Anna79 schreef:Wat je volgens mij vergeet mvdende is dat je hond aan zelfbelonend gedrag doet. Elke keer dat hij achter wild aangaat krijgt hij een scheut adrenaline, dat voorkom je met een e-collar niet, want hij is er al vandoor. De adrenaline kan wel weken blijven hangen. Net zoiets als balletjeverslaafde honden. Je moet er echt voor zorgen dat hij op een andere manier zijn energie kwijt kan en dat je hem een doel geeft. Waarom ga je niet een jachttraining volgen? Juist daar kan je leren hoe je zijn jachtdriften onder appèl krijgt. Bovendien komt de hond daar helemaal tot zijn recht omdat hij voor de jacht gemaakt is.
Ook ik heb mij enigzins vergist in mijn ras, hoewel een poedel van origine een aporterende jachthond is dacht ik dat dit er wel wat uit zou zijn omdat het ras hier allang niet meer op gefokt wordt. Helaas voor mij heb ik er eentje getroffen met nog heel veel jachtinstinct wat zich met name uit in het najagen van alles wat beweegt. Dit is lastig en je moet er je weg in vinden en ik hoop dat je dat gaat doen zodat je heel veel plezier aan je hond kan gaan beleven.
Adrenaline blijft niet hangen, dan zou de hond binnen 24 uur dood zijn.
Je haalt een aantal dingen door elkaar denk ik.
Wat mensen niet realiseren is dat dagelijks 5 km fietsen, of 30 minuten met balletjes gooien een gigantische conditie opbouwt. Die conditie zorgt er alleen maar voor dat een hond nog minder snel fysiek moe wordt, en bovenal, nooit de 'satisfaction' krijgt die hij of zij wel nodig heeft. Je creëert een junkie, zoals je zelf ook bijvoorbeeld verslaafd kan worden aan sporten en geen genoeg kan krijgen.
Bij een hond heeft dat veel nadelige effecten.