gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:43

Dankje meiden, ik hoop ook echt dat het geen myxo is! Ik ga morgen proberen z'n ogen en neus een beetje schoon te krijgen, hij heeft nu alweer genoeg stress gehad voor vandaag, arme mup!

Morgenvroeg met de ander naar de dierenarts voor castratie, wordt een dure maand! Maar kon niet wachten tot morgen toen ik hem zag pff dat wordt flink duimen :(

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:14

Ahhh niet leuk Tarzan! Hou je ook goed in de gaten dat hij nog eet en drinkt?
Anders moet je echt overgaan op dwangvoeden. Dat bestaat in kant en klare zakjes (enkel water bijvoegen) maar kun je in geval van nood ook zelf maken door het poeder onderin de zak biks (of biks zelf vermalen) te vermengen met wat water. Of een potje babyvoeding wortel bijv. kun je ook pakken in nood.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:14

Hopelijk komt alles goed en is het een oude taaie :(:) ik duim in ieder geval voor je +:)+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:48

Hij heeft een beetje wortel gegeten maar hou hem goed in de gaten! Morgen proberen z'n oogjes weer schoon te krijgen, arm ding!

Dankjewel voor het meedenken en meeduimen!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:05

Sterkte!
Is ie trouwens geent? Anders wel verstandig om te doen, sowieso de andere konijnen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 07:07

Dankje eoweyn, hij is niet geënt, dat stond op de planning na de castratie van de ander, dus zal straks meteen een afspraak ervoor maken!

Het lijkt goed te gaan, hij heeft namelijk gewoon z'n brokjes, wortel en water op!
Zometeen operatie ogen weer schoon zien te krijgen! Duimen dat het zo goed blijft gaan!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:23

Ik duim mee!

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:38

sterkte Tarzan.

Mocht je trouwens nog even een kooi nodig hebben, heb nog een reserve staan

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:52

Dankje! Hij wil z'n ogen niet laten schoonmaken en z'n zalf er niet in, sputtert aardig tegen maar uiteindelijk gelukt, wat een pijn moet hij hebben! .. Hij wil alleen z'n AB niet, krijg het er absoluut niet in dus maar op een beschuitje gespoten in de hoop dat ie dat gaat eten! :( mochten jullie nog tips hebben hoor ik het heel graag! (Ik heb trouwens het idee dat het toch geen myx is maar hij is wel echt doodziek!)

Ramiro, ik heb gelukkig een kooi mogen lenen bij de Konijnenopvang, is toch beter dan een boodschappenkrat!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:59

AB geven: op z'n rug op je arm leggen, spuitje in z'n bek en klaar.

Of met perenhap van de AH.

Is het geen syfilis?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:33

Dat zei degene van de Konijnenopvang ook al maar ik krijg hem met geen mogelijkheid op z'n rug, hij spartelt gewoon verder!

Ik ga het eens opzoeken, dankje!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:00

Vanmorgen voor het eerst wat lijnzaad gegeven, dat kan gewoon iedere dag toch?

Echt, die konijnen van me soms :'). Ik wil ze minstens 3x in de week een paar uur los in een afgezet deel van de tuin (ze zitten al in een ren van 1.70mx2m). Moet van alles afzetten zodat ze niet ontsnappen, gaan ze in het nachthok liggen. Dan kan ik er ook niks aan doen :=

http://www.knagers.net/genezende%20voeding.htm
Dit is misschien ook een leuk linkje, ik wist niet dat planten zulke functies konden hebben!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:11

Haha eske denk je ze ook eens een plezier te doen!

Nou m'n ene konijn is weer terug van de castratie, alles goed gegaan dus nu even in de gaten houden dat ie blijft eten, is alweer een zorg minder :)

M'n oudje wil alleen nog steeds geen AB aannemen dus heb maar op aanraden van de dierenarts een prakje van z'n voer en wortel gemaakt en nu hopen dat ie het gaat eten! .. Wat wel grappig is, ik heb net z'n hok open gezet zodat hij z'n beentjes kan strekken en nu heeft ie zich in de gang in het zonnetje gelegd, zo aandoenlijk om te zien! Hopen dat ie z'n AB gaat pakken anders ga ik straks toch nog eens proberen te worstelen :(

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:16

Ah wat moeilijk zeg, van je oudje! Kyra werd ook echt opstandig van dwangvoeren... Moesten echt met z'n tweeën, eentje houdt konijn in handdoek vast en de ander stopt eerst medicijnen, pijnstiller en daarna dwangvoer erin... Hopelijk gaat hij het zelf eten!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:19

Ja het probleem is dat ik tot een uur of 10 alleen ben thuis dus hoop dat hij het prakje gaat eten, hij heeft de keus: of het bechuitje met AB of het prakje met AB .. Hopen dus dat ie het zelf gaat eten!

Mocht het echt niet lukken moest ik hem weer even meenemen naar de DA voor een injectie AB maar dat brengt alleen maar stress en wil ik liever niet ... Arm ding, kon je ze maar aan het verstand brengen dat het beter is om het gewoon op te eten!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:41

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar waarom niet de ab gewoon geven? Spuitje in het bekkie? Zoiets is een paar secondes stress als je het handig doet. Ik heb altijd alle medicatie onder dwang gedaan, nog nooit problemen mee gehad.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:44

Zwerte, hij strubbelt zo enorm tegen dat ik hem met moeite met 2 handen krijg vastgehouden, laat staan nog iets in z'n bekje krijg gespoten :(

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:49

En je bent alleen? Ik heb ook zo'n draak, dikke hangoor van 6 kilo. Heb je echt twee handen voor nodig! Bij hem heb ik dus ook wel hulp nodig en lukt het niet in mn uppie.
Wat in mijn ervaring goed werkt, is ze niet oppakken maar bij de schouders op de grond drukken. Vaak accepteren ze dat wel eventjes, zijn overdonderd. Hup spuitje erin en weer loslaten.
In een handdoek rollen kan ook goed werken.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:56

Stampertje en Spooky waren altijd heel makkelijk met medicijnen en dwangvoer (critical care)
Spency is ook makkelijk. Binky totaal niet. Ze heeft al mn arm en handen opengehaald (en dan bleef ze echt aan je hangen) mijn goede jas kapotgebeten en handoeken kapotgeknaagd. Bij haar werkte het om dr op een onbekende plaats te zetten (keuken, badkamer)
Ik heb het altijd alleen gedaan.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:04

Ja ik was helaas alleen, (en het is nog maar een dwerg hangoordwerg!) maar gisterenavond met m'n vriend samen is het gelukt! Vanmorgen dus weer even samen gedaan voordat hij weg ging.. Hij is niet achteruit gegaan dus duimen dat het zo blijft gaan!

M'n andere rammetje die gisteren gecastreerd is wilde niet eten, ja leuk heb je er 2 waar je je zorgen om kunt maken .. Vanmorgen gekeken en nog niet gegeten dus stond ik om half 7 worteltjes te koken .. Na 2 spuitjes wortelprak onder dwang wilde hij er zelf wel van eten en heb ik hem met een lepeltje kunnen geven.. Hopelijk gaat ie vanaf nu gewoon zelfstandig eten!

Stomme is wel dat m'n oudje normaal alles toe laat en super aanhankelijk is en die krijg ik niks toegediend, m'n jonge ram daarentegen is nog heel schuw en die krijg ik in m'n eentje onder dwang gevoed!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:39

Hoe snel moet hij zelfstandig gaan eten na de castratie? Ben nu maar weer aan het dwangvoeren ..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:11

Heb je wel pijnstilling? Dat is nogal belangrijk, door de pijn stoppen ze snel met eten.
En hoe snel, tja, dat is imo niet te zeggen. Ik heb konijnen gehad die na 1 dag dwangvoer al gingen eten, anderen hadden het helemaal niet nodig en ik heb een keer een voedster 2 weken lang moeten dwangvoeren. Nou was dat laatste extreem, meestal is het hooguit een paar dagen.
Als ik jou was zou ik wel even goed dwangvoer halen zoals critical care. Worteltjes etc is leuk, maar houd de darmen niet voldoende op gang. Ik heb standaard een zakje liggen voor nood.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:20

Hij heeft gisteren een dosis pijnstilling gehad en hij had verder niks meer nodig volgens de DA.

Wortels is ook even een noodoplossing, dacht dat hij vanzelf wel zou gaan eten als ik hem een beetje zou helpen.. Ik kijk even of hij zelf wil gaan eten en anders rij ik even naar de DA voor de dwangvoeding, thnx!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:35

Toch de DA maar even gebeld, als ie voor 6 uur nog niet zelfstandig gegeten heeft dan moet ik even langs gaan voor nog een pijnstilling! Het is wat met de ziekenboeg hier!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:15

Is het wel een konijnkundige da? Ik verbaas me erover hoe vaak ik dit hoor...pijnstilling is gewoon een must na een operatie bij een konijn! Liever paar dagen teveel dan 1 dag te weinig...