Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sassy schreef:Voor wat schapendrijven betreft mag je de particulier georganiseerde wedstrijden meedoen met een papierloze hond, maar als je in NL een (officiële) startlicentie wil halen om promotiewedstrijden te lopen (en daarna als je in de promotie genoeg punten bijeen gelopen hebt naar de kwalificatie) heb je een hond met papieren nodig, dat gaat niet zonder papieren.
maaaikkee schreef:Zelfs het piepen / blaffen deed hij een stuk minder van de week. Op cursus zeiden ze dat dit eigenlijk niet af te leren is en groepsgenoten gaven zelf aan het niet storend te vinden.
Toch Stoor ik mij er zelf wel aan en vind ik het ongewenst gedrag. De wacht momenten doe ik aandachts oefeningen met hem en het blaffen en piepen corrigeert ik. Merk dat het dan een stuk beter gaat en hij het nauwelijks doet. Dus afleren moet vast wel voor 95% lukken
KimD schreef:maaaikkee schreef:Zelfs het piepen / blaffen deed hij een stuk minder van de week. Op cursus zeiden ze dat dit eigenlijk niet af te leren is en groepsgenoten gaven zelf aan het niet storend te vinden.
Toch Stoor ik mij er zelf wel aan en vind ik het ongewenst gedrag. De wacht momenten doe ik aandachts oefeningen met hem en het blaffen en piepen corrigeert ik. Merk dat het dan een stuk beter gaat en hij het nauwelijks doet. Dus afleren moet vast wel voor 95% lukken
Als je consequent bent zal dit ook zeker lukken.![]()
Veel mensen zeg 'ach, aard van het beestje' omdat ze zich er liever niet moe aan maken.
Goed van je dat je het oppakt!
Little_Gift schreef:Denk dat het lager trainen net het probleem gecreëerd heeft!
Je hebt de hond daar doen twijfelen aan de hoogte en hem gemakzuchtig leren zijn want hé, het hoeft niet altijd hoog dus waarom moet ik dan extra moeite doen? Blijkbaar lukt het ook als ik laag spring en die latten deren hem daarbij niet meer...
Hoe je dit afleren kan? Door veel te trainen op hoge hoogte en duidelijk te maken dat het latten aftikken ongewenst is, desnoods door op training de hele boel te staken van zodra hij een lat tikt.
Hij wil agility doen? Nou mag hij fijn, zolang hij de latten respecteert! Gooit hij ze eraf? Nou ophouden dan!
Als zijn kwartje valt dat het tikken van latten = einde plezier dan zal hij daar wel gauw mee ophouden!
Het gaat hier niet om een hond die niet hoger kan maar een hond die geleerd is gemakzuchtig en slordig om te gaan met zijn sprongen en dat dient in de kiem gecorrigeerd te worden.
Seni schreef:Mariska, als clinics etc even geen optie is, dan eventueel met eigen hindernissen gewoon ergens heenrijden en opzetten? Ik heb voor goedkoop zelf hindernissen gemaakt, bodhi interesseert het niet meer waar ik ze nu opzet.
Eventueel op die manier trainen? Is niet helemaal te vergelijken met een training in bijv een hal met een hoop mensen, maar het is iets?
JesdaJinn schreef:Je wilt niet weten wat ik allemaal heb geprobeerd. Hindernissen heb ik thuis maar train eigenlijk niet want daar tikt ie ze niet af.
Op training gaat het ook goed. Hij tikt wel eens een lat maar niet zo als zondag.
Ik train gewoon door en ga nu standaard op 65 cm springen. Misschien helpt dat.
Jinn heeft grof gezegd scheit aan die latten en ik moet iets verzinnen waardoor hij wel goed springt. Puur op wedstrijd want op training gaat het goed
KimD schreef:Little_Gift schreef:Denk dat het lager trainen net het probleem gecreëerd heeft!
Je hebt de hond daar doen twijfelen aan de hoogte en hem gemakzuchtig leren zijn want hé, het hoeft niet altijd hoog dus waarom moet ik dan extra moeite doen? Blijkbaar lukt het ook als ik laag spring en die latten deren hem daarbij niet meer...
Hoe je dit afleren kan? Door veel te trainen op hoge hoogte en duidelijk te maken dat het latten aftikken ongewenst is, desnoods door op training de hele boel te staken van zodra hij een lat tikt.
Hij wil agility doen? Nou mag hij fijn, zolang hij de latten respecteert! Gooit hij ze eraf? Nou ophouden dan!
Als zijn kwartje valt dat het tikken van latten = einde plezier dan zal hij daar wel gauw mee ophouden!
Het gaat hier niet om een hond die niet hoger kan maar een hond die geleerd is gemakzuchtig en slordig om te gaan met zijn sprongen en dat dient in de kiem gecorrigeerd te worden.
Oi oi oi, als jij bij ons zou trainen was je niet meer welkom. Wat een laffe manier van trainen, de hond legt die link uiteindelijk uit pure wanhoop. Dat zorgt in eerste instantie voor heel veel stress.
Bij Jinn zou dit absoluut niet werken als ik dat zo mag inschatten aan de hand van de verhalen van Mariska. Op de manier die jij beschrijft gaat dit zich uiten in pure frustratie.
Daarbij heeft het op verschillende hoogtes trainen vaak geen invloed, 99% van de fouten zijn aan de handler te wijten, niet aan de hond. Jinn valt bij die 1%, want die latten interesseren hem gewoon niet, hij springt er dwars doorheen.
Beide onze honden trainen we vaak op 25 of 30cm en regionaal lagen de latten standaard op 65 cm. Die latten die hun beide eraf hebben getikt kan ik op één hand tillen. En dan hebben wij een Sheltie die nèt over de Large grens is, als een hondje latten zou mogen tikken is zij het wel, hij moet ruim 20 cm boven haar schofthoogte springen en toch doet ze dat niet ondanks dat we vaker op Small of Medium trainen dan op Large. Dus die theorie rammelt aan alle kanten.
Heb je al eens geprobeerd om bij Jinn te blijven, dus niet voor of achter te lopen maar naast hem? Dit hielp bij een van de honden van ARL ontzettend, die trok ook het hele parcours om. Die had die houvast nodig van zijn handler naast hem.