Hondenshows

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:17

Het is ook maar waarvoor je gaat. Veel mensen showen om alleen ff de beoordeling te halen dat ze kunnen fokken en zijn enorm blij met een 4e plek en een zg. Ik weet dat mijn hond geen zg hond is, dus zou daar niet blij mee zijn, maar kan altijd.. Ik weet wel een beetje bij welke keurmeesters ik in kan schrijven en welke beter niet. Maar als ik een keer er eentje niet ken en die vind zijn type niet mooi, kan ik ook een zg krijgen. De Nederlande Pointers waarmee hij in de ring staat zijn heel anders..dus ze vinden of hem mooi..of die andere;p

Mijn Weim won bijna alles, maar heeft ook weleens een zg gehad..die was niet zo grof als sommige zijn en dan had ze een heel mooi rapport, maar vonden ze haar iets te fijntjes.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:34

Joh een ZG kan sowieso altijd gebeuren, die van mij is aan alle kanten kampioen, groepsplaatsingen, RBIS op specialties en al.. En toch heeft ie 2 of 3 keer een ZG gehaald, kan gewoon gebeuren :) En eerlijk, ik snap dat ook best, ik begrijp sowieso niet dat ie zoveel gewonnen heeft _O-

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:39

Keurmeesters hebben ook weleens een slechte dag;p Daardoor zijn die zgs gewoon :+ :P

dalmarieke

Berichten: 677
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Hengelo

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:42

En tegenwoordig wordt er flink gestrooid met U tjes...allemaal perfecte rashondjes terwijl we wel weten dat dit anders is

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:55

Mwah vind ik niet, bij de Weimpjes zijn er in ieder geval vaak genoeg zg´s of zelfs g´s...Bij de Pointers ook. Mijn hond zal bij bepaalde keurmeesters het ook niet goed doen, omdat die niet van zijn type houden. Dat zijn vooral de Nederlandse keurmeesters, want die kiezen vaak op wat ze denken dat goed kan werken en te showy honden kunnen dat natuurlijk niet :D :+ Daar ga ik dus niet heen, dus krijg ik ook die zg niet zo snel.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:07

Bij ons worden er ook best wel wat ZG's en ook met regelmaat G's uitgedeeld en zelfs af en toe een M. En das maar goed ook want absoluut niet elke hond in de ring is inderdaad uitmuntend. Mensen vergeten wel eens dat een ZG nog steeds ZEER GOED is en dat een ZG hond bijna helemaal aan de rasstandaard voldoet met slechts enkele foutjes. En het is daarnaast ook nog steeds een kwestie van smaak. Wij hebben best wel wat verschillende types lopen en de ene keurmeester vindt het ene type ideaal, de andere keurmeester denkt daar weer heel anders over..

Ik vind bijvoorbeeld Jamie z'n moeder echt heel erg mooi, maar er zijn ook keurmeesters geweest die haar type gewoonweg niet zo mooi vinden.

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:35

Tegenwoordig gaat het meer om het aantal CAC, CACIB, BOB, BOG, BIS overwinningen.
Dus iedereen gaat standaard voor de U.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 00:06

Met een goede Pointer krijg je ook wel regelmatig een plaatsing in de groep. Ik let ook wel op wie de groep keurt hoor als die wat ouder is. Nu nog niet, nog zo´n mega baby;p En bij mijn ras is het al veel als er 5 Pointers zijn, dus ja dan ga je toch sneller voor de BOB :+
In Groningen komt zijn vader uit Belgie, dus dan weet ik al dat Lewis geen beste reu gaat worden, dat is een prachtige volwassen reu. Maar in Eindhoven heeft die daar best kans op als er verder alleen de Nederlandse Pointers zijn. En die schrijven vaak juist niet in bij een buitenlandse keurmeester.

Als ik een Labrador zou hebben, zou ik er vast anders over denken ..dan sta je toch wel tussen een flink aantal honden :+

Mijn Weim was geen hond voor in de erering, dan had ze dr best gedaan in de gewone keuring en vond ze het wel genoeg :D

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 01:07

Wie gaat er allemaal naar Eindhoven en welke dag moeten jullie?
Ik heb me laten overhalen mijn reu in te schrijven :+

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 01:16

Ik ben er op zaterdag

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 08:40

Noh en eerlijk? Als ik ga ga ik ook voor de BOB :+ Niet om banketstaaf te doen maar die oen van mij heeft al zoveel CACs, ik schrijf 'm niet in voor een U'tje _O-

Straks met die kleine beginnen we weer overnieuw en ben ik al blij als ie zich normaal laat voorbrengen :+

Oh en ik ben niet in Eindhoven. Wij zijn op vrijdag en ik ga geen dag vrij nemen voor meneer Mensink eigenlijk :P Okee nou bén ik op vrijdag normaal roostervrij, maar toch :P Wij gaan wel het 1e weekend van febr naar een jonge honden show met Jamie en z'n zusje :D

Ashen

Berichten: 137
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 12:35

IngeN86 schreef:
Hoe oud en hoe groot is je hond nu dan trouwens?


Net 10 maanden en dus 41 a 42 cm, het is wat lastig te meten met zijn uitstaande haar. Sommige Shiba's stoppen al met groeien rond 9 maanden maar er zijn er ook die doorgroeien tot een jaar of meer. Veel meer zal er niet bijkomen maar het zou nog een cm kunnen zijn. Bedankt voor de antwoorden, heel fijn om wat kennis op te doen sowieso!

We staan komende week in de jeugdklasse tegen een reu die al een maand of 4 ouder is. Klopt het dat het leeftijdsverschil vaak in het nadeel van de jongere hond is? Je zou zeggen dat er rekening mee wordt gehouden of een hond 10 maanden is of 14 maanden bij wijze van spreken. :D

MyWishMax

Berichten: 25604
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:53

Dat zal ook wel afhangen van de KM. Ik deed met mijn reu ook mee als jongste in de klasse en die werd er wel op 'afgerekend'. Maar dat was op CM en die gaan nogal anders bij ons. :') Degene die voor ons eindigde was een aantal maanden ouder en qua uiterlijk al een stuk volwassener, maar heeft niet meegedaan aan de schotproef en mocht op onze hond klappen met standkeuring. :=

Ashen

Berichten: 137
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:59

MyWishMax schreef:
Dat zal ook wel afhangen van de KM. Ik deed met mijn reu ook mee als jongste in de klasse en die werd er wel op 'afgerekend'. Maar dat was op CM en die gaan nogal anders bij ons. :') Degene die voor ons eindigde was een aantal maanden ouder en qua uiterlijk al een stuk volwassener, maar heeft niet meegedaan aan de schotproef en mocht op onze hond klappen met standkeuring. :=



Waar we volgende week heengaan is idd ook een CM van de rasvereniging. Wat voor ras heb je? Schotproef is toch voor jachthonden als ik me niet vergis?

Die van mij moet nog flink uitzwaren en ook de ringtraining is wel hard nodig ook qua stand, etc.
Hier nog een foto van toen hij echt compleet uit de vacht was en 8 maanden oud op de Winner, staat niet super maar toch 1VB geworden tot mijn verbazing:

Afbeelding

Sowieso erg veel verschil in de beoordelingen op de Holland Cup en de Winner. Bij eerstgenoemde kreeg hij nog wel wat aanmerkingen over dat hij nog aan de smalle kant is en bij laatstgenoemde was movement alles perfect. :Y)

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:09

Of leeftijd een voor of nadeel is in baby, puppy of jeugd klasse, hangt imo van meerdere zaken af.

- voorkeur van de keurmeester: houdt hij rekening met de leeftijd of kijkt hij zuiver naar wat het dichtst de standaard benaderd
- allemaal "verschillende" leeftijden in de klasse of meerdere +/- zelfde leeftijd en eentje maand of 2 verschil. bv het verschil tussen een net geen 6m oude pup of eentje van 4m is groot, als er 3 van 4m in de ring staan en 1 van 5.5, tja dan is de kans groter dat oudere pup als "afwijkend" beschouwd wordt.
- hoe is je pup op dat moment, in balans en een "miniatuur" van de volwassene, of juist in een "lelijke" fase waarbij de kont hoger staat en hierdoor het gangwerk hierdoor wat slungeliger en/ of toont de ruglijn iets "weker", of lijken ze werkelijk op hooispinnen of lijken ze een franse stand te ontwikkelen (wat perfect door de groei enkele weken zo kan zijn en daarna uit zichzelf verdwijnen).

Ik ben zaterdag in Eindhoven

Tigress

Berichten: 8957
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:45

Ik ben heel erg benieuwd voor onze eerste show. Als ik het zo lees hangt het echt van veel dingen af :j
Jarvis heeft inmiddels zijn tweede ringtraining achter de rug. Snapt inmiddels hoe het blijven staan werkt, en we hebben nu ook een showlijn :)) Hij had er weer lol in gisteren! :D

MyWishMax

Berichten: 25604
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:39

Ashen schreef:
MyWishMax schreef:
Dat zal ook wel afhangen van de KM. Ik deed met mijn reu ook mee als jongste in de klasse en die werd er wel op 'afgerekend'. Maar dat was op CM en die gaan nogal anders bij ons. :') Degene die voor ons eindigde was een aantal maanden ouder en qua uiterlijk al een stuk volwassener, maar heeft niet meegedaan aan de schotproef en mocht op onze hond klappen met standkeuring. :=



Waar we volgende week heengaan is idd ook een CM van de rasvereniging. Wat voor ras heb je? Schotproef is toch voor jachthonden als ik me niet vergis?



Duitse Herders ;) Dat is op een CM iets heel anders dan een normale show of een CM van andere rassen. Die van mij was 18 maanden geloof ik en de klasse was tot 24 maanden. Die van mij was gewoon een jonge reu om te zien, nog niet helemaal uitgezwaard, de showlijnen zijn sowieso veel grover en de andere werklijn mocht nog net in de klasse.

Daarom ben ik ben zenuwachtig voor ons teefje, die mag in mei, maar is net aan de minimale maat en een heel rank/sportief hondje om te zien, terwijl ze dan tegen een hoop (te) grote en hele grove teven moet lopen. := Oh en ze blijft niet in stand staan

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:08

Ivy heeft zo vaak als jongste van haar klasse of zelfs alle honden gewonnen. Als de keurmeester jouw hond gewoon beter in elkaar vind zitten, dan wint jouw hond.. De zoon van mijn Weimaraner won pas ook als 1 van de jongste reuen BOB bij de grootste show, de Winner. Pas 12 maanden. Maar ja, die was gewoon de mooiste :+ En sommige honden zijn op jonge leeftijd ook al best ver af en zien er volwassen uit.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:24

Nah er zijn misschien een paar keurmeesters die jongere honden echt puur obv leeftijd achteraan zetten maar vaker staan er gewoon hondjes die nét baby zijn tegen bijna volwassen exemplaren en dan kiezen ze toch vaker voor de honden die net iets meer "af" zijn.

Maar een jonge hond die echt veel beter in elkaar steekt dan de oudere hond wint toch vaker wel dan niet hoor :) En nog niet zo heel lang geleden in Gorinchem ging de BIS naar een hondje van 9 maanden, dus ja...

MyWishMax

Berichten: 25604
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:52

Winnen gaan wij nooit doen, ik ben zo iemand die blij is met haar Gtje of in uitzonderlijke gevallen een ZG :') Okee, heel eerlijk liep mijn reu in een klasse waar ZG het hoogste was wat hij kon halen en dat haalde hij. Ik geloof alleen absoluut niet in eerlijkheid bij ons ras.

Maar daarom vind ik dit topic wel heel leuk om te lezen, zoals Ollie, dat is toch onwijs gaaf als jouw hond ineens prijs na prijs binnensleept :D Of een jonge pup die gewoon even laat zien wat hij of zij kan.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:04

Nee maar bij jou ligt t ook wel anders natuurlijk, van tevoren wist je dat je geen prijzen zou binnenslepen op showgebied maar dat ligt niet aan jou, maar aan de shows in dit geval :P Als ik KM zou zijn dan wist ik het wel met de DH hoor :')

Ik vind het onwijs gaaf als Oll het goed doet op show, meerendeels omdat ie het zelf ook leuk vindt om te doen :P Bedoel, ik heb heel veel invloed op hoe Oll er bij loopt (goeie conditie, mooi getrimd, goede vacht) maar hoe hij in elkaar zit, ja daar kan ik natuurlijk niets aan doen :')

En als we straks met Jamie gaan starten dan gaan we de knop omzetten en beginnen we ook gewoon weer van voor af aan, en hopen dat hij het net zo leuk vindt als Ollie :D

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:06

Oh en trouwens, kun je mss niet beter een jaartje wachten, tot ze iets meer uitgezwaard is?

MyWishMax

Berichten: 25604
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:10

Dat is idd zo, met een ander ras had ik shows misschien ook wel leuker gevonden. Al is het maar dat de manier van lopen natuurlijker/leuker is. Hoewel ik het niet erg vind dat mijn ras iets minder werk nodig heeft om showklaar te zijn :')

Ehm, ze wordt 2 in maart... Als we te lang wachten moet ze in de gebruikshondenklasse en dan moeten ze los meelopen := Echt uitzwaren gaat ze niet meer doen. Ik zoek ff een foto op hoe ze er nu uitziet ;)

EDIT: Rechts ;) Zo lijkt het nog wel wat, ik zal van de week eens nieuwe foto maken, ook naast Tay. Dan zie je wel mooi verschil tussen reu en teef.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59210F3C

dalmarieke

Berichten: 677
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:29

petitparis schreef:
Wie gaat er allemaal naar Eindhoven en welke dag moeten jullie?
Ik heb me laten overhalen mijn reu in te schrijven :+


Ik ben er op zaterdag met een spikkelreu

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:32

MyWishMax schreef:
Dat is idd zo, met een ander ras had ik shows misschien ook wel leuker gevonden. Al is het maar dat de manier van lopen natuurlijker/leuker is. Hoewel ik het niet erg vind dat mijn ras iets minder werk nodig heeft om showklaar te zijn :')

Ehm, ze wordt 2 in maart... Als we te lang wachten moet ze in de gebruikshondenklasse en dan moeten ze los meelopen := Echt uitzwaren gaat ze niet meer doen. Ik zoek ff een foto op hoe ze er nu uitziet ;)

EDIT: Rechts ;) Zo lijkt het nog wel wat, ik zal van de week eens nieuwe foto maken, ook naast Tay. Dan zie je wel mooi verschil tussen reu en teef.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59210F3C


Ohja, nee dan zal ze ook niet meer ECHT heel veel de breedte in gaan. Alhoewel Ollie ook pas echt "af" was rond 4/5 hoor.. Maar reuen nemen er volgens mij sws meer de tijd voor :+ Maar man, tijd vliegt!

Zo op die foto lijkt het idd nog wel wat hoor :D Ben benieuwd naar je nieuwe foto!

Ik ben momenteel druk met Jamie leren dat ie moet blijven staan :P Neerzetten gaat echt NIET, zodra ik 'm vasthoud verandert ie in pudding _O- Maar ik wilde 'm toch ook leren vrij staan haha, dus dat doen we nu maar eerst :P