De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 23:51

Gelukkig via marktplaats een mooi hok gevonden! Morgen kijken en we nemen hem waarschijnlijk mee :)!

Chabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:56

Mijn nieuwe woning heeft maar liefst een woonkamer, een aangebouwde schuur, vier slaapkamers en een voor- en achtertuin. Dat is nogal een verschil met het feit dat ik al jaren op kamers woon en daar dan ook mijn konijn(en) hield. Waar zouden jullie de konijnen huisvesten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:08

Lekker buiten in een grote ren

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:51

In de aangebouwde schuur met een uitloop naar de tuin

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:09

Ik was dit topic even kwijtgeraakt! Ik zit een beetje in dubio. Net wilde ik onze konijnen iets lekkers geven en merkte ik dat Koosje niet naar het hek toe kwam (ze zat stil in het hok). Ons andere konijn reageerde gewoon normaal. Ook toen ik het snoepje voor haar hield wilde ze het niet.. Vanochtend heb ik ze wel beide zien eten. Het valt me op dat ze steeds stil ergens zit/ligt en niet rondhuppelt of snuffelt zoals meestel het geval.. Ik twijfel nu of ze zich niet lekker voelt of juist gewoon lekker rustig zit.. Het is natuurlijk ook een stuk frisser ineens. Wat denken jullie hiervan?

Zo zit ze er nu bij:

Afbeelding

(Beetje nat van de regen)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:28

Misschien toch een gas buikje? Keutelt ze wel?

Had hier laatst ook wat ik vermoed dat een gasbuik was, ben wakker gebleven snachts en tegen de ochtend keutelde die weer voor het eerst en begon met eten. Je kan het even aankijken maar weet wel zeker dat ze eten en drinken en keutelen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:46

Hm, die ziet er niet heel happy uit. Goed in de gaten houden.

Hok gekocht voor de caafs en lekker soppen zo :) dan kunnen ze er gelijk in !

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:52

Net at ze weer wat en zat zich ook weer te wassen, ze lijkt weer wat op te leven! We houden haar goed in de gaten.

Chabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:16

Bedankt voor de reacties, maar ik wil ze wel graag binnen houden. Overdag gaan ze naar buiten, mits het weer het toelaat. Ik denk dat het de woonkamer wordt, maar dan moet ik op zoek naar een geschikte bodembedekking. Ik had eerst stro, dat stonk enorm. Toen zaagsel, maar dat lag door de hele kamer. Nu heb ik kattenbak korrels, maar dat vind ik te duur. Ook moet ik dan rekening houden met de kabels. Knagen doet mijn huidige konijn niet, maar er komt er natuurlijk één bij. Hebben jullie tips?

Sem_: Ze zag er inderdaad uit alsof ze zich niet zo fijn voelde. Fijn dat het al beter gaat.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:23

Chabby schreef:
Bedankt voor de reacties, maar ik wil ze wel graag binnen houden. Overdag gaan ze naar buiten, mits het weer het toelaat. Ik denk dat het de woonkamer wordt, maar dan moet ik op zoek naar een geschikte bodembedekking. Ik had eerst stro, dat stonk enorm. Toen zaagsel, maar dat lag door de hele kamer. Nu heb ik kattenbak korrels, maar dat vind ik te duur. Ook moet ik dan rekening houden met de kabels. Knagen doet mijn huidige konijn niet, maar er komt er natuurlijk één bij. Hebben jullie tips?

Sem_: Ze zag er inderdaad uit alsof ze zich niet zo fijn voelde. Fijn dat het al beter gaat.

Heb je een hok waar ze in zitten? Die van mij lopen altijd los door huis (ik heb 4 dwergjes) ik heb het hok weggehaald en 2 salon tafeltjes gekocht waar ze onder kunnen zitten. Ik heb plasbakken staan met eerst hout korrels erin en momenteel met vlas, de korrels werden mij toch te duur met 4 konijnen maar toen ik er 2 had was het prima te doen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:23

Hennepvezel/vlas met een laag stro, dat is wat ik gebruik. Twee Vlamen, ik maak de bak drie keer per week schoon. Ruik ze nooit :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 16:26

Ik hen 2 binnen konijnen en wij hebben hennep als bodembedekking.
Qua kabels hebben we kabelgootjes en verder alles goed weggewerkt. Denk ook om planten, niet direct op de grond maar op een tafeltje. En ja, ik spreek uit ervaring :') .

Hier lopen ze op laminaat in de woonkamer. Die is ongeveer 15m2. Verder zorgen we voor voldoende afleiding en dingen om te knagen, aangezien je anders kans hebt op aangegeten stoelpoten :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:29

Eoweyn_x schreef:
Hennepvezel/vlas met een laag stro, dat is wat ik gebruik. Twee Vlamen, ik maak de bak drie keer per week schoon. Ruik ze nooit :)

Ik maak de bak 2 keer per dag schoon , die van mij genieten er nogal van on door het vlas te gaan graven en dan blijft het plas niet onderaan -O-

Chabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:46

Amber_anne: Ja, een kooi van 1 meter. Als er een tweede bij komt, wil ik of twee aparte kooien of een grotere kooi kopen. De kooi staat de hele dag open, maar mijn huidige konijn ligt er vaak vrijwillig in. Daarnaast eten ze er natuurlijk ook en doen ze er hun behoeften. Mijn konijn is bang voor de wel bekende toiletbakken, waardoor ik vast zit aan de kooi.

Eoweyn_x: Vlas gooit mijn konijn er uit of het blijft aan zijn poten plakken, waardoor het alsnog door de hele kamer ligt. Stro vind ik niet geschikt als bodembedekking. Dat krijgt hij naast zijn hooi, groente en brok, wel om te eten en knagen.

Es_ther: Ik ben bang dat de hennepstrooisel ook door de kamer komt te liggen. Hij had laatst inderdaad een orchidee opgegeten, ondanks dat ik dacht dat die hoog genoeg stond. Gelukkig niets aan over gehouden.

Bedankt voor de reacties in ieder geval. Ik ga toch maar eens kijken naar hennepstrooisel van het merk Hemparade.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 16:53

Die heb ik ook. Hier gooit vooral Blik het in het rond, dus maar vaak vegen en stofzuigen :') .

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:00

Vlas blijft juist niet aan de poten plakken als je óp de vlas een laag stro doet. ;) ik heb er ook weer vier binnen en dit werkt prima. Ieder zijn ding natuurlijk. Vergis je niet in konijnen in huis. Als er geen vlas ligt ligt er wel hooi, of haren, of wat dan ook :')

Is het de bedoeling dat ze altijd loslopen of 's nachts in de kooi? Omdat je spreekt over twee aparte kooien. Dat is iets wat ik af zou raden als je een stabiel koppel wil..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:29

Er komt idd altijd iets in de kamer te liggen :+

Misschien oefenen met de plasbakken of gebruik maken van een kattenbak? Het scheelt zeker wel in verbruik van strooisel.
Ik ben het eens met eoweyn om ze niet apart te houden snachts, überhaupt eigenlijk niet in een kooi houden ookal is het snachts

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 20:08

Of de bak van een kooi, als toiletbak gebruiken? Misschien is dat niet eng? Kun je er voor de nacht evt een ren omheen zetten, is het ook groot genoeg :)

Chabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:59

Eoweyn_x en Amber_anne: Geen paniek. Mijn dieren zullen nooit opgesloten in een kooi zitten. Ook niet 's nachts of voor überhaupt een uur. De kooi staat er nu puur, omdat hij er eet en zijn behoeften doet.

Een kattenbak is ook een idee waar ik naar ga kijken. Door de klep zal er waarschijnlijk minder bodembedekking uit vallen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:05

De konijnen hier durven absoluut niet door de klep van een kattenbak heen. Ik heb gewoon een grote onderbak van een kattenbak. Werkt prima :)!

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:14

De meisjes hebben weer wat nieuws geleerd: van de grond op de bank springen en er weer af. Pebbles begon er mee, een paar dagen geleden. Vandaag dacht Pip dat zij ook wel groot genoeg was en sprong Pebbles achterna. Kleine kangoeroes <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:03

Kunnen jullie marktplaats in de gaten houden voor een gecastreerde ram gratis ? Liep er net 1 op de rand mis die fiets perfect was >< , maar door jullie ben ik ook aan Syb gekomen :))

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:06

Waarom moet hij per sé gratis zijn?
Veel mensen vragen er iets voor, anders eindigen ze vaak als slangenvoer.
Laatst bijgewerkt door Coconut op 26-08-18 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:07

Syb was gratis en ook deze , ik gun ze graag een goed thuis en zoals jij zegt gebeurd dat vaak

Maar het heeft geen haast natuurlijk :) , lekker rustig aan

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 18:21

Denk dat je op MP wel veel kleine bijdrages kan verwachten.
Juist zodat ze een goed huisje krijgen i.p.v. als lunch te eindigen.

Stoffer was ook gratis, maar dat is een verhaal apart :+.