Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 20:35

Fijn is dat he Punjab? Denk dat bij Chick het nest veel gedaan heeft.

We hebben nog een dekaanvraag gehad voor Boellie. Had eigenlijk besloten dat ie ivm chick haar geplande dracht enzo niet meer zou dekken. Maar deze is met een beetje mazzel nog voordat chick loops word en in ieder geval voor chick’s dekking. Dus afhankelijk van de PL test word dit teefje nog gedekt binnenkort :o

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:38

Ga je Chick met Boellie dekken?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 20:46

Nee dat is nog niet de planning. Ik heb deze ronde geen mogelijkheid om een pup in huis aan te houden en dat is wel de planning als ik zelf met Boellie dek. En omdat het voor mij zo “speciaal” is met /van hem wil ik wel de kans hebben om iets in huis te houden.
Afhankelijk hoe zijn pups gaan ontwikkelen zit de kans er ook in dat ik hem op Djes zet uiteindelijk ipv Chick. Maar wie weet mag ie uiteindelijk beide een keer doen _O-
Als t 2e teefje drachtig blijkt rond 20 januari kan ik voorlopig mooi eens spieken hoe de 2 nesten opgroeien.
Voor nu lijkt ie een stempel te drukken op koppen/ massa.
Dus ik ben benieuwd hoe dat is als ze uitgroeien

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:51

Chick is toch ook bijna loops ?

Wel heel speciaal een pupje van je 2 eigen toppers samen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:05

Welkom Juval. Spannend hoor plannen voor een eerste nestje. Is jouw teefje getest op ziektes die in de rassen die ze in zich draagt voor kunnen komen? Zijn er foto’s gemaakt van haar heupen en ellebogen?
Dan zou ik op zoek gaan naar een reu die ook aan alle gezondheidseisen voldoet. Want ook bij het fokken van een kruising is zorgvuldigheid erg belangrijk.

Een pup van je eigen twee honden lijkt mij zo speciaal Kiwiwitje.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:14

Wij hadden net een akkefietje buiten.

Skip scharrelt wat rond en ineens is hij uit zicht...

Roepen en de e collar gebruikt maar hij luisterende even niet. We lopen tegenwoordig trouwens ergens waar hij over het algemeen dus netjes in de buurt blijft!

Maar vandaag dus even niet. Ik hoor nog wel een piep, vermoedelijk had hij iets te pakken....

Tot ik het echt zat ben en om een bungalowtje heen loop en hem daar achter in een weiland zie staan.

Mopperend dat hij niet luistert op hem af gelopen totdat ik ineens ergens over struikel. Ik ben nog niet met mn kont op de grond geland of ik voel een klap stroom van schrikdraad...

Juist, zn flexibele schapen afzetting.

Skip heel blij dat we nu samen opgesloten zaten. Hij was al die tijd dus maar een meter of 50 van mij vandaan, had zichzelf dus opgesloten achter een stroomdraadje.

Gelukkig is hij maar een kg of 22 dus ik heb hem opgetild en terug over de afzetting heen gezet. Vervolgens zelf ook met een beetje behelpen zonder verdere kleerscheuren aan de goede kant gekomen.

We gaan nu dus niet meer in de schemer wandelen.... terwijl het de afgelopen week juist zo goed ging in de schemer.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 21:19

Ja ik verwacht chick tussen 6/16 januari loops. Als ze braaf volgens plan gaat.

Ja lijkt mij heel gaaf esplendido. Maar juist daarom wil ik zekerheid dat ik in huis kan aanhouden

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:07

Zo jammer. Nou heb ik Bodhi moeten corrigeren omdat een andere hond zo achterlijk doet en zijn baas geen verantwoording nam. Ik zag een 'nieuwe' hond aankomen dus ik ga iets verder het gras op (Bo moest toch nog poepen en dat is een riet/bosjes poeper dus dikke prima), degene liep op het voetpad dus ruuuuimmmttee zat. Bodhi kijkt op en wilt weer verder snuffelen. Ik denk ineens wat hoor ik voor een raar geluid? Ja dat was dus die hond, op zeker 10meter afstand! Grommen & blaffen voor zover dat kon want hij hing in de lijn dus het klonk nergens naar. Dus ja, Bodhi begon daar ook op te reageren maar ik wil dat niet dus ik corrigeren. Op een begeven moment werd dat een, 'Van mij mag je níét blaffen' en omdat die man heel neutraal door liep zonder zijn hond te corrigeren of iets te zeggen werd ik gewoon boos en heb wel even wat vloekwoorden laten vallen. Jeetjemina zeg, doe dan tenminste nog moeite dat je hond geen 'overlast' geeft.

Daarna heb ik met Bo wel even wat lol gemaakt want eigenlijk had dit niet gehoeven. Wij kunnen tegenwoordig heel veel honden goed passeren met voldoende ruimte en ook een aantal honden met minder ruimte. Dus we maken echt vooruitgang. Maar dit zijn dan uitzonderingen ….

Mera deed het met wandelen ook erg goed. Nieuwe omgeving dus wel een beetje spannend in het donker. Maar in plaats van naar de mensen toe, kwam ze terug naar mij om naast me te gaan zitten. Nou dat mag ze er in houden! *\o/*

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:16

Nu heb ik toch eerst gegoogeld wat een e collar is. :o Maar das wel zielig dat Skip wou komen maar niet durfde. Gelukkig dat je hem zag.

Lastig he Deniese zulke mensen. Hier ook soms. Kan al veel honden passeren zonder problemen. Maar als er een blijf blaffen tegen Senna blaf ze ook terug. En Senna krijg dan op der kop terwijl ze enkel van der terug afblaf. :(:)

Spannend kiwitje dat is al bijna. Hopen dat ze volgens plan meewerk.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:28

punjab schreef:
Nu heb ik toch eerst gegoogeld wat een e collar is. :o Maar das wel zielig dat Skip wou komen maar niet durfde. Gelukkig dat je hem zag.

Lastig he Deniese zulke mensen. Hier ook soms. Kan al veel honden passeren zonder problemen. Maar als er een blijf blaffen tegen Senna blaf ze ook terug. En Senna krijg dan op der kop terwijl ze enkel van der terug afblaf. :(:)

Ik voel me nu wel heel erg schuldig omdat ik dus best vaak dat ding heb gebruikt vanavond terwijl hij dus eigenlijk vast zat.

Maar meneer eigenwijs loopt er terwijl hij wel in zicht is, vaak toch doorheen en ik wil dat ding niet op een te hoge stand zetten.

Hij stond nu dus in een "paddock" voor schapen, afgezet met schriknet. Hij kon geen kant meer op. En ik had dat net ook niet gezien, pas toen ik erover struikelde en een klap stroom kreeg had ik door wat er aan de hand was.

Die piep/gil was dus niet van een konijn oid dat gegrepen werd door Skip, maar is Skip zelf geweest toen hij in aanraking kwam met het schrikdraad.

Na een minuut of 10 hoorde ik dus weer een piep/gil, nu snap ik dat dat wederom Skip is geweest die een poging deed om bij me te komen...

Arme ziel!

Ik moet er nog maar beter bovenop gaan zitten wat betreft het uit zicht wandelen van Skip, elke keer geef ik toch teveel speling waardoor hij zn eigen zin gaat doen.

Morgen maar een uurtje eerder lopen zodat het nog niet donker/ schemer is.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 06-01-20 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:31

Uit nieuwsgierigheid, waarom gebruik je de e-collar als hij uit het zicht is? Voor mijn gevoel legt een hond dan niet de connectie dat hij iets verkeerds doet. Ik wil verder geen discussie starten of dergelijke hoor, het gebruik er van dat moet je volledig zelf weten maar je zet het er heel duidelijk tussen dus vandaar dat mijn nieuwsgierigheid gewekt wordt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:35

mvdende schreef:
punjab schreef:

Ik voel me nu wel heel erg schuldig omdat ik dus best vaak dat ding heb gebruikt vanavond terwijl hij dus eigenlijk vast zat.

Maar meneer eigenwijs loopt er terwijl hij wel in zicht is, vaak toch doorheen en ik wil dat ding niet op een te hoge stand zetten.

Hij stond nu dus in een "paddock" voor schapen, afgezet met schriknet. Hij kon geen kant meer op. En ik had dat net ook niet gezien, pas toen ik erover struikelde en een klap stroom kreeg had ik door wat er aan de hand was.

En daarom zou je als onbenullige particulier dat ding niet moeten kunnen kopen. :n

Een teletac is een fijn hulpmiddel voor bepaalde honden, of problemen. Maar de vuistregel is dat je hem per dag niet meer dan drie keer mag activeren.

Duidelijk heb jij dat wel gedaan in één wandeling, waar je dus totaal verkeerd gehandeld hebt.

Doe Skip in godsnaam een plezier, en zoek fatsoenlijke hulp in plaats van Skip te vernaggelen. Want als je op deze manier verder gaat komen er nog véél meer problemen!

Serieus, ik kan hier zó boos om worden...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 22:40

Helemaal mee eens KimD!

Dit is gewoon onkundig gebruik. En zeker als hij er ook doorheen loopt. Wat word t volgende hulpmiddel..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:42

xDenies schreef:
Uit nieuwsgierigheid, waarom gebruik je de e-collar als hij uit het zicht is? Voor mijn gevoel legt een hond dan niet de connectie dat hij iets verkeerds doet. Ik wil verder geen discussie starten of dergelijke hoor, het gebruik er van dat moet je volledig zelf weten maar je zet het er heel duidelijk tussen dus vandaar dat mijn nieuwsgierigheid gewekt wordt.

Het is mij geleerd om eerst HIER te roepen en als hij niet komt, dan de e collar te gebruiken.

Hij legt in principe de connectie tussen niet komen = correctie met de E collar. Dat kan natuurlijk ook als hij even uit zicht is.

Daarnaast gebruik ik eigenlijk altijd max stand 8 van de 15 standen die op de halsband zitten. Vaak gebruik ik éérst stand 5 en als ik zie dat ik genegeerd wordt omdat Skip al te hoog in zn drive zit, dan gebruik ik pas stand 7.

Vandaag zelf 1x alleen de trilling hoeven te gebruiken.

Wat er dus mis ging, is dat ik terwijl Skip waarschijnlijk al te hoog in zn drive zat, de trilling gebruikte, daarna pas stand 5 en uiteindelijk pas stand 7. Mijn timing was dus niet goed.

Hij heeft waarschijnlijk wat geroken of gezien en is in het schapennet gerend/ gesprongen, waardoor hij aan de andere kant van het net terecht is gekomen. En aangezien het een omheining is waar schapen niet uit mogen, zit het natuurlijk "rondom" dicht. Hij kon er dus nergens meer uit.

Dot wist ik natuurlijk eerst niet dus ik bleef roepen en regelmatig een druk op de e collar geven als wakker schud signaal.

Maar hij zat dus vast.

Voel ik me trouwens echt banketstaaf om!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:47

Ahja dat kan ik me wel voorstellen! Wel een 'interessante' manier van corrigeren. Ik denk dat als ik ooit zoiets gebruik het gigantische averechts zou werken. Maar je zal er wel een goede reden voor hebben :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:48

Helemaal met KimD eens.
Je hond is uit zicht. Je gebruikt hem 1 keer dan. Snap ik tot op zekere hoogte nog. Maar hond reageert niet en blijkbaar blijf je dan maar op de knop rammen tot ie terug zou komen? Ze zouden die dingen voor mensen zonder diploma echt moeten verbieden. En zelfs met diploma nog opletten.... ik ben gediplomeerd instructeur maar ik zou zo’n ding echt niet zomaar gebruiken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:51

KimD schreef:
mvdende schreef:

En daarom zou je als onbenullige particulier dat ding niet moeten kunnen kopen. :n

Een teletac is een fijn hulpmiddel voor bepaalde honden, of problemen. Maar de vuistregel is dat je hem per dag niet meer dan drie keer mag activeren.

Duidelijk heb jij dat wel gedaan in één wandeling, waar je dus totaal verkeerd gehandeld hebt.

Doe Skip in godsnaam een plezier, en zoek fatsoenlijke hulp in plaats van Skip te vernaggelen. Want als je op deze manier verder gaat komen er nog véél meer problemen!

Serieus, ik kan hier zó boos om worden...

En wat noem jij dan fatsoenlijke hulp?

Ik heb dit ding er echt niet zomaar om gehangen omdat ik het een leuk speeltje vind hoor! Daarnaast ben ik voordat ik hem ben gaan gebruiken eerst bij een gedrag deskundige geweest die mij heeft geleerd hoe ik het ding moet gebruiken.

Ja Skip loopt er regelmatig doorheen. Maar dat komt voornamelijk omdat ik dan een te lage stand gebruikt heb. Ik gebruik juist éérst een lagere stand omdat hij daar vaak genoeg wel op luistert, maar als zn drive te hoog is, gaat hij er dus doorheen ...

Daarnaast loop ik al niet meer in het bos, de polder is een onmogelijke blubberbende, het enigste stuk waar hij nu dus nog los loopt is een weg tussen polder en bos in. Je loopt dus langs de rand van het bos en daar was hij dus ook kwijtgeraakt vandaag.

De enigste manier lijkt nu hem altijd maar aangelijnd te houden, maar dan wordt binnen 2 dagen mijn huis afgebroken omdat hij zijn energie dan niet kwijt kan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 22:52

Zoe_97 schreef:
Helemaal met KimD eens.
Je hond is uit zicht. Je gebruikt hem 1 keer dan. Snap ik tot op zekere hoogte nog. Maar hond reageert niet en blijkbaar blijf je dan maar op de knop rammen tot ie terug zou komen? Ze zouden die dingen voor mensen zonder diploma echt moeten verbieden. En zelfs met diploma nog opletten.... ik ben gediplomeerd instructeur maar ik zou zo’n ding echt niet zomaar gebruiken.

Dit!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:52

Ook eens met KimD en de anderen. In goede kundige handen kan het in bepaalde situaties een handig hulpmiddel zijn, helaas overschatten veel mensen hun kunde en daar gaat het mis.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 22:54

Je zegt ook zelf dat je timing verkeerd is. Dan kun je er dus gewoon niet mee over weg.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 22:54

Je zegt ook zelf dat je timing verkeerd is. Dan kun je er dus gewoon niet mee over weg.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:56

Ik vind dat eigenlijk ook, hoewel ik het zelf ook heb overwogen. Het lijkt me sowieso niet de bedoeling dat je op dat ding drukt als de hond uit zicht is toch? Ik heb toen ik een e-collar overwoog dit besproken met een gedragsdeskundige, die heeft het me met klem afgeraden omdat door verkeerd gebruik een hond totaal verknipt kan worden. Ik zou ook professionele hulp met je hond zoeken mvdende. Je hebt een jachthond toch?
Ik ook en ik weet dat het lastig is... maar dit kan anders denk ik...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:57

Zoe_97 schreef:
Helemaal met KimD eens.

Ik wil er best een verdere cursus in volgen want ik wil het wel goed doen. Maar ik heb inderdaad nog niet zoveel verstand van honden.

Maar met e collar om heb ik al meerdere jacht pogingen te weten annuleren, dat lukte me met mijn stem niet.

Aanlijnen ben ik geen voorstander van omdat de energie er dan niet uit kan, ja na 3 uur trein, 3 uur en 10 km wandelen en weer 3 uur trein is hij een keer moe.

Daarnaast had het wel of niet dragen van een E collar verder niets met ons akkefietje van vanavond te maken.

Zonder e collar was hij net zo hard in het schapennet gerend/ gesprongen en was hij er ook niet meer uit gekomen.

Nogmaals, meestal gebruikt ik de e collar inderdaad meerdere keren als hij uit zicht is, omdat hij misschien bij de 2e of 3e keer drukken net wel uit de grootste drive is, terwijl hij dat ding daarvoor dus niet heeft gevoeld.

Hij had dan net ook veel meer ontzag voor het schapennet dan dat hij ooit voor de e collar heeft gehad. Lijkt me dan toch wel mee te vallen met hoe eng hij dat ding vind
Laatst bijgewerkt door mvdende op 06-01-20 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:58

En wat dacht je van een lange lijn? Ik gok dat je wel de ruimte hebt en dat je andere dus niet er mee kan lastig vallen? Want dan vinden wij het vaak te risicovol en loopt het hij aan een gewone verstelbare politielijn, vaak met een leren (voor hem op maat gemaakte) Gentle leader.
Frodo heeft momenteel echt pech, er zijn te veel geuren voor hem en zelfs aan de lange lijn zien we dat hij geuren in zijn neus heeft. Dus kan hij niet los. Hij loopt dus aan een jachtlijn (op maat voor hem gemaakt, is dus een ik gok 8 tot 10 meter lange lijn uit 1 stuk leer gesneden) zo kan hij toch struinen/graven.

Flexi vind ik geen optie met een jachthond, die je zo ruimte wil geven. Vind ik gevaarlijk maar dat kan gevoel zijn. Ook voor pip hebben we geen flexi.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 23:02

Je hebt al zoveel adviezen gehad, maar je doet er niks mee. Helaas is het gewoon zo.
Hij moet niet lichamelijk moe worden. Hij moet mentaal moe worden.
Doe die collar af, pleur hem weg. Ga op training voor jezelf qua hondengedrag en voor je hond om mentale uitdaging te pakken en voldoe op acceptabele voorwaarden aan zijn drive. Want je hebt nu eenmaal een jager aangeschaft.
Oh en tot die tijd aan de lijn.
Als ie niet luistert verdient ie t niet om los te lopen