Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:05

kiwiwitje schreef:
Je hebt al zoveel adviezen gehad, maar je doet er niks mee. Helaas is het gewoon zo.
Hij moet niet lichamelijk moe worden. Hij moet mentaal moe worden.
Doe die collar af, pleur hem weg. Ga op training voor jezelf qua hondengedrag en voor je hond om mentale uitdaging te pakken en voldoe op acceptabele voorwaarden aan zijn drive. Want je hebt nu eenmaal een jager aangeschaft.
Oh en tot die tijd aan de lijn.
Als ie niet luistert verdient ie t niet om los te lopen

Verdienen vind ik een beetje een gekke term hier, ik denk niet dat een hond begrijpt dat loslopen een beloning is.

KimD

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:05

Die gedragsdeskundige waar jij bent geweest mag je even de naam van noemen, die kan direct gemeld worden en de papieren inleveren!

Kan me niet voorstellen dat een gediplomeerd instructeur je dat op die manier geleerd heeft. Zo wel, dan verdiend die een high five met een stoel!

De hond moet de link leren tussen de correctie en het terugkomen. Dat leer je dus aan VAST, niet los, dan wordt die link nooit gelegd.

Riem van drie meter tot vijf meter, 'hier'!, trilling, snoepje... 'hier!', trilling snoepje. Die trilling moet super leuk worden én iets betekenen. Dan oefen je dat los, waar de hond weinig tot geen vrijheid heeft, en dus ook geen ruimte is voor fouten.

Dat breid je uit, en geeft steeds meer vrijheid. Als de hond dan niet reageert op de trilling, dus binnen 8 tellen géén gedragsverandering ziet, DAN PAS mag een schok komen. En al zeker niet die al die standen in een wandeling... Heb je dan überhaupt geen sympathie voor hetgeen wat je je hond aandoet?!

Zelfs een hele moeilijke trainbare en opstandige hond heb ik niet meer dan twee keer 'geschokt' op stand 3. Sindsdien is de trilling ruim voldoende, want de hond wordt nog steeds beloond bij terugkomst! Deze hond heb ik wel getraind, en niet dat ding omgehangen 'op hoop van zegen'. 8)7

Echt, serieus, ik zou eens een goede zelfreflectie toepassen en je goes bedenken waar je mee bezig bent! En wat je Skip aandoet!

Daarnaast heb jij meer baat bij een tractive gok ik zo, want er komt een dag dat Skip gewoon weg is.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:06

Even los van het wel of niet goed, bladiebla. Ik vind het wel bijzonder dat je zo'n verhaal in dit topic plaatst. Dat is toch eigenlijk vragen om een discussie. %) %) Bedoel je bent vrij om te posten hoor, maar als ik nu een topic maak met, 'Zonder zadel rijden is slecht', dan krijg ik ook heel bokt over me heen. :o?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:07

kiwiwitje schreef:
Je hebt al zoveel adviezen gehad, maar je doet er niks mee. Helaas is het gewoon zo.
Doe die collar af, pleur hem weg. Ga op training voor jezelf qua hondengedrag en voor je hond om mentale uitdaging te pakken en voldoe op acceptabele voorwaarden aan zijn drive. Want je hebt nu eenmaal een jager aangeschaft.

Waar?

Tips wat betreft welke hondenschool zijn welkom

Binnen een straal van 5km van Ossendrecht ivm het ontbreken van een auto.

Er zit geen trainer in de buurt die jachttraining geeft.

PHV al aangesproken of ik met de speurlessen mee mocht doen maar ik was niet welkom want ik had geen Mechel.

Er zit één trainer in de omgeving die detectie lessen geeft, daar zou ik één keer per maand een lesje kunnen volgen.

Dan blijven er nog 29/30 dagen over waarop we geen les krijgen....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:08

lenaa_tje schreef:
kiwiwitje schreef:
Oh en tot die tijd aan de lijn.
Als ie niet luistert verdient ie t niet om los te lopen

Verdienen vind ik een beetje een gekke term hier, ik denk niet dat een hond begrijpt dat loslopen een beloning is.

Wel degelijk, als een hond hier niet naar mijn wensen luistert gaat deze gewoon even aan de riem. Dat is het enige commando wat ik dan geef. Geen correctie, geen achterlijk gedoe. Alleen 'aan de riem.'. De hond reflecteert dan zelf welk gedrag niet gewenst is / was, past dit aan en gaat (naar zijn of haar idee) wenselijk gedrag vertonen. Als het goede gedrag geuit wordt gaat de riem eraf en is de hone vrij om te gaan.

Actie --> reactie

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:09

xDenies schreef:
Even los van het wel of niet goed, bladiebla. Ik vind het wel bijzonder dat je zo'n verhaal in dit topic plaatst. Dat is toch eigenlijk vragen om een discussie. %) %) Bedoel je bent vrij om te posten hoor, maar als ik nu een topic maak met, 'Zonder zadel rijden is slecht', dan krijg ik ook heel bokt over me heen. :o?

Het verhaal ging ook meer over het feit dat we allebei achter een schapennet opgesloten zaten dan over de e collar,

Nogmaals zonder e collar was hij waarschijnlijk ook in het schapennet beland en was hij dus ook kwijt geweest....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:09

mvdende schreef:
kiwiwitje schreef:

Waar?

PHV al aangesproken of ik met de speurlessen mee mocht doen maar ik was niet welkom want ik had geen Mechel.

Er zit één trainer in de omgeving die detectie lessen geeft, daar zou ik één keer per maand een lesje kunnen volgen.

Zolang jij in hokjes blijft denken en jezelf blijft voorliegen, en niet leert om-denken zul je helemaal niks bereiken met Skip.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:10

mvdende schreef:
xDenies schreef:

Het verhaal ging ook meer over het feit dat we allebei achter een schapennet opgesloten zaten dan over de e collar,

Nogmaals zonder e collar was hij waarschijnlijk ook in het schapennet beland en was hij dus ook kwijt geweest....

Ja dat snap ik, maar je benadrukt het gebruik van je e-collar dusdanig dat het wel direct opvalt in je bericht. Als er gewoon had gestaan dat je hem uit het oog was en dat je er achter kwam dat ie in een schapennet terecht was gekomen dan was er niets aan de hand geweest :')

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:12

@kimd ik ben niet zo goed ik quotes, sorry daarvoor. Zo snap ik het wel maar dat moet je dan wel trainen. Een hond in de jachtdrive zo straffen werkt naar mijn idee niet. Dus dat zal ze op een afgesloten trein dan moeten oefenen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 23:13

In de vorige topics ben je al genoeg gewezen op tips. Maar Geld en vervoer is altijd een probleem geweest. Buiten dat is ook al 10 keer verteld dat de manier waarop jij met hem fietst om hem te laten rennen niet helpt om energie kwijt te raken niet mentaal en niet lichamelijk.
En ja dan zit er maar niemand in de buurt. Dan benader je de rasvereniging of andere jagende rassen rasverenigingen. Of dan zoek je een oplossing; je huurt een auto, openbaar vervoer of wat dan ook.
Ik zit ook met een vervoersprobleem maar ik heb laatst ook een speurles gevolgd bij iemand die jaren lang gespeurd heeft en geen instructeur is en die heeft mij uitgelegd hoe ik zelf sporen uit kan zetten of mijn vriend ze uit kan zetten zodat we zelf verder kunnen. Wanneer we toe zijn aan de volgende stap dan gaan we opnieuw voor een les daarheen.
Maar je denkt in ieder geval niet in oplossingen maar in problemen en verschuilt je er achter.

Loslopen is geen verplichting voor je hond. Als ie niet los kan omdat ie niet luistert mag ie niet los. Hier ook eentje die af en toe los mag. Maar zeker weten dat ze weet dat t spelletje klaar is als ze niet luistert.

Maar dit met die ecollar is gewoon geen oplossing. Op deze manier breng je alleen maar schade toe aan je hond.

_HS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:14

Ik hoop ook dat er geen schapen liepen (maar dat zal wel als er stroom op het net stond). De meeste schapen zijn (hoog) drachtig op dit moment en een (vreemde) hond in de kudde geeft enorm veel stress bij schapen met verwerping van de lammeren tot gevolg. Ik zou goed pissig zijn als iemand zijn loslopende hond binnen de flexinetten bij mijn schapen terecht komt :(

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:16

Je legt jezelf wel heel wat beperkingen op met die 5km. Wil je zelf niet een betere oplossing dan deze situatie ? Want dan moet je ook wel wat moeite willen doen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:19

Wat je volgens mij vergeet mvdende is dat je hond aan zelfbelonend gedrag doet. Elke keer dat hij achter wild aangaat krijgt hij een scheut adrenaline, dat voorkom je met een e-collar niet, want hij is er al vandoor. De adrenaline kan wel weken blijven hangen. Net zoiets als balletjeverslaafde honden. Je moet er echt voor zorgen dat hij op een andere manier zijn energie kwijt kan en dat je hem een doel geeft. Waarom ga je niet een jachttraining volgen? Juist daar kan je leren hoe je zijn jachtdriften onder appèl krijgt. Bovendien komt de hond daar helemaal tot zijn recht omdat hij voor de jacht gemaakt is.
Ook ik heb mij enigzins vergist in mijn ras, hoewel een poedel van origine een aporterende jachthond is dacht ik dat dit er wel wat uit zou zijn omdat het ras hier allang niet meer op gefokt wordt. Helaas voor mij heb ik er eentje getroffen met nog heel veel jachtinstinct wat zich met name uit in het najagen van alles wat beweegt. Dit is lastig en je moet er je weg in vinden en ik hoop dat je dat gaat doen zodat je heel veel plezier aan je hond kan gaan beleven.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:20

lenaa_tje schreef:
@kimd ik ben niet zo goed ik quotes, sorry daarvoor. Zo snap ik het wel maar dat moet je dan wel trainen. Een hond in de jachtdrive zo straffen werkt naar mijn idee niet. Dus dat zal ze op een afgesloten trein dan moeten oefenen.

Een hond met een jachtdrive is een andere tak van sport. Daar komt het vooral neer op hele goede timing, anders ben je te laat en is je correctie of bevestiging dus op het verkeerde gedrag. Daarom zijn clickers ook heel handig met trainen, een hond hoort ze duidelijk en op behoorlijke afstand en ze zijn emotieloos.

Emotie kan ook een dealbreaker zijn tijdens trainingen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:21

Jullie hebben het steeds over schade...

Weet je, ik zie nog steeds een vrolijke hond rond dartelen. Ja hij schrikt even op op het moment dat ik de e collar gebruik en komen vervolgens naar mij toe om een snoepje te halen.

Ik zie nergens een hondje die bang is voor het terug komen oid.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:21

mvdende schreef:
kiwiwitje schreef:

Waar?

Is er niet iemand met wie je kan lopen? Met een maatje bijvoorbeeld? Bij voorkeur geen jager natuurlijk.

Het belangrijkste is dat je hond (zover dat kan ) focus op jou houdt. Dus je moet herkennen wanneer je hond afhaakt. Frodo reageert enorm goed op het fluiten van mijn vader (tot verbazing van de hondenschool zoals die hond over een veld kan struinen) en ja het ene moment kan hij dus maar 5 minuten los. En een andere keer een hele (open) route. In het bos mag hij nooit los namelijk.
Ik noem het maatje want bij hem is een signaal als hij het maatje meer links laten liggen en zijn neus aan de grond zet.
Nu is hij wel een hele andere jager en jou hond zou wel beter te trainen ‘moeten’ zijn.
Het is niet voor niks dat ze met de clubwandeling van Frodo zijn ras altijd naar een omheind losloop gebied gaan.
Ik ben het wel met je eens dat loslopen belangrijk is maar ik vind je wel dapper in het najaar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 23:24

En weer haak je af op al t advies en tips en reageer je maar op een ding. En Ja dit is gewoon schade. Een gebrek aan opvoeding of onkunde hierin en hem niet in zekerheid en duidelijkheid zetten is ook schade. Vandaag heeft ie meerdere correcties gehad waarvan ie niet weer waarvoor. Hij weet alleen niet dat jij ze geeft.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:25

Anna79 schreef:
Wat je volgens mij vergeet mvdende is dat je hond aan zelfbelonend gedrag doet. Elke keer dat hij achter wild aangaat krijgt hij een scheut adrenaline, dat voorkom je met een e-collar niet, want hij is er al vandoor. De adrenaline kan wel weken blijven hangen. Net zoiets als balletjeverslaafde honden. Je moet er echt voor zorgen dat hij op een andere manier zijn energie kwijt kan en dat je hem een doel geeft. Waarom ga je niet een jachttraining volgen? Juist daar kan je leren hoe je zijn jachtdriften onder appèl krijgt. Bovendien komt de hond daar helemaal tot zijn recht omdat hij voor de jacht gemaakt is.
Ook ik heb mij enigzins vergist in mijn ras, hoewel een poedel van origine een aporterende jachthond is dacht ik dat dit er wel wat uit zou zijn omdat het ras hier allang niet meer op gefokt wordt. Helaas voor mij heb ik er eentje getroffen met nog heel veel jachtinstinct wat zich met name uit in het najagen van alles wat beweegt. Dit is lastig en je moet er je weg in vinden en ik hoop dat je dat gaat doen zodat je heel veel plezier aan je hond kan gaan beleven.

Adrenaline blijft niet hangen, dan zou de hond binnen 24 uur dood zijn.

Je haalt een aantal dingen door elkaar denk ik.

Wat mensen niet realiseren is dat dagelijks 5 km fietsen, of 30 minuten met balletjes gooien een gigantische conditie opbouwt. Die conditie zorgt er alleen maar voor dat een hond nog minder snel fysiek moe wordt, en bovenal, nooit de 'satisfaction' krijgt die hij of zij wel nodig heeft. Je creëert een junkie, zoals je zelf ook bijvoorbeeld verslaafd kan worden aan sporten en geen genoeg kan krijgen.

Bij een hond heeft dat veel nadelige effecten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:28

Ik kan al mijn honden echt verrot trappen en nog zouden ze al kwispelend komen... Pas als ik het dagelijks doe zullen ze die link leggen. Vrouwtje = pijn.

Maar Skip heeft geen idee waar de pijn en haat vandaan komt. Komt kwispelend omdat hij denkt 'jeej, het vrouwtje steunt mij wel!'

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:30

mvdende schreef:
Jullie hebben het steeds over schade...

Weet je, ik zie nog steeds een vrolijke hond rond dartelen. Ja hij schrikt even op op het moment dat ik de e collar gebruik en komen vervolgens naar mij toe om een snoepje te halen.

Ik zie nergens een hondje die bang is voor het terug komen oid.

https://www.de-rolleman.nl/ Onze lijnen komen allemaal van deze meneer. Hij staat op heel veel shows en maakt eigenlijk alles wel op aanvraag.
Zo zijn jachtlijnen vaak op een slip ketting manier, dat wilde wij niet, ook wilde wij graag wel echt een lijn. Veel is mogelijk. Aardige man ook.
Hij is nu samen met een hondenspullen gigant, maar ik weet even niet hoe zij heten.

https://veelzijdignaardetop.nl/home/ Dit is vast niet bij je in de buurt maar misschien kan je heb mailen en weten zij nog wel iemand. Al kan je denk ik dan net zo goed bij de vereniging zijn. Maar misschien heb je eventueel wel iets aan de boeken.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 06-01-20 23:39, in het totaal 2 keer bewerkt

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:32

Ben het eens met KimD haar vorige pists en deze. Naya is het “gewoon” dat ik soms eens een dag niet ga wandelen. Of maar eens 30min. Ze breekt dan ook niet mijn huis af. Dit is gewoonte of net niet, het is hoe je het bekijkt. En los lopen kan ook echt wel een beloning zijn. Er is 1 wegje waar ze altijd los loopt. Dus 2m ervoor begint ze te trekken. Dan moet ze zitten en rust vinden en dan pas mag ze los :)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:39

KimD ik haal gerust wat door elkaar, heb net nog even een artikel gelezen maar daarin stond dat bij reactieve honden die dagelijks balspelletjes deden het stresshormoon standaard hoog bleef en ze telkens op zoek zijn naar een nieuw shotje.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:44

xLaraaj schreef:
Ben het eens met KimD haar vorige pists en deze. Naya is het “gewoon” dat ik soms eens een dag niet ga wandelen. Of maar eens 30min. Ze breekt dan ook niet mijn huis af. Dit is gewoonte of net niet, het is hoe je het bekijkt. En los lopen kan ook echt wel een beloning zijn. Er is 1 wegje waar ze altijd los loopt. Dus 2m ervoor begint ze te trekken. Dan moet ze zitten en rust vinden en dan pas mag ze los :)

Hier ook, en we proberen ook nooit rond dezelfde tijdstippen de grote of lange wandelingen te plannen. Zodat ze er niet op kunnen anticiperen.

Soms gaan we om 12 uur 5 km wandelen, soms gaan we om 10 uur 15 km wandelen, soms wandelt Kay 35 minuten, soms 45 minuten, dan gaat het rondje linksom en dan rechtsom.

Er zijn zeker wel dingen die ze aangeleerd hebben. Rennen op een bepaald veld, daar enthousiast voor worden enzo. Niet meer dan normaal, en ook helemaal niet erg.

Maar wel grenzen stellen, dat is belangrijk.

Anna79 schreef:
KimD ik haal gerust wat door elkaar, heb net nog even een artikel gelezen maar daarin stond dat bij reactieve honden die dagelijks balspelletjes deden het stresshormoon standaard hoog bleef en ze telkens op zoek zijn naar een nieuw shotje.

Dat klopt dan weer wel! Maar stress en adrenaline staat los van elkaar.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:44

Is weet dat veel van jullie tegen e collar zijn.....

Ik zou ook het allerliefst dat ding op het zijspoor gooien en tegelijkertijd met één stem commando Skip weer naast me hebben staan op het moment dat hij achter wild aan zit.

Dat zal nooit meer gaan lukken....jagen is inderdaad zelf belonend gedrag en hij heeft al veel te vaak succes daarin gehad...

Dan blijven er wat betreft wandelen een aantal opties over.

1 aan de lange lijn...

2 e collar

3 10km netjes naast de fiets per dag, zodat we in een omheind losloopgebied kunnen hobbelen. Gebied is 150 meter x 150 meter dus echt wandelen gaat daar niet.

De laatste week ging het eigenlijk heel erg goed op de route die we liepen. Geen e collar meer nodig gehad. Maar eergisteren dacht ik tot 2 keer toe dat hij vogels ging jagen maar dat bleek dus ander wild te zijn. Vogels jagen mag van mij, hij rent er op af en zodra de vogels weg vliegen is de lol eraf en komt hij terug rennen.

Ik zal de komende dagen extra scherp zijn op het feit dat er op NIETS gejaagd mag worden en ipv in het half schemer zal ik eerder op de middag gaan wandelen.

Ik hoop dat we dit rondje dan nog een tijdje zonder problemen kunnen gaan lopen.

Zodra het weer zomer wordt, kan Skip weer gaan zwemmen en gaan we het jacht waterwerk weer oppakken.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:54

Jeetje wat veel, ik mis van alles haha. Ik zal even niet op alles reageren want dat is erg veel en ik moet eigenlijk al slapen maar heb geen zin. Vandaag Popo gewassen en geblazen dus die mag weer op bed yeehaaa. Hij ligt lekker naast me.

@Anna bedoel je misschien dopamine? Ik weet eerlijk gezegd niet hoe lang dat blijft hangen maar dat is wel het bekende verslavingshormoon.

@KimD Eens met je reacties wb de training! Ik merk overigens wel dat Popo ook mentaal nog wel moe wordt van het fietsen doordat hij zo veel ziet onderweg. Maar we zijn er natuurlijk nog niet super ervaren in. Als we thuis komen is hij even "dol".

Nu we het toch over training hebben: wij beginnen woensdag weer met gehoorzaamheid! Ik ben heeeel benieuwd hoe hij het gaat doen. Mijn echte doel wordt vooral wat rust en concentraie inbrengen tussen andere hondwen. Maar gewoon samen bezig zijn (gestructureerd) vind ik ook super leuk.

Welkom trouwens nieuwe gezichten! Ik geniet van alle hondenfoto's, groot en klein. :D