nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 22:16

Gok dat mijn koningin een kruising zwarte honing bij is. Maar het belangrijkste is dat ze heel lief en zachtaardig zijn.

Ben in ieder geval nog geen een keer gestoken. En ook al een paar keer zonder handschoenen gedaan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 22:20

Voor ons boze, koningin loze volk heb ik net een koningin opgehaald bij een bevriende imker die over hield na doppen breken. Die hebben we er net in gehangen in zo'n bakje om in te lopen. Hopelijk accepteren ze elkaar en wordt de sfeer beter.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 22:28

Is dat zo'n bakje met wat suikerdeeg? Ik hoop voor je dat het werkt!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 22:34

Century schreef:
Is dat zo'n bakje met wat suikerdeeg? Ik hoop voor je dat het werkt!

Ja, zo eentje... Nog nooit eerder geprobeerd... Hangt er nu in. Is dus nog een onbevruchte koningin, dus we moeten wel een aantal dagen wachten op eitjes...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 22:51

Ik ga duimen dat het lukt.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 14:10

Spannend nickeltje!

Wij hebben vorige week onze mooie aanvliegers gechecked, alles ziet er goed uit! Het is een over het algemeen relaxed volk, alleen nu met deze droogte zijn ze ietsje minder lief.

Gister hebben we iets nieuws gedaan, niet helemaal bijig, maar wel met streepjes!
we zijn met een expert van de wespenstiching mee gegaan om te kijken hoe een wespennest op diervriendelijke wijze verplaatst word. Zeer interessant! We gaan vaker met hem mee en hopen dit in de toekomst zelf te kunnen doen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:03

Hopelijk gaat het goed Nickeltje! Volgens mij heb ik wel eens gehoord dat een onbevruchte koningin lastiger is, omdat ze nog niet/weinig koninginnestof afgeeft? Maar goed, een volk zonder Q is natuurlijk uberhaupt niets, dus het kan alleen maar beter worden :) Nog geen last van eileggende werksters oid?

Century, succes met de aanstaande nieuwe Qs! Krijg je ze opgestuurd of ga je ze halen ofzo?
En wat voor slinger heb je gekocht? Bij mijn vereniging staat een monsterslinger waar 12 ramen tegelijk in kunnen, dus hoewel eigen spullen aanlokkelijk zijn ga ik niet voor de slinger voorlopig. Ben wel van plan binnenkort een zeef en een ontzegelunit aan te schaffen.

Qua honingprijs, ik zit op €6,50 voor 450gr en €3,75 voor 250gr.
Ik had contact met de lokale supermarkt die het wel wilde verkopen, helaas hebben ze op dit moment besloten dat mijn huidige voorraad te klein was. Dus we gaan nu bezig met zo'n kast in de tuin... Hebben jullie daar ervaring mee?

Marcella, kruising zwarte bij zou kunnen, het lijken iig geen Buckfast bijen :) Op deze foto (van https://zwartebij.org/zwarte-bij-gespot/) kan je het een en ander aan verschillen tussen de rassen zien:
Afbeelding

Bij mijn bastaards zie ik koninginnen van alle kleuren <3 De koningin die ik van Nickeltje had gekregen was heel rood, de koningin die nu in de geschepte zwerm zat is heel zwart.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 16:26

Ach vind het niet zo heel belangrijk dat ze lief en aardig zijn vind ik het belangrijkste. Pad langs de kast is misschien net 1,5 meter er vanaf, maar staan wel druiven tussen. Heb ook maar 5 druiven soorten staan dus de bijen hebben nog wat te bestuiven. :+

Bloemenrandje voor langs de moestuin word ook steeds mooier. En nu al een paar vragen betreffende zaad gekregen. Wat natuurlijk gewoon mag als er maar genoeg blijf om in het najaar door te zaaien.

Overbuurman heeft nu ook weer bijen. *\o/*

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:30

Laurora schreef:
Spannend nickeltje!

Wij hebben vorige week onze mooie aanvliegers gechecked, alles ziet er goed uit! Het is een over het algemeen relaxed volk, alleen nu met deze droogte zijn ze ietsje minder lief.

Gister hebben we iets nieuws gedaan, niet helemaal bijig, maar wel met streepjes!
we zijn met een expert van de wespenstiching mee gegaan om te kijken hoe een wespennest op diervriendelijke wijze verplaatst word. Zeer interessant! We gaan vaker met hem mee en hopen dit in de toekomst zelf te kunnen doen.

Interessant Laurora. We hebben nu al meerdere keren ongewenst wespennesten gehad in de tuin of muur...

Indy_Mouse_9 schreef:
Century, succes met de aanstaande nieuwe Qs! Krijg je ze opgestuurd of ga je ze halen ofzo?
En wat voor slinger heb je gekocht? Bij mijn vereniging staat een monsterslinger waar 12 ramen tegelijk in kunnen, dus hoewel eigen spullen aanlokkelijk zijn ga ik niet voor de slinger voorlopig. Ben wel van plan binnenkort een zeef en een ontzegelunit aan te schaffen.

Ik heb ze opgehaald! Allebei ook al gemerkt dus dat hoef ik niet meer te doen, kan ik het ook niet fout doen. Ze zitten in de kasten, ik ben heel benieuwd... Heb het kleine volk nog even hun bijvoer terug gegeven. Er is dus roverij, dat zijn de dikke zwarte bijen. Volk is niet meer echt volk zonder koningin... Maar morgen checken of ze uit hun kooitjes zijn en dan lekker even met rust laten.
De slinger is een tweeraams handmatige (op pootjes), met daarbij allerlei andere benodigdheden zoals een vork en bak, als pakket. Ik vind het toch fijn zelf iets te hebben, maar wel even een flink bedrag haha.

De twee nieuwe royals met een beetje hofhouding:
Afbeelding

Marcella schreef:
Ach vind het niet zo heel belangrijk dat ze lief en aardig zijn vind ik het belangrijkste. Pad langs de kast is misschien net 1,5 meter er vanaf, maar staan wel druiven tussen. Heb ook maar 5 druiven soorten staan dus de bijen hebben nog wat te bestuiven. :+

Bloemenrandje voor langs de moestuin word ook steeds mooier. En nu al een paar vragen betreffende zaad gekregen. Wat natuurlijk gewoon mag als er maar genoeg blijf om in het najaar door te zaaien.

Overbuurman heeft nu ook weer bijen. *\o/*

Mooi dat ze het goed doen!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:35

Afbeelding
Lekker onder de grijze stuifmeel. :P

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 15:20

Altijd leuk om te zien :D

Mijn (tweeraams handmatige) honingslinger is binnen, mocht er iemand in de buurt wonen en deze willen lenen dan is dat een optie :)
Inclusief ontzegelbak e.d.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 16:14

Oh Marcella die ziet er lekker ondergestoven uit <3

Century: Yes, nieuwe spullen *\o/* Lief aanbod ook!
Heb je al weer bij je nieuwe Qs gekeken?

Nickeltje, bij jou al nieuws over je nieuwe koningin? Lijkt die geaccepteerd te zijn?

Ik ben afgelopen week bezig geweest om een wassmelter in elkaar te flansen. De huidige versie passen geen complete ramen in, maar voor alle restjes was die ik had liggen werkt het prima!
Afbeelding

Ik zoek nog wel naar een goede 'fijn filter', want keukenpapier neemt te veel was op, en de doekjes die ik had besteld blijken kleur af te geven |o Tips zijn welkom!
Maar ik heb nu 1,3kg Gouden Wasstaaf liggen, zo mooi!
Afbeelding

Gisteren bij controle alle drie mijn koninginnen gezien, dat is toch ook altijd fijn <3

Afbeelding

Daarbij wel een vraagstuk, misschien hebben jullie nog goede ideëen. Een van mijn volken ( de hele vroege zwerm) doet het goed. Q heeft raam 2-10 belegd. Raam 1 en 11 zijn maar matig uitgebouwd.
Ze hebben 2 HKs, vrij vol met nectar maar weinig verzegeld. In de onderste hebben ze ook stuifmeel gestopt (bouw die andere ramen dan uit…). Zouden jullie ze een nieuwe HK er bij geven of wachten tot ze meer verzegelen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 16:40

Wassmelten van wat ik begrijp is heel langzaam afkoelen zodat de rommel de tijd heeft om naar onder of boven te zakken/stijgen en de echt zuivere was in het midden zit. Nu is dat in een pan met flinke scheut water op het vuur en dan inpakken (hooikist oid) zodat het stollen 24+ uur neemt. Dan heb je met de minste inspanning/energieverbruik schone was. Denk dat dat afkoelen ook kan als je de was uit je zonnesmelter overgiet in een pan al dan niet met wat warm water er in. Filteren kost was, rommel en is veel meer werk dan geduld en spul de tijd geven om het zelf te doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 16:44

Wij halen de was ook niet door een filter, maar smelten het in heel ruim water in een hele grote pan, en dan heel langzaam afkoelen inderdaad. De onderste cm van het gestolde blok zit dan nog wel troep in. Dat snijden we er af (en gaan volgende keer weer mee). De rest is mooi was en wij gebruiken het voor kaarsjes.

Wij zijn nog niet bij onze bijen geweest dus ik weet niet zeker wat er met de ingebrachte Q is gebeurd...
Naar verwachting is de deeg die in de afsluiting zat na een dag of twee / drie weg geknaagd en zit ze of in het volk of ze is afgemaakt. Eieren verwacht ik niet te zien want het is een nog onbevruchte koningin...
Gister eind van de dag was mijn vriend pas klaar met een monster weekend-dienst en hadden we gepland om de bijen te controleren maar toen sloeg het weer ineens om.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 16:51

Ik mag pas woensdag kijken van de man die ze mijn verkocht heeft :j dus ik weet het ook nog niet. Beide kasten zijn wel actief.
Vliegen ze al bij jullie op de linde? Hier staat er één in bloei, maar ik zie ze niet. Het is ook wel erg droog, dus weet niet hoeveel nectar er is...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 16:52

Reken maar op zeer weinig nectar...
Ik heb in mijn tuin een jonge Linde staan die nog niet heel erg hard aan het bloeien is.
De vlierbes struiken zijn inmiddels aardig uitgebloeid.
Veel klaver in de landen om ons heen dus ik hoop dat dat dan toch nog wat oplevert voor ze.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:55

Jaloers op die was, maar wie weet volgend jaar ofzo.

Foto is trouwens zonder zoom gemaakt zat geloof ik maar 5/10 cm van de bij af. Heb 3 van die grote planten staan en de bijen/hommels zijn er verzot op (okay eigenlijk 1 illegaal achter het kippenhok en eigenlijk moet ik die verwijderen of snoeien die is achterlijk groot).

Vlier is onderin uitgebloeid, maar bovenin zag ik nog nieuwe grote bloemen aan komen. Conference boompje wilde ook nog even 2de bloei. En gisteren zoemde mijn bloemenrandje weer gezellig van de hommels en bijen. <3

Ene kant wil ik in de kast kijken en aan de andere kant zit ik van kan ze beter met rust laten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 14:50

Mijn koninginnen zijn geaccepteerd! Beide volken hebben broed. En honing, vooral het grote volk. Kleine volk heeft gebouwd tussen dekplaat en ramen... dus ik trok weer lekker veel honing stuk. Ik heb ze nu een HK gegeven, kunnen ze zich gaan uitleven.
Grote volk hopelijk volgende week oogsten, zeker wel 10 ramen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 14:52

Die van mij hebben nog niet veel zin om honingkamer uit te bouwen.

Mooi dat ze geaccepteerd zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 22:30

Vraagje vandaag even snel gekeken, maar wat mij heel erg opval is dat er totaal geen darren broed in zit.

Ze bouwen wel mooi in het midden broed en eromheen honing en stuifmeel.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:03

Efficiënt volk... De kans dat ze nog zwermen en een nieuwe koningin moeten bevruchten neemt af dus die darren vinden ze waarschijnlijk niet nodig

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:09

Klopt vind ook tot heden nog geen enkele dop dus eigenlijk geen zwerm neiging. Volgens mij mag ik met dit volk heel erg in mijn handje klappen naast dat ze gewoon heel lief zijn. Oh zijn ze uitgepunt land maar bij mij in de buurt ik geef wel een lift naar de eerste beste bloem op 1 meter afstand van de kast. :')

Baal alleen dat er nog niks met de honingkamer gebeurt, maar beneden hebben ze ook nog 3 ramen volledig leeg.

Het viel mij gewoon ineens heel erg op met hoe ze bouwen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:35

Century schreef:
Mijn koninginnen zijn geaccepteerd!

Hoera!

Marcella / Nickeltje, de kans dat een zwerm weer zwermt in hetzelfde jaar lijkt me toch vrij nihil, tenzij je ze het leven erg zuur maakt...

Over de was, heel dat smelten in pannen met water en eindeloos afkoelen vind ik zo'n gedoe, daar heb ik geen zin in :o
Volgens mij moet het mogelijk zijn om een (zonne)wassmelter te hebben waar de was door voldoende filtermateriaal loopt dat het schoon inderin de opvangbak terecht komt. De huidige methode gaat vooralsnog goed, maar ik heb ook alleen nog maar relatief schone was gesmolten (zegelwas en wildbouw).
Vandaag een nieuwe setup, met een stuk vitrage als fijnzeef.
Ik heb nu een alu bakje, daarin een barbecue grilmatje, een stuk vitrage, en nog een grilmatje. Het streven is dus dat verontreiniging op de lagen filtermateriaal blijft liggen, en de was doorloopt naar de opvangbak.
Vanmiddag maar weer kijken of het zonnig genoeg is geweest :)

Gisteren was ik trouwens bij de vereniging, en er was een presentatie over de Aziatische Hoornaar. Nu hoeven Laurora en ik denk Nickeltje ook zich daar misschien nog niet heel druk om te maken, maar de meer zuidelijke imkers uit dit topic, zijn jullie er al mee bezig?
Moonfight, jij zit in Winterswijk geloof ik? Daar zijn gevalideerde meldingen dit jaar. En Century, jij zit in Brabant? Daar zijn ze 100% gesignaleerd.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:47

Ik zie alleen maar Europese af en toe. Geen Aziatische. Dus ik maak me nog niet druk. Maar het is iets om in de gaten te houden denk ik.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:51

In Dalfsen zijn er al wel gespot heb ik van de vereniging gehoord.
Ik heb ze zelf nog niet gezien, wel de gewone, zit een heel mooi nest in onze nok.
Maar we zijn er wel bewust op dat als er wat rond vliegt om even goed te kijken of deze een rode helm op heeft of niet.