ene beroofd :( , wilde ik even weten hoe het nu ging.
Overigens hadden we hier gisteren nog een zonnetje en 20 graden. Inderdaad wel wat wind, maar de kasten staan gelukkig beschut.

Ik ben ook voor wat minder herfstachtig weer!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:29

Dan moet je inderdaad ook echt wel ingrijpen, dat is niet anders.

Ik zou ook graag nog een ronde honing willen oogsten. Bij de laatste controle zat er in elk geval in twee volken echt enorm veel honing.
Maar daarvan moet ik maar zien of ze dat niet voor een groot deel opgegeten hebben met dit sippe weer...

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:31

Ohw ja, dat zou inderdaad wel kunnen, er komt waarschijnlijk erg weinig binnen en ze hebben natuurlijk wel wat nodig al valt het me altijd nog wel mee hoeveel als de temperaturen nog redelijk zijn. De komende dagen gaat het alleen nog niet veel beter worden. Al zag ik gisteren echt nog superveel stuifmeel binnenkomen!

Ik heb niet afgelopen zaterdag maar de zaterdag ervoor geslingerd. Daar heb ik nu geen spijt van. Natuurlijk hebben we ook honing voor de bijen zelf gelaten en ik heb hier en daar wat bijgevoerd ook. Maar toch een beetje in de gaten houden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 15:08

Wat leuk die bijenstallen allemaal! Ik heb niets overdekt, maar wel redelijk beschut. Wel lekker aan huis.

Voor hen die mierenzuur doen, ik wil binnenkort beginnen als het niet meer zoveel regent. Doen jullie dan 1 week (100ml) of 2 weken (200ml)?
Ik heb 1 week geleerd en vorig jaar ook 100ml gedaan, maar geen oxaalzuur gedaan in de winter. Ik weet niet hoe erg de mijtendruk is.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:39

Ik heb het vorige week op 3 kasten gezet, ik heb maar 3 dispensers, dus kan niet al mijn kasten tegelijk doen. Ik gebruik de Liebig dispenser en volg de aanwijzingen op de papiertjes die je daarin gebruikt. Ik heb 75ml in 1 week gedaan.
aan de hand van hoeveel mijten er vallen, bepaal ik de vervolgstappen. Woensdag zijn dan de volgende 2 kasten aan de beurt. Gelukkig wordt het dan ook beter weer.

Gisterenochtend scheen hier nog de zon, dus heb ik even snel bij mijn 2 kastjes gekeken die tijdelijk bij een vriendin staan. De kast die beroofd werd is weer helemaal op orde. Heeft nu mooi voer opgeslagen en zo'n 5 ramen broed. De andere is een 6-ramer en die kan komende week in een 10-raams kast overgezet worden. Ze hebben inmiddels weinig ruimte meer om voer op te slaan. Q is volop aan de leg, dus wil ze wel wat meer ruimte geven om mooi winterbijen aan te gaan maken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 20:09

Goed om te horen, dank je :j
Fijn dat het goed gaat met de 2 kastjes!

Ik heb de dispensers erop gezet, ik heb ook de Liebig. Op beide kasten 100ml en groot papiertje, ik heb twee BK's in beide kasten, en met 20-25 graden is dit wat de papiertjes zeiden.
We gaan het zien :) Ben benieuwd hoeveel mijten vallen. De bodems zijn schoongemaakt, dus alles wat valt is sinds de behandeling.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:39

Top! Ja de temperatuur en de maat van het volk/kast maken natuurlijk veel verschil. Ik vind het een heel handig systeem waarmee je heel precies kunt doseren. Ik heb ook nog nooit broedschade of dode bijen oid gehad met deze methode. Natuurlijk zou ik het liefst helemaal geen 'rommel' gebruiken....mja...

Ben benieuwd hoeveel mijtenval je gaat hebben!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:05

Ik zag wel wat dode bijen liggen vanochtend bij een kast, helemaal ontkom je daar niet aan denk ik, helaas.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:36

Gisteren mooi rustig weer gelukkig, dus ik heb op de 3 volgende volken de Liebig dispenser geplaatst. Verder wat kasten gecheckt op voer en tot de conclusie gekomen dat er veel voer is gebruikt de afgelopen week/2 weken, wat natuurlijk niet zo heel gek is gezien de weersomstandigheden.
In deze periode dus goed om de voervoorraad wat extra in de gaten te houden :j

Alle kasten (12 momenteel) gaan wel erg goed! Ze vlogen gisteren weer volop en er kwam heeeeeel veel stuifmeel binnen. Er is nog veel broed en de kasten zitten nog bomvol met bijen.

De 2 kastjes bij mijn vriendin doen het ook goed. Eentje heeft zelfs nog zwermneiging, dat is dan weer iets minder...hopelijk kan ik dat de kop indrukken, want nu nog splitsen vind ik niet zo handig.
De andere heb ik gisteren nog durven overzetten van een 6-ramer naar een 10-ramer. Ze hadden 5 ramen broed, waarvan 3 gesloten, er komen dus nog heel wat bijen bij. En ze hadden nog maar weinig ruimte om voer op te slaan.

Jullie nog leuke nieuwtjes over jullie bijtjes?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:33

Ik heb net ze gecheckt, het papier van de mierenzuur werd al driftig kapot gemaakt.
De varroa-val valt me mee! Dus blij mee. Ik heb wat ramen omgewisseld tussen boven- en onderkamer in beide volken zodat het iets beter verdeeld is. Grote volk had nog mooi veel voer (suikerwater) en kleine volk had nog één raam honing ipv twee van laatst. Dus die ga ik eerst bijvoeren.
Dan even rustig inschatten hoeveel beide volken nog nodig hebben, evt. wat ramen vervangen met kantramen in het kleine volk om ze te helpen hun warmte vast te houden, en dan is het klaar voor de winter denk ik...
Ze waren wel lekker pissig vandaag.

Controleer je alle kasten als je er twaalf hebt, Morpheus? Ik vind twee kasten controleren wel genoeg :P maar je checkt dan ook niet alle ramen enzo denk ik? Ik doe dat nog regelmatig wel, maar ik ben ook nog een beginner dus het is ook voor mij om te begrijpen wat er gebeurt.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:47

Ik heb net 1 van de 3 kasten (uitgebreid) bekeken. Deze kast zijn een aantal zwermen af gekomen |o dus het volk was wat kaal aan het begin van de zomer. De Q heeft het echter goed ingehaald, de kast is mooi bezet en er zijn 6 ramen broed.

Deze kast heeft de base er onder staan, en het is in de data wel goed te zien dat de afgelopen 2 maanden flink in de eigen voorraad ingeteerd is…
Afbeelding

De HK is nagenoeg leeg dus ik heb de bijenuitlaat geplaatst.

Mijn plan is nu om een paar dagen wat bij te voeren, en dan te beginnen met de liebig verdamper. Wel even zien wanneer dat precies wordt, ik zie dat er volgende week 30 graden is voorspeld >;)

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 12:16

@Century: er zijn wel momenten dat ik ze alle 12 check. Maar inderdaad ga ik dan niet perse alle ramen af, tenzij er sprake is van doppen of iets dergelijks natuurlijk. Maar nu ben ik vooral aan het kijken naar de voersituatie en dat kun je vaak al aan de buitenste ramen zien in combinatie met het gewicht van de kast.
Maar 12 vind ik echt teveel. Ik heb er een aantal te koop staan, maar momenteel is er niet veel interesse voor. Zal van het voorjaar wel weer komen. Dus ik ga ze maar gewoon allemaal inwinteren en dan hopelijk van het voorjaar terug naar 6 a 7 kasten.
@Indy_Mouse: heel gaaf zo'n Base, wil ik ooit misschien ook nog een keer. Heel mooi om te volgen zo.
Ik moet nog 1 kast behandelen met de Liebig dispenser, maar ik wacht inderdaad ook tot eind volgende week. Met die hoge temperaturen is het geen pretje.
En fijn dat je volk zich weer zo mooi hersteld heeft! 6 ramen broed is een mooie start voor de winter nu.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:58

Ik ben ook erg blij met de base! Nadeel is alleen dat ze zo afgrijselijk duur zijn... Momenteel €475 in de webshop. De mijne heb ik een paar jaar geleden gekocht, toen €350 en dat vond ik al duur. En ik heb er toevallig afgelopen jaar een 2ehands gevonden op Marktplaats, die moet ik nog altijd plaatsen.
Maar het gewicht van de kast, en de temperatuur in de wintertijd, dat zijn echt superfijne gegevens om te hebben vind ik. Afgelopen winter kon ik uitstekend zien wanneer het volk broedloos was voor de oxaalzuur behandeling, omdat de temperatuur toen daalde.

Mijn andere twee volken wilde ik gisteren bekijken, maar helaas kon m'n schoonmoeder alleen smorgens op de kinderen passen. De voorspelde temperatuur kwam niet boven de 20 graden uit, dus ik heb de controle nog maar even uitgesteld... Morgen weer een kans :)

Schoonmoeder heeft trouwens gezegd dat zij wel een afdak zou willen boven de kasten, ze zijn bang dat de bijen oververhitten in de zomer. Dus, ik kan plannen gaan maken voor een echte bijenstal!
Hebben jullie do's en don'ts?
Ik denk dat ik ruimte wil hebben voor 5 kasten naast elkaar, waarbij ik er maximaal 3 wil hebben staan. dus kast - tussenruimte - kast - tussenruimte - kast. Betegelde vloer... en verder? Ik heb vlakbij ruimte om mijn kasten en materiaal op te slaan, dus dat hoeft niet per sé in de stal.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:27

Aankomende winter staan mijn bijen ook onder dak in een stal, dus ik was van plan wat eenvoudige (Ali Express) thermometers te plaatsen, die heeft een vriendin van mij ook. Want dat lijkt me inderdaad superhandige info. Dan weet ik nog niks over het gewicht, dat blijft dan nog een wens.

Gaaf dat je over een stal kunt gaan nadenken! Wat je vaak ziet is een doorzichtige plaat boven de kasten vanwege het licht. Dat wilde ik ook, maar bleek wat lastig uitvoerbaar in de stijl die wij mooi vinden. En het kan er ook warmer door worden. Wij gaan er nu dus toch dakpannen op leggen. Die hebben we nog liggen, dus is ook een stuk voordeliger. En dan ga ik het eerst een jaar zo proberen. Mijn stal (of Bee&Bee zoals wij het noemen :j ) is ook 5-kasten-breed en aan de zijkanten open, dus het is niet zoveel moeite om met een raam even opzij de stal uit te stappen om deze in het licht te houden. Als het echt niet bevalt, kunnen we het dak altijd nog aanpassen.

Verder is het handig als je wat ruimte achter je hebt om een kamer/bak weg te zetten (zonder dat je erin gaat staan, dus op hoogte, bijv op een plank of werkbank is handig), ik heb zelf graag wat bewegingsruimte. Ik zit te denken om een soortje bokje op wielen te maken wat ik naast of achter me kan rijden, waar ik dan kamers op kan zetten. Het scheelt enorm voor je rug als je ze niet steeds vanaf de grond hoeft te tillen.

En het is handig als je boven je (bijv in de nok van je stal) raampjes kunt weghangen. In lucht en licht minste kans op wasmot. Plus dat ze dan voor het grijpen hangen.

Wat ik ook handig vind zijn haakjes/een rek/oid om je gereedschap aan te hangen. Je hebt ook van die handige gereedschap magneetstrips waar je beitel etc zo aan klikt. En ik ga een hoekje maken waar de beroker kan staan wat bekleed is met metaal. Dat ik me geen zorgen hoef te maken als hij nog wat warm is.
Als ik nog meer bedenk zal ik het aanvullen....

Mijn stal is nu bijna klaar!

Het raamwerk voor het afdak waar de kasten onder komen te staan is gemaakt:

Afbeelding

En we zijn begonnen om er dus dakpannen op te leggen:

Afbeelding

P.S. Oh, aan ieder zichzelf respecterende Bee&Bee hoort een vogelhuisje *\o/* :D

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:54

Hier nog even een fotootje van hoe ik mijn raampjes nu heb opgehangen. Is even tijdelijk, er komt een steviger rekje voor, dit hangt wat door. En de onderste komen echt in de hoogste nok, want op die plek waar ze nu hangen komt nog een werkbank. Dat kan nu nog even niet, omdat we nog met het dak bezig zijn.

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:26

Hoe is dat dak gelegd? Soort stro bevestiging/isolatie?

Je rekje boven zou ik met een lat verbinden met de dakspant er boven, dan is je doorhangen opgelost.