Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 20:25

Ach ieder zijn ding toch! Toen ik in de paarden werkte wist ik ook meer dan nu. Voelt soms best gek als ik ergens over zit te verzinnen op stal hoe dat toch ook al weer ging :P Hamsters zit ik iedere dag mee.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:29

Bedankt voor jullie lieve berichten. Beer is gisteren begraven in de tuin van mijn ouders. Erg blij dat dat zo kon.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 11:54

__Sannne schreef:
Bedankt voor jullie lieve berichten. Beer is gisteren begraven in de tuin van mijn ouders. Erg blij dat dat zo kon.

Dat is inderdaad heel mooi, toch nog een beetje erbij :knuffel:

Ik heb vandaag eindelijk de knoop doorgehakt!

https://littlepawspetshop.nl/workshops/

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:00

@Gwenn: Onze hamster is er 9 vd 10 keer echt pas vanaf 22u. Heel af en toe heeft ze dus ook een dag waarop ze eerder wakker is maar dan wil ze meestal echt niet zoveel... Soms heeft ze gewoon een dag waarop ze zich helemaal niet laat zien. Dan kijken we wel even voor we naar bed gaan maar dan kijkt ze erg boos en slaperig terug. Je kunt evt bij Rodentopia ook een proefpakket kopen met voer.

@__Sannne: Heel veel sterkte met het verlies van Beer.

@xDenies: Oh, leuk een workshop!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:21

Pff. Was net bij iemand die een 20 liter aquarium gekocht had en zo een hamster ging kopen. Dat ging aan m'n hart. Heb ze maar even een Ikea bak aangesmeerd.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:25

Heel veel sterkte Sanne met het verlies van Beer. Mooi dat je hem nog even een goed plekje hebt kunnen geven voor de tijd die hij nog had. :knuffel:

Hier is Mango meestal overdag middenop de dag even aan het rommelen en dan komt hij daarna pas weer als ik hem water en eten geef 's avonds. :+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 16:36

Iris82 schreef:
Pff. Was net bij iemand die een 20 liter aquarium gekocht had en zo een hamster ging kopen. Dat ging aan m'n hart. Heb ze maar even een Ikea bak aangesmeerd.

En hebben ze dat ook gedaan? :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:35

Ja geen idee, ze gingen er over nadenken en vonden het ook een goede optie. Maar ik kan andere mensen niets verplichten.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 09:42

Iris82 schreef:
Ja geen idee, ze gingen er over nadenken en vonden het ook een goede optie. Maar ik kan andere mensen niets verplichten.

Uiteraard niet, we zijn en blijven een adviserende rol :) Ze komen er vanzelf achter.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 12:52

Bedankt Iris en Jorex <3

Een beetje sneller dan gedacht, maar maandag komt er een nieuw hamstertje bij mij wonen. De moeder van mijn vriend kwam een opvang tegen die een witte dwerghamster van slechts 5-6 weken heeft zitten. Hij is naar de opvang gebracht omdat ie te bang zou zijn. (Wat zijn mensen toch verschrikkelijk soms.)

Maandag mag ik hem dus ophalen. Nog even een tijd om een leuke naam te bedenken. Het is dus echt een jonkie. Dit is voor het eerst dat ik zo'n jonge hamster mag verzorgen. Zijn er nog dingen waar ik extra rekening mee moet houden?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 15:21

__Sannne schreef:
Bedankt Iris en Jorex <3

Een beetje sneller dan gedacht, maar maandag komt er een nieuw hamstertje bij mij wonen. De moeder van mijn vriend kwam een opvang tegen die een witte dwerghamster van slechts 5-6 weken heeft zitten. Hij is naar de opvang gebracht omdat ie te bang zou zijn. (Wat zijn mensen toch verschrikkelijk soms.)

Maandag mag ik hem dus ophalen. Nog even een tijd om een leuke naam te bedenken. Het is dus echt een jonkie. Dit is voor het eerst dat ik zo'n jonge hamster mag verzorgen. Zijn er nog dingen waar ik extra rekening mee moet houden?

Wat ontzettend leuk! :D

Nee hoor, gewoon zoals je een volwassen hamster ook houd. Gewoon een volledige scape aanbieden en dergelijke. Een jonge hamster slaapt wel meer, vanaf 12 weken zijn ze volwassen, dus dat is wel van belang om te weten qua activiteit van de hamster. Verder niets bijzonders.
Ik had ooit een dwerghamster dame die SnowWhite heette, was ook een witte hamster haha. Heeft me hele mooie nestjes bezorgd <3

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:59

Gister een super leuke bestelling van little paw petshop binnen gekregen <3 met onder andere super leuke plantjes,

Aangezien de scape van Dino niet ideaal is nu gaan we hem morgen weer aanpassen. Hij stinkt ook, dus even schoonmaken wat schoon moet. Vooral het loopwiel stinkt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:06

Ik heb daarom ook bewust een plastic loopwiel. Dan maar niet natuurlijk. :+
Wil wel nog eentje met een houten onderstel en een plastic wiel, nu heb ik een silent spinner.

Ik heb jarenlang muizen, ratten en hamsters gehad. En hout en urine blijft toch een bijzonder slechte combinatie.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:14

Ja jammer is dat. Ik zag ook vorige keer een natte plek in een kurktunnel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:51

Heb ook werkelijk geen idee wat die beesten doen hoor! Piesen ze terwijl ze in het rad rennen? Yak.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 12:06

Gwenvd schreef:
Gister een super leuke bestelling van little paw petshop binnen gekregen <3 met onder andere super leuke plantjes,

Aangezien de scape van Dino niet ideaal is nu gaan we hem morgen weer aanpassen. Hij stinkt ook, dus even schoonmaken wat schoon moet. Vooral het loopwiel stinkt.

Blij dat je er blij mee bent! :) Waar door denk je dat de scape niet ideaal is? Stinkt het wiel of ook echt de bak. Want als je bak zo snel stinkt zou ik toch een keer een diabetes testje doen. In principe hoor je namelijk niet zo snel stank te ervaren.

Hier ook alleen maar plastic loopwielen. Ik had graag die doorzichtige op het hout gehad, die jij bedoelt Iris, maar die is net 17/18 cm ondanks dat de verpakking 20 zegt en daardoor neem ik hem niet. Ik heb het KERBL loopwiel, dat is eigenlijk een look-a-like silent spinner, maar die is echt 20cm en daardoor kunnen al mijn hamsters er prima recht in lopen :D

En een hamstertje rent niet alleen maar in zijn loopwiel. Sommige gaan daar ook even zitten chillen en dan plassen ze inderdaad. Vervolgens gaan ze weer verder rennen waardoor het spoor helemaal uitgelopen wordt :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:08

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 12:14

Ja het is echt bizar hoe ze met photoshop dieren ergens in plakken :') Snap dat niet hoor, het zal je job maar zijn haha. 'Ja maak die chinchilla nog een tikkeltje kleiner!'.
Hij is via Bol wel idioot duur! Maar 27cm vind ik extreem groot in mijn bakken dus daar begin ik dan zelf niet aan :P Heel m'n ruimte weg haha.

In de Scape groep heeft iemand een 80x60 bak, en wáúw wat een toffe ruimte is dat!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:48

Heb me ook even aangemeld bij de Facebook groep. Mooi om inspiratie op te doen daar!

Ik wil eigenlijk graag een iets grotere bak aanschaffen dan ik nu heb. Ik heb nu een glazen bak met de minimale afmetingen voor een Russische Dwerghamster. Ik zou vooral graag een bak willen met de opening aan de voorkant of iig een goede deksel dat ik bog meer de hoogte in kan bouwen. Hebben jullie tips voor geschikte bakken?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:52

Ik heb bij gerbilshopqueenies een 80x40x40 bak gekocht. Met glazen plateaus, maar dat was achteraf niet per se nodig. Leek me vooral handig.

Deze heeft twee schuifruiten voor en een aluminium rooster aan de bovenkant dat je er erg makkelijk vanaf kan halen of eraf kan laten zelfs.

Ben er bijzonder tevreden over.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 13:04

Als je voor een terrarium gaat zou ik je inderdaad ook willen adviseren om met een deksel te vragen. Ik zou het zelf bijzonder irritant vinden als ik alleen maar vanaf voor er in kan werken. Je deurtjes dan op 20cm hoogte. Mijn bak is 50 hoog maar ik merk dat ik dit eigenlijk te laag vind want een 20cm loopwiel op 20cm bodembedekking en dan ben je eigenlijk al bijna tegen het dak. Ik kan het loopwiel dus nooit ergens achterin zetten.

In mijn Samla's werk ik zonder deksel, die zijn groter en dieper dan 80x35, en ik kan het wiel overal kwijt. Je hebt meer scape ruimte wat ik erg fijn vind. Vooral het diepe van een bak vind ik erg leuk :D

Terrariumpaleis en Queenies maken op maat - maar vooral die laatste is errug duur. Bezorgt wel thuis.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:07

Bedankt beide, ik ga ernaar kijken!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 17:20

Ik zal nog even een laatste foto spam geven :) Ze zijn vandaag 28 dagen oud.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:31

Oeh wat een leukerds Denise!

Hier heeft Mango een favoriete knaagstok, de schil van de kapok _O-
Hij sjouwt m overal door de bak mee heen en knaagt er nu toch zo flink aan dat hij begint te slinken. Ik dacht altijd dat die dingen te hard waren voor een hamster om wat vanaf te knagen.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:07

Voor de laatste keer voorlopig de scape verandert. Hij is eindelijk naar mijn zin. Nu stroomt hij lekker door, minder hoogte verschillen waardoor hij valt en krappe plekjes.

Ik heb flink zaagsel, hennep en cotton toegevoegd waardoor hij echt meer hoogte en graaf mogelijkheden heeft. Hij is ook heel druk aan het graven nu, als ik de geluidjes door kon sturen... heerlijk voor dinotje.

Hij vond de ren wel een stuk leuker, mijn zoontje zat ervij. Op een gegeven moment wel zat hoor maar volgende keer hoeft hij niet zo lang.

Ik heb de natte plekjes verwijdert en het wiel schoongemaakt met csi urine spray. Die stonk wel echt.

Hok is 80x40x50

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding