Katten!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:42

LoveUggs, kittens zijn wel heel gevoelig voor wormen. Daarom moeten ze in het begin zo vaak ontwormd. Ook binnenkatjes!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:23

LoveUggs schreef:
Mijn ouders gaan idd ook iets van schrikdraad gebruiken. Maar werkt iets anders. Ze krijgen dan ook een halsbandje om in de tuin. Op 90cm afstand maakt het ding een piep (waarschuwing), gaan ze toch de grens over krijgen ze een tik. Doen ze denk ik 3x en dan weten ze denk ik heel goed wat die piep betekend..

De fokker van Flip had dit systeem en was er niet zo tevreden over. Flinke investering en een van zijn katten nam met enige regelmaat gewoon een sprint en vloog erdoor. En vervolgens niet terug 'durven'...
Wil niet zeggen dat de katten van jouw ouders ook zo zullen zijn, maar ja, misschien kunnen ze nog eens kijken of ze het op een andere manier kunnen oplossen? Een zekerder (en misschien zelfs goedkopere) manier.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:00

daantjuhhh schreef:
Jessix schreef:
Ah vandaar! Gelukkig gaat het dan niet om geld, want elke kat hoort je even dierbaar te zijn, ongeacht de prijs die je er voor betaald hebt. :)

Natuurlijk.
Maar ik kan mij wel voorstellen dat een dure raskat wel eerder gestolen wordt dan een huis tuin keuken kat.

Bij mij komen ze ook niet buiten.
Ik woon ook in een portiekflat. 3 hoog. Dus dat is niet te doen voor ze. Ze zijn het ook beide niet gewend dus vragen er ook niet om.

Mijn buurman met beneden woning heeft zijn 2 Maine Coon wel buiten lopen. Vind het bij zijn oude kat wel een beetje eng. Dat dier is zo sloom en ze rijden best snel hier.

Soms ligt hij gewoon midden op straat te pitten.

Ja een Europese Korthaar zullen ze wellicht minder snel stelen. Mijn Noren komen wel buiten, maar ik woon daarvoor ook wel ideaal.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:03

IMJ schreef:
LoveUggs, kittens zijn wel heel gevoelig voor wormen. Daarom moeten ze in het begin zo vaak ontwormd. Ook binnenkatjes!

Ik ontworm de kittens nu elke maand tot ze een half jaar oud zijn en dan 4 keer per jaar. Voor ze bij mij kwamen zijn ze bij de fokker al om de zoveel weken ontwormd. (ik ken het schema niet uit mijn hoofd) Wormen krijgen ze al vanuit de moeder mee, als ik het goed heb.

IMJ

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:52

Ja, hier ook tot 6 mnd elke maand.
Daarna ga ik het eens per jaar, max 2x per jaar doen omdat het toch belastend is en mijn katten niet buiten de tuin komen, ik heb dus invloed op wat ze eten (als het goed is geen dode vogels/muizen etc etc)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:32

Ja bij mij zal flink gejaagd worden vandaar hier de standaard 4x per jaar. Een wormbesmetting wil ik niet hebben... bah

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:38

Wauw, wat een mooie kat! Apart zeg.. Had nog nooit gehoord van Toygers? Heb even gegoogled, maar echt leuk! Snap dat je die niet zomaar los rond laat lopen.

En natuurlijk maakt het qua emotionele waarde niet uit of je een raskat hebt of een huis-tuin-en-keuken-kat, maar bij het los buiten laten weeg je de financiële waarde bij een raskat wel even wat meer af denk ik. Raskatten worden ook vaker gestolen dan een "gewone" kat dus dat lijkt mij gewoon logisch. Of ben ik nu heel zwart/wit :+ .

Mando, haha! Wat gezellig! :P

Ik heb eergister Stronghold gebruikt bij Marie, maar nu las ik dat dit middel tegen vlooien en tegen wormen werkt. Klopt dat? Ik ga het ook maandelijks doen het eerste half jaar. Ze heeft op dit moment vlooien helaas dus ga het huis ook maar ff insprayen..

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:45

Eén van de vlooienmiddeltjes op de markt werkt niet meer zei de DA me. Kan me alleen niet meer herinneren welke het is. Ik zou het even aan de DA vragen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:52

Jessix schreef:
daantjuhhh schreef:
Maar ik kan mij wel voorstellen dat een dure raskat wel eerder gestolen wordt dan een huis tuin keuken kat.

Ja een Europese Korthaar zullen ze wellicht minder snel stelen.

Totdat je een HTK hebt met een bijzonder kleurtje, die zijn ook zeer jatgevoelig.
Ik kreeg met mijn Mowgli iets te vaak te horen dat mensen haar zo mooi vonden en toen ik jong was hadden we een halflangharige kat die uiteindelijk gewoon verdwenen is, nooit weer teruggevonden en hoogstwaarschijnlijk gejat.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:53

Bhriseis schreef:
Eén van de vlooienmiddeltjes op de markt werkt niet meer zei de DA me. Kan me alleen niet meer herinneren welke het is. Ik zou het even aan de DA vragen.

Frontline staat erom bekend dat vlooien er inmiddels resistent voor zijn. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:19

Kelly_J voor mij maakt de financiële waarde niets uit en weegt dus ook niet mee in mijn beslissing. :) Ook bij mijn paarden speelt dat geen enkele rol. Eenmaal bij mij zijn het gewoon mijn dieren ongeacht de prijs die ik er voor betaald heb of de waarde die ze eventueel hebben.

Maar ik weet dat veel mensen daar anders over denken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:22

lor1_1984 schreef:
Jessix schreef:

Ja een Europese Korthaar zullen ze wellicht minder snel stelen.

Totdat je een HTK hebt met een bijzonder kleurtje, die zijn ook zeer jatgevoelig.
Ik kreeg met mijn Mowgli iets te vaak te horen dat mensen haar zo mooi vonden en toen ik jong was hadden we een halflangharige kat die uiteindelijk gewoon verdwenen is, nooit weer teruggevonden en hoogstwaarschijnlijk gejat.

Ik denk dat als je een leuke kat hebt die er leuk uitziet en ook nog aanhankelijk is naar (vreemde) mensen je het risico altijd wel hebt ongeacht het ras.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:43

Ja dat denk ik ook.
Man wat duurt deze maand nog lang.. _O-

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:31

Jessix schreef:
Kelly_J voor mij maakt de financiële waarde niets uit en weegt dus ook niet mee in mijn beslissing. :) Ook bij mijn paarden speelt dat geen enkele rol. Eenmaal bij mij zijn het gewoon mijn dieren ongeacht de prijs die ik er voor betaald heb of de waarde die ze eventueel hebben.

Oké. Maar betekent dat dan dat als een raskat bij jou binnen blijft, dat een HTK-kat ook binnen blijft? En is dat dan uit veiligheid voor het dier (verkeer, confrontaties met andere dieren) of i.v.m. het stelen?

Bij ons wordt bijvoorbeeld elk paard ook gelijk behandeld. Van shetlander tot KWPN'er. Alles wordt hetzelfde verzorgd en ook alles staat bijv. in de zomer 24/7 buiten (ook in de regen). Ik hoor bij "wedstrijdpaarden" dus heel vaak dat ze veel binnen staan en onder begeleiding naar buiten gaan i.v.m. kans op blessures.

Ik vraag me dan dus af of, als die mensen al hun paarden hetzelfde behandelen, zij hun shetlander ook op die manier naar buiten zouden moeten doen? Omdat het verschil niks uit maakt?

Hopelijk snap je een beetje mijn punt. Mijn paarden zijn namelijk van evenveel waarde voor mij en dus andere dieren ook. Maar in mijn ogen is elk dier het meest blij als hij een soort van "vrij" is. Als mijn katje niet doof was, dan zou ik haar sws buiten laten. Net zoals elk dier hier.

Maar mocht ik zo'n bijzondere kat hebben als jij, dan dacht ik daar wel even twee keer over na. En dan dus omdat er voor hem een extra gevaar schuilt, namelijk het gestolen worden. Niet omdat hij duur is, maar omdat ik hem niet kwijt zou willen en een HTK kat nou eenmaal minder snel gestolen wordt (als ie er een beetje doorsnee uit ziet :P ).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:48

Kelly_J schreef:
Jessix schreef:

Oké. Maar betekent dat dan dat als een raskat bij jou binnen blijft, dat een HTK-kat ook binnen blijft? En is dat dan uit veiligheid voor het dier (verkeer, confrontaties met andere dieren) of i.v.m. het stelen?

Bij ons wordt bijvoorbeeld elk paard ook gelijk behandeld. Van shetlander tot KWPN'er. Alles wordt hetzelfde verzorgd en ook alles staat bijv. in de zomer 24/7 buiten (ook in de regen). Ik hoor bij "wedstrijdpaarden" dus heel vaak dat ze veel binnen staan en onder begeleiding naar buiten gaan i.v.m. kans op blessures.

Ik vraag me dan dus af of, als die mensen al hun paarden hetzelfde behandelen, zij hun shetlander ook op die manier naar buiten zouden moeten doen? Omdat het verschil niks uit maakt?

Hopelijk snap je een beetje mijn punt. Mijn paarden zijn namelijk van evenveel waarde voor mij en dus andere dieren ook. Maar in mijn ogen is elk dier het meest blij als hij een soort van "vrij" is. Als mijn katje niet doof was, dan zou ik haar sws buiten laten. Net zoals elk dier hier.

Maar mocht ik zo'n bijzondere kat hebben als jij, dan dacht ik daar wel even twee keer over na. En dan dus omdat er voor hem een extra gevaar schuilt, namelijk het gestolen worden. Niet omdat hij duur is, maar omdat ik hem niet kwijt zou willen en een HTK kat nou eenmaal minder snel gestolen wordt (als ie er een beetje doorsnee uit ziet :P ).

Ik vind dat met die sportpaarden zo'n onzin, helemaal ingepakt naar buiten (of niet naar buiten). Je paard kan ook vallen in zn stal (bij ons gebeurd) en een lelijke wond oplopen..

Overigens gaan mijn katten niet naar buiten om verschillende redenen.
1. Drukke weg
2. Geen fijne buurt
3. Ik wil niet dat ze bijvoorbeeld iets eten dat niet goed voor ze is
4. Ik kies voor katten, mijn buren niet, ik wil niet dat mijn buren last hebben van mijn huisdieren
5. Ik wil mijn katten gewoon niet kwijt raken (weglopen,verongelukken, gestolen worden..)
6. We wonen in een portiek woning dus ze kunnen dan ook gewoon niet naar binnen en naar buiten.

Ik zorg daarbij wel dat ze aan niets ontbreekt. Heb speelgoed waarmee ze gebruik kunnen maken van hun neus, goed na moeten denken etc, maar ook speeltjes waar ze lekker mee kunnen jagen. Ondanks dat we HTK katten hebben. Maakt me niet uit wat ze gekost hebben, het zijn mijn maatjes, mn vriendjes, en ik zou ze voor geen goud kwijt willen. Mag hopen dat ze toch nog zo'n 18 jaar mee gaan! :j

En misschien verhuizen we over een jaar, of 2 of 5 wel naar een huis met tuin. Dan pas ik mijn tuin zo aan dat ze lekker de tuin in kunnen, of ik plaats idd een ren. Maar tot die tijd, blijven ze lekker binnen! :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:54

Ik denk wel dat een raskat eerder gejat wordt. Maar voor wat betreft de emotionele waarde maakt ras of rasloos geen kont uit natuurlijk!

Een rasloze had mijn tuin ook niet uitgemogen hoor!

Maar dat heeft meer redenen dan alleen uit angst voor het kwijtraken van mijn kat.
Wij hebben altijd honden gehad en wat haatte ik het als er weer zo'n k@tkat in mijn tuin zat te kakken! Vreselijk!
en dat wil ik ook niet voor mijn buren.
Op dit moment hebben wij trouwens niet eens buren met katten (en dan bedoel ik niet alleen de directe buren).. gek eigenlijk..

Mijn directe buren hebben allemaal vogelvoederplaatsjes in hun tuin en genieten daar enorm van.
Ik zou het echt rot vinden als ik ze dit ontneem.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:16

Ik hou mijn katten op eigen terrein omdat ik voor mijn katten heb gekozen, niet de buren. :)
Mijn katten, mijn verantwoordelijkheid en ik vind niet dat mijn katten meer recht hebben op vrije uitloop dan het konijn in het buitenhok, de vogels in een volière of vissen in een vijver op leven.
En ik heb er zelf ook een schurfthekel aan als ik de kattenstront van andermans katten kan gaan opruimen of als andermans katten bij mij in huis lopen te klieren.
Daarbij zijn er zeker in de maatschappij van nu een hoop gevaren waar ik mijn katten niet aan wil blootstellen.

Voor mij maakt het ook niet uit of het een raskat is of een HTK, emotioneel zijn ze me evenveel waard.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:25

Kelly_J schreef:

Ik ben niet degene met de bijzondere kat hoor. Ik neem tenminste aan dat je de mooie Toyger bedoelt die hier het topic verrijkt? :) Al zijn mijn katten voor mij natuurlijk wel heel bijzonder! :D

Als mijn katten niet vrij naar buiten zouden kunnen om reden als veiligheid of overlast dan geldt dat volgens mij voor alle katten, ook die zonder stamboom. Als ik ergens zou wonen waar ik heel bang zou zijn voor stelen dan zou ik liever kiezen voor een minder opvallende kat.

Mijn keuzes zou ik echt maken aan de hand van de situatie en de omgeving waarin ik woon. Dat is voor iedereen anders. Ikzelf zou mijn katten wel altijd een buiten willen geven en dat kan prima een afgezetten tuin zijn. Als ik dat niet zou hebben zou ikzelf niet kiezen voor katten. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. :)

Met jouw dove katje zou ik het ook niet weten.. Ik denk ook afhankelijk van hoe je woont en hoe ze zichzelf ontwikkeld. Ik vind het wel eng in het verkeer, maar misschien nemen haar ogen en gevoel wel zo veel over dat het geen problemen geeft. Ik weet het niet.

Het verschil wat wordt gemaakt met paarden is inderdaad enorm. In behandeling, maar ook op medisch gebied. Er zijn zat mensen die niet veel geld uit willen geven aan dierenartskosten voor een shetlander... Maar goed, dat is bestemd voor een ander topic. ;)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:39

Mr purrr maakt het zich comfortabel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:16

Hoe is het met Mr Purr en de andere kat inmiddels, Lau?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:28

Bhriseis schreef:
Hoe is het met Mr Purr en de andere kat inmiddels, Lau?

Mr purrr blijft gewoon lekker in ons deel van het huis. Hij blaast nog wel tegen de deur. De andere kat probeerd wel steeds naar binnen te komen dus dat is wel heel vervelend. Gelukkig word hij op zijn plek gezet door pur als hij in de buurt van de deur komt.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:19

Wat een super lieve foto's Lau ^^

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:02

Gaaf die Toyger! Had er nog niet eerder van gehoord.

Mr. Purr lekker aan het chillen, :D maar goed dat er een deur tussen die 2 zit Laura.

Ronin is aardig aan het wennen hier.
Afbeelding

Maakt samen met Horus de tuin onveilig. :D
Afbeelding

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:04

Ze zijn echt heel mooi jis! Ze hebben echt allebei een hele lieve en rustige uitstraling.
Ja nou ik ben ook wel echt blij met die deur wil niet weten wat er zou gebeuren als die er niet zat.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:09

Lekkere bekkies!