Het grote gerbiltopic!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:19

Ik heb ze vandaag weer eens bij elkaar in het hok gezet. Ik weet dat ik eigenlijk de methode moet volgen, maar ik vertrouw ook een beetje op mijn intuïtie van hoe ik ze ken.

Wat ik zie is het volgende, en ik weet nog niet of dat kwaad kan of niet.
Ik heb de bak helemaal schoon gemaakt met een klein laagje zaagsel erin. Vanuit het vervoersbakje heb ik de beestjes erin gezet, zonder enig speelgoed.
Ze renden helemaal niet achter elkaar aan, ieder ging zijn eigen weg. Soms kwamen ze bij elkaar uit, maar dan gebeurde er eigenlijk niks. Ik zie geen vluchtgedrag & hoor ook niks piepen.
Dan zit de zwarte in het voerbakje & vervolgens de witte. Geen strijd.

Soms dan zitten ze bij elkaar, te snuffelen???
De ene keer bij de kont, de andere keer bij het hoofd of onder de buik... Vervolgens zitten ze allebei helemaal stil, om na een tijdje weer verder te kroelen. Het enige wat ik soms merk is dat de witte heel plat ligt/zit en dat de zwarte daar soms zo half op ligt...

Ik heb het idee dat ik ze gewoon even rustig moet laten zitten, wat denken jullie?
Natuurlijk moeten ze weer efkes aan elkaar wennen :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:03

Het klinkt wel positief! Ik zou ze heel goed in de gaten houden en als het zo blijft lekker bij elkaar laten. Wel opletten dat ze beide kunnen/mogen eten en drinken. En niet te snel zijn met speeltjes. Bij mij werd toen met de herkoppeling van mijn 1 speeltje of dingetje per week. Je zou wel al eens kunnen beginnen met een stuk wc papier of wc rol.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:19

Ja ik houd het zeker ook goed in de gaten. Op dit moment hoppen ze nog de hele tijd om de beurt in het voerbakje dus klinkt goed. Ik hoop echt dat het zo werkt dan kunnen ze volgende maand weer naar hun nieuwe grotere hok met plateau.

Ik heb er op dit moment helemaal niets in, behalve een voerbakje. Zandbakje gaat nu gewoon eventjes niet omdat er ook geen plateau is... Op het houten plateau dat ik had is namelijk geplast enzo, dus ik moet nog even kijken hoe ik die geurtjes eruit zou kunnen krijgen. Heb er nu heet water over laten lopen

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:47

Het beste kan je al je spulletjes uitkoken, echt even een half uurtje in een pan kokend water laten liggen. Daarna zijn alle geurtjes en plasplekken er uit. Sommige dingen die gelijmd zijn kunnen dan wel uit elkaar vallen. Maar zie het van de positieve kant, dat is een goede reden om nieuwe spulletjes te kopen, hihi

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:20

Oke dan zal ik dat deze week eventjes doen. Tijd genoeg want ik doe het speelgoed er nog even niet in.

Ik ging net even kijken hoe het met ze ging.
Ik kwam binnen en de zwarte vloog meteen een van hooi gemaakt nestje in, om zich voor me te verstoppen. De witte ging niet mee maar bleef een beetje in de bak rondkijken. Toen later de zwarte uit het nest kwam ging de witte er eventjes inzitten... Er word tot op heden gelukkig nog niet gejaagd dus :) Ze moeten wel nog aan elkaar wennen volgens mij

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:30

Het kan best lukken als je niet de volledige methode volgt hoor!
Ik heb een tijdje terug ook 2 gerbils gekoppeld. Reismandje schoon gemaakt, beetje nat gelaten, beide gerbiltjes erin. Wij ons helemaal voorbereid om dat stappenplan te volgen. Maar dat natte leken ze niet op te reageren, dus maar gewoon zaagsel erbij. Wat eten... Is het binnen een uur al zo koek en ei dat we ze maar in het grote hok hebben gedaan (wel netjes schoongemaakt en alles). Geen probleem.

Je moet maar net geluk hebben dat het klikt soms. Het uitgebreide stappenplan is vast nodig als het niet klikt :Y)

De hele koppelpoging ten spijt zit ik nu alsnog maar met 1 zielig gerbiltje over... kungfu-gerbil is zielsgelukkig bij haar nieuwe vriendinnetje, maar bij ons is Bourgondische gerbil overleden. Dus zit mama-gerbil weer alleen. (wat een mooie namen hebben wij toch :') )
Ze is echter zo oud dat we besloten hebben haar niet de stress van koppelen aandoen. Ze heeft al een tijdje last van haar evenwicht (ook toen ze nog met zijn allen waren), de vacht is niet meer zo mooi als vroeger, ze slaapt steeds meer en is de laatste tijd niet heel actief. Ik denk niet dat we haar gelukkig gaan maken met een andere (actieve) gerbil. Ze is nu gewoon met pensioen. Dat mag ook wel na zoveel jaar.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:41

Haha leuke namen idd :P
Jammer dat ze nu alleen zit, maar kan ze idd van haar pensioenetje genieten.
Of je zou er een oude bij moeten zetten, maar de kans dat ze tegelijkertijd dood gaan is vrij klein, dus dan blijft er weer een over.

Ik heb vandaag alles in kokend water gezet en wat gebeur er. Juist... Ik heb geen looprad meer :+
Ik heb alleen nog een rad & een standaard hahaha. Ik heb opgezocht wat voor houtlijm je kunt gebruiken en die moet oplossingsvrij zijn. Laat ik die nou net niet hebben... Iemand enig idee of het met een beetje aquariumkit ook zou lukken???

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:50

Ik hoop dat het lukt xMyrth, ik heb zelf geen idee. Het kriebelt zo om iets te kopen bij Queenies (qua speeltjes enz). Ik heb alleeb qua breedte geen enorme kooi (groot genoeg, dat wel), dus het moet wel passen.

Mijn oom heeft een gerbil van 5 of 6 jaar oud, hij blijft maar leven. Zijn maatje is vorige maand overleden en mijn oom wil geen nieuwe gerbils meer, maar zo oud had niemand verwacht!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:43

Dat is zeker oud!

Ik heb een huisje in mijn terrarium staan met een soort verandaatje en ik kwam er laatst achter dat op de plekken waar de stukken hout aan elkaar zijn gezet, er allemaal lange nietjes uitstaken omdat ze dat hout helemaal afgeknaagd hebben :\ Hartstikke gevaarlijk. Heb meteen de veranda eraf gesloopt, voor zo ver ik kan zien niet maar ik hoop dat ze zich er niet aan bezeerd hebben. Het verandadeel stond achter de snoeppot met zand, dus het is me ook nooit opgevallen.. :(

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:17

Oh dat is naar gelukkig kwam je er redelijk optijd achter karlijn.

Ik moet ook nog een bestelling bij martijn plaatsen moet nog een loopradje hebben. En worm middel en anti parasiet. Maar ben smiddags niet de hele tijd thuis (paardje), en gezien ik hier nog maar kort woon wil ik mijn buren niet opzadelen met mijn pakketjes. Dus even kijken of ik het bij mijn moeder kan laten bezorgen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:18

Een tijd geleden was er wel een virus bij martijn, alle gerries gingen dood heb ik gehoord.
Maar ik weet niet of hij de spullen ook daar heeft staan, of dat je gewoon kunt bestellen :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:19

Oh echt? Heeft hij nog wel gerbils over dan? 't Is wel erg rustig op Facebook.

edit; volgens de site wel..

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:21

Oh wat erg hoop niet dat mijne het ook hebben. Hij heeft zijn spullen in een loods in dordrecht en niet aan huis.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 23:46

Ohhhh dan zal t wel meevallen qua besmetting en spulletjes denk ik

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:05

Dat denk ik ook wel.

Vind dat mijn kinders slecht in hun vacht zitten kan dat komen omdat hun vacht veranderd momenteel? Of komt het misschien door het badzand van puik? Vind het geen fijn zand na 1 dag klontert het al helemaal zeven heeft ook weinig zin. Ga zo ie zo ander zand halen als dit op is.

En nog een vraagje wil de bak van de week gaan verschonen maar hoe kan ik mijn mannetjes er het beste uithalen? Ze zijn nog niet erg tam en wil ze geen stress bezorgen door ze de hele bak achterna te zitten om ze te kunnen pakken.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:37

Ik lok ze of wacht tot ze op een plateau zitten en dan maak ik een kommetje van mijn handen en schep ik ze er van af.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:09

@ roosje01

Bij mij willen ze graag overal in zitten.
Als ze niet op men hand willen komen dan pak ik een kartonnen doosje, daar klimmen ze van zelf in ;)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:22

Bedankt een kartonnen doosje heb ik nog wel.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:29

Ik gebruikte daar vaker zo'n wilgentunnel voor. Helaas heb ik hem een tijd geleden in de bak laten liggen, dus die is nu he-le-maal weg :') Ik moest laatst dus ook achter ze aan in de bak, niet erg prettig

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:37

Haha weg tunnel.

Vraag me alleen af wat ik aan hun vacht kan doen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:40

Daar kan ik je helaas ook niet mee helpen... :(
Misschien inderdaad ander zand, maar daar hoeft het niet aan te liggen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:47

Nee klop ze zijn ook aan het wisselen naar hun volwassen vacht dus misschien een combinatie van beide? Of iets anders

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:48

Zijn ze toevallig elke keer als je kijkt net wakker? Die van ons hadden altijd een tijdje nodig om 'wakker te worden' en hun kapsel goed te doen.
Zien er niet uit als ze net wakker zijn. :+

Ik heb trouwens wel het idee dat ze van vacht wisselen (of ze zijn in de winter gewoon dikker of zetten hun haar op hihi). Dus daar zou het ook mee te maken kunnen hebben hoor.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:53

Ja dat heb ik ook inderdaad, als ze wakker worden dan hebben ze vaak "coupe maandagmorgen"

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:55

Daar straks waren ze al even wakker en snowy zat nadat die uitgeraasd was te eten in het voerbakje en toen viel het me op dat hij er best plukkerig uit zag. Net wakker hebben ze idd out off bed look :') maar meestal duiken ze dan in bad en zien ze er weer goed uit.