Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:44

Ik vind het juist wel praktisch, grote handvaten die je kan vastpakken als de DA komt of ze geschoren moeten worden, haha. :Y) Hij is gelukkig erg lief en gebruikt zijn hoorns niet tegen ons. De ooitjes hebben amper hoorntjes en die stoten al helemaal niet, zijn ze te bang voor.

Als de paarden niet opschieten krijgen die soms wel een stoot tegen hun kont :') Zeker toen hij nog ram was, nu heb ik het hem al erg lang niet meer zien doen dus hopelijk doet ie het niet meer.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:50

Gehoornde schapen prima, inderdaad handvatten.
Hier hebben ooien óók flinke hoorns, en van de 4 hoornige betekent dat dat de middelste puntig recht naar voren steken, ideaal om een ander schaap in de flank te prikken, een oog uit te steken of in de benen te prikken van iemand die hooi komt voeren.
En wat betreft het scheren, als je de klassieke methode gebruikt, dan moet je toch, zeker als man pijnlijke risico's lopen...

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:51

Aankomende nacht mag ik op de boerderij passen met de schapen.... heel veel zin in inmiddels hebben er 4 ooien gelammerd
3 texelaar
*1 met 3 lammeren 2 x R 1 x O
* 1 met 1 lam O
* 1 met 1 lam R
1x bont schaap
*1 met 3 lammeren 2 x R 1 x O

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 15:21

Ohja, nee, hier hebben ze echt wel respect. De ooien zijn eerder bang en zullen wegspringen ipv naar je toe te komen. Onderling zijn ze ook beleefd naar elkaar. Heb wel maar 3 schaapjes en gewoon als hobby. Begrijp het wel dat het in zo'n grote kudde niet zo handig kan zijn idd.

Hier scheren ze de schapen door ze gewoon op hun kont te zetten, wat volgens mij de meest gangbare manier is?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:49

Citaat:
Hier scheren ze de schapen door ze gewoon op hun kont te zetten, wat volgens mij de meest gangbare manier is?

denk dat Kuggur dat ook bedoelt in haar opmerking. Dus een risico met die hoorns onder je buik

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:56

Zijn opmerking ;)
Maar inderdaad, daar ging mijn opmerking over. Ik had het er toevallig over met onze scheerder zo'n twee weken terug en die maakte een opmerking over 4hoornige rammen en vooral zijn edele delen. Ze halen de schapen tijdens het scheerproces tussen hun benen door en bij zulke dieren steken er grote en lange horens in ongemakelijke richtingen...

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:20

Gefeliciteerd allemaal met de lammetjes die al geboren zijn.
Zo leuk weer dat begin van het voorjaar.

Jackytje , wat een prachtige ram !

Hier is waarschijnlijk toch 1 van de geitjes drachtig , de ander heeft helaas verworpen begin dit jaar.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:23

Wij doen ook weer mee, 20 schapen. Al een paar weken binnen en vanochtend geschoren, nog een dikke 2 weken geduld voor de eerste kan lammeren.

Om alvast in de stemming te komen gisteren een koe met keizersnede. Ik hoop toch dat het bij de schapen soepeler gaat.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:27

Blijven bij jullie de geiten/schapen die geschoren zijn 24/7 binnen ?

Ik moet de angora's eigenlijk ook gaan scheren, maar met die kou zie ik dat nog niet zo zitten.
Probleem is anders straks dat de kleine geitjes de uier niet kunnen vinden door de vacht heen.
Alleen gaan ze hier overdag eigenlijk altijd naar buiten, de bok word anders heel sago en vervelend.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:31

Ja, eenmaal geschoren is het veel te koud zeker met deze temperaturen.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 02:32

Afbeelding
Afbeelding
1e geboorte van vannacht 1x ooi 1x ram

Gedeelte nog drachtige dames ( staan nog meer op stal)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:04

Ik scheer mijn schapen altijd pas in juni, Ouessantjes.
Nouja, ik heb er nu nog maar 1 en een haarschaap, lekker makkelijk, daar begint de onderwol er nu al bovenop te komen.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:05

Hier helaas wat drama. 1 schaap met prolaps, 3 dode lammeren, 1 schaap met mastitis, 2 lammetjes bij me thuis en 1 schaap met 3 vroeggeboren lammetjes, 1 sukkelaar thuis en de 'sterkere' helaas overleden. 2 schapen met gezonde lammeren. Nog 13 te gaan. Tot nu toe allemaal drieling, dus ben benieuwd, maar denk dat ik straks wel aan 10 flessers kom :j Ach doe het graag en houdt je van de straat

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:27

Schiet niet op zegmaar.
Hier in januari de eerste gehad, had 1 rammetje, de andere 3 kunnen vanaf volgende week lammen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:31

Pff Kitten84, wat een ellende bij jullie zeg.
Dat is de echte keerzijde van bevallingen hé

Spatter , is juni niet heel laat ? Als ik kijk naar vorig jaar was het in juni al behoorlijk heet.

Dinsdag worden onze geitjes geschoren, schijnt normaal te zijn als ze drachtig zijn anders kunnen de geitjes de uier niet vinden.
En één van de geiten is toch wel zichtbaar drachtig.
Mocht het toch weer te koud worden dan krijgen ze gewoon een mini veulendekentje om :D

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 00:10

Kitten84 schreef:
Hier helaas wat drama. 1 schaap met prolaps, 3 dode lammeren, 1 schaap met mastitis, 2 lammetjes bij me thuis en 1 schaap met 3 vroeggeboren lammetjes, 1 sukkelaar thuis en de 'sterkere' helaas overleden. 2 schapen met gezonde lammeren. Nog 13 te gaan. Tot nu toe allemaal drieling, dus ben benieuwd, maar denk dat ik straks wel aan 10 flessers kom :j Ach doe het graag en houdt je van de straat

Pfoe, dat is de moeite... Hopelijk de volgende 13 zonder problemen.

Hier nog een maand te gaan. Heb alle geiten (6 stuks :+ ) bij de bokken gehad. 4 zijn zeker vol. 1tje ben ik behoorlijk zeker van. En bij eentje denk ik dat het niet gelukt is, die heeft in januari ook al opnieuw even bij de bok gelopen, en goed gedekt wel... We zien wel.
Ik kijk er naar uit. Paard is ook voor hetzelfde moment uitgeteld. Ik hoop dat alles bevalt tussen 1 en 15 april. Dan heb ik vakantie :D .

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:41

Ik heb me heel in het begin al eens gemeld, toen had ik nog clun forest schapen. Die hebben we weg gedaan omdat het veel gedoe was met het stamboek. Dus nu hebben we gewone schapen die beide afgelopen week gelammert hebben een drieling en een eenling. 2 rammetjes en 2 ooitjes.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:51

Hier loopt sinds vandaag ook het eerste lam rond, zonder dat er een schaap bevallen is.. :=
Ben benieuwd hoeveel zorgenkindjes we er dit jaar bij krijgen.

Voor een vierling is het een pittig ding.
Afbeelding

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:55

Inmiddels nog 5, waaronder 2 taukes van mezelf, te gaan en ik heb 8 flessers in huis. 1 daarvan was dinsdag zelfs aan het doodgaan :( . Moeder had een 3-ling met verschillende maten, 1 hele dikke die dus alles opvrat. Gevolg, 2 lammeren op apegapen en 1 sloeg al hoofd naar achter en pootjes strekken. En vandaag drinkt ze moeiteloos 6 flessen per dag leeg *\o/*
Soms moet ik de heren boer ff achter de broek aan zitten _-:(

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:31

Hier ook al drie aan de fles. 1tje gisteren opgehaald, ook zwaar verhongerd.. Maar die doet het boven wonderlijk goed nu na een aantal flessen.

Zo goed zelfs dat we uit moeten kijken met welke hekken er open staan :')
Afbeelding

Verder zelf eergisteren het seizoen begonnen met een drieling die het prima doen, nu de overige 19 nog. Hopelijk houden die het netjes bij 1 of 2.

_HS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:51

Prachtig zo bij de koe Froukje!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:14

Avontuurlijk ding, maar koemelk is lang niet rijk genoeg voor een lammetje, nog afgezien van wat mamakoe en haar kalfje er van vinden.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:19

Hahah geen zorgen, meer dan 3 slokken heeft ze niet gehad en gaat ze ook niet krijgen.

Mama koe vind overigens alles wel best, daar kun je nog ondersteboven onder gaan liggen zonder dat ze er wat van vind. En het kalf heeft zoveel melk dat ze het niet eens op krijgt dus die mag niet klagen. :Y)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:04

Happinez schreef:
Pff Kitten84, wat een ellende bij jullie zeg.
Dat is de echte keerzijde van bevallingen hé

Spatter , is juni niet heel laat ? Als ik kijk naar vorig jaar was het in juni al behoorlijk heet.

Dinsdag worden onze geitjes geschoren, schijnt normaal te zijn als ze drachtig zijn anders kunnen de geitjes de uier niet vinden.
En één van de geiten is toch wel zichtbaar drachtig.
Mocht het toch weer te koud worden dan krijgen ze gewoon een mini veulendekentje om :D

Wij scheren ook begin juni :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 01:31

Haha, geweldig die foto van dat lam onder de koe, brutale donder; "bigger is better!"... _O-