Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:14

Even een vraagje aan de kippenkenners...

Wij hebben drie kriel-kipjes (Wyandotte, Cochin & Kuifhoen).

Afbeelding

Twee van de dames zijn nu aan de leg (wij gokken de Cochin en de Kuifhoen). Superleuk! :D

Nu hebben wij nog van die nep-eieren in het broedhok liggen, kan ik die al weghalen of beter nog even laten liggen? Het vermoeden is dat de Wyandotte nog niet aan de leg is.

JudithO

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:58

Die kun je rustig weghalen hoor! Ik heb sowieso nog nooit van die dingen gebruikt, tot nu toe weet alles wel waar de eieren gelegd moeten worden :)
En mochten ze het toch weer op de verkeerde plek gaan doen, dan kun je ook gewoon een echt ei in het legnest leggen om ze te corrigeren. Van nature leggen ze allemaal op dezelfde plek.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:20

Je kan ze weg halen inderdaad. Tenzij je kippen hebt zoals ik.. Zo gauw ik mijn nep eitjes weg haal is het paniek en weten ze niet meer waar ze hun ei moeten leggen en heb ik hier pasen in de tuin en wei tot ik weer een nep ei neer leg XD

Sinds bijna 2 weken heb ik nu 3 eenden. 2 vrouwtjes en 1 woerd. Ik hoopte het al heeeeeel erg maar volgens mij heb ik nog veel geluk ook. Een van de 2 vrouwtjes zit op eitjes :D Ik ben benieuwd of er wat uit gaat komen. Ik moet het wel super in de gaten houden want de eend is denk ik nog heel jong en laat zich heel makkelijk van het nest jagen door andere kippen (er liggen eieren dus daar moeten eieren bij drama) en ik heb meteen 1 hen die ook broeds is. Dus die zit nu aan de andere kant van het hek in de tuin zodat ze het hok niet in kan O:) en om de eend een hekje heen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:41

De Wyandotte en Cochin zullen snel en vaak broeds zijn :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 22:37

Het is wel een grappig trio om te zien :D
Ik zou de nep eieren weg halen.
Die wyandotte is nog jong zo te zien, hier begonnen de Wyandottes pas laat met leggen.

Nou mijn brahma kipje heeft het helaas niet gehaald ;(
Vanochtend overleden, ze was zo zwak en de antibiotica en ontstekingsremmer/pijnstiller sloeg niet aan.
De bult aan haar cloaca was niet minder geworden, eerder groter.
Ik heb haar net begraven bij de rest, mini kippen kerkhof.
Inmiddels liggen er al 6 in 3 jaar tijd.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 08:44

Ah wat sneu van je Brahma listiglistje!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:44

Sterkte Listinglistje!

Ik vond een aantal weken geleden al onze kippen dood in de ren |(
Blijkbaar was het gaas (wat rondom zat) toch niet fijn genoeg. Arme kippen, wat een hel hebben die gehad. Echt zo verdrietig.

De ren is inmiddels afgebroken en gaan we helemaal opnieuw ( en gelijk een stuk groter) maken met heel fijn gaas.

Maar omdat we wel graag kuikens wouden, besloten om dan maar helemaal bij het begin te beginnen.
En nu heb ik gewoon 2 broedmachines staan :wow:
In totaal 33 eieren.
Dit weekend kan ik alle eieren schouwen.

Afbeelding
Afbeelding

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:48

Mijn Barnevelder is al weer broeds 8)7
Ze is 4 weken broeds geweest, 3 weken niet. Zelfs haar kammetje werd weer wat rood en nu gewoon weer raak. Samen met een australorp. Super fijn die rassen die niet snel broeds raken. Nog geen jaar en oud en het is al feest :')

Ik twijfel nu echt om er een paar eieren of kuikens onder te steken zodat het daarna hopelijk klaar is. Ben alleen wel bang voor een haantje, die kan niet blijven en in de soep steken is niet helemaal mijn style.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:02

Als je kan ophalen mag je bij mij ook wel broedeieren ophalen.

Cream legbar haan

2x cream legbar
Cream legbar x aracuana
Aracuana x marans
Welsumer
Isa brown
Aracuana x kruising
Aracuana x Brahma kriel

Krijg je leuke kleuren eitjes.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:57

Bevruchte eieren heb ik waarschijnlijk zelf ook maar toch bedankt voor het aanbod. Je hebt wel leuke kruisingen dus misschien overweeg ik het alsnog.

Toevallig ook ervaring met een kuiken eronder steken in de hoop dat ze dan stoppen met broeds zijn op de lange termijn?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 19:53

Ik wil er geen kippen bij en heb überhaupt geen haan. Als ze broeds zijn sluit ik ze daarom altijd een dag of drie op in een bench met wat blokken eronder, zodat hij wat van de grond staat. Met voer en water uiteraard :D Dan is het eigenlijk meestal wel afgelopen. En anders nog een dagje extra. Hier blijven ze anders veel te lang broeds

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 20:12

Ja dat heb ik de eerste keer gedaan voor 3 of 4 nachten maar toen vond ik het echt sneu worden. Ze was volledig in paniek en overstuur. Wij hebben hier ook marters zitten dus haar nog langer weg zetten als aas vond ik niet meer werkzaam. Ze is toen nog 3 weken broeds geweest en daarna was het voor een aantal weken klaar..maar nu dus weer broeds 8)7

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 22:16

Ik heb 1x proberen benchen, en heb het 45min. volgehouden, kipje was zò overstuur :(
Ik laat ze nu gewoon doen. Ik zie dat ze nog steeds uit zichzelf eten en drinken, en op warmere dagen halen ik ze zelf nog een keer extra uit het hok. Cochins zijn blijkbaar verschrikkelijk vaak en lang broeds :')

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 22:21

Hannanasjuh schreef:
Ja dat heb ik de eerste keer gedaan voor 3 of 4 nachten maar toen vond ik het echt sneu worden. Ze was volledig in paniek en overstuur. Wij hebben hier ook marters zitten dus haar nog langer weg zetten als aas vond ik niet meer werkzaam. Ze is toen nog 3 weken broeds geweest en daarna was het voor een aantal weken klaar..maar nu dus weer broeds 8)7

Kan ze dan niet in een klein hokje binnen de ren of hok? Geen idee hoe ze er bij zitten normaal? Dan zit ze wel bij de anderen, maar kan ze afkoelen. Hier is het helaas het enige wat werkt... Ik wil ook niet dat ze zich doodbroeden. Ik heb ook geprobeerd om te kijken wanneer het vanzelf overging, maar toen zat ze er twee maanden later nog. Ze vinden het inderdaad niet leuk, maar ik heb wel gemerkt dat ze als ze mij niet zien ze wel rustig zitten. Zodra ze mij zien gaan ze zich aanstellen :+ Ik bedenk altijd maar dat ze alsnog ruim zitten, volgens mij zitten ze bij bedrijven soms met 8 op een vierkante meter.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 22:28

Ach ik heb kippen die proberen te broeden op wegrol nesten. :') 8)7

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 07:26

Hier laat ik de zijdehoentjes ook broeds zijn. Ze eten drinken hier ook en ze stoppen vanzelf weer. Iedereen van ons gezin weet dat ze ze even uit het leghok moeten halen. Dus dat gebeurt meerdere keren per dag.
Op het werk sluiten we ze vaak buiten tijdens de voermomenten. Of tussen de 2 vier momenten als ze echt hardnekkig zijn.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 07:53

Kidde schreef:
Hannanasjuh schreef:

Kan ze dan niet in een klein hokje binnen de ren of hok? Geen idee hoe ze er bij zitten normaal? Dan zit ze wel bij de anderen, maar kan ze afkoelen. Hier is het helaas het enige wat werkt... Ik wil ook niet dat ze zich doodbroeden. Ik heb ook geprobeerd om te kijken wanneer het vanzelf overging, maar toen zat ze er twee maanden later nog. Ze vinden het inderdaad niet leuk, maar ik heb wel gemerkt dat ze als ze mij niet zien ze wel rustig zitten. Zodra ze mij zien gaan ze zich aanstellen :+ Ik bedenk altijd maar dat ze alsnog ruim zitten, volgens mij zitten ze bij bedrijven soms met 8 op een vierkante meter.

Nee dat gaat niet en ik gooi ze een paar keer per dag eruit en ze gaat zelf ook wel eens dus eten en drinken doet ze wel. Daar maak ik mij niet echt zorgen om.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 09:33

Balen zeg listiglistje! altijd klote als je er zoveel voor doet maa rhet niet mag baten. Sterkte!

Zerena, sterkte! Was de vos overdags langs gekomen? :(
Wel super leuk 2 broedmachines aan! :D :D

Hananasje, ik moet het afkloppen maar de barnie die ik nu nog heb, is nog nooit broeds geweest XD
Ik heb vorig jaar een hen kuikens gegeven, maar die was ook pas voor de 1e keer in haar leven broeds. Ze is toen de rest van de zomer ook niet opnieuw broeds geworden. Je kan het altijd proberen. Al steek je er maar 1 of 2 kuikens onder. En als ik het zo lees verder in jouw berichten zou ik dit ook wel proberen.

Marcella, baas boven baas XD XD

Hier nu een paar dagen wat stress gehad ook maar volgens mij is alles nu weer rustig.
Ik wilde heel graag dat mijn eend ging broeden. Alleen toen had ik Olive ook broeds en zij bleef de eend van het nest duwen.
Ik wil absoluut geen kippen kuikens meer dit jaar (ik heb er nog 39 zitten en vind dat ruim meer dan genoeg ook) dus Olive eitjes geven was geen optie. Maar hoe ik ze normaal broeds af maak, werkt nu ook niet omdat er dus een echt nest ook was en ik daar de eitjes niet uit weg kon pakken. De eend echt opsluiten lukte niet en ik wilde het nest ook niet verplaatsen met het risico dat de eend het niet meer wilde. Ohh en ik wilde ook geen kip die eenden eitjes uit broeden.
Ik heb uiteindelijk olive in een katten reismand gestopt met 1 nep ei en 2 eitjes die ik zo hard geschud heb dat ik wat voelde ploppen in het ei. Ik ga er dus van uit dat ze niet uit kunnen komen meer.
Na goed 2 dagen olive daarin gehouden te hebben (en haar 2x per dag los liet om te eten en drinken heeft ze nu officieel besloten dat dat haar nest is en zit ze mooi standje pannekoek daarop. Ze mag daar nu op blijven zitten tot max de eenden eitjes uit komen.